Gå till innehåll

Skruvdubb / Skrupigger


Andreas.E

Rekommendera Poster

Lite osäker om detta har varit uppe tidigare på Terrängbil.net. Jag har flera vintrar tänkt att dubba ett par terrängdäck för att öka säkerheten på vinterföre.

 

1300.jpg

 

Går man till en däckverkstad så får man inte speciellt grova dubbar och det är ingen garanti att dom sitter kvar i så mjuka däck som en tgb med sin tyngd. Jag har också tidigare tittat på det som heter skruvdubb/pigger som kan skruvas in och sedan tas ut när våren kommer (Jag kommer inte ta ut mina). är det någon som har erfarenhet med att montera detta på en tgb?

 

http://www.best-grip...p?page=skrupigg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lite trådar om skruvdubb på maskinisten tex denna http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=14606&postdays=0&postorder=asc&highlight=skruvdubb&&start=15 Sök på skruvdubb så hittar du fler.

 

Trådarna handlar iofs om att dubba lastmaskiner och det verkar som att de avråder att dubba snabbare fordon med skruvdubb man kanske hittar du något matnyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lite trådar om skruvdubb på maskinisten tex denna http://www.maskinist...vdubb&&start=15 Sök på skruvdubb så hittar du fler.

 

Trådarna handlar iofs om att dubba lastmaskiner och det verkar som att de avråder att dubba snabbare fordon med skruvdubb man kanske hittar du något matnyttigt.

 

Jag har läst liknande på andra forum. Men det som är viktigt är att välja riktig längd på själva dubben/piggen. Här: http://www.best-grip.no/sider/tabell.pdf ser man vad

som passar för exempel SUV/JEEP/OFFROAD eller vanlig bil (varför man skulle göra något sådant.)

 

Tror jag väljer den som heter 1350 eller 1400, ser ut att kunna fungera,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker om detta har varit uppe tidigare på Terrängbil.net. Jag har flera vintrar tänkt att dubba ett par terrängdäck för att öka säkerheten på vinterföre.

 

1300.jpg

 

Går man till en däckverkstad så får man inte speciellt grova dubbar och det är ingen garanti att dom sitter kvar i så mjuka däck som en tgb med sin tyngd. Jag har också tidigare tittat på det som heter skruvdubb/pigger som kan skruvas in och sedan tas ut när våren kommer (Jag kommer inte ta ut mina). är det någon som har erfarenhet med att montera detta på en tgb?

 

http://www.best-grip...p?page=skrupigg

Jag har just (under dom senaste dagarna) monterat 1300 modellen på mina nya general grabber AT2 och det verkar som att dom passar fint i vart fall.

Men om det är lagligt är en annan sak men det ser ut att kunna dra fint på halt underlag i vart fall :)

Ska se om jag hinner ut o prova under dagen (beror på om jag hinner klart med snöbladet som står ivägen framför) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med Lantmanna Maskin här i skänninge i går, som säljer maxi Grip, och de rekommenderade mellan 100-150 st per däck, de hade en satts med 300 dubb i för 475 kr, men de var för traktor, Skulle nog funka på TGBn sa han dock, så jag funderar på att dubba fram hjulen, tror det räcker på en 13 bil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som en bra lösning, Någon som vet hur många dubb det går åt till ett pildäck?

 

Tja jag kan berätta att på mina general grabber 295/75-16 At2 däck var det förborrade hål för om jag inte minns fel 86st dubbar per däck. Jag skruvade i skruvdubbarna i dom förborrade hålen mest för att slippa fundera på vart jag skulle sätta dom.

Dom sitter stenhårt för övrigt har varit ute både igår o idag och testkört lite snöblad och winch (den var ju ny så det skulle lindas ut och spännas lite då linan skar in mellan lindningarna bara av att lyfta snöbladet) det finns nu lite spår i asfalten här o där i siljansnäs trakten av dubbarna som rev ner sig ganska fint genom den tunna isen.....

Sen upptäckte jag att tgbn är en volvo produkt ifall jag skulle missat det tidigare... utan 4wd inkopplat så är den hjälplös när det lutar lite och är halt. Som en vanlig volvo av äldre modell ;), ska lägga i alla kedje påsarna där bak igen så man får lite vikt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag skruvat i ca 350 st 9x16,2 Best Grip 1400. Då har jag tagit varje klack på både vänster och höger sida på däcket. Skall visa mönstret lite senare. Det är klart att man kan skruva i ännu flera i kuddarna som ligger mitt på däcket.

 

Ut i från min egna lilla test ser det ut att fungera så som det skall. Det är klart att det inte kan ersätta kjedjor på riktigt is-underlag. Nu skall det bli spännande att se om dom 1) Håller sig i däcket. 2) Inte skruvar sig längre in på grund att gummit är för mjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så här ser det ut!

 

Har kört ett antal blandade mil. Med det menar jag allt från rena Is vägar, snö och asfallt. Så långt ser det ut att fungera bra. Dom ser dok ut att krypa in i däcken, och det kan bero på att gummit är för mjukt. Jag rapporterar vidare under vintern. Men en sak är klart!... Jäklar vad dom biter på underlaget, är en helt ny vinterbil :D

 

Edit: Jag har ändrat lite på mönstret, så att det nu sitter 100 dubbar per däck!

IMG_1093.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Liten uppdatering!

 

Varför har jag inte monterat skruvdubb tidigare?

 

Nu har jag kört ett par hundra mil på vinterväg. Det har både varit ren is, slask, hårdpackad snö och asfallt. Skruvdubbarna sitter precis så som jag skruvade i dom. Inte en enda har krypt in, eller skruvat ut sig. Slitaget ser ut att vara minimal på både dubb och däck.

 

Vibrationer från däcken det har jag. Det beror nog mer på det mönstret jag har valt. Framkomligheten på allt underlag är enormt förbättrat. Det slår ju absolut inte kjedjor.

 

Jag kan inte göra annat än varmt rekommendera lösningen till andra som eventuellt tvekat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering!

 

Varför har jag inte monterat skruvdubb tidigare?

 

Nu har jag kört ett par hundra mil på vinterväg. Det har både varit ren is, slask, hårdpackad snö och asfallt. Skruvdubbarna sitter precis så som jag skruvade i dom. Inte en enda har krypt in, eller skruvat ut sig. Slitaget ser ut att vara minimal på både dubb och däck.

 

Vibrationer från däcken det har jag. Det beror nog mer på det mönstret jag har valt. Framkomligheten på allt underlag är enormt förbättrat. Det slår ju absolut inte kjedjor.

 

Jag kan inte göra annat än varmt rekommendera lösningen till andra som eventuellt tvekat.

 

 

Jag kan bara hålla med har kört ca 130 mil nu på varierande underlag allt från ren kärnis till asfalt och dubbarna gör ett suveränt jobb mina har inte heller skruvat upp eller ner sig något utan sitter där dom ska och verkar inte slitas alls.

Däremot så har jag inte hunnit prova att köra med kedjor ännu och nu ser det ut som att vintern snart är över snart :(

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas har ju Creepy Crawler, vilka däck har du haft dina i? :)

 

General Grabber AT2 295/75-16

Har jag inköpt som vinter/vägdäck och dom går underbart på vägen :)

Får se vad det kan tänkas bli för däck för skogskörning i sommar och när min andra uppsättning fälgar blir breddade.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...