Gäst dogge Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 har en från en cheva astro ska leta och mäta så du får cm den har kylning för olja men rätt tjock men det kanske inte gör nått..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Med tanke på hur trångt det är i motorrumet skulle det vara skönt att sätta fläkten på framsidan av kylaren istället. Finns det nån nackdel med det montaget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dogge Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 finns inga nakdelar bara du tar en fläkt som då trycker istället för suger en del fläktar funkar att vända polerna så dom vänder håll tryck el sug....jag personligen tycker bättre om att ha fläkten bakom kylaren för då möts den inte först ac lervatten...D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 27 Juni , 2013 Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 Nu hittade jag länken http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=123304&nodeIdNo=327369 Det står inte så mycket matnyttigt så jag skriver det viktigaste. Min ing spänning 11V Max ing spänning 30V Max kontinuerlig belastning 25A Max tillfällig belastning 30A Steglös reglering från 0-100% det innebär att man kan gå under 12 volt om man vill men det bör man nog inte göra. Jag inbillar mig att det sliter onödigt mycket på kolen om man ligger och kör med för låg spänning. Min fläkt stannar vid 6 volt men jag kör aldrig under 12V. Rekomenderar även att man monterar fläkten via en 3 lägesbrytare med funktionen av-på-auto. Då kan man stänga av fläkten om man ska bada och tvångsköra om det skulle behövas. Jag valde en 80 gradig termostat med 10 graders hysteres som jag monterade i returröret. När jag sökte tyristorn som Fredrik tipsade om, så verkar den inte finnas längre. Jag har sökt efter liknande men inte lyckats. Därför behöver jag hjälp och tips från er som är bättre på bildelar och kan söka rätt på dem. Vad finns det för alternativ och vad skall jag använda? Tack på förhand, Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 27 Juni , 2013 Rapport Share Postad 27 Juni , 2013 Ett alternativ är att skaffa en pwm-controller att styra varvtalet. Tyristor eldar väl bort mycket effekt i onödan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 28 Juni , 2013 Rapport Share Postad 28 Juni , 2013 Det låter ju jättebra, vad innebär det för en oinvigd? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 28 Juni , 2013 Rapport Share Postad 28 Juni , 2013 http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering Finns diverse byggsatser och färdiga moduler att köpa på allt från ebay till elektronikfirmor på nätet, har inte provat själv ännu men funderade på att koppla det till framtida kylfläkt eller till värmefläktarna i kupe'n. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 30 Juni , 2013 Rapport Share Postad 30 Juni , 2013 Under tiden som detta med PWM-controller utforskas vidare, kan någon tipsa om ett färdigt alternativ till tidigare föreslagen lösning med tyristor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 Juni , 2013 Rapport Share Postad 30 Juni , 2013 Varför köra olika hastigheter? Personligen skulle jag aldrig krångla till något som är så viktigt för maskin och utsatt för vatten / väder / smuts. Kör ett relä som styrs av en thermokontakt på nedre kylarslangen, och en 3-lägesbrytare som kan: tvångsköra fläkten i skogen i läge ON, sedan ett auto.läge med hjälp av thermokontakten, och sedan bryta auto.påslaget i läge OFF vid lerbad. På polarens bil funkar det perfekt. Har man som vi, en oljekylare vid kylaren till styrservo med hydraulkolv, bör man ha ett läge för just konstant tillslag på fläkten. Vid långsam offroadkörning när sommardagarna är riktigt varma vill servooljan kylas konstant när man bökar runt i skogen. Ruskigt varmt annars. Oljan kanske tål det, men dumt att chansa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 30 Juni , 2013 Rapport Share Postad 30 Juni , 2013 Att man vill styra fläkten beror på att det är kalas att anpassa fläkthastigheten till behovet. Tex om jag puttrar runt i skogen vill jag inte att fläkten ska vråla till i 10 sek en gång i minuten utan jag sänker farten till knapt hälften och då minskar ljudet brutalt och fläkten går i längre intervaller. Över lag är det ytterst sällan jag kör fläkten på 100%. Det händer bara på landsvägskörning i kraftiga uppförsbackar när det är typ 25 grader ute. googlat runt men hittar tyvärr inget vettigt. Trist att de slutat sälja "min" variant för den fungerar riktigt bra. Ska kolla om jag hittar nåt nummer på min imorgon som man kan söka på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 1 Juli , 2013 Rapport Share Postad 1 Juli , 2013 Svana Jag tänker komplettera din modell, och inte i stället för. Dvs både 3-läges brytare och styrning av hastighet av fläkten precis som Fredrik skriver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 1 Juli , 2013 Rapport Share Postad 1 Juli , 2013 Fredrik Det vore jättehyvens om du kunde kolla efter något nummer och tillverkare på den, KG Knutsson hittade inte något passande utan nummer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 1 Juli , 2013 Rapport Share Postad 1 Juli , 2013 Inga problem, jag kollar det ikväll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 1 Juli , 2013 Rapport Share Postad 1 Juli , 2013 Då har jag varit ute och spanat lite i bilen http://www.gnc-systems.com/various I värsta fall kanske det går att köpa den direkt från G&C Å så här ser potentiometern ut. Knappen till höger med kylsymbolen styr fläkten i lägena av, på och auto. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 2 Juli , 2013 Rapport Share Postad 2 Juli , 2013 Tack för hjälpen Fredrik Har kontaktat G&C och det går att beställa direkt från dem. Hur lång är din axel på själva potten, då den på websidan ser ut att var onödigt lång? /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 2 Juli , 2013 Rapport Share Postad 2 Juli , 2013 Kul att det löser sig Axeln är ganska lång men vredet är ganska stort oxå så det är inget problem. Kolla bilden ovan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 5 Juli , 2013 Rapport Share Postad 5 Juli , 2013 Tack för hjälpen Fredrik Har kontaktat G&C och det går att beställa direkt från dem. Hur lång är din axel på själva potten, då den på websidan ser ut att var onödigt lång? /C Hej Hittar du rätt så ska jag beställa sån mojj med! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 5 Juli , 2013 Rapport Share Postad 5 Juli , 2013 Det verkar så. Den kostar 39.50 Euro. Tror inte att det är inkl frakt, det får bli en glad överraskning om så är. Jag tänker beställa på måndag om det inte är flera som är intresserade av ett samköp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
