Svana Postad 7 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 7 December , 2012 Det skulle funka fint. Fungerar även bra på valfri ledning till något av värmeelementen. Man får iofs inte glömma att ha värmekranen öppen om man kopplar in värmaren där. Tänkte på det jag också. Men i min bil är kranen öppen från höst till vår.. Jag tror min montering kommer ske vid bakre kupeelementet, verkar enkelt och bra med plats där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 December , 2012 Rapport Share Postad 7 December , 2012 Där skulle jag satt den oxå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 7 December , 2012 Rapport Share Postad 7 December , 2012 Du det var ju en väldigt smart lösning. Rätt självklar nu så här i efterhand. Då blir det först full värme i blocket och när det är varmt så öppnar termostaten och även kylaren blir varm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LaToffel Postad 9 December , 2012 Rapport Share Postad 9 December , 2012 Lägg gärna upp bilder på installationen. /Latoffel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 11 December , 2012 Yes. Ligger under bilen varje lediga timme med servobygget så har inte ens hunnit plockat ur värmarn ur kartongen än. Jag ska skynda mig lite extra så värmarn kommer dit snart kommer bild då. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 11 December , 2012 Rapport Share Postad 11 December , 2012 Du får gärna visa bilder på ditt servobygge osså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2012 Just det..ni ville ju se bild! Ber om ursäkt då detta glömdes bort. Som jag skrev tidigare köpte jag min elektriska motorvärmare från www.123ignition.se. Jag har av okänd anledning (kanske lathet?) inte mätt hur lång tid värmaren behöver för att värma upp hela motorn. Men jag kan konstatera när jag skulle ha bilen igår,så hade värmaren varit igång i 2,1/2 timme och yttertempen låg på -3 grader och kall vind. Då var motorblock, topp och ventilkåpan lite mer än kroppstemp, gissningsvis 40-45 grader. Värmarens termostat hade då slagit ifrån som den skall. Motorn startade busenkelt med en snabb knapptryckning utan choke. Jag valde att montera min värmare på övre slangen vid bakre kupèelementet, mest för det gick fort och lätt att komma åt den. Då hänger den en bit upp ovanför golvet också, vilket är bra då jag ibland vattenfyller golvet i ler / vattenhål Monteringen var enkel, men våra kupéslangar är inte så grova som dom ser ut då dem är typ dubbelarmerade, ser ut som det är dubbla slangar.. Därför var dom mycket tajta att kränga på. Jag var envis och värmde upp slangändarna med värmepikkadollen och lite smörja, och det gick efter några svordomar att få på slangarna. Man ser på bilden jag bifogar här nedan att slangarna är hyfsat svullna. Slangklämmorna i rostfritt stål medföljde och även kabeln med stickkontkt, givetvis i jordat utförande i längden 1 meter. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Blir ju till att köpa en sån där... helt klart... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2012 Bild finns, lägger upp den senare när det går.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
popnit Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Antar att detta är samma värmare? Slangvärmare Motorvärmare 2000watt F FÖRETAGSANNONS Säljes av X Trading Sweden AB. 29 december 19:24. Logga in i butiken Pris: 1 495:- Typ: Övrigt Vanligtvis är kallstart en tid lika med en 200-300 km i motorslitage och ökar 20% bränsleförbrukning. Denna motorvärmare är en enkel plug-in uppvärmningsanordning. effektivt förhindra motorns kallstart på vintern. Mkt Lättinstallerad. Skiljer sig från den vanliga icke-pump värmare pluggvärmare som ej cirkulerar vattnet Denna värmare har en intern cirkulationspump. Därför förvärmaren kan kopplas in till bilens värmeslang helt enkelt. Och den tvingar kylvätskan att cirkulera genom kupeelementet och motorn. Den cirkulerande kylvätskan värmer upp motorn. Således har denna förvärmare mer kraftfull effekt Den värmer upp hela motorn snabbare och motorn når en högre temperatur också. Starta en väl uppvärmd motor leder till mindre slitage och förbrukar mindre bränsle, vilket ger färre skadliga avgaser. Inbyggd Cirkulationspump 2000Watt värmeeffekt Inbyggd Termostat 230Volt längd 12cm 16mm Vattenanslutningar. Snabb uppvärmning, enkel installation, passar de flesta fordon. CE ISO9001 Fördelar 1, Universal och enkel installation, på grund av konstruktion och den minsta storleken gör den enkel att placera 2, Hög tillförlitlighet. förvärmaren har en enkel konstruktion och lite rörliga delar. Bidrar till extremt hög driftsäkerhet. 3, Perfekt förvärmnings effekt. den interna pumpen och mer värme kan förvärmaren värma upp motorn mycket snabbare, och blocket kan nå en högre temperatur också.