Gå till innehåll

Inköp av TGB30/40?


Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har haft en hel del planer på att bygga en "riktig" husbil. Tankarna har kretsad runt en helt vanligt FL6 eller likande med typ brödskåp på men gillar inte Volvo Och desar motorbekymmer (Fodersjunkning osv).

Det sitter inte heller fel med en 4x4 eller 6x6. Nu är min fråga vad ska man tänka på när man skall köpa sig en TGB?

 - Finns det modeller med dubbelhytt?(Alt. finns det hytter med 3 sittplatser?)

 

 -Finns det bara automatlåda eller även manuell?

 -Visst är det hytt tipp på dom? Har sett att dom har byggt ihop hytt och skåp så att det inte går att tippa upp, hur löser man problemet med att komma åt motorn?

 -Vad drar dom på långkörning?( förstår att det blir ett ungefär svar )

 -Vad fär man räkna med att däck kostar nytt allt begagnad?

 -Var köper man helst ifrån?

 - Vad är kända svaga punkter?

 -Finns delar till drivlina osv eller börjar det bli en bristvara?

 -Föredrar man 4x4 eller 6x6?

 -Någon som har koll på några bra byggen man kan kika på på någon hemsida/ blogg?

 - Finns det kraftuttag på alla? ( är den endast till winschen?)

 

Som ni ser en hel del frågor.... Jag jobbar som mekaniker och har lagat lastbilar, lastmaskiner och skogsmaskiner i mer änn 12 år så jag är inte rädd för att ta mig ann ev. problem men det är altid bra att veta vad man ger sig in på.

Blir jätte spännade att höra vad ni erfarna rävar har att säga om mina ganska enkla frågor. Tror verkligen att detta blir rätt bil för mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du få säkert mer initierade svar men jag kladdar lite...

 

Hej,

 

 - Finns det modeller med dubbelhytt?(Alt. finns det hytter med 3 sittplatser?)

.

Finns några specialbyggen brandbil/ snöslungor, men hytten är ganska Scania 111 original, så att bygga på en sovhytt torde inte vara nåt jättebekymmer..

 

 

 -Finns det bara automatlåda eller även manuell?

 .

Alla är automat

 

-Visst är det hytt tipp på dom? Har sett att dom har byggt ihop hytt och skåp så att det inte går att tippa upp, hur löser man problemet med att komma åt motorn?

.

Scania original, vet inte hur det funkar på de du nämner ovan, men motorn måste de ju komma åt.

 

 

  - Vad är kända svaga punkter?

.

Elektronikboxarna som styr växellådan verkar vara populär ;)

Sen finns väl åöderskrämpor med slangar osv

 

 -Finns delar till drivlina osv eller börjar det bli en bristvara?

.

Mycket är standard Scania, en hel del nyskrotade bilar finns just nu iaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för dom snabba svaren. :)

 

Hur dyrt är det med en sånn elektronikbox då? Eller lagar man den?Tanken jag har är att man ska dra iväg på äventyr i riktiga vildmarken och då skall man kunna laga/ byta det som går sönder utan hjälp utifrån. Kanske ide att skaffa en extra box när det blir dags.

 

Kollade på detta bygge     https://picasaweb.google.com/100898421544692583929/VOLVOTGBCAMPER när jag stälde frågan om hytt tipp / åtkomst motor.

 

Riktigt snyggt bygge iaf.

 

Såg den annonsen på Blocket Jonas, var den som sådde ett frö  :D .

 

Hur krångligt är det att regga in en militärare? Måste man man fixa en del innan eller är det som en valig reg. besiktning?

 

// Arnout

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågade även om däck.

 

De däcken som sitter på original tillverkas inte längre och väl är nog det för priserna låg på mellan 20-25 +moms per däck. Det finns ont om däck som passar originalfälgen (26,5") men andra fälgar passar också och då är det ju bara att välja och vraka.

 

Inte krångligt att registrera, det finns flera trådar här på forumet om detta.

 

Det finns boxar att köpa med det kostar ungefär lika mycket som en hel bil så det har påbörjats några projekt att bygga egna boxar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för dom snabba svaren. :)

 

Hur dyrt är det med en sånn elektronikbox då? Eller lagar man den?Tanken jag har är att man ska dra iväg på äventyr i riktiga vildmarken och då skall man kunna laga/ byta det som går sönder utan hjälp utifrån. Kanske ide att skaffa en extra box när det blir dags.

