Gå till innehåll

TGB 13 som "expeditionsbil" tankar och funderingar.


MickeTJ

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Detta blir mitt första inlägg på detta forum, men jag har sökt och letat men känner inte att jag fått svar på mina frågor.

 

Idagsläget är jag ägare till en skogsutrustad Wrangler men har efter diverse haverier och annat jäkelskap börjat tröttna på den så är på jakt efter något annat. Denna gång skall jag göra det i rätt ordning dvs. hitta info först sedan köpa bilen, inte tvärt om som med jeepen.

 

Hela tanken är att jag och sambon skulle vilja ha möjligheten att sticka iväg 1-4 veckor till roliga ställen i europa och kanske ännu längre t.ex afrika, asien. så jag har börjat leta runt på 4x4 husbilar (typ earthcruiser, bimobil osv) men jag har inga 1-2 miljoner att finansiera 3 veckors skoj med.

 

Tanken har då fastnat på TGB 13 då jag förstått att man ganska enkelt kan typa om den till B-kort. lagom mycket plats i för att få in en fast säng med kök och toalett. men det finns också en del orosmoment och då till mina frågor.

 

 

Bränsleförbrukningen på en TGB 13 med bensinmotorn verkar ju rätt saftig med dagens mått mätt. Diesel är ju lättare att få tag på i avkrokarna så en konvertering känns viktigt.

 

- Med en MB diesel som verkar vara det lättaste, vad kan man räkna med för förbrukning?

 

Ljudnivån har jag förstått är ganska rejäl, av polare som körde dom i lumpen. (var tvungen att ha hörselskydd?)

 

- Har någon ljudisolerat en TGB och fått vettiga ljudnivåer så man skulle orka köra 60-80 mil på en dag?

 

Toppfarten har jag också förstått ligger runt 70-90 km/h

 

- Om man sätter in en MB diesel, vad kan man räkna med för topphastighet? jag skulle vilja att den kunde rulla i motorvägsfart dvs ca 110 km/h

 

Driftsäkerheten är helt ok som jag förstått det.

 

- Hur ofta måste man serva en TGB? dvs byta olja i axlar smörja osv? skulle man kunna fixa allt innan en långfärd på ca 8-1000 mil utan att behöva tänka på det för ens man kom hem?

 

Jag skulle vilja få till ett tak som går att lyfta upp så man får ståhöjd inuti.

 

- är det lätt att kapa i tak och väggar? eller är det en massa förstärkningar som man måste ta hänsyn till?

 

- är det någon annan som byggt något liknande? har erfarenhet av långresa med TGB 13?

 

- Vad är det vanligaste som går sönder?

 

-Vilka är dom vanligaste "moddarna" för att få bättre komfort?

 

Jag är tacksam för alla synpunkter och ideér ni TGB ägare har att dela med er av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

 

Ska försöka svara på en del av frågorna

 

1,5 liter/milen kan du räkna med att bilen ungefär drar efter ett byte men du får köra hiskeligt många mil för att köra in pengarna det kostar att byta motorn.

Motorbyte anser jag att man gör för att få en trevligare bil och minskad bränslekostnad är en bonus.

 

Ljudnivån går att få ner avsevärt genom att islolera kupen. Byter du kronhjulen mot modernare däck blir du genast av med mångder av buller.

Jag har en TGb 13 helkaross som jag isolerat och fått ner ljudnivån till helt acceptabla nivåer.

 

Marchfarten ligger på 70-80 för att få en dräglig ljudnivå och soppaförbrukning. Motorvalet har inget med toppfarten att göra.

Vill du öka farten måste du ändra utväxlingen men med tanke på aerodynamik och väghållning är det ingen lämlig bil att köra fort med.

 

åker du på långresa bör du kolla oljenivåerna och smörja knutarna typ var 200 mil. Om inte annat för att vara säker på att nivåerna är rätt så du inte får ett ras.

Det är inte speciellt jobbigt och du behöver inte ens en domkraft för att komm in under den :)

 

Det finns några på forumet som har byggt campers. Daniel L har en fin byggtråd men tyärr har alla bilder försvunnit i samband med forumbytet.

 

Det är en gammal bil så allt kan gå sönder men jag vet inte om det egentligen finns något som "brukar" gå sönder

 

Vanligaste moddar för bättre komfort bör väl vara typ detta:

Bekvämare stolar

Bättre däck

Isolering

Radio +CB radio

förvaring

Kylskåp

Värmare

m.m listan kan göras lång

 

Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, det var snabba svar! känns ju nästan som jeepsweden :)

 

Vad kan man räkna på ca pris att byta motorn? med konvertersats osv.

