Gå till innehåll

Vad har ni för stereoanläggning i era terrängbilar?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder tänkte jag att vi här lägger in bilder och tips på vilket material ni använt och hur monteringen är gjord :)

 

Det är säkert många med mig som är nyfikna på vilka smarta lösningar som finns ute i våra bilar.

Själv tänkte jag stoppa in en liten anläggning till våren men har ännu inte funderat så mycket på material eller installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån Jula radio med 4 högtalare, men problemet är att vid c:a 60-70 km så är den överröstad av allt annat ljud, använder den som farthållare. Byggde en konsol över framrutan enl bilderna nedan men idag lite flyttat åt vänster med hela paketet. Två högtalare sitter på sidopanelerna långt bak ung vid huvudet och två på undersidan av konsolen

http://www.flickr.com/photos/ulvsjo/6091640699/in/set-72157627419332073/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne. Som billjudsnörd tänker jag inte bygga nåt överdrivet. Tänker nåt simpelt hållbart, inte billigaste och inte dyrast.

 

Micke vill ha som han hade i sin Valp.. nån gammal fm-radio med EN diskanthögtalare för "det ska vara så, det passar den är biltypen och årsmodell"..

    -Jo, svarar jag. Men kan det inte vara kul att höra något också???

 

Men den frågan fick jag nog aldrig något svar på.. haha

 

 För min del blir det nog nån modern men enkel cd / usb-spelare och ett gäng bra lagom högtalare utan slutsteg. Måste tåla lite grisig miljö.

Har sett några forum medlemmar som monterat med konsoll upp i innertaget med fint resultat. Tror man kan finna om man söker lite.

  Nåt sådant blir det för mig också men lite längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån Jula radio med 4 högtalare, men problemet är att vid c:a 60-70 km så är den överröstad av allt annat ljud, använder den som farthållare. Byggde en konsol över framrutan enl bilderna nedan men idag lite flyttat åt vänster med hela paketet. Två högtalare sitter på sidopanelerna långt bak ung vid huvudet och två på undersidan av konsolen

http://www.flickr.com/photos/ulvsjo/6091640699/in/set-72157627419332073/

Fan vad snyggt, det va detta exempel jag menade. Jättebra placering tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på vid inkoppling av ev. omformare 24-12V för att driva stereon är att koppla dem efter huvudströmbrytaren. Jag gjorde en tankevurpa när jag tyckte att det var smart att kunna köra tv och radio med huvudströmbrytaren av. Det gick ju åt h-vete då jag en dag glömde att slå till huvudbrytaren före start, omformarens chassie skapade förbindelse mellan - på batteriet och bilens kaross,så allt verkade normalt när jag slog på tändning, men när jag tryckte på startknappen svimmade alla mina omformare för gott :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på vid inkoppling av ev. omformare 24-12V för att driva stereon är att koppla dem efter huvudströmbrytaren. Jag gjorde en tankevurpa när jag tyckte att det var smart att kunna köra tv och radio med huvudströmbrytaren av. Det gick ju åt h-vete då jag en dag glömde att slå till huvudbrytaren före start, omformarens chassie skapade förbindelse mellan - på batteriet och bilens kaross,så allt verkade normalt när jag slog på tändning, men när jag tryckte på startknappen svimmade alla mina omformare för gott :(

Åfan, den valören låter inge skoj. Men det förutsätter ju att din huvudbrytare bryter minuspolen, alltså jorden..

 

Min brytare är kopplad på plus-sidan. Jag gillar när brytaren verkligen bryter all spänning i bilen.

 

Men jag hade iaf dragit en konstant pluskabel för minnet till stereon som gått förbi huvudbrytaren. Så man slipper justera stereons alla minnes inställningar efter varje tillfälle brytaren varit avstängd.. Annars skulle man ju bli less.

 

Jag vet att det finns apparater idag som behåller sitt minne utan en minnes-pluskabel, dock ganska nytt tror jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, min brytare sitter mellan kaross och -pol på batteribanken.

Att dra separat pluskabel funkar ju bra om din brytare jobbar på "+ sidan", men gör man samma lösning på en bil som bryter jorden till karossen så kommer radion att hamna i serie mellan ena batteriets - pol och alla bilens förbrukare, så den lär ju tokbrinna om man råkar pilla på startknappen ...

 

Jag har inga problem med att min brytare fimpar jorden till karossen, och kronan har gjort en prydlig installation med reglage i hytten för att fjärrmanövrera brytaren så jag ser ingen anledning och gå in och pula i det. Nu har jag ingen radio som behöver matning för att inte tappa minnet, men när jag skaffar en sådan så kommer jag att isolera radions chassie från bilens kaross, och dra en separat jordkabel direkt till - på batteriet, och det vet i f-n om jag inte måste isolera antennfoten också, får titta på det. Har vi nån antennexpert här? behöver en bilradioantenn jordplan för att fungera tillfredsställande, dvs ha ha förbindelse med karossen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det blev lite drag här :)

 

Jag tänkte montera min radio i diffpanelen, den är ledig nu eftersom jag kör med elektriska brytare istället.

