Gå till innehåll

Växellådsfråga


Rekommendera Poster

I valpen så sitter det en växellåda med utväxling 3,13:1 på ettan, och jag har en växellåda från en ettförti -73 liggandes.

 

Denna inhandlades för att komma åt den lägre utväxling som dom har på ettan, 3,43:1.

 

Nu ska jag börja pilla med grejerna är det tänkt. Och efter att ha funderat en stund så kom jag fram till att man ska använda valpens originallåda och själva axeln med alla drev och synk-ringar på, fast man byter ut dreven mot dom som sitter i ettförti-lådan? Och bottenstocken naturligtvis.

 

Någon som gjort denna operation och kan komma med några tips?

 

UNDRADE OBELIX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har ju beskrivit i en egen tråd om just detta,

Dock tog jag en "vanlig" M40 låda och byggde om så den passade på valpens fördelningslåda, då min M 40 "valplåda" rasat.

Men det är ju exakt vad du skall göra bara att det är en annan utväxling på ett av drevena.

Har letat i de gamla trådarna men hittar inte det just nu, borde ha bilderna kvar på hårdisken, om du vill att jag skall ta fram dem, för jag rev och byggde i hop lådorna på mitt köksbord hemma i köket. och fick lite kommentarer om ingen sade något om det, så jag kommer i håg det väl :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men inte riktigt sant. Jag måste ju behålla själva axeln för att få utgående delen som passar mot FD-lådan, så det blir att flytta över alla drev, synk-ringar, fjädrar och annat djävelskap från Ettförti-lådan till valp-lådans axel. Passar dom på axeln? Passar bottenstocken? Kommer det att passa mot backdrevet då det finns två varianter av backdrev på lådorna?

 

Jag har sett den tråden men minns inte detaljerna. Vad var det som rasade i din låda?

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är just backdrevet som kan ställa till det, men även det går att flytta över

Bottenstocken passar, men om det är mot det fasta drevet på bakre axeln som det lägre drevade drevet skall gå mot, kan det bli problem,

men jag har för mej att det är fyran som går mot det.

Det var synkringarna som rasade och gjorde skador på dreven har jag för mej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda fasta drevet på övre stocken sitter på främre axeln, Det förpassar kraften direkt ner till bottenstocken och sen vidare bort till 1:ans, 2:ans och 3:ans drev, 4:an går ju direkt genom låda utan att passera bottenstocken. Och jag är rätt säker på att det inte är det fasta drevet på främre axeln som skiljer- för om det vore det så skulle utväxlingen ändras även på 2:an o 3:an växlar. Kanske är så att det räcker att plocka ur det bakersta drevet (1:ans) och byta ut på valpens axel? Och bottenstocken naturligtvis.

 

Det som spökar i mitt huvud är att mer än en person har påstått att valpens lådor är tillverkade av annat, starkare material och andra toleranser på passningar i lager, kuggflank, drevavstånd och sånt. Jag betvivlar det starkt tills jag blir motbevisad- men som sagt, flera har sagt det.

 

Så min oro är att grejerna inte kommer hålla i längden.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, I din länk står det inte ett skit om den frågeställning jag har ställt. Eller är jag blind? Du får gärna visa mer exakt vilket avsnitt det står om huruvida dom olika modellerna av M40 lådorna har grejer som passar att byta ut mellan dom olika modellerna.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ser väl hur växlingen sker och vilka drev som påverkas det var tanken med bilden. i övrigt så har jag väl många gånger blandat drev rätt friskt med lyckat resultat, hade en gång en volvo 53 med köping låda där volvo drev och synkringar lyftes in, i ford 32 blev det in mix med lastbilslåda och svarvade mässingsdistanser där inte måtten stämde, och shoppingjeepen dvs c202 rullar ju med en 740 låda samt bottenstock och sen c202 bronsbussade drev. Så ta du det bästa men se till att hålla rätt spel och räkna med lite inkörnings spån på mag pluggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo eile har faktiskt visat en utmärkt ritning på hur det ser ut.

 

volvo_m40bild5_mb.jpg

Bild 5. Kraftens väg, 1:a växeln, M40.

Kan säga ett det fasta drevet på axeln in till fördelningslådan inte påverkar 1an växel i alla fall.

tror faktiskt att bland annat synkringarna glider på den

volvo_m40bild3_mb.jpg

Vid det "övre" A är det axeln på andra radens fasta drev jag funderade över, men det ser helt klart ut som det går att plocka över allt till den axeln och byta bottenstocken, så har du en komplett låda med den lägre utväxlingen på ettan.

 

Det går naturligtvis att stoppa in detta i skalet på "valplådan" om du tror att den har andra egenskaper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men- som Eile var inne på i en tråd på valpifocus för ungefär trehundra år sen så finns det ju vissa lådor som har nållager i dreven istället för bronsbussningar. Och tydligen har dom tillverkats parallellt utan nån större koll från volvo ens. Ponera att jag har en låda men bronsbussningar, medans den andra har nållager- är det möjligt att flytta dreven mellan axlarna ändå?

