Gå till innehåll

Ladufyndet, TGB11


Pebl

Rekommendera Poster

Jag har några fina försänkta "handtag" i rostfritt där man stoppar ner fingret och får upp en ögla att lyfta med. tror nog de finns på varje butik som säljer båt tillbehör,

Tex på biltema, det blir snyggare och mer praktiskt än att bara borra ett hål.

Ett tipps bara, väldigt fin jobb annars, kan fota de luck öppnare som jag har så du får en bild av vad jag menar om du vill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några fina försänkta "handtag" i rostfritt där man stoppar ner fingret och får upp en ögla att lyfta med. tror nog de finns på varje butik som säljer båt tillbehör,

Tex på biltema, det blir snyggare och mer praktiskt än att bara borra ett hål.

Ett tipps bara, väldigt fin jobb annars, kan fota de luck öppnare som jag har så du får en bild av vad jag menar om du vill

 

AHA! jag tror jag vet precis vad du menar. Mycket bra tips!

Det får bli en sådan lösning helt enkelt.

Nu är i alla fall lådorna klara, bilder kommer så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det klart!

-För den här gången i alla fall.

Lådorna och kanten längs bak på golvet fick 2.5mm Durkaluminium som klädsel. Handtagen kommer från Claes Olsson.

post-6615-0-57812500-1351287039_thumb.jpg

 

Lådorna går att dra ut 700mm, de går ganska enkelt att koppla loss från rullskenorna om det skulle behövas

post-6615-0-33270400-1351287041_thumb.jpg

 

Självaste skenorna sitter i små vinklar som jag fäste i golvet, Skenorna kan lossas helt om det skulle behövas.

post-6615-0-17804000-1351287038_thumb.jpg

 

Nu blir det lite paus i mekandet ett tag, nästa projekt blir antingen en extra 12v generator och AC-kompressor för tryckluft. -Eller så blir det mittendelen av hytten (baksäte, golv,klappstolar och motorlucka skall fixas till) Dessutom skall jag ju få ordning på sandstegarna i glasfiberdurk jag fick på jobbet :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har det inte hänt så mycket på ett tag men ikväll fick jag ett mindre ryck.

Jag har haft ett par gallerdurkar i glasfiber liggandes ett tag och det började bli dags att göra något med dem.

Det är exakt samma sort som vissa sandstegar som säljs under namnet "waffle boards". Om man har nytta av dem kan ju diskuteras då det inte är så gott om öken här omkring men hur som helst -De var gratis så det skadar ju inte att ha dem till hands, går ju använda som miniatyrbro också :)

 

Bitarna var ungefär 120x40cm och är 5cm tjocka. Dock var det en ful avsågad kant på några sidor.

post-6615-0-75214300-1354648442_thumb.jpg

 

Fram med fogsvansen! Det tog ett tag att såga och fogsvansen är väl inte så skarp längre men det blev bättre kant i alla fall.

post-6615-0-68760100-1354648500_thumb.jpg

 

Provkörning i garaget

post-6615-0-20576900-1354648541_thumb.jpg

 

Verkar funka bra, sviktar några mm men de håller för en TGB11 åtminstone.

Nu återstår att hitta på en fiffig placering på bilen också...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Då var det dags för lite uppdateringar.

För ett tag sedan fick jag för mig att montera stereo i 11:an, inga konstigheter på det hela taget och jag kanske återkommer om detta.

Eftersom stereon drar lite mera ström än vad min lilla omvandlare på 3A klarar av så var det dags att göra något åt saken. Enklast hade ju varit att köpa en kraftigare omvandlare men, tja... jag kan inte riktigt motivera varför, men jag hade sedan tidigare införskaffat en liten generator på 12v och extra remskivor på vevaxeln. Generatorn låg och skräpade i garaget så....

 

Generatorn är i alla fall en Denso med nummer 2706097203 och ser ut såhär:

post-6615-0-60574800-1360445852_thumb.jpg

Hittade den på skroten och fick den för en femhundring. Den hade suttit i en Daihatsu Sirion om jag minns rätt och en googling visade att den lille gynnaren tydligen är på 60A, borde ju räcka ett tag......hmm...nu kan man ju kanske koppla in stolsvärme, slutsteg, micro, TV, doppvärmare...

Nåväl, remskivan passade inte så bra så den togs från en annan generator som fick centrumhålet omsvarvat. sitter ingen kil eller så på generatoraxeln så det var enkelt att få dit.

 

En inspektion av motorn visade att det fanns tre potentiella fästpunkter för generatorn:

 

 

 

Generatorn slängdes på plats och en plan började ta form:

post-6615-0-62157800-1382305440.jpg

 

Med hjälp av en omsvarvad M10 (till 3/8 UNF) och en rördistans testades placeringen och nu började det nästan bli lite kusligt. Generatorn passade ju perfekt!

post-6615-0-98032300-1382305439.jpg

 

Då jag bedömmer att skruven skulle gå av pga utmattning om den får ta hela böjmomentet på egen hand tänkte jag göra en distans som även får stöttning från hålet i topplocket också. Fästet skulle se ut något i den här stilen:

post-6615-0-16766300-1360446867_thumb.jpg

 En överbliven rem klipptes av och skarvades med en plåtbit för att testa längden, här ser man ungefär hur justerstaget skall sitta.

post-6615-0-72296900-1382305441.jpg

 

Nu var all planering klar och nu återstår bara lite shopping samt tillverkning av fäste

 

post-6615-0-14489700-1382305441.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fästet gjordes av två distanser, 25mm i diameter samt 23 och 60mm långa. mellan dessa sattes en 5mm tjock triangelplåt. Bitarna svetsades sedan ihop med ett C-C mått på 88mm

Vid provmontering visade sig att övre fästen befann sig cirka 4mm längre ut från motorn än det nedre. Provade med en bricka mellan motorn och nedre skruven och fick så fram måttet som skiljde, sedan satte jag hela fästet i svarven och planade bort motsvarande.