 

Kollade på detta bygge     https://picasaweb.google.com/100898421544692583929/VOLVOTGBCAMPER när jag stälde frågan om hytt tipp / åtkomst motor.

 

Riktigt snyggt bygge iaf.

 

Såg den annonsen på Blocket Jonas, var den som sådde ett frö  :D .

 

Hur krångligt är det att regga in en militärare? Måste man man fixa en del innan eller är det som en valig reg. besiktning?

 

// Arnout

Bilen i länken är en TGB 13 men det har du kanske koll på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

kul med alla svar. det verkar som ni verkligen håller koll  och hjälper varandra. Verkar finnas en hel del kunskap om alla dessa fordon. Kul att läsa.

Då verkar det inte vara någon fara med däck/ fälgar.

Värre med styrboxen då... Men det löser sig säkert, det verkar finnas en hel del dokumentation på dom iaf.

Hadde koll på att det var en volvo ja.  :)

Hur ser det ut med bränsleförbrukning? Ganska viktig del i dessa tider. :(

Hur är förarmiljön? Någon som har lyckats med att få ner ljudnivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man sitter helt ok iallafall om man inte sitter mer än 7-8 timmar om dagen. De drar inte mer bränsle än andra motsvarande fordon, man får helt enkelt anpassa resans längd efter statusen på tankkortet. Jag har för mig att det brukar hamna mellan 3-5 liter/mil beroende på last och hastighet.

Bild på vad jag har hemma, givetvis har jag och hustrun varsin.

 

batman_bertha.jpg

DSC_05062012-05-16060646em.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, komforten är det inget fel på. Bra stol med många inställningsmöjligheter och luft/värme finns det gott om. Körde hem min Tgb 30 vid inköpet, en nätt liten resa på 45 mil. Förbrukningen var runt 4 l/mil. Hörselproppar eller kåpor var ju i o f s ganska skönt... men annars inget att anmärka på.

 

Försvaret säljer bara ut större partier, så man får handla av något företag som gjort ett sådant större köp - eller leta bland privatannonserna.

 

Jag har köpt 3 fordon av ALE under årens lopp och kan inte annat än rekommendera dem. Se hemsidan www.surplus.se   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för dom snabba svaren. :)

 

Hur dyrt är det med en sånn elektronikbox då? Eller lagar man den?Tanken jag har är att man ska dra iväg på äventyr i riktiga vildmarken och då skall man kunna laga/ byta det som går sönder utan hjälp utifrån. Kanske ide att skaffa en extra box när det blir dags.

 

Kollade på detta bygge     https://picasaweb.google.com/100898421544692583929/VOLVOTGBCAMPER när jag stälde frågan om hytt tipp / åtkomst motor.

 

Riktigt snyggt bygge iaf.

 

Såg den annonsen på Blocket Jonas, var den som sådde ett frö  :D .

 

Hur krångligt är det att regga in en militärare? Måste man man fixa en del innan eller är det som en valig reg. besiktning?

 

// Arnout

Ops... Akta dig.

 

Det finns många som vill sälja "Billig" reparation, eller varför inte en helt ny box för rena ockerpriserna.

 

Så här är det: Lödningarna blir lite åldrade och krymper något. De kan "urarta" till kalllödning eller nåt annat sjukt. Det bästa du kan göra är att öppna boxen - ta isär den - och attackera samtliga lödningar med en lödpenna och lite fluss, och möjligen lite extra lod - så ska du se att den kommer att fungera.

 

Dessutom - kör med lite oxidlösande spray på elektronik i allmänhet, och rucka på kontakterna.

 

Jag lovar - din box är inte "trasig"!

 

mvh

 

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Wingflyer reparerar och, i mån av tillgång, säljer boxar. Dock inte till "ockerpriser", det är vanligt verkstadstimpris som gäller. Säljer helst inte, men lånar gärna ut en box medan den trasiga lagas.

 

Det finns minst ytterligare en medlem på forumet som har utrustning och kunskap att felsöka och laga boxar, det var han som levererade kontaktdonen till min provutrustning.

 

För övrigt undrar jag var Viper99 har hämtat sin information som vi delgavs ovan? Till er som tror er kanske ha en trasig box, kolla lite med proffs på felsökning och reparation av elektronik innan ni ger er på boxen enligt Viper99's förslag, det är inte riktigt så det går till...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...