 

Visst var det bra bilder som länkades, men inget som jag inte visste innan om man säger så. Volvo har ju minst tre olika utväxlingar i M40 lådorna, och det måste ju vara nån mer stolle än mej som har laborerat med dom. Och det var den specifika infon jag var på jakt efter.

 

Jag är också "ganska" säker på att det enbart är som två dreven som sitter längs bak i lådan som skiljer mellan lådorna. Jaja, kommer börja riva ner dom i veckan och sen plocka ihop dom enligt dom diskussioner som framkommit här.

 

Rapport kommer i byggtråden.....

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nål eller bronsbussat passar på samma axel i alla fall på de nyare lådorna. Nålar blir mindre friktion och troligen tystare låda och gissningsvis även passar tunnare oljor bättre och mer känsligt för föroreningar, men jag valde bronsbussat när jag plockade ihop min låda trots att just den drevsatsen aldrig hade tidigare varit tillsammans med den bottenstocken jag använde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett oväntat problem har dykt upp!

 

Vid en renovering av FD-lådan i valpen för några år sen så glömdes både kulor, fjädrar och lock att monteras tillbaka på FD-lådan. Det är dom som ser till att det finns fasta lägen i spaken till hög/låg-2x4/4x4. Finns det nån som har lösa lock liggandes till dom? Det är en fingängad kort skruv med 5/8 skalle, ser ut så här:

002-4.jpg

 

001-4.jpg

 

Fjädrar och kulor är standard och finns på Swerull, så dom är inga problem fixa.

 

Jag skulle bli så glad om nån kunde hörsamma min bön!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men- som Eile var inne på i en tråd på valpifocus för ungefär trehundra år sen så finns det ju vissa lådor som har nållager i dreven istället för bronsbussningar. Och tydligen har dom tillverkats parallellt utan nån större koll från volvo ens. Ponera att jag har en låda men bronsbussningar, medans den andra har nållager- är det möjligt att flytta dreven mellan axlarna ändå?

 

Visst var det bra bilder som länkades, men inget som jag inte visste innan om man säger så. Volvo har ju minst tre olika utväxlingar i M40 lådorna, och det måste ju vara nån mer stolle än mej som har laborerat med dom. Och det var den specifika infon jag var på jakt efter.

 

Jag är också "ganska" säker på att det enbart är som två dreven som sitter längs bak i lådan som skiljer mellan lådorna. Jaja, kommer börja riva ner dom i veckan och sen plocka ihop dom enligt dom diskussioner som framkommit här.

 

Rapport kommer i byggtråden.....

 

SKREV OBELIX

 

 

Jag gjort exakt det du ska göra, men jag har totalt glömt bort vilka drev jag bytte ut förutom backdrevet, vet att jag skiftade drev för att få lägre utväxing på ettan. Mycket riktigt så var det nållager på ena lådan och bronsbussningar i den andra, jag körde med nållager när jag plockade ihop lådan. Jag höll på och plockade med några dagar innan jag fick ihop allt, det jävligaste var att få i axeln till bottenstocken... alla dessa jävla små pinnar som satte sig på tvären och ramlade bort. Otroligt nog fungerar min blandväxellåda klockrent!

 

Bifogar en bild på plockepinnet! :D

 

gearbox1.jpg

 

Lycka till!

 

 

/krille

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höll på och plockade med några dagar innan jag fick ihop allt, det jävligaste var att få i axeln till bottenstocken... alla dessa jävla små pinnar som satte sig på tvären och ramlade bort. Otroligt nog fungerar min blandväxellåda klockrent!

Jag svarvade en träpinne som passade i bottenstocken i stället för stålaxeln. Den var bara så lång att den fyllde centrumhålet i bottenstocken och höll nålarna på plats medans jag la ner bottenstocken i lådan. Sen petade jag ut träpinnen med den riktiga axeln. Det går säkert att kapa en skrotaxel så kort så att den går ner i lådan uppifrån också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, den är några hundradelar grövre i ena änden. Träpinnetipset funkar ju, men jag har en axel från en annan låda som är kapad så den är exakt lika lång som bottestocken + axiallagren på gavlarna. Den sätter ja på plats innan jag sänker ner stocken och sen trycker jag ut den med den "riktiga" axeln. Axiallagren bruka jag faktiskt limma fast med sekundlim på stocken så följer dom med hela vägen ner. Tänk dock på att lagren har en fals på 5-6 mm som ska passas in i godset på lådan. Limmet släpper när bottenstocken börjar rotera sen.

 

Man ska inte behöva hålla nålarna på plats, för har man alla nålar, och dom inte är slitna så räcker det med hjul-lagerfett på glidytan så sitter nålarna kvar.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkliga knep ni har med träpinnar och superlim. Lite fett och ett finger i nålagret så överskjutande fett åker bort brukar räcka, bottenstocken kan ju hakas fast först med resten av lådan tom. Vill man få övre axlen lättare att montera går det på alla m lådorna att montera ihop den i lådan med ingående axel och utan främre lagret som man sen sätter dit i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...