Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Tackar Daniel  :)

Nu är det lite översyn som gäller på fredag förmiddag. kl 13.50 på fredag skall jag rulla in i hallen och se om jag får en arbetsorder eller om jag kollat allt och de godkänner den för ett års körning.

 

Sedan mer små pill så jag kan köra den till Bengtsfors nu i Augusti  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är helt rätt Eile. 

Tung lastbil = Besitkting varje år.

Lite lustigt är att de går inte efter siffran på nummerplåten, utan man får ett år från dagen den godkänts, Ja nu blev det ju ett år och typ 17 dagar denna gång.

 

Jo det skall ut och fin köras lite och en övernattning nu i veckan.

 

Är dock inte riktigt nöjd med gången på motorn, ändå.

Dels verkar den gå fett som tusan, På pekande om att det var nog bra att den inte skulle kollas för co värden, kom med ett flin när den provkördes. 

Pillade lite på fördelaren på väg hem, men det verkar som jag hittat rätt tänd punkt, 

så grund inställningen som gjorts på dessa förgasare är nog en jäkligt fet blandning och möjligen får den lite för mycket soppa.

Dags att skaffa ett nål justerings verktyg, man plockar ju inta av och på förgasarna allt för många gånger på en dag när skåpet sitter på.

 

Kändes som den nästan tog 20 liter på 3 mil  B) och ändå finns inte det där goa botten vridet som gjort att man kan smyga i 30 på hög 4an och ge gas så drar den villigt i väg. 

Nu var det ett tag sedan jag körde med hyddan på, men har inte för mej att den var så slö som den känns nu.

 

Nu skall jag villigt erkänna att jag inte är någon expert på att ställa in just dessa fuggar, så jag får väl läsa på lite och experimentera, eller helt enkelt ta hjälp av någon som är bättre på just det än vad jag är, 

Ja en som är med och sitter i hytten när man justerar underlättar ju en del. så de kan ge gas när man ber om det.  kanske ett jobb för liten  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för tusan. nästan så jag kan ta en tur till Örebro enbart för att låna dem.

 

Har en Warn vinsch med dåliga reläer liggandes norr om Örebro som jag kunde hämta upp samtidigt. 

Skall se om det går att sätta dit ett relä som styr allt i stället för Warns lösning med 4 st reläer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde 2 års gällde alla men ser att det var fel,  måste löna sig att vikta ner en 11 eller 13 bil och slippa besiktningarna och även åka på den lägre taxan

 

 

ang 6'or (limpor som de förr kallades bland jänke motorena) så var det vanligt med skeva insug och läck som man knappt märkte men ställde till det, har hänt man planat till några insuggrenrör.  Börja leta vaccumläck/tjuvluft innan du går på förgasare.  Även kolla upp hur motorn andas ev övertryck vevhus mm. Sen är det ju så att allt som stått går illa, brandbilshyndan som också tidigare hade stått längre tid drog med min gubbfot på gasen 1,7 första månaderna men är nu efter en hel del körning nere i 1,1-1,2  helt ok för bil med den motorn och låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg du var intreserad och hittade verktygen. Går väl att skicka via snigelpost också om du vill väger väl 350gr ung.

Ja för tusan, köp ett sådant vaderat kuvär på posten för ca 35 kr och skicka dem.

Jag brukar köpa hem sådana så jag har liggandes, då kan jag sända tillbaka dem direkt jag gjort justeringarna.och lägga i något som tack för lånet  :)

 

Skicka till

Hans Hansen

Älgsjö gård 4

59691 Skänninge

 

Skriv avsändare med adress på baksidan så återkommer de med något roligt extra i  :excl:

 

Körde en sväng i dag och då gick den bättre. hade missat att dra kylar locket över låsklacken och dra åt det sista halv varvet, så jag tror den gick lite små varmt. låg nära 100 grader ett tag.

I dag när det var åtgärdat, så gick den bättre på låga varv i alla fall,  med vid gas pådrag så känns det att den inte är 100 % bra .

 

Hade tydligen Arbetsveckan på segel sällskapet vättern denna vecka så jag tog 13 dit för att klippa gräset runt deras klubbstuga. 

De hade Saab entusiast möte vid slottet så jag kunde inte låta bli att köra volvon dit  :D

FB_IMG_1471095506438.jpg

 

I dag är det lite översyn av skåpet.

Fixa lite rost bakom listerna kring luckor och dörr och limma fast listerna igen.