Ett par små högtalare i sidopanelerna fram och i passagerarutrymmet får duga som ljudkälla

Det kommer att bli ett budgetbygge men förhoppningsvis blir kvaliten såpass att man inte blir vansinnig på det dålig ljudet.

 

Det är föresten någon som vet om det finns 27 Mhz cb radio som även går att använda som vanlig radio? Har googlat på det utan att hitta någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis monterat in en Jula-stereo uan cd men med MP3 osv.

Jag satte den i den mittre instrumentpanelen (kåpan över bromsvätskebehållarna). Eftersom det inte var någon cd gick det bra att köra in stereon under bromsbehållarna.

Funderade på en takpanel först men tänkte att det kunde vara dumt om man skulle köra huvvet i den vid ett eventuellt tvärstopp.

Högtalarna sitter bakom de sneda takpanelerna över dörrarna, skall dock bytas till några med bättre ljud, Julas lät bedrövligt.

En gummiantenn satte jag på vinschfästet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, min brytare sitter mellan kaross och -pol på batteribanken.

Att dra separat pluskabel funkar ju bra om din brytare jobbar på "+ sidan", men gör man samma lösning på en bil som bryter jorden till karossen så kommer radion att hamna i serie mellan ena batteriets - pol och alla bilens förbrukare, så den lär ju tokbrinna om man råkar pilla på startknappen ...

 

Jag har inga problem med att min brytare fimpar jorden till karossen, och kronan har gjort en prydlig installation med reglage i hytten för att fjärrmanövrera brytaren så jag ser ingen anledning och gå in och pula i det. Nu har jag ingen radio som behöver matning för att inte tappa minnet, men när jag skaffar en sådan så kommer jag att isolera radions chassie från bilens kaross, och dra en separat jordkabel direkt till - på batteriet, och det vet i f-n om jag inte måste isolera antennfoten också, får titta på det. Har vi nån antennexpert här? behöver en bilradioantenn jordplan för att fungera tillfredsställande, dvs ha ha förbindelse med karossen?

Lite ihopblandningar hör tror jag...

 

ALLA antenner behöver ett jordplan, men är du nära sändaren så funkar det OK ändå ( Ericssons ingenjörer begrep detta o hade yttre antenn på sina telefoner, på Nokia vann designarna o stoppade in antennen under skalet, med sämre funktion som följd, men de sålde fler apparater..).

 

Skall du köra ett separat 12V system i en bil med 24V, så är det elmatningen (+ o -) som måste vara isolerat EFTER omvandlaren. dvs du får inte ansluta stereon till "24V jorden" som batteriet har. Sterons chassie är med ut i antennkabeln och dess inbyggda jordplan o ev karosserianslutning. I en "dyr" omformare är 12 o 24V sidorna galvaniskt skilda, i en billig omformare är det nog en enklare spänningsdelare med "gemensam" "0'a"- med risker enligt ovan.

 

Så isolera hela 12V systemet inkl antenn, du kan ju göra ett jordplan för antennen som inte är anslutet mot karossen, skruva fast en träbit med träskruv i kaross resp jordplanet ex vis.

 

Att flytta huvudströmbrytaren till + är ju en option åxå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite ihopblandningar hör tror jag...

 

ALLA antenner behöver ett jordplan, men är du nära sändaren så funkar det OK ändå ( Ericssons ingenjörer begrep detta o hade yttre antenn på sina telefoner, på Nokia vann designarna o stoppade in antennen under skalet, med sämre funktion som följd, men de sålde fler apparater..).

 

Skall du köra ett separat 12V system i en bil med 24V, så är det elmatningen (+ o -) som måste vara isolerat EFTER omvandlaren. dvs du får inte ansluta stereon till "24V jorden" som batteriet har. Sterons chassie är med ut i antennkabeln och dess inbyggda jordplan o ev karosserianslutning. I en "dyr" omformare är 12 o 24V sidorna galvaniskt skilda, i en billig omformare är det nog en enklare spänningsdelare med "gemensam" "0'a"- med risker enligt ovan.

 

Så isolera hela 12V systemet inkl antenn, du kan ju göra ett jordplan för antennen som inte är anslutet mot karossen, skruva fast en träbit med träskruv i kaross resp jordplanet ex vis.

 

Att flytta huvudströmbrytaren till + är ju en option åxå...

