Gå till innehåll

kylfläkt borta 50db trevligare i hytten


Gäst dogge

Rekommendera Poster

Gäst Toolman

Med tanke på hur trångt det är i motorrumet skulle det vara skönt att sätta fläkten på framsidan av kylaren istället. Finns det nån nackdel med det montaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dogge

finns inga nakdelar bara du tar en fläkt som då trycker istället för suger en del fläktar funkar att vända polerna så dom vänder håll tryck el sug....jag personligen tycker bättre om att ha fläkten bakom kylaren för då möts den inte först ac lervatten...D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Nu hittade jag länken http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=123304&nodeIdNo=327369

 

 

Det står inte så mycket matnyttigt så jag skriver det viktigaste.

 

Min ing spänning 11V

Max ing spänning 30V

Max kontinuerlig belastning 25A

Max tillfällig belastning 30A

 

Steglös reglering från 0-100% det innebär att man kan gå under 12 volt om man vill men det bör man nog inte göra. Jag inbillar mig att det sliter onödigt mycket på kolen om man ligger och kör med för låg spänning.

Min fläkt stannar vid 6 volt men jag kör aldrig under 12V.

Rekomenderar även att man monterar fläkten via en 3 lägesbrytare med funktionen av-på-auto. Då kan man stänga av fläkten om man ska bada och tvångsköra om det skulle behövas.

 

Jag valde en 80 gradig termostat med 10 graders hysteres som jag monterade i returröret.

 

 

När jag sökte tyristorn som Fredrik tipsade om, så verkar den inte finnas längre. Jag har sökt efter liknande men inte lyckats.

 

Därför behöver jag hjälp och tips från er som är bättre på bildelar och kan söka rätt på dem.

 

 

Vad finns det för alternativ och vad skall jag använda?
 
Tack på förhand,
Christer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köra olika hastigheter?

 

Personligen skulle jag aldrig krångla till något som är så viktigt för maskin och utsatt för vatten / väder / smuts.

 

 Kör ett relä som styrs av en thermokontakt på nedre kylarslangen, och en 3-lägesbrytare som kan: tvångsköra fläkten i skogen i läge ON, sedan ett auto.läge med hjälp av thermokontakten, och sedan bryta auto.påslaget i läge OFF vid lerbad.

 

 

 På polarens bil funkar det perfekt.

Har man som vi, en oljekylare vid kylaren till styrservo med hydraulkolv, bör man ha ett läge för just konstant tillslag på fläkten. Vid långsam offroadkörning när sommardagarna är riktigt varma vill servooljan kylas konstant när man bökar runt i skogen. :) Ruskigt varmt annars. Oljan kanske tål det, men dumt att chansa. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man vill styra fläkten beror på att det är kalas att anpassa fläkthastigheten till behovet.

Tex om jag puttrar runt i skogen vill jag inte att fläkten ska vråla till i 10 sek en gång i minuten utan jag sänker farten till knapt hälften och då minskar ljudet brutalt och fläkten går i längre intervaller.

Över lag är det ytterst sällan jag kör fläkten på 100%. Det händer bara på landsvägskörning i kraftiga uppförsbackar när det är typ 25 grader ute.

 

googlat runt men hittar tyvärr inget vettigt. Trist att de slutat sälja "min" variant för den fungerar riktigt bra.

Ska kolla om jag hittar nåt nummer på min imorgon som man kan söka på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Fredrik

 

Har kontaktat G&C och det går att beställa direkt från dem.

 

Hur lång är din axel på själva potten, då den på websidan ser ut att var onödigt lång?

 

/C

Hej

Hittar du rätt så ska jag beställa sån mojj med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu har jag också bytt till elfläkt det blev en sugande Spal 350 mm för 818 kr från Waeco genom ad-bildelar och Biltemas temp-givare 92gr, adapter och monteringsats för elfläkt.

Adaptern är inte helt ok från början jag fick fila ner ytan som givaren ska täta mot den är lite konisk mot givare-hålet från början, jag köpte 42 mm pga att 38 mm var slut det passade inte mot gamla slangen så jag fick byta slang, jag satte åxå dit en extra strömbrytare för att kunna tvångs styra fläkten.

