Gå till innehåll

Provar 3 tums ryckstropp från FMV4X4


Rekommendera Poster

Ja ryckstroppen fungerar bra, var lite orolig att den skulle vara för sträv (13500 kg) men när det är såna här järngrisar som lägger buken i leran så behövs det ordentliga grejer :) Den flexar som mest 10% av längden, dvs 9 dm, och det är ganska odramatiskt måste jag säga att dra upp bilar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände då? Gick stroppen av? Något annat? Har man sagt A får man säga B!

 

Var inte du med då?

 

Det var på Trandum där en 11:11 laddade med en ryckstropp i en 11:a och denna gick av med ett pang! Susade rätt förbi 11:11 föraren och rakt igenom framrutan... vi pratar inte en spricka, utan ett rent hål genom rutan.

 

Nu vet jag givetvis inte vilken typ av stropp det var, eller hur kraftig den var. Men en satans smäll blev det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir riktiga krafter med dem, man behöver inte ta sådan fart, nästan bättre att dra två eller tre gånger, och nästan bara slaka på ryckstroppen, kraften kommer med ändå.

 

Kan säga att jag hörde att de inte tillverkar grövre än 4 tums ryckstroppar av det märket fmv4x4 säljer,

Tillverkaren vägrar helt enkelt att spinna grövre stroppar och släppa ut på "off road marknaden" då det blir för stora krafter för oss "amatörer" att handskas med,

Det tycker jag är ett vettigt ansvar av dem. om det ligger någon sanning i det.

En valp drar utan större bekymmer upp en 13 bil som sitter på buken med alla hjulen nästan under ytan, det har vi fått kolla här då jag satte min 13 ute på vårt nästan bottenlösa gärde.och de drog upp den med min 3 tums stropp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ryckstropp blir allt enkelt. Jag och Micke brukar behöva såna där värsting ryck fullt på tvåan lågväxel, så jävligt det går, när vi bärgar varandra i skogen (nu har vi dock varsin winch som löser problemet i dem flesta fall)..

 

Vi kör riktig Pro-comp från FMV4x4, tror det är 3" eller 4"..Mogge rekommenderade den iaf till oss, och den är hur bra som helst. Visst, den är hård men det behövs kralliga grejer till tgb-bilar på myrmark :P Jag har dragit loss en trailerdragare och en scania boggiebil ur snödrivor med den stroppen efter min 131.

 

För ett par vintrar sedan drog jag även upp en lastmaskin Volvo L50c ur ett rejält krondike med snövall i vägkanten också. Det va när en kamat hjälpte mig ploga av folkracebanan och infartsvägen, och på vägen hem missade han vägkanten lite och gled ner i diket med vikplogen på. Efter kanske 10 riktigt hårda ryck med 6st. terrängkedjor och låg tvåans växel fick jag upp maskinen.

 

Ryckstroppen dog då, MEN INTE pga belastningen, utan just för att kompisen sänkte vikplogen lite när han kom upp på vägkanten med framaxeln och skar då av stroppen med plogståle när jag samtidigt gjorde sista rycket.

 

Så, det var pga handhavande fel och inte pga kvalitetsproblem.

 

Jag rekommenderar ryckstropp för offroadbärgningar och andra bärgningsuppdrag där man inte behöver smyga utan kan vräka på lite. Och FMVs Pro-comp håller mycket hög klass på kvalite, kanske den bästa! Tvekar inte att köpa fler såna. Tänker ha lite olika storlekar :) Bärgar man tex en volvo 740 ur ett mindre dike kan det vara trevligare för den bilen med en lite mjukare stropp.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...