Gå till innehåll

Bilder före körning i Olerum


Rekommendera Poster

Var ute och kollade området i dag, det är blött som tusan och snö ovan på det, tänkte det kunde vara kul att se hur det såg ut före och efter vi har kört en dag.

 

Först bilder före, De efter skall jag lägga in efter helgen 

Här har jag varit upp för ca tre dagar sedan

2013-01-04155935_zps700f572b.jpg

Sen kommer det foton på helt okörd mark, och "sjön" ni ser är egentligen en åker med ett stort dike mitt i.

2013-01-04160025_zpsc2d2216d.jpg

Samma åker

2013-01-04160025_zpsc2d2216d.jpg

En del av TT spåret

2013-01-04160413_zpscada545d.jpg

Utfarten från TT spåret

2013-01-04160421_zps0d06ae2d.jpg

På väg in mot området med den riktiga "sjön"

2013-01-04160637_zps4c3203e0.jpg

två av 13 bilarna i Olerum, färdig för körning  :)

2013-01-04142742_zps4d7e9785.jpg

Ja så kommer det foton på hur det ser ut sen då, på söndag eller måndag  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som Obelix skriver så vart det en liten tråkig dag för mej, och tyvärr så han jag inte tillbaka innan det blev mörkt för efter fotona, men det var inte så uppkört där som jag trodde när jag lämnade området. Men jag skall leta på foton från någon av alla fotografer.

Jag då fotograferna i skogen klagat på att den inte han med att få några bra bilder på mej körandes, för att jag kom fram och upp för bra och fort där andra hade bekymmer.

Så kulle jag köra igenom ett känt surhål uppe på berget. Isen på andra ställen hade inte varit så grov, men här hade det tydligen varit kallare, och när jag körde ut i det över metern djupa surhålet brast isen som planerat, vad jag inte planerat var dess tjocklek, så redan när jag gick ner tryckte isen in en del av fronten precis vid lyset på förarsidan, och sönder själva sargen på passagerar sidan, båda glasena höll men det blir lite plåt arbete på förarsidan, och en ny sarg på passagerar sidan 

Jag fick jobba på bra som isbrytare för att knäcka och trycka isen framför mej, När jag skulle upp ur hålet hade jag två flera meter stora isflak som satte stopp och jag vinschade upp mej i stället för att riskera få in några av de flytandes och runt virvlande is sjoken i kylaren eller fläkten.

 

Har bara fått denna bild skickat till mej hit intills, men det är nog ungefär vid skade tillfället  :angry:

Hansenicebreaker_zps23fd5d30.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har efterlyst foton, har några själv, men jag han inte ta så många själv, det tar tid att ha med en två åring ute i skogen. och man får fokusera på annat än bara körning bilar och foton. 

Men å andra sidan är det roligt att hon fortfarande inte är rädd när vi åker, och gärna åker 13 bil med mej och de andra. 

Är inte på hemma plan nu utan massor av mil norrut och hälsar på, så skadorna på min bil kommer nog dyka upp här efter helgen när jag är tillbaka i olerum igen.

Får väll visa dem här, men även berätta lite mer i min tråd eller på min blogg här.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja då ingen har lagt ut några foton vad jag sett, så får jag väll på begäran visa vad ca 15 cm is kan göra med fronten på en 13 bil.

Nu skulle det ju inte vara djupare än att däckena fortfarande skulle synas, sa de åt mej, JA ok jag vet ju som banansvarig att det kan variera och att just nu var det mycket vatten överallt, men isen hade inta samma kaliber på andra ställen så jag tyckte det var lugnt då jag räknat med ca 7 cm is.

 

Man ser ju på myrvattenlinjen från batteri lådan och framåt hur djupt bilen doppades när isen brast.

P1170297_zpscea8e0bd.jpg

Skadorna är ju inte så enormt farliga, men på ett lite jobbigt och känsligt ställe då ljusbilden kommer påverkas av hur slut resultatet bli.

P1170294_zpsa039952d.jpg

Sen är det ju det där vad man är bra på och inte, där skall jag villigt erkänna att rikta bilplåt inte är min starka sida

P1170295_zps1b19adc3.jpg

Å här måste det ju bli bra och rätt, spackel fixar det inte, ja om det skall bli riktigt gjort då.

Så nu hoppas jag att någon i klubben är duktig på att använda hyrualisk press då en fin sådan satts finns i verkstaden, sen någon som kan knacka lite plåt vore guld värd. Ja annars får jag väll göra som vanligt, bara prova på själv och hoppas det går bra  :D

Tar jag bort spolarvätske burken kommer man åt skapligt "tror jag"  :ph34r:

 

Andra sidan var det inte farligt alls på, där är det bara en ny sarg till lyktglaset som krävs, vilket jag turligt nog råkar ha på reserdels hyllan fast jag nyligen satte dit två på kompisens bil 

P1170296_zps849bc6cf.jpg

Han till och med erbjöd sej att skänka tillbaka dem, men det reder sej ändå

 

Synd att jag inte kunde vara kvar och fota själva området efter åt, det hade varit kul  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det hade jag gärna gjort och betalat vad du skulle ha  :)

Men jag får nog jaga på närmare ort, tror nog att någon i lubben kan hjälpa till lite i alla fall, om så bara vara med och hålla hydraul grejorna och ett öga på när det är dags att sluta pumpa, så jag slipper knacka in plåten igen  :ph34r:

Å det går ju inte att ringa mitt försäkringsbolag och be dem om hjälp, när jag både varit ute i skogen och gått genom isen på en ej godkänd isväg. det hade varit smidigt annars  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse>> Det där är enklare än det ser ut, plåten är inte så grov. Kan bli hur bra som helst med hammare och ett mothåll. Mothållet är viktigt och oftast blir man förvånad hur bra resultatet blir. Tycker det är kul faktiskt men man bör vara två, en på insidan och en på utsidan. Och ja, som du skriver, grovjobbet kan man göra med en portopower, går lugnt och fint då.