Tänker att om jag skall köra ett par mil så kan det kanske löna sig med diesel, + att det bör ju finnas fler reservdelar till en MB diesel än en volvo motor ute i världen.

 

1000 mil x 2 liter/mil x ca 15 :-/liter = 30 000 :-

1000 mil x 1,5liter/mil x 15 :- / liter = 22 500 :-

 

Vad är det som förbättras med ett motorbyte förutom förbrukningen?

Finns det någon som bytt både motor och växelåda? om man hellre vill ha automat eller overdrive?

 

OK, gällande toppfarten. det kanske inte är något autobahnmonster man eftersträvar heller egentligen. Utväxlingen ger jag mig inte på igen, gjorde det på jeepen när jag satte i diffspärrar och förstärkte axlarna.

 

Jag hade tänkt mig General Grabber AT2 däck, för lite bättre vägkomfort men ändå ok framkomlighet vid sidan om. är det något man bör tänka på där? ser att alla TGB har samma fälgar, är det udda bultcirkel eller finns det några spacers man kan sätta på?

 

Jäklar vad fina bilder!!! man blir ju inte det minsta sugen!! har du "interiörbilder föresten? för lite tips och inspiration?

Jag ser att forumet bytts för inte så längesedan och att alla bilder försvunnit, det verkar ju som det fanns en hel del att kika på innan :(

 

Damasker låter ju inget svårt att byta? och överkomligt gillar jag med (till skillnad från jeep....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit lite dött på forumet sedan bytet men vi får hoppas det tar sig igen nu när våren kommer och det blir mer aktivitet i garage och skogar.

 

Kostnaden för motorbytet varierar kraftigt beroende på motorval och om du ska byta växellådan, peta in servo osv.

 

Billigast bör bli att köpa en konverteringssats från SMT för typ 8 000 och skaffa en OM603 300 turbodiesel. Då tror jag du hamnar mellan 20-30 tusen.

Problemet med den lösningen är att du har kvar original växellåda utan överväxel.

En 13 bil med 37" däck (35 är original) går i 75 km/h vid 3000 varv medans min 13 med överväxel går i 90 km/h vid samma varvtal. Dieslar gillar inte höga varv så du förstår problemet.

 

Ska du göra en konvertering fullt ut med växellådsbyte rinner pengarna iväg ytterligare.

 

Gången på bilen blir bättre och den orkar mycket mer.

Orginalmotorn på 117 hästar är rätt underdimensionerad till en camperutrustad bil.

Ett annat problem är att det går inte att få tag i 98 oktan överallt och på 95 oktan spikar bilen friskt. Alternativt får man ställa ner tändningen å då blir bilen ännu slöare.

Men det går givetvis att köra original även på längre resor.

 

Ska du köra i lite seriösare terräng är AT däck inte så bra alternativ. Går du upp till MT så tycker jag att man får en bra kompromiss mellan väg/skog.

 

Fälgarna är tydligen one off men allt går ju att lösa om man vill men billigast/enklast är att använda originalfälgarna som de är. Det finns såvitt jag vet inga spacers att köpa.

 

jag har oxå en byggtråd men även de bilderna är borta. Kan maila över nya om det är av intresse men jag har altså en helkaross, inte en hyttbil.

Hyttbilarna (1314,1315 osv) är bättre att bygga campers av men jag har familj och barnen måste få plats oxå och då är enda alternativet en helkaross (131).

 

Island kan jag varmt rekomendera. Helt fantastisk miljö att köra runt i och vart man än tittar så är det en naturupplevelse.

Kostar en slant men inte mer än en solsemester. Vi var borta i knappt 4 veckor ( 3 veckor på ön och resten av tiden på färjan till island) och det kostade totalt knappt 50 papp för oss 4, 2 vuxna och 2 barn.

Det är resan som är dyrast så ju längre tid man är på island ju billigare blir det propotionellt sett :D

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha varit ett väldigt välanvänt och omtyckt forum så det lär ju inte bli några problem att bygga upp detta igen!

 

OK, hur har du gjort? har du bytt motor + vxl låda? När jag kikat runt verkar problemet vara att om man byter båda t.ex från en MB eller äldre Toyota så blir hela paketet för långt?

 

overdrive vet jag finns att köpa separat till t.ex jeep men det är klart inte billigt...

