Gå till innehåll

Vad har ni för stereoanläggning i era terrängbilar?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jag fick i ett par 5.25" runda högtalare i sidopanelerna över framdörrarna så ett par 4x6" borde få plats. Högtalargallren går upp lite på listerna som håller panelen, de är ju större än själva högtalaren (provade med ett par 5x7" också och de hade fick plats med lät urselt).

Jag tätade hålmasoniten med en extra skiva som jag limmade på baksidan av panelen för att ljudet inte skulle gå "bakvägen" genom hålmasoniten, det skulle tydligen vara en bra åtgärd fick jag veta när jag köpte högtalarna. Stoppade även i dämpmatta i hålrummet bakom panelen.

Blev ok ljud men det behövs nog en uppsätting högtalare till för att få bättre bas och fyllighet. Funderar på att stoppa i ett par i lådan bakom framstolarna.

 

Ack jag saknar mina 6x9 "sound creation" från tidigt 80-tal, de hade jättebra basljud men åkte på tippen i somras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingenting liggande utan måste skaffa allt så det är kalas att få lite tips på vad som är bra eller anus :P

 

Man ska kanske skippa vanliga högtalare och köra med typ nåt sådant här?

 

attachicon.gifautoleads-rms630(114276)-Large.jpg

Var hittar man sådana där "gamla färdiga låd/burk högtalare" 

Skulle räcka i min 13 bil då det är dåligt med plats för högtalare i hytten på en 1314.

Jag har letat högtalare men inte hittat, och alla jag frågat har kastat sina gamla sådana där kompakt högtalare med färdig låda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall sätta in en standard radio-cd som jag har liggandes.

en Clarion DRB3675R , verkar vara något som bilhandlarna stoppar i för jag har ett par st som jag tagit ur bilar som skulle på skrot.

Fördel, jag kan ha samma front till både 13 bil och WV transportern. Det är mest radion jag är intresserad i, cd i TGB funkar nog inget vidare, där får telefonen ett skapligt head set och spotify agera både hörselpluggar och ljudkälla då jag ofta åker själv i den  :)

Kör det på samma omvandlare som driver 27mhz radion, den är på 30 amp och ger då inga störningar till komradion.

Jo upphängningen är avjordad och både + och - kablarna går direkt till omvandlaren..

Men antennen ger ju jord från karossen, men det har då funkat i över ett år nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt bara suttit fram och lyssnat.Jag hat inte funderat över om ljudet är bättre fram eller bak. Tycker att det funkar riktigt bra. Jag kan sätta mig och lysna i kväll om jag hör någon skillnad.

Jag använder för övrigt LUFOR antennen till radiomottagningen. Funkar kanon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dessa var verkligen intressanta, och som protiwa gjort, de är ju enkelt att måla om, vita håller sej nog inte i den färgen länge i min bil  :)

Tror jag satsar på sådana mer kräsen är jag inte med ljudet än att sådana duger. att de är för marint och utomhus bruk är ju ett stort +.  

Då tål de nog klimatet som kan råda i och runt bilen emelanåt.

Får börja knåpa på en låda som både sterion och radion får plats i  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...