Gå till innehåll

Ska vi köpa sådana MAN Kat1 fälgar gemensamt, för att sedan fira med avhämtning & grillkväll hemma hos mig?


Rekommendera Poster

Ett Trelleborg hjul väger väl c:a 185 kg. Fast de nya hjulen kanske väger något annat.

 

Märkte det igår hehe..

 

 Stefan "spp" ska köpa ett Trelleborg-hjul som jag har stående här, men jag flyttade det till jobbet så jag har det iordning..

   Det blev lastmaskin o gafflar för att ens hantera det.

 

 Svintungt!! hehe  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ahh, då är det inte så lämpligt att komma förbi med 30 och hämta dem eftersom jag inte har kran. Kanske i mellandagarna passar bättre. (Någon dag du är hemma?)

Är nog hemma de flesta mellandagarna. Annars finns på min container en lyftannordning du kan använda till att få upp hjulen med utan att jag är hemma, men självklart är det ju trevligt att få träffas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni hunnit kolla er hjul? Det visade sig att mina tre saknade en typ av L-list som ska sitta mellan fälgens delar samt däcket.

Listen är av typ "20 tum" och går att beställa hos din lokale däckverkstad.

 

Vidare verkar det som om vi måste vidta ngn åtgärd avseende passningen mellan fälg/bult/mutter.

Vår aldelles egen teknikchef Sten kommer åter med rapport om detta.

 

 

God hjul på er!

 

// Björn

 

 

 

 

 

 

 

post-6337-0-53952300-1387744278_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BJÖRN jag pratade med din gummiverkstad han sa att vi troligtvis behöver spacers på insidan av fälgen samt längre bult och andra hjulmuttrar på utsidan av fälgen för dom har inte samma kononing som dom nya fälgarna,det kanske finns andra alternativ? någon som vet? mvh. Bernt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackade med min kompis på First Stop, han är julledig och har inte tillgång till kataloger å sånt, men trodde att vi bara behöver ta bort muttrarna mot bromstrumman och ev byta de yttre muttrarna. Bultarna sitter förmodligen pressade i hålen. Ska köra ner till honom efter nyår och se om vi får ihop det på min 40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej jag har satt på mina nya däck nu och det var inga problem förutom att få däcken att hålla luften, köpte gummi för 2500:- men det hjälpte inte utan tryckte i punkteringsskydd

sen blev det tätt. nu till mitt problem,jag behöver köpa minst en snökedja för att förlänga dom andra jag har, för däckets diameter är större.Så är det någon som har kedjor till salu för en vettig peng så hör av er mvh, Bernt

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått på hjulen Berra! Jag har fortfarande mina liggande i verkstaden. Har inte fått ändan ur vagnen ännu, kan inte förmå mig att jobba med eget när betalda kundjobb väntar...

 

Hur gjorde du med ventilerna? Limmade eller nya plåtar? Eller monterade som de är?

 

Hjulmuttrar?

 

Tätningsringar? Var de som kostade 2.500:-?

 

Jag har nog en kedja eller två. Tunga, så det blir lite logistik...

 

//Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag brydde mig inte om ventilerna ,tänkte pröva dom som dom var,var det inte så att tyska militären hade problem när dom hade 5,5 kg luft i dom ,jag eller rättare sagt min gummiverkstad pumpade i 3,7 så vi får väl se om det håller!

jag tog bort gamla hjulet och tog bort muttrarna bakom (lång hylsa 33 mm) sedan var det bara att skruva på hjulet.

jag köpte gummi som skulle täta men det verkade inte funka så  vi hällde punkterings skydd och hoppas det blir bra.Satt det några tätningar i dom däcken du köpte?

Vad skall du ha för en kedja och vad kostar frakten?  vi hörs. //Bernt

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det tog några veckor innan jag fått tid att ta tag i mina nya hjul, men igår blev det en del gjort. Har försökt hitta information om fälgarna och hur de ska tätas, men det blir väldigt olika svar beroende på var man frågar. Häromdagen pratade jag med en kille som bl a jobbar med hjulen på Arméns nya Patria AMV (Pansarterrängbil 360). AMV'n har nästan identiska fälgar, skillnaden är att de har ett o-ringspår i delningen som tätar mellan fälghalvorna. Däcket är ju slanglöst och ska täta mot fälgen utan tätningsring.

 

Våra fälgar har inte spåret för o-ring men den fälgen jag har börjat med hade spår efter tätningsmassa i delningen. Så vi gjorde rent, både där ventilen sitter och fälghalvornas ytor, sedan limmade vi ventilen på plats och skruvade ihop fälghalvorna med tätningsmedel emellan. Tätningsmedlet ska härda i några timmar innan man sätter tryck på däcket, väntar för säkerhets skull ett dygn. Återkommer när vi har trycksatt och badat hjulet...

 

Sorry, det blev en massa klet på händerna så inga bilder. Blir det första hjulet bra tar jag lite bilder på nästa fälg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjulet är tätt, men att lägga tätningsmedel mellan fälghalvorna är egentligen ingen bra idé.

 

Så nu har vi monterat hjul nr 2 med en annan variant av L-tätning. Ventilen (gummi) är limmad med något som heter Tec7. Hjulet ligger med 7,5 bar nu, ska kolla på måndag om det fortfarande är tätt och ventilen OK. Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Äntligen har jag fått på mina nya hjul!!!

 

Receptet var att låta ta bort de inre bultarna, samt täta mellan däck och fälg med L-tätningsringen som nämnts tidigare i tråden.

 

Å jävlar vilken skillnad det blev på åkkomforten, helt fantastiskt!  :)

 

post-6337-0-22786100-1394649458_thumb.jpgpost-6337-0-35365600-1394649499_thumb.jpg

 

 

// Björn

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...