offroader65 Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 Nu har jag också bytt till elfläkt det blev en sugande Spal 350 mm för 818 kr från Waeco genom ad-bildelar och Biltemas temp-givare 92gr, adapter och monteringsats för elfläkt. Adaptern är inte helt ok från början jag fick fila ner ytan som givaren ska täta mot den är lite konisk mot givare-hålet från början, jag köpte 42 mm pga att 38 mm var slut det passade inte mot gamla slangen så jag fick byta slang, jag satte åxå dit en extra strömbrytare för att kunna tvångs styra fläkten. FLÄKT SPAL DIAMETER: 350MM 24V SUGANDE 8880500037 Anledning var att "hardy" skivan vid fläkten var slut och skramlade enormt och strumpan var kass, när jag var med på SOT i Säter gick hardyn sönder det fungerade fint att åka 5 mil hem utan fläkt, jag låg på 85-90km/h och det började inte koka vilket jag trodde att det skulle göra. Nu kan man prata med varandra i 70 utan problem förut var det hörselskydd på i 50 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 Nu har jag också bytt till elfläkt det blev en sugande Spal 350 mm för 818 kr från Waeco genom ad-bildelar och Biltemas temp-givare 92gr, adapter och monteringsats för elfläkt. Adaptern är inte helt ok från början jag fick fila ner ytan som givaren ska täta mot den är lite konisk mot givare-hålet från början, jag köpte 42 mm pga att 38 mm var slut det passade inte mot gamla slangen så jag fick byta slang, jag satte åxå dit en extra strömbrytare för att kunna tvångs styra fläkten. FLÄKT SPAL DIAMETER: 350MM 24V SUGANDE 8880500037 Anledning var att "hardy" skivan vid fläkten var slut och skramlade enormt och strumpan var kass, när jag var med på SOT i Säter gick hardyn sönder det fungerade fint att åka 5 mil hem utan fläkt, jag låg på 85-90km/h och det började inte koka vilket jag trodde att det skulle göra. Nu kan man prata med varandra i 70 utan problem förut var det hörselskydd på i 50 Fick du plats med en sån monteringsats på slang från biltema? Eller du kanske har ombyggd bil? För vanligtvis brukar det inte gå att få på en sån på de nedre slangarna, för att de är aldeless för korta.. Om man inte sätter den på övre slangen då, men då går fläkten konstant vid körning.. Vad fick du ge för tyristorn? Hade jag kollat in så hade jag nog sambeställt, men missade det ju helt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
offroader65 Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 original, på övre slangen, fläkten går inte alls hela tiden inte ens i denna hetta och några timmars körning i skogen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 29 Juli , 2013 Rapport Share Postad 29 Juli , 2013 Det går även att få in en adapter mellan nedre anslutningen och röret till motorn om man lossar klammer till röret och flyttar det ett par centimeter bakåt. Anslutningen till värmepaketet räcker även om man flyttar röret. Jag körde så innan jag hittade mutter med rätt dimension att svetsa på röret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 30 Juli , 2013 Rapport Share Postad 30 Juli , 2013 det fungerade fint att åka 5 mil hem utan fläkt, jag låg på 85-90km/h och det började inte koka vilket jag trodde att det skulle göra. Elfläktar körs i princip bara när bilen förs fram i lägre farter, så fort du fått upp lite fart så är fartvinden mångdubbelt starkare än vad någon fläkt kan prestera. Så, så länge man kan hålla lite fart så är det inga som helst problem utan fläkt. Många racingbilar saknar helt fläkt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 30 Juli , 2013 Rapport Share Postad 30 Juli , 2013 (redigerade) Nu har jag också bytt till elfläkt det blev en sugande Spal 350 mm för 818 kr från Waeco genom ad-bildelar och Biltemas temp-givare 92gr, adapter och monteringsats för elfläkt. Adaptern är inte helt ok från början jag fick fila ner ytan som givaren ska täta mot den är lite konisk mot givare-hålet från början, jag köpte 42 mm pga att 38 mm var slut det passade inte mot gamla slangen så jag fick byta slang, jag satte åxå dit en extra strömbrytare för att kunna tvångs styra fläkten. FLÄKT SPAL DIAMETER: 350MM 24V SUGANDE Legg gjerne ut noen bilder av hvordan monteringa ser ut Redigerad 30 Juli , 2013 av kristaga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 30 Juli , 2013 Rapport Share Postad 30 Juli , 2013 original, på övre slangen, fläkten går inte alls hela tiden inte ens i denna hetta och några timmars körning i skogen Då kan inte din fläkt eller givare fungera korrekt. För när termostaten öppnar, då har du nästan det gradantal som gör att fläkten startar. Varmt vatten åker ju in i kylaren upptill, och kallt ut nedtill, och när du kör sakta räcker inte fartvinden till, utan vattnet ut ur kylaren håller för hög temp, och då ska ju givaren känna detta. Men det är klart, man kan ju sätta en givare som slår till vid högre temp, som då funkar att ha på övre. Med givaren jag har, så hade min fläkt slagit till när motorn kommer upp i driftstemp, och sen hade den gått å gått å gått länge. Kanske något jag missar, inte omöjligt, huvudsaken är att det funkar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.