Så har jag dragit in landström och fått i220 v / 12/24 v laddare med starthjälp i skåpet där batterierna står. då kan jag ladda upp dem enkelt om jag står vid ström stolpe och har ändå 2 st till 220 uttag kvar att nytja i skåpet,

laddaren satte jag naturligtvis på 24 v Men det är snart att flytta kabeln till 12 v polen om jag skulle behöva ladda enbart ett batteri av någon anledning. 

 

Kvällens projekt blir att sätta fast omvandlaren 24 till 12 v så jag kan koppla in 220 v omvandlaren på 300 w med start pik på 600 w. 

Fungerar faktiskt att driva lilla bänk slipmaskinen "250 W" med det en kort stund, sedan går säkringen på 12 v omvandlaren.

 

Stora 24 till 12 omvandlaren skall in i hytten, så den får vänta lite.

 

Blir en natt till i skåpet och se om jag lyckas slå upp dörren i skallen på någon som är och fipplar vid tank röret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde 2 års gällde alla men ser att det var fel,  måste löna sig att vikta ner en 11 eller 13 bil och slippa besiktningarna och även åka på den lägre taxan

 

 

ang 6'or (limpor som de förr kallades bland jänke motorena) så var det vanligt med skeva insug och läck som man knappt märkte men ställde till det, har hänt man planat till några insuggrenrör.  Börja leta vaccumläck/tjuvluft innan du går på förgasare.  Även kolla upp hur motorn andas ev övertryck vevhus mm. Sen är det ju så att allt som stått går illa, brandbilshyndan som också tidigare hade stått längre tid drog med min gubbfot på gasen 1,7 första månaderna men är nu efter en hel del körning nere i 1,1-1,2  helt ok för bil med den motorn och låda.

Reagerar inte vid startgas spray vid insuget, så där verkar den tät 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixar så snart jag kommer förbi affären. Står i verkstadsboken hur man använder verktygen och vilken del som ska användas till sänkning av munstycket till grundläget. Kör själv på det och den går inte fett iaf sen går det att höja munstycket under gång om du har bottenpluggar på flottörhusen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du flyttar munstyken kolla så nålarna inte är slitna eller gummit är för åldrat och styvt, även flotörnivå anser jag är viktigt att ha rätt. Vissa material tog åt sig bly och tillsatser så de inte flöt rätt och då blev nivån fel, men har bara stött på detta på vag bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad jag har sett av förgasarna så var de då renoverade som det påstogs, 

Rena fina och bussningar mm bytt. men jag antar att de gjort en grund inställning som inte stämmer överens med våra B30. 

De är ju "strypta till 117 hk med annan kam, ja exakt hk kanske inte är det jag skrev med det är inte samma motor som satt i 160 moch 260, mer likt en marin motor.

 

Kanon skicka dom när du kan, jag skall ut och krypa ner i skåpet nu och blädra fram sidorna om förgasare i verkstads pärmarna så får jag se om jag blir något klokare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justering av munstycket kommer inte jag ihåg vilken av de två lägena som finns på verktyget, det står nog B20A och B20B på dom och i boken står det vilken som ska användas, skiljer en mm ung på dom. Står ju även B30 på verktyget, fick grejorna av en volvomek som inte behövde dom längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den med märkningen B 20 B som skall användas.

22 sidor om förgasare och olika inställningar samt hur man gör finns i min pärm ☺ Har läst igenom dem 2 gånger nu.

Hittade även en idiot säkert sätt att kolla eller ställa tändningen

med avstängd motor. En sladden och 24 v glödlampa samt en nyckel att dra motorn med är vad som behövdes.

Lite lektyr

20160813_231512.jpg

Så satte jag in en LED lampa i magnet sökljuset. Och fick en utmärkt läsbelysning i skåpet.Ja den går ju att ha till annat med då det är både magnet och sugploppar på foten till den.

20160813_231137.jpg

Snart dags att släcka ner och ligga å lyssna efter mina nattliga besökare ändå en natt.

Men då min riggade dunk försvann så kanske de har något fel på sitt fordon nu 😆

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för tusan. nästan så jag kan ta en tur till Örebro enbart för att låna dem.

 

Har en Warn vinsch med dåliga reläer liggandes norr om Örebro som jag kunde hämta upp samtidigt. 

Skall se om det går att sätta dit ett relä som styr allt i stället för Warns lösning med 4 st reläer.

Hasse

 

Köp ett "albright" relä och ersätt dom fyra Warn reläerna med.

 

Blir både driftsäkrare å smidigare har gjort det på min Warn M8000 funkar hur bra som helst.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...