Gå till innehåll

Humlegaards tygverkstad


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Denna tråd är skapad med anledning av uppbyggandet av en tygverkstad och kommer att rymma all vht. som rör gårdens tygmateriel. Detta är fortsättningen från tråden Valp hos Humlegaard.


Idag har det varit gjutning på schemat. Min farfar var till yrket "grovis" eller betongarbetare som det mer korrekt heter idag, han gav mig 2 råd i livet: "Var noga när du gjuter" och "Lägg alltid i en slant". Jag har försökt följa bägge dessa råd idag, men jag fick även med en knorr.


Denna porslinshund med tre ben har jag ärvt av min faster

P1090022.jpg

Nu kan jag säga "det ligger en hund begraven här", när det är lurigt med mekandet.

P1090023.jpg


När cementbilen skulle hem igen hjälpte det inte att den drev på 2 av bakaxlarna, den kom inte upp iallafall. Perfekt då att kunna stå till tjänst:

P1090024.jpg

P1090026.jpg

P1090029.jpg

P1090030.jpg




Humlegaard2011-10-21 14:15:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Det finns en travers som du kan få. Funnits i en flyghangar. Dom fråga mig sist och tackade nej. Ska jag höra med dom igen?

 

Ja tack, det är intressant. Minns du några mått?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Humlegaard

Idag har följande hänt i tygverkstadens utveckling:

Traversrsens konstruktion skrotad till förmån för en ny bättre design, jag har fått tipset från en bedömt pålitlig källa. Ritningar kommer så fort de landat på ritbordet.

Jag har haft hjälp idag och lyckats resa lite vägg, totalhöjden stannade på 4,65m vilket känns tillräckligt högt...

I morgon reser vi resten av väggarna förhoppningsvis. Väggarna i "blästerhörnet" är 2,5m höga, ovanpå kommer det att bli ett stadigt utrymmer att ställa saker på.

Foton-0173.jpgFoton-0174.jpgFoton-0176.jpg


Humlegaard2011-11-03 21:10:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Första objektet har varit inne i verkstaden nu. Lillebror har också något 4-hjulsdrivet...


Han ville ha hjälp att sätta dit snöbladsfästet.

Foton-0178.jpg

Foton-0177.jpg

Foton-0179.jpg


Humlegaard2011-11-05 17:41:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja för tusan! Inga problem alls, säger som han Holmqvist, Holmberg, Holmlund eller vad han hette- lägg ut! lägg ut!. Det är ju bara principskiss som inte stämmer för fem öre med verkliga måtten- vilket vi konstaterade igår över en kopp kaffe!

 

Goda lussebullar bjöds det på också! Tackar mycket!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev i en tråd som nu är försvunnen om att jag backade sönder min backstrålkastare på L50'n.

Foton-0195.jpg

 

Då frågade någon (jag har för mig det var Vikon) om insatsen från en nyproducerad armatur i plast passar i den gamla plåtpottan. Svaret komer nu i denna tråd att JA det gör den. Ska ta ett foto om jag kommer ihåg. Men den gamla insatsen var mycket rostig så jag bytte ut den när jag bytte glas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då är det dags att uppdatera verkstadsbygget en smula.

Jag var på 50års skiva i lördags och till min fasa upptäcker jag under söndagen att jag inte bara hade trevligt under kvällen. Jag har även gjort affärer, till tygverkstaden ska jag ju ha några maskiner. Främst kompressor, bläster, svarv, fräs och pelarborr. Men jag har tydligen köpt en kallsåg, en pelarborr och en 2500mm träsvarv á 1500kg. Vad ska jag ha den till?? Nåja, vi får väl se. För tillfället är det fullt av byggställningar stegar och annan liknade utrustning:

 

P1090765.jpg

P1090767.jpg

P1090764.jpg

P1090768.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Shysst verkstad på G men en fråga..

Det ser ut som du har lagt träreglarna i botten på väggen direkt på betongen? ?

Eller har du nåt imellan så inte fukten skall kunna vandra upp i träet? ?

Du kanske har nåt annat under betongen istället eller? ?

 

Eller är jag ute på cykeln igen? ?

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shysst verkstad på G men en fråga..

Det ser ut som du har lagt träreglarna i botten på väggen direkt på betongen? ?

Eller har du nåt imellan så inte fukten skall kunna vandra upp i träet? ?

Du kanske har nåt annat under betongen istället eller? ?

 

Eller är jag ute på cykeln igen? ?

/R

Tack för din omtanke!

 

Det ligger asfaltspapp eller vad det nu heter under syllen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst ska det bli trevligt att se hur tygverkstaden utvecklas, Och det är väl snart läge att börja skara ut lite fotplattor och annat kul för den fortsatta installationen.

 

Wild Devil, du får hojta till när du kommer häråt så får du göra en liten runda och hälsa på oss i dom här trakterna.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst ska det bli trevligt att se hur tygverkstaden utvecklas, Och det är väl snart läge att börja skara ut lite fotplattor och annat kul för den fortsatta installationen.

 

Wild Devil, du får hojta till när du kommer häråt så får du göra en liten runda och hälsa på oss i dom här trakterna.

 

SKREV OBELIX

 

 

Sorry för O.T men jatack,gärna.. :)

Jag dricker inte kaffe dock så det brukar bli problem att bjuda mig på nåt .. ;)

 

Skall bara ladda kamran och plånboken först ordentligt ! ! ;)

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...