¨ 4, Fungerar automatiskt Det finns en intern termostat i förvärmaren och den stänger av vid 65 grader och slår på vid 35 grader. Passar bil lastbil traktor hjullastare lastmaskin truck minigrävare atv Snöskoter i stort sett alla maskiner med vattenkylning. Pris: 1196:- +m 1495:- inkl moms Tel: 0651-769315 Välkommen klicka här för att läsa mer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2012 Nja, exakt samma princip men ser annorlunda ut. Min har lägre effekt, 1100 watt för att vara exakt. Jag valde lite lägre watt för jag kanske samtidigt vill ha en lös kupefläkt framöver, och då har jag fortfarande lite marginal så inte säkringen ger upp på eluttaget vid p-platsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 31 December , 2012 Nu fick jag upp bild. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 Nja, exakt samma princip men ser annorlunda ut. Min har lägre effekt, 1100 watt för att vara exakt. Jag valde lite lägre watt för jag kanske samtidigt vill ha en lös kupefläkt framöver, och då har jag fortfarande lite marginal så inte säkringen ger upp på eluttaget vid p-platsen Du har antagligen 2300W i motorvärmaruttaget ( 10A säkring antar jag) Sen är frågan om det här är bättre än en vanlig insticksvärmare i blocket, lite mindre slabb med att ta bort frostbricka iofs men den sitter på rätt ställe... Glöm inte o sätta ett intag på utsidano dra in ett uttag i kupen! Även om TGB dörrarna är glappa så är det lätt att spänningssätta en bil med en sladd genom dörren, men så dumma är väl ingen här! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 31 December , 2012 Jag ser bara fördelar. Lätt installerad, inga läckagerisker, jämn uppvärmning, lätt flytta med sig till ev. annat fordon. Sedan får vi se hur lång livslängden är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 Jag ser bara fördelar. , inga läckagerisker, den får du ta tillbaka i alla fall! (sen skall väl medges att det sprutade rätt bra när elementet lossnade..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 den får du ta tillbaka i alla fall! (sen skall väl medges att det sprutade rätt bra när elementet lossnade..) Elementet lossnade???? Nu hänger jag inte alls på vad du menar. Kanske du menar när jag släppte slangen från kupeelementet? Men jag är ärlig, är en liten fegis.. När jag skulle montera värmaren satte jag silvertejp vid båda ställena där slangen skulle skäras, som skydd, och två svetstänger som jag nöp ihop rejält så inte vatten skulle rinna ut / luft komma in när jag skar av slangen. Funkade jäkligt bra. Tappade väl mängden kylvatten som en matsked typ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 2 Januari , 2013 Rapport Share Postad 2 Januari , 2013 Jag har oxå satt min värmare i serie med bakre kupévärmaren, för övrigt i serie med Webaston som sitter monterad bakom passagerarsätet, vid magnetventilen för allhjulsdriften... Det blev en kompakt och lättservad installation som funkar kanon! ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 Hej jo i villket läge är värmekranen öppen till den bakre värmeelementet Mvh bender Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 Hmm har för mig att det står text om man tittar in via bakdörren på en bräda under gallret, i alla fall på 11'an. Har ju inte bilen nära men något sitter i huvudet att jag sett det. Men finns väl nån här som vet bättre som kan titta i sin bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 Om det ser ut som på min så är det framåt nedåt, medurs! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 Tack för svaren mvh bender Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chromix Postad 29 December , 2013 Rapport Share Postad 29 December , 2013 Hej, satte in samma värmaren som Svana beskrev och bytte kylvätskan samtidigt. Efter jag körde bilen några gånger och fyllde på lite kylvätska tog jag värmaren i drift första gången idag men jag hörde lite ljud från den och sen stängde den av efter ca 20s. Efter ett tag fungerade värmaren igen men jag provade bara 1s. Det finns väl fortfarande luft i systemet, framför allt väl i själva varmaren eftersom slangar på både sidor blir varmt om motorn är i gång. Nån idé hur man får ut luften? Hörs det pumpen överhuvudtaget om allt är ok? Tack, Lutz Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 29 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2013 Hej, satte in samma värmaren som Svana beskrev och bytte kylvätskan samtidigt. Efter jag körde bilen några gånger och fyllde på lite kylvätska tog jag värmaren i drift första gången idag men jag hörde lite ljud från den och sen stängde den av efter ca 20s. Efter ett tag fungerade värmaren igen men jag provade bara 1s. Det finns väl fortfarande luft i systemet, framför allt väl i själva varmaren eftersom slangar på både sidor blir varmt om motorn är i gång. Nån idé hur man får ut luften? Hörs det pumpen överhuvudtaget om allt är ok? Tack, Lutz Tjena hej. Symptomen låter som att det är en luftblåsa kvar i värmaren, eftersom du beskriver att den stängde av efter en halv minut.. Se till så värmekranarna är på full värme både till främre kupeelementet och bakre värmaren, alltså full värme fram och bak. Sen är det köra lite mer med bilen som gäller, så luften går ur. För mig var det inga problem. Yes, när värmaren är igång skall det vara ett svagt surrande/brummande, inte så mycket högre ljud än en flygande humla typ.. (..haha skön jämförelse!) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.