 

Det juterbara fästet gjordes av en en 40mm lång distans och lite plåtremsor med tjocklek 5mm. Klippte en mall av 1mm alu-plåt för att prova ut formen och sedan förde jag över konturen till den slutliga plåten, borrade och filade fram spåret för spännskruven och slipade till konturen med vinkelslipen. Sedan var det bara att svetsa ihop och lägga på några förstärkningar.

Fotade inget under resans gång tyvärr men såhär såg det ut när fästena var klara:

post-6615-0-13003700-1360521027_thumb.jpg

Med hjälp av den rem jag skarvat med en plåtbit kunde jag gå till lokala bildels-nasaren och leta fram en passande rem. De hade 830 och 868mm i lager, i efterhand tror jag det skulle blivit perfekt med 850mm men nu blev det 830mm som monterades.

När fästena målats och torkats var det dags att montera:

post-6615-0-74681200-1360521198_thumb.jpg

Allt passad perfekt, visserligen ligger växelstaget väldigt nära men det har hittills visat sig fungera.

Såhär ser det ut bakifrån:

post-6615-0-07348700-1360521312_thumb.jpg

Väldigt enkelt att koppla in, stora skruvade kontakten till + på 12v batteriet och de övriga skall vara till tändningen samt kontrollampan.

Jag har ett litet "mopedbatteri" på 12v som jag kopplar generatorn till och ett relä som är kopplat till ordinarie tändningen. Reläet funkar som "tändningsnyckel" till 12v-systemet och generatorn vet ju inte skillnad på ett tändningslås och ett relä.

Kontrollampan monterade jag i instrumentpanelen där kontrolllampan för släpvagnsblinkersen normalt sitter:

post-6615-0-76662100-1360521516_thumb.jpg

Lite spännande var det såklart att provstarta men det funkade utan problem. Kontrollampan slocknar något före kontrollampan för "vanliga laddningen" och systemet ger 14.4V på tomgång.

Vad jag kunnat finna så skall det inte vara några problem med att ha ett så litet batteri som jag har just nu, enligt samlad expertis så tar batteriet inte åt sig mer ström än det behöver och generatorn kan aldrig tvångsmata batteriet med ström så att det går sönder.

Möjligen kan det bli strömrusningar om batteriet är våldsamt urladdat varpå det kan koka sönder.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat. Men vad är anledningen till att INTE ha större batteri då? :unsure:

 

Finns ingen anledning faktiskt :) 

Det lilla batteriet stod på en hylla i garaget och sattes i bilen samtidigt som stereon för att ge minnet i stereon lite spänning. Enklast för stunden var att koppla generatorn till detta batteriet tills jag hittat på ett bra ställe att ha ett större batteri på. Än så länge har jag ju inga större 12v  förbrukare som används när motorn är avstängd så det är ju ingen panik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat en knapp vid varje dörr till ett helljusrelä uppe i takkanten, nu kan jag tända/släcka oavsett vid vilken dörr jag står vid.

attachicon.gifRelä.jpg

 

Hur kopplade du in reläet? har tankar i samma banor, men än inte fått tummen ur.. 

Mja.. exakt vilka stift jag kopplade och vilka nummer de har kommer jag inte ihåg..

Men efter lite luskande bland bilder på nätet och lite skissande tror jag det var såhär jag kopplade. Kontakterna numrerade enligt bild: I,II,III,IV,V 

post-6615-0-89398000-1360792778_thumb.jpg post-6615-0-98986900-1360792788_thumb.jpg

 

Altså är det 24v+ till reläet (I) vidare till lampa (II) som sedan jordas i kaross, tredje kontakten (III) är inte inkopplad. Var annan gång man trycker på någon av knapparna går strömmen till (II)=lyser och var annan gång till (III)=lyser ej.

Sedan är 24V+ kopplad till manöverström på reläet (IV)

Till (V) är sedan de tre knapparna jag använder parallellt kopplade till Jord i karossen. Oavsett vilken knapp jag trycker på så tänds/släcks lampan. spelar ingen roll om jag trycker in en eller alla knappar samtidigt. Man koppla hur många knappar som helst på slingan.

Knapparna är slutande och återfjädrande, precis som startknappen på TGB:n

 

Eftersom reläet är växlande så drar själva reläspolen bara ström när man trycker in knappen så det är ingen fara att man drar ut batteriet (så länge lampan inte är tänd).

 

Reläet är ett 24v helljusrelä till en TGB 11/13/20

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Inte har det blivit så mycket uppdateringar på länge men idag var det besök på bilprovningen med blanka papper. Största problemet var att få den entusiastiska bilprovaren att lämna förarsätet... Nu hoppas jag på lite tid till övers så jag kan börja med elektrisk servo montering. Kanske man kan skriva några rader om när det kommer igång

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte har det blivit så mycket uppdateringar på länge men idag var det besök på bilprovningen med blanka papper. Största problemet var att få den entusiastiska bilprovaren att lämna förarsätet... Nu hoppas jag på lite tid till övers så jag kan börja med elektrisk servo montering. Kanske man kan skriva några rader om när det kommer igång

 

 Det vore trevligt att få läsa om ett sånt projekt. Sätt igång genast hehe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Det har inte blivit så mycket skrivet i denna tråden på ett bra tag, men jag har ju avverkat servobygge i annan tråd istället.

 

Nu har det blivit lite gjort på tillbehörsfronten som jag sammanfattade i en liten film:

 

 

:)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...