Audi Quattro Postad 3 Maj , 2013 Rapport Share Postad 3 Maj , 2013 Kommer behöva göra rent och limma om minst främre skarven över taket i sommar för det läcker lite på några ställen och i skarven under fästet för det vapen som nu en gång haft sin plats på taket. Jag har testat att limma om skarven i panik förra vintern (blev tvungen att köra ut tgbn lite i förtid) och smetade då på pl400 för det var det jag hade tillhands. Det funkade inte utan blev för hårt o sprack sönder. Så jag gjorde om det förra sommaren o köpte då Hagmans karosserikitt och det funkade bättre men jag hade inte tid att försöka få bort vapen fästet på taket, så där läcker det samt att kittet också har spruckigt lite där det även börjat läcka lite. Vad ska man använda för att få det att hålla tätt och under flera år? för jag tänker försöka måla karossen i sommar o då vill jag ha bra o täta skarvar (är trött på att det droppar o rinner vatten när det regnar där jag vill ha det torrt). Jag funderar på att limma med sikaflex vindrutelim som vi har på jobbet. med primer på färgen/karossen borde göra att det fäster som bara den. Tankar på det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Maj , 2013 Rapport Share Postad 3 Maj , 2013 Sika flex är ok på plåt, och det håller i massor av år, gå Det går även utmärkt att slipa bort överskottet innan du lackar. Vi använde det till nåtningen på träbåts däck när jag byggde båtar, där rör det sej en hel del, och man var tvungen att slipa i bland, det håller tätt i massor av år på båtar så det borde funka lika bra på plåtskarvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Maj , 2013 Rapport Share Postad 3 Maj , 2013 Hasse har helt rätt. Jag har jobbat som proffisionell fritidsbåtsreperatör i 7 år i landets mest lovordade glasfiberplastverkstad, och där kör man sikaflex i olika färger på allt som skall tätas eller göras snygga fogar, både inuti / utanpå båtar över eller under vattenlinjen. Primern kan vara vettig att använda om du känner för det på just plåt. En del säger automatiskt: "silicone".. FYFAN säger jag då. Allt är bättre än silicone, fyfaan, använd ALDRIG NÅGONSIN silicone någonstans, det är en oskriven lag. Speciellt inte på fordon eller annat som någon gång kan behöva lackeras. Siliconsmittade detaljer är det värsta jag vet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 4 Maj , 2013 Rapport Share Postad 4 Maj , 2013 Kan bara instämma. Jag har kört sikaflex på de skarvar jag tätat om och det har så här långt fungerat i några år. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ROADKILL Postad 4 Maj , 2013 Rapport Share Postad 4 Maj , 2013 Många av de tätningsmedel som man använder inehåller ättika. Ättika är redigt surt och skapar en fin grogrund för det där bruna. Här är några fina exempel: http://www.loctite.se/full-product-list-loctite-4454.htm?countryCode=se&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001G4LG http://www.kursnavet.se/kurser/nk1202/nk1202w/m01_materia/003_korrision-kopparslant-lab.htm Enkelt sätt att utröna om det är bra är att lukta. Luktar det ättika; ge det till en ovän. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Maj , 2013 Rapport Share Postad 4 Maj , 2013 Okej, där lärde jag mig något nytt . Jag har aldrig kännt nån ättika-doft i sikaflex iaf.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 5 Maj , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2013 Ja då får det bli sikaflex det är ju både starkt o flexibelt så det borde duga.' Byggde en "plastanka" för några år sedan då man var "yngre" och det kändes som en bra ide. https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/Vento%20s%C3%A4lj%20bild%202.bmp Då använde man rätt mycket Sikaflex för att sätta ihop/fast all plast med resten av bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 Maj , 2013 Rapport Share Postad 6 Maj , 2013 Låter bra med Sikaflex, har ju några läckande skarvar som behöver lite kärlek. Goolade på Sikaflex och det finns några varianter att välja på.... vilken passar bäst? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JvZ Postad 12 Maj , 2013 Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Jula har karosskitt som borde funka o väldigt bra torktid http://www.jula.se/karosserikitt-310-ccm-623110 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 12 Maj , 2013 Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Bra att kolla upp också är vilka temperaturgränserna den klarar av ... , man vill ju inte ha någon som tex. bara klarar -10 till +50 grader Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 12 Maj , 2013 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Jula har karosskitt som borde funka o väldigt bra torktid http://www.jula.se/karosserikitt-310-ccm-623110 Faktiskt just Hagmans kittet jag redan testat och det har blivit några småsprickor(vet inte om det läcker i sprickorna eller om dom bara är på yten men det har spruckigt i vartfall) , varför det blivit så vet jag inte riktigt om det var för tjock skarv så det spricker när det torkar eller nått. Så därför ska jag testa nått annat nästa gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 Maj , 2013 Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Jag vet att våra karossdelar inte är helt stumma utan säkert rör sig några tiondelar, vibrerar och skakar ibland, kanske man bör välja något som är lite mer rörligt än vanliga standard karosseri kittet, bara en liten tanke.. sprickorna uppkommer förmodligen av ev rörelser? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JvZ Postad 12 Maj , 2013 Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Audi det låter ju inte bra, då får det bli sika flex för mig med! Vilken sika flex ska man använda? För det finns väl ett par olika varianter eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 12 Maj , 2013 Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Sikaflex 221 funkar fint... http://swe.sika.com/sv/solutions_products/01/01a005/01a005100/01a005102.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ROADKILL Postad 13 Maj , 2013 Rapport Share Postad 13 Maj , 2013 Sikaflex 221 är ett bra val som Gripen skriver. Här finns lite vad det innehåller: http://ca.brockwhite.com/files/resource/msds/Sikaflex221MSDS.pdf Observera att tillverkaren vill att man bär skinnskor och gummiförkläde när man använder detta medel... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 19 Maj , 2013 Rapport Share Postad 19 Maj , 2013 kör bara med limtäta från wurths funkar även bra att laga upp söndriga mjukpaneler mina i min c202 är gamla orginal men upplagade med limning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JvZ Postad 30 Maj , 2013 Rapport Share Postad 30 Maj , 2013 221 äger! Så grymt bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tor-Arne Postad 31 Maj , 2013 Rapport Share Postad 31 Maj , 2013 Hei. Kan anbefale "Marine Teknik". Det tetter godt og er fleksiblet nok til å tåle vibrasjoner og vridninger i karosseriet. Har brukt det selv og det holder fortsatt tett etter flere år ute i norsk vær Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.