65corvette Postad 30 Mars , 2013 Rapport Share Postad 30 Mars , 2013 Fordi der står mercedes 130 kw i originalen og ikke toyota 100 kw i fak,en jeg syntes man skal holde sig til originalen . Bare min mening Jeg skal lige forstå det ret . Han han modtaget en ny fra Volvo eller er det din der er oversat Frederik Hvis han har fået en direkte fra Volvo har jeg misforstået det og siger undskyld 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nowak Postad 30 Mars , 2013 Rapport Share Postad 30 Mars , 2013 a very interesting thread to read it looks really good that Volvo will approve other and bigger engine in our Volvos.. hope that the Danish traffic authorities will approve these approvals, it could be something better in the 20% increase that is allowed here in Denmark as max increase.. but doubt that they will approve more into 20% tiagra: congratulations Tiagra approve the German authorities, these papier from volvo without the need for TUV or? Corvette: think the document is genuine enough. do not think they would cheat and then throw it on the website Happy Easter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
65corvette Postad 30 Mars , 2013 Rapport Share Postad 30 Mars , 2013 Hej nowak Jeg forstod de havde scannet Frederiks ind og lavet det om da der tidligere er sagt at de ikke kunne få noget længere fra Volvo Jeg siger undskyld hvis jeg har misforstået dette. Mht til Danmark ved jeg fra tidligere at kan du stille med et dokument fra f.eks. Volvo(eller det bilfirma det nu drejer sig om ) vil det blive godtaget og den 20% reglen vil ikke træde i kraft 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 I don't think I would be happy with a fake document )) German authorities don't car about maximum power, as long as the brakes are good enough to brake the car at the new theoretical max. speed. Secondly you are not allowed lower the emission stabdard of the car. E.g. an EURO2 car cannot be retrofitted with an EURO1 engine. Since the Volvo is EUROnothing anyway, you can't go wrong here )) The document by Volvo basically solves 2 problems: It legalizes the new engine weight and also shows, that the brake system is not altered and suitable for 100KW engine power. What else would I wish for? Have fun, Martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
65corvette Postad 31 Mars , 2013 Rapport Share Postad 31 Mars , 2013 Sorry I misunderstod i Can only say sorry 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MisterNJ Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Kan någon vänlig själ hjälpa mig att räkna ut hur fort min tgb20 kommer att gå med en om617 motor. Det är alltså en 5cyl 300turbo diesel. Motorns maxvarv är runt 6000rpm, det sitter original utväxling och hjul på den. Snabba svar är extremt välkomna Mvh nj Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Yes I can. 280/85R16 on TGB20 that is: Though I'd seriously doubt, that a OM617 engines likes contious rpm at 6000 ) Maybe 3800 to 4000 better.... Have fun, .martin 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 19 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2013 Bilen kommer ju inte direkt att gå snabbare för att du byter motorn. Du får byta motor + utväxling om du vill köra snabbare. Marschfarten ligger på ca 75-90 om man tänker på ljudnivå och bränsleförbrukning men då måste du titta över utväxlingen och inte bara byta motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Marschfarten ligger på ca 75-90 om man tänker på ljudnivå och bränsleförbrukning men då måste du titta över utväxlingen och inte bara byta motorn. That's what I thought..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MisterNJ Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Jag vill inte köra snabbare utan billigare tänkte mest bara så motorn inte når toppeffekt och varv redan vid typ 60km/h, 80km/h duger gott och väl för mig Men om jag förstod diagrammet rätt så kommer den alltså att göra ca 85-90 vid ca 3800-4000rpm? Eller är jag helt värdelös på att läsa och förstå dessa? EDIT: Min är dessutom c-reggad, så jag får ändå inte köra fortare än så Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Correct. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 21 April , 2013 Rapport Share Postad 21 April , 2013 Intrestig read. Just have to say that the swapping of languages is both funny and amazing. Got to love the internet. And NICE WORK. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