Jag har riktat åtskilliga folkracebilar, både egna och andras och dom flesta gånger har man tänkt att "detta kommer ju faan aldrig att gå, men vi gör ett litet försök"..ofta när fjäderbenstornen nästan rör vid varandra.

 Alla gånger har det gått, men med en del tid nedlagt förståss.
Känns det riktigt jävligt skär man lite i plåtvecken så det blir mjukare och följsammare och sen syr ihop igen.

Lycka till Hasse, jag hade gärna hjälpt dig om jag bott närmare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skadan du har på vänster sida kan bli lite svårare att reparera. Plåten från strålkastaren och bak till dörren är det en "dubbelplåt". När du lossar spolarbehållaren så ser du en förstärkningsplåt på insidan, det enda du kan knacka ut är runt strålkastaren.

Vill du inte spackla, är det att "dra" ut plåten.

 

 

Med vänlig hälsning, Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plasma skäraren och kapa ut yttre plåten och räta ut den sedan svetsa tillbaka kanske . ja jag har faktiskt ett helt hörn på en gammal rostig hytt som står här att ta ifrån.det kanske blir lättare.

lite spackel blir det väl då men mest hel plåt. 

ja det gör man inte på en förmiddag tydligen  :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slipa bort färgen i flera små punkter. Sen svetsar du fast typ M8 brickor på högkant. Sen tar du glidhammaren och rycker lite i varje tills plåten följer med försiktigt ut. Tänk på att bara dra lite i varje och sen byta så inte plåten får en ny form. Det finns fina små punktsvetsmaskiner för att fästa brickor/gängstänger/pinnar men det duger med mig-svetsen i brist på annat. Tänk på att bara svetsa på ena sidan brickan så du kan bryta loss den när du klar. Undvik i det längsta att kapa i plåten. Efter det är det inte lätt att dra tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja så har det då dykt upp lite fler foton som ägaren "peppar" till valpen kallad Ymer, tog, när min 13 bil numera kalla Oden knäckte både isen och fronten.

Ser så fint det är, och inbjudande, nu förstår väll att det var tvunget att köras där  :)

ISRYTARENB2_zps09012242.jpg

Ja jag kunde uppenbarligen inte hålla mej därifrån, Notera att jag förberett med att sätta i en stropp som ligger upp över taket, Jo jag hade räknat med vinschning.

ISRYTARENB3_zpsdbcb9931.jpg

Ja så gick det ju som tänkt isen brast. Å det var nog här fronten fick sej sin smäll

ISRYTARENB6_zps4b444fce.jpg

Nu var isen ju lite tjockare än väntat, och jag funderade om jag skulle få in den genom framrutan ett tag.

ISRYTARENB5_zps494737c5.jpg

Och nu borde mina vänner ropat stopp, men sådant gör man ju inte i skogen när någon har satt på hornen på skallen och det inte är fara för personskador än.

ISRYTARENB1_zpscc7d4121.jpg

Nåja efter att ha tvättat i några timmar i går och sedan låtit den torka upp lite så åkte jag hem för att äta, och när jag kom tillbaka hade kompisarna redan fixat lyset på höger sidan, och var i full färd med att trycka ut skadorna på vänster sida, och med sådana klubbkompisar så skall man ju inta klaga, Så jag tackar stort för hjälpen i går,

2013-01-29193007_zps523f75fb.jpg

2013-01-29221730_zpsfad5bf96.jpg

Ja inget för den pedante, men då jag inte gillar spackel, för att det ofta gömmer rost under sej, så får det duga så här så länge. och det se långt ut på bra håll eller vad man brukar säga  :P

2013-01-29221645_zps10968092.jpg

JO innan kvällen var slut för min del satt min nya verktygs låda på. Precis lagomt stor för mej  ;)

2013-01-29234719_zps7cc931ba.jpg

Kanske lite bred upp till, men det går att fixa.

2013-01-29234800_zps6a569a03.jpg

Så nu är den hjälpligt ut tryckt och fullt körbar igen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det svarta är en rost skydds färg som jag hittade i verkstaden.

Det vart lite sent och jag hade ingen annan färg med mej, och jag ville få på färg då jag slipat rent och blästrat i skarven, så jag tog vad som fanns,

Har ju lite rost att fixa vid insteget innan det är någon ide att göra ett lackerings försök så det får duga med svart där så länge.

Jagar till och med en annan hytt så vi får väll se om jag hittar en som det är mindre jobb på eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

I dag var jag ut till området för att se vad som hänt med diket som blev "sjön" som var isbelagt i vintras.

Vägen dit hade fått ett vatten hinder

P4160001_zps724b95b2.jpg

Kan säga att vi har strand tomt vid våra altan utan för kiosken /samlings lokalen för tillfället

P4160006_zpsc1c8c4f0.jpg

Naturligtvis måste det fotas ut i från vattnet också och mitt flak blev en utmärkt plattform att fota från

P4160007_zpsec71bdc9.jpgP4160010_zps050504e6.jpg

Några panorama bilder innan det blev för mörkt för min kamera

 

P4160011_zps4b5cf888.jpgP4160012_zps252f80f8.jpg

Skall bli intressant och se hur mycket som torkat och runnit bort till TT som ordnas lördagen 2013-05-04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...