Gå till innehåll

Bränsle


Broo

Rekommendera Poster

Den där blytillsatsen har jag hört så mycket olika om.. Ett rent försäljningsknep menar många  :) . Jag har kört på ren 95 i två år, ska bli intressant den dagen man lyfter toppen och ser om man kan tyda spår efter detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid vissa tillfällen blandat i 1/3 E85 och det gick bra.

Lite tveksam till om det är bra att bara köra på E85. Men det finns det säkert andra som har bättre koll på.

 

Har för mig att det finns tidigare trådar om just detta med olika oktan och bensinvarianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sommar tid har jag efter tändnings justering kört på upp till 50/50 bensin etanol. då har blyersättningen fått stå tillbaka.

Det går att köra på ren etanol, men då får man ta och fila till ett par nålar så den får mer bränsle, och ha dem enbart till etanol körning.

En forums medlem som inte hänger här så ofta har "byggt om alla sina volvo motorer till etanol, kör med det i sin "willvos jeep" ombygd wyllis med volvo motor, Andres i Gestrike offroad om någon vill få tag i han med frågor.

Han har kört i en väldans massor av år nu, långt innan jag flyttade ner hit, ca 5 år sedan, och de motorerna går bra än.

Nu är det inte enbart Volvos i hans ägo som får gå på etanol, han kör det flesta av sina bensin bilar på det.

Vintertid löser han kallstarter med att ha en liten behållare med bensin och en pump, som han slår på vid kallstarter och matar in bensin när han skall starta i minusgrader. skall tydligen räcka med en blåsa från en båt trycktank för att få start på bilen om man är villig att göra det manuellt

Det är ju lite lättare med enbart en förgasare att fila till nålen på, på B 30in skall man ju få till två st som skall ge samma bränslemängd , det kan bli lite trixigare att ställa in dem. Där av att jag enbart ställt om tändningen lite och enbart kört med max 50/50 blandning.

Har inte utprovat detta så väldigt mycket, men det känns som bilen får mer ork med lite etanol i. ända nackdelen är att jag glömmer att ställa tillbaka tändningen till vintern och får spikningar när det går tungt i uppförsbackar på landsväg.

 

Etanolet skall ju vara styggt mot gummit och rekommenderas inte av de flesta, 

Jag har då inte haft några problem med att få släppningar från gummit än, eller fått byta slangar på grund av invändigt slitage, enbart torrsprickor vid infästningarna har varit anledningen till att mina slangar blivit utbytta.

Nu finns det ju en massa olika kvalitet på bränsle slangar, så möjligt att jag har haft tur och fått bra slang.

Min bil och motorn är ju fortfarande en "lågmilare" ca 1600 mil så den har inte samlat på sej så mycket skit i motorn, det kan tydligen också ställa till det efter som etanolen skall lösa upp gammalt elände i motorn av vad jag hört. lite av invändig motor tvätt  ;)

 

Men det är ju fritt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprit dricker man!:-) bensin kör man på så länge som det finns, det finns då ingen ekonomisk vinning med etanol då man måste ge den mer bränsle om den ska gå byta stift å ändra tändningen plus att etanol spär ut i oljan så billigare blir det inte och knappast miljövänligt häller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör V-power alt 98 med blytillsats.

Blyet var till för att smörja ventilsäten, utan bly kommer ventilerna platta till och göra anläggningsytan för ventilen bredare än det är tänkt. För att kunna köra blyfritt utan att få "topproblem"  måste man fräsa in nya ventilsäten i ett material som tål blyfritt. (original är gjutjärn direkt i toppen och kräver bly elr liknande)

Detta är lämpligt att göra vid renovering av topplocket så slipper man blytillsats :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mälarguten

hur viktigt är blyersättningen egentligen?