 

Jag tycker helkarossen är den snyggaste och den jag skulle vilja bygga på + att den skulle nog gå in i en container för långtransport om det skulle bli aktuellt.

 

På min wrangler har jag MT däck (mickey thompson MTX baja claw) och dessa är ju helt sjukt bra grepp i skogen. Men dom är ju inget jag skulle vilja köra till alperna på. När jag var i costa rica i julas så körde jag runt en hel del och det var på vanliga "väg däck" och jag hade inga problem att ta mig fram även när det blev lite lerigare. På en längre sträcka blir det ju kanske en fördelning på 70% väg och 30% terräng så det gäller ju att hitta en gyllene medelväg. AT2 däcken är rätt grova men till skillnad från nästan alla MT däck så är dom vintergodkända i sverige.

 

Jag skickar ett PM med min mail så tar jag gärna emot lite bilder!

 

Island verkar ju helt klart vara ett riktigt kul 4x4 resemål, som står högt upp på listan när jag får en lämplig bil att åka i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en blog med en 13 helkaross som byggts om till camper med popup tak. http://www.trog.us/ DDet går att göra en massa saker men det verkar inte finnas gra frärdiga kit. Det var föressten någon här som sålde nya fälgcentrum om du vill bygga nya fälgar.

 

Detta är ju exakt det jag skulle vilja göra ju! hur tusan kunde jag inte hitta denna? jaja..skit bakom spakarna kanske..

men tanken var inte att lyfta hela taket.. utan modifiera en "takboxsäng".. men detta är ju helt klart bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara kopierat Daniel L´s recept. Allt finns beskrivet i hans byggtråd, tyvärr utan bilder nu då.

I korta drag har vi gjort så här:

En OM606 + en 6 växlad merca låda har stoppats i bilen. En hardyskiva sitter mellan låda och fördelningslåda.

Motorpaketet är tillbakaflyttat 6cm (mer går inte pga kardanvinkeln) men motorn sticker ändå in en liten men förarglig bit över framaxeln.

Det betyder att man måste höjja fjädringen och begränsa fjädringsrörelsen. Det har jag lärt mig den hårda vägen.

 

Ett alternativ är att sätta in en OM605 (5 cyl) så slipper man problemet med framaxeln.

 

Lite motoruppgifter. De är tagna ur huvudet så de kanske inte stämmer till 100% och samtliga har turbo.

 

OM603 6 cyl. Vanligaste motorn att konvertera med. Förmodligen mest pga att det finns ett kitt att köpa.

145 hk / 273 nm

 

OM606 6 cyl. En vidareutveckling av OM603 med mer effekt och lägre förbrukning.

177hk/ 330nm

 

OM605 5 cyl. även den en vidareutvecklad motor ( kommer inte ihåg vad föregångaren heter) med mer effekt.

150 hk/ 280 nm

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med däck är svårt och helt upp till sig själv och vad man ska använda bilen till.

Min "hemmabana" är Bråt i Borås och där skulle jag halka efter rejält med AT däck.

 

Delar upp posterna lite så det inte blir monsterlånga inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överväxel finns ingen att kÖpa. Det går att tillverka en och sätta istället fÖr kraftuttaget men det lär inte bli billigt att ta fram den lÖsningen och då har man dessutom sabbat mÖjligheterna att använda kraftuttaget till en winch eller som i mitt fall en York kompressor.

Helkarossen är trevlig och det går att få helt ok boendekomfort i den även om man inte hÖjjer taket. Blir givetvis bättre med hÖjjt tak men det är nog fÖrenat med en hel del kostnader och problem att få till det.

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En 13 bil med 37" däck (35 är original) går i 75 km/h vid 3000 varv medans min 13 med överväxel går i 90 km/h vid samma varvtal.

 

Stämmer detta verkligen? :/

Min 11 varvar precis 3000rpm i 80km//h med originaldäck.

Uppmätt med gps:en och varvtalet med en gammal 5" Autometer. är detta helt uppåt väggarna får jag nog kolla upp inkopplingen av varvräknaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser gjerne at de dukker opp i en ny tråd. :)

 

Finns det intresse så kan jag ju göra det.

Blir inte mycket till byggtråd då det mesta är färdigt, om det någonsin blir färdigt :D,men jag kan ju starta en tråd och dela med mig av del lösningar jag valt i min bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer detta verkligen? :/

Min 11 varvar precis 3000rpm i 80km//h med originaldäck.