darius_ro1 Postad 16 Juni , 2013 Rapport Share Postad 16 Juni , 2013 Martin you are a lucky guy with the authorities not caring about the power and emissions. here there is no problem if you do not exceed the power by 40% if I remember correctly (which is not bad). You could exceed it even by more than that, but must pass a vehicle dymenamic test (speed, brakes, rollover, etc). The only problem is to get the swap engine approved with an emission norm higher then noneuro. they approved to me toyota and mercedes engines (few different) with euro 2-3 norms (as original), but would not give me more than non euro. stupid. if volvo would have had also other engines installed from the factory, that would be completelly another story. so I am stucked to a stupid situation. If it stays original, I have to pay a lot of money for the registation taxes because is noneuro. Instead they do not want to let me use the same amount of money to get a nice more modern engine with euro 2 or 3, reducing the emmisions. so, I have to considier the options again: diesel with a lot of work and taxes + the costs of the swap or original engine with some power boosting solution (fuel injection/turbocharger/supercharger) which means the same taxes (as for the noneuro approved diesel) + the cost of power boosting Diesel would be best and still keep that direction, but ....takes too long to be fun. Anyway, recently I bought a TGB 1111 robot aluzink having around 6000 km and I want to keep it original and registered as historical vehicle (no taxes) but one of the conditions is to have been 30 years elapsed since the end of series manufacturing. Does anyone know when did the production stop for the this model? darius I know that the overal production stopped in '84, but nothing about each individual model. thanks Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 September , 2013 Rapport Share Postad 30 September , 2013 Motorn i min 13 heter 4jb1tc och håller 84,58kw, vridet ligger på 235nm. Slagvolym 2,8l Direktinsprutad. Den motor jag nu använder heter 4jg2 och har 114hp och 255 nm. Slagvolym 3,1l Förkammardiesel. /Clas Du har inga foton på detta bygge ? Gjorde du adapter mellan växellåda och motor eller växellåda och fördelningslådan ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 7 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2013 Hur har ni som dieselkonverterat till motor med 12V system gjort med startmotorn? Kör ni på 24V eller har ni gjort någon anpassning? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 Oktober , 2013 Jag har bytt startmotorn till en 24V, lika med generatorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Quader Postad 6 Januari , 2014 Rapport Share Postad 6 Januari , 2014 Hallo! Jeg lurer på om noen vet om en OM603.963 kan brukes i stedet for en OM603.960 i samsvar med SMT sit motorkonverterings kit? Den mest synlige forskjellen er at motoren er til en bil med 4matic, og har fremhjuls diffen i bunnpanna. men hva med motorfester og innfesting til girkassa? er de lik som på OM603.960? Noen som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2014 Bör inte vara några problem. Blocken är lika på samtliga 603 modeller, Även 606 har samma block som 603 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 8 Januari , 2014 Rapport Share Postad 8 Januari , 2014 Hur har ni som dieselkonverterat till motor med 12V system gjort med startmotorn? Kör ni på 24V eller har ni gjort någon anpassning? On several of my Toyota, I have chosen to use a 12V starter on 24V system. If the starter can withstand 24V it gives a great reserve capacity to start the engine when it is cold and / or low battery voltage. When everything is normal, the engine starts immediately. Never had a problem with it, only positive. But it is Toyota which can tolerate it. My starters did it as long as I had the cars. About other starters can handle the kind use - abuses, I do not know. I have not tested. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 8 Januari , 2014 Rapport Share Postad 8 Januari , 2014 Nej, lite extra fart är ju inte fel så länge startmotorn håller. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
clas1113 Postad 8 Januari , 2014 Rapport Share Postad 8 Januari , 2014 Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt. Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg. 4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning. //Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt. Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg. 4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning. //Clas Du får gärna visa lite bilder, ja om du inte vill hålla det för dig själv.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
clas1113 Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt. Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg. 4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning. //Clas 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
case Postad 9 Januari , 2014 Rapport Share Postad 9 Januari , 2014 Är det en fyrcylindrig motor ? Vad är det för effekt i den motorn ? Vad har du för utväxling på ettan ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
clas1113 Postad 10 Januari , 2014 Rapport Share Postad 10 Januari , 2014 Ja det är en 4:a och effekten är117hp samt 235nm vridmoment. Vad gäller utväxlingen minns jag inte det, men drevsatsen kommer från en mazerati bi turbo vill jag minnas. Konverteringen gjordes -07 så det har gått en tid. // Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.