Gå till innehåll

Epa valpen


Rekommendera Poster

Hej!

Håller ju på och fixar med min valp så att den blir en kör klar epa tills jag blir färdig med AM.kortet i vår. Idag så skulle jag ta loss kardanaxeln och då lossnade det som en liten "skål" med små pinnar i. Pinnarna stod liksom längs med kanten. Det var himla pilligt att få alla dom där pinnarna på plats igen men lyckades till slut. Vad är "skålen" och pinnarna till för? :huh:

Redigerad av Spettan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett nållager, en av beståndsdelarna i en kardanknut. En förutsättning för att kardanaxeln ska kunna "följa med" när bak- eller framaxeln rör sig pga fjädringen.

Lycka till med fixandet! :)

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Spettan, Som Anders skriver så är det ett lager till knuten. Och vill du höra min åsikt så behöver du inte vara så noga med dom, för ett nytt kors kostar inte många kronor. Finns på Biltemas hyllor. Någon som har full koll kanske t.o.m. kan ge dej rätt artikelnummer här så behöver du inte tvivla på att få hem rätt grejer. När kardanerna är borta så kan du börja plocka bort länkarna till handbromsen, växelföraren och sen hastighetsmätarvajjern. Den kan vara lite knixig att lossa. Det brukar funka att slå loss muttern med en stor skruvmejsen och sen en polygrip- men funkar det inte så vänta så hjälper jag dej.

 

Synd att du inte var hemma idag, men vi ses ju nästa helg om allt löper på som det ska och inget oförutsätt inträffar.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Ska ta bort plåten på flaket och lägga dit ny eftersom att den som är där nu är väldigt rostig. Behöver då lite hjälp med vart jag ska börja och vad jag ska ta bort mm. :)

 

IMG_0260.jpg

Så här ser det ut nu.

 

IMG_0265.jpg

 

Och så undrar jag också om nån vet ungefär vad jag ska ha för bälten i. Det är ju original bältena som sitter i och dom är inte så jättebra om man säger så...

Redigerad av Spettan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flaket har ribbor på undersidan som är punktsvetsade. Ribborna står för stabiliteten på bredden. Den längstgående stabiliteten står de stansade ribborna i flaket för. Om du byter ut plåten till en plan plåt kommer flaket tappa stabilitet om du inte lägger grövre plåt eller förstärker mer.

 

Ribborna sitter inte fast i kanterna på flaket utan bara runt hålet för motorn. Det är också genom ribborna som 4 av de 8 bultaran som håller fast karossen sitter (med en förstärkning på undersidan) så se till att de hamnar på samma ställen efter bytet.

 

Fram och på sidorna sitter flaket fast med en nedbockad fals som är punktad i kanterna. I bakänden ligger en förstärkning undertill som gör det lite pilligt att komma åt. och Du borde kunna skära loss hela flaket 1cm från kanten hela vägen (kanske lite långre från kanten längt bak) runt och byta ut hela klabbet. 'Tänk bara på att karossen då bara sitter fast framme i hytten och bak i lådorna bakom bakhjulen så den kan behöva lite stöttning för att inte vika sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en dag i verkstan ser valpen just nu ut så här:)

valpen003-1.jpg

 

Vet inte om det syns så bra på bilden men ramen är helt rostfri.

valpen009-1.jpg

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med fronten.. Den är lite rostig i nederkant och några små fläckar här och där. Några förslag på vad jag ska göra med den??

valpen011-1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ju dubbel plåt i fronten, balken som tutan sitter i går hela vägen ut till kanterna. Det samlas vatten och smuts i mellanrummet och så blir det rost. Jag föreslår att du kapar bort en remsa på varje sida och ersätter den dåliga plåten. När du sen målar borde det gå att lägga en rejäl sträng karosskitt för att hindra mer vatten att komma in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...