Jo, jag misstänkte att antennkabelns skärm förbinder radions chassie med antennfoten. När vi talar jordplan, hur stor yta behövs egentligen? Min antenn sitter i egentillverkade backspegelbågar "alá truckstyle", så jag får bara plats med ett jordplan på kanske 5 cm. i diameter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag misstänkte att antennkabelns skärm förbinder radions chassie med antennfoten. När vi talar jordplan, hur stor yta behövs egentligen? Min antenn sitter i egentillverkade backspegelbågar "alá truckstyle", så jag får bara plats med ett jordplan på kanske 5 cm. i diameter.

Ju större ju bättre, men den yta du nämner duger nog gott åt dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var ganska enkelt att få till 12v matning till stereo och annat?

-En omformare på 3A, räcker för att ladda ett litet batteri.

-Ett relä som bryter strömmen mellan 24v och omformaren, styrt av tändingslåset

-Ett litet blybatteri på 4Ah som laddas av omformaren .

-Ytterligare ett relä som bryter 12v strömmen från batteriet till förbrukarna, styrt av tändingslåset

-En kabel direktkopplad från batteriet till stereons minne.

 

Någon laddregulator har jag inte, batteriet är ju en aning självreglerande och tar inte emot mer än det behöver. Funkar på samma sätt i en endurocykel eller för all del i en bil där generatorn levererar laddström. Spänningen är ju såklart reglerad i omvandlaren till omkring 13.5-13.8v. 

 

Min 3A omformare laddar ju inte batteriet mer än en ganska modest batteriladdare.

Sedan drar ju stereon, varvräknare och backkamera några A, men jag räknar med att batteriet skall ta hand om peak:arna och där emellan skall batteriet laddas.

 

Om inte omvandlaren räcker till räknar jag med att det blir som på endurocykeln när man kopplat på för många xenonlampor:

-Efter en stund dras batteriet ur och lamporna slocknar.

Om detta inträffar får jag väl skaffa en större omvandlare helt enkelt, ofta har ju batterier en specifikation på hur mycket laddström de tål, håller jag mig under detta värde så skall det inte vara någon fara för batteriet.

-Får väl återkomma efter utvärdering av konceptet...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en komplett Luformottagare 920, dvs både radio och högtalare. Mottagaren har fästen som sitter i taket mellan framsätena. Högtalaren har sina fästen ovanför innerbackspegeln.

I hållaren för mottagare så satte jag en äldre modell av Alpine bilstereo och i hållaren för högtalare sitter nu en stationär jaktradio.

 

På så sätt så är båda enheterna lätta att ta loss/ta med.

 

Först skaffade jag en mindre omformare (ger 8A) för drivning av stereo och 12 uttag.

Sedan blev det en till (som ger ~20-22A) som driver jaktradion (Behöver 18A) då den gamla inte räckte till att mata både bilstereo, jakt och mobil mm.

 

Min backkamera drivs med 24V så på så vis slapp jag slapp problemet med 12V till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akustiken i en tgb är nog inget vidare så det kvittar nog hur du gör :)

Ska man bygga lite seriöst så ska det dämpas bakom högtalaren och om det går byggas en liten låda att sätta den i så man får ut så mycket som möjligt av ljudet.

Tror det mullrar lite för mycket när man kör så alla låga frekvenser försvinner. och har man stannat och står med avstängd motor och kan höra lite basljud så är risken stor att det endast skallrar någonstans istället :).

 

Men om det går skulle jag nog försöka få plats med sådant som man kanske redan har liggandes typ i mitt fall 6x9" som jag har ett par liggandes och sen någonslags förstärkare till det.  Själv har jag en 4x60w som ligger som jag har funderingar på att montera tillsammans med en 10" bas.

 

Jag kanske har en lite för seriös bakgrund inom bilstereo för att kunna upskatta tgbn som "ljudrum" :)

Det går ju att bygga en installation så det låter bra men tiden och motivationen......med familj och barn så nej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu en Denver, billigaste jag kunde hitta som både tar MP3 CD och SD kort, ska bytas till något bättre så småningom.

 

Min plan är att sätta en hållare för min android telefon i bilen, med laddning. Sedan skaffa en bilstereo som kan styras av telefonen t.ex. en JVC som vi har i familjebilen.

Bilstereon sitter nu uppe i taket som synes på bilderna, den är inbyggd i 2 sådana här från Biltema som sitter baksida mot baksida: Konsoll

Detta kommer nog iofs att ändras för jag har tänkt göra en öppen hylla hela vägen över framrutan.

Har en förstärkare på totalt 750W kopplad på bilstereons lågnivåuttgång, högtalarna är problemet just nu.

Subwoofern sitter i för liten låda och högtalarna hänger bara i en plyfaskiva helt öppet utan någon låda.

 

Om jag fixar lådor till högtalarna och med lite bättre ljuddämpning i bilen, en C202, så kan det nog bli hyfsat! ;)

 


post-5523-0-53428300-1358673624_thumb.jpgpost-5523-0-46249100-1358673635_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...