Gå till innehåll

Limning av karosskarvar


Rekommendera Poster

Kommer behöva göra rent och limma om minst främre skarven över taket i sommar för det läcker lite på några ställen och i skarven under fästet för det vapen som nu en gång haft sin plats på taket.

 

Jag har testat att limma om skarven i panik förra vintern (blev tvungen att köra ut tgbn lite i förtid) och smetade då på pl400 för det var det jag hade tillhands. Det funkade inte utan blev för hårt o sprack sönder. Så jag gjorde om det förra sommaren o köpte då Hagmans karosserikitt och det funkade bättre men jag hade inte tid att försöka få bort vapen fästet på taket, så där läcker det samt att kittet också har spruckigt lite där det även börjat läcka lite.

 

Vad ska man använda för att få det att hålla tätt och under flera år? för jag tänker försöka måla karossen i sommar o då vill jag ha bra o täta skarvar (är trött på att det droppar o rinner vatten när det regnar där jag vill ha det torrt).

 

Jag funderar på att limma med sikaflex vindrutelim som vi har på jobbet. med primer på färgen/karossen borde göra att det fäster som bara den.

 

Tankar på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sika flex är ok på plåt, och det håller i massor av år, gå

Det går även utmärkt att slipa bort överskottet innan du lackar.

 

Vi använde det till nåtningen på träbåts däck när jag byggde båtar, där rör det sej en hel del, och man var tvungen att slipa i bland, det håller tätt i massor av år på båtar så det borde funka lika bra på plåtskarvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse har helt rätt. Jag har jobbat som proffisionell fritidsbåtsreperatör i 7 år i landets mest lovordade glasfiberplastverkstad, och där kör man sikaflex i olika färger på allt som skall tätas eller göras snygga fogar, både inuti / utanpå båtar över eller under vattenlinjen.

 

 Primern kan vara vettig att använda om du känner för det på just plåt.

 

 En del säger automatiskt: "silicone"..

 

FYFAN säger jag då.

 

Allt är bättre än silicone, fyfaan, använd ALDRIG NÅGONSIN silicone någonstans, det är en oskriven lag. Speciellt inte på fordon eller annat som någon gång kan behöva lackeras.

 

Siliconsmittade detaljer är det värsta jag vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av de tätningsmedel som man använder inehåller ättika. Ättika är redigt surt och skapar en fin grogrund för det där bruna.

Här är några fina exempel: 

http://www.loctite.se/full-product-list-loctite-4454.htm?countryCode=se&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001G4LG

 

http://www.kursnavet.se/kurser/nk1202/nk1202w/m01_materia/003_korrision-kopparslant-lab.htm

 

Enkelt sätt att utröna om det är bra är att lukta. Luktar det ättika; ge det till en ovän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då får det bli sikaflex det är ju både starkt o flexibelt så det borde duga.'

Byggde en "plastanka" för några år sedan då man var "yngre" och det kändes som en bra ide.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/Vento%20s%C3%A4lj%20bild%202.bmp

 

Då använde man rätt mycket Sikaflex för att sätta ihop/fast all plast med resten av bilen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jula har karosskitt som borde funka o väldigt bra torktid

 

http://www.jula.se/karosserikitt-310-ccm-623110

Faktiskt just Hagmans kittet jag redan testat och det har blivit några småsprickor(vet inte om det läcker i sprickorna eller om dom bara är på yten men det har spruckigt i vartfall) , varför det blivit så vet jag inte riktigt om det var för tjock skarv så det spricker när det torkar eller nått. Så därför ska jag testa nått annat nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att våra karossdelar inte är helt stumma utan säkert rör sig några tiondelar, vibrerar och skakar ibland, kanske man bör välja något som är lite mer rörligt än vanliga standard karosseri kittet, bara en liten tanke.. sprickorna uppkommer förmodligen av ev rörelser? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...