FLÄKT SPAL DIAMETER: 350MM 24V SUGANDE 
8880500037

 

Anledning var att "hardy" skivan vid fläkten var slut och skramlade enormt och strumpan var kass, när jag var med på SOT i Säter gick hardyn sönder det fungerade fint att åka 5 mil hem utan fläkt, jag låg på 85-90km/h och det började inte koka vilket jag trodde att det skulle göra.

 

Nu kan man prata med varandra i 70 utan problem förut var det hörselskydd på i 50

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag också bytt till elfläkt det blev en sugande Spal 350 mm för 818 kr från Waeco genom ad-bildelar och Biltemas temp-givare 92gr, adapter och monteringsats för elfläkt.

Adaptern är inte helt ok från början jag fick fila ner ytan som givaren ska täta mot den är lite konisk mot givare-hålet från början, jag köpte 42 mm pga att 38 mm var slut det passade inte mot gamla slangen så jag fick byta slang, jag satte åxå dit en extra strömbrytare för att kunna tvångs styra fläkten.

FLÄKT SPAL DIAMETER: 350MM 24V SUGANDE 

8880500037

 

Anledning var att "hardy" skivan vid fläkten var slut och skramlade enormt och strumpan var kass, när jag var med på SOT i Säter gick hardyn sönder det fungerade fint att åka 5 mil hem utan fläkt, jag låg på 85-90km/h och det började inte koka vilket jag trodde att det skulle göra.

 

Nu kan man prata med varandra i 70 utan problem förut var det hörselskydd på i 50

Fick du plats med en sån monteringsats på slang från biltema? Eller du kanske har ombyggd bil? För vanligtvis brukar det inte gå att få på en sån på de nedre slangarna, för att de är aldeless för korta.. Om man inte sätter den på övre slangen då, men då går fläkten konstant vid körning.. 

 

Vad fick du ge för tyristorn? Hade jag kollat in så hade jag nog sambeställt, men missade det ju helt.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går även att få in en adapter mellan nedre anslutningen och röret till motorn om man lossar klammer till röret och flyttar det ett par centimeter bakåt. Anslutningen till värmepaketet räcker även om man flyttar röret. Jag körde så innan jag hittade mutter med rätt dimension att svetsa på röret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 det fungerade fint att åka 5 mil hem utan fläkt, jag låg på 85-90km/h och det började inte koka vilket jag trodde att det skulle göra.

 

Elfläktar körs i princip bara när bilen förs fram i lägre farter, så fort du fått upp lite fart så är fartvinden mångdubbelt starkare än vad någon fläkt kan prestera. Så, så länge man kan hålla lite fart så är det inga som helst problem utan fläkt. Många racingbilar saknar helt fläkt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag också bytt till elfläkt det blev en sugande Spal 350 mm för 818 kr från Waeco genom ad-bildelar och Biltemas temp-givare 92gr, adapter och monteringsats för elfläkt.

 

Adaptern är inte helt ok från början jag fick fila ner ytan som givaren ska täta mot den är lite konisk mot givare-hålet från början, jag köpte 42 mm pga att 38 mm var slut det passade inte mot gamla slangen så jag fick byta slang, jag satte åxå dit en extra strömbrytare för att kunna tvångs styra fläkten.

 

FLÄKT SPAL DIAMETER: 350MM 24V SUGANDE

 

 

 

Legg gjerne ut noen bilder av hvordan monteringa ser ut

Redigerad av kristaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

original, på övre slangen, fläkten går inte alls hela tiden inte ens i denna hetta och några timmars körning i skogen

Då kan inte din fläkt eller givare fungera korrekt. För när termostaten öppnar, då har du nästan det gradantal som gör att fläkten startar. Varmt vatten åker ju in i kylaren upptill, och kallt ut nedtill, och när du kör sakta räcker inte fartvinden till, utan vattnet ut ur kylaren håller för hög temp, och då ska ju givaren känna detta. Men det är klart, man kan ju sätta en givare som slår till vid högre temp, som då funkar att ha på övre.  Med givaren jag har, så hade min fläkt slagit till när motorn kommer upp i driftstemp, och sen hade den gått å gått å gått länge. 

 

Kanske något jag missar, inte omöjligt, huvudsaken är att det funkar!  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...