Uppmätt med gps:en och varvtalet med en gammal 5" Autometer. är detta helt uppåt väggarna får jag nog kolla upp inkopplingen av varvräknaren.

 

Det stämmer nog. 11án har ju högre utväxling och behöver inte varva lika mycket för att hålla samma hastighet som en 13 eller 20.

Tror nog att jag knappat in siffrorna rätt men någon kan kanske dubbelkolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en 13-bil hvor jeg har lagt en Toyota 3.0TD 1KZ-t motor med gearkasse i. Så er det kun kardanerne der er speciallavet. Det kører rigtig godt! For at få bedre gearing har jeg monteret 40" Michelin XZL 11.00/R16, men man kan i dag købe TGB11 gearinger (kron og spids) til TGB13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog. 11án har ju högre utväxling och behöver inte varva lika mycket för att hålla samma hastighet som en 13 eller 20.

Tror nog att jag knappat in siffrorna rätt men någon kan kanske dubbelkolla?

 

Ja, börjar undra själv för jag får inte ihop siffrorna när jag räknar på det. Får nog kontrollera hur varvräknaren blivit inkopplad...

Eller vad har jag för utväxling egentligen, 7.02 eller 5.99?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev ju en ganska välbesökt tråd ju ;)

 

Så för att göra listan på motoralternativ lite kortare så är det OM605 / alternativt Toyota motor + vxl låda som gäller. Eller vad man nu kan hitta som ligger nära orginal i HK och Nm.

Låter ju bökigt att behöva höja och fixa och trixa med det, brukar bara sluta med att det är något annat som måste ändras/ specialbyggas.

Jag vet ju hur det är med Jeep.. varje centimeter som höjdes eller däckstorlek som ökade så ökade utgifterna exponentiellt.

 

Får hålla ögonen extra öppna om det är någon med dieselkonvertering som kommer ut till försäljning.

 

Bråt får ju räknas som min hembana med, ser att du med är från Göteborg och där är det ju inte fel med skovelhjul..

 

skall sätta mig och rita vidare på layouten osv och beräkna lite kostnader för hela projektet. men dom där Islandsbilderna sålde mig helt, precis så jag önskar jag kunde göra med jeepen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att det krånglar till det med längden. Det drar med sig en del jobb och kostnader.

Finns säkert mängder av motorer som kan passa men det ligger en trygghet i att välja en motor/växellådskombination som andra använt och lyckats med.

Å andra sidan är det kul att vara först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer detta verkligen? :/

Min 11 varvar precis 3000rpm i 80km//h med originaldäck.

Uppmätt med gps:en och varvtalet med en gammal 5" Autometer. är detta helt uppåt väggarna får jag nog kolla upp inkopplingen av varvräknaren.

 

Nu har jag dubbelkollat och det stämmer. Din 11 ska göra 82,9 km/h vid 3000 varv.

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Der er flere muligheder motormæssigt, min anbefaling er at vurdere hvilke krav du har, og hvad der er vigtigst.

  1. Pris?
  2. Hvad kan du bygge selv, og hvad skal du have andre til?
  3. Hvor meget kraft vil du have? (HK og NM)
  4. Hvilket brændstof vil du have? Benzin eller diesel
  5. Hvilken gearkasse vil du have? Manuel/auto
  6. Hvad er dit krav til RPM og marchfart?
  7. 24v eller 12V
  8. Adgang til reservedele
  9. + flere....?

Her er mine svar:

  1. Min personlige erfaring er at man kan gøre det forholdsvist billigt, vores motorkonvertering har kostet under 15.000DKK inklusiv nye kardaner (Volvo i den ene ende, Toyota i den anden), nyt ledningsnet til hele bilen (AAW Highway 22), elfläckt (den største flex-a-lite jeg kunne får med styring), plus en hel masse småting...
  2. Jeg kan lave det meste selv
  3. Jeg gik efter at have en smule flere kræfter end original, så vi har ca 130HK og 300NM
  4. Diesel var et krav
  5. Manuel gearkasse
  6. Lave RPM ved marchfart (90km/t)
  7. 12V
  8. Landcruiserdele kan fås over hele verden
  9. ...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dubbelkollat och det stämmer. Din 11 ska göra 82,9 km/h vid 3000 varv.

Ja, samma här. Jag hade fått fel utväxling i min beräkning så där blev det ju helt fel.

Trodde från början att 11 & 13 hade samma utväxling och bara 20 hade en annan variant. -Sedär, man lär sig nåt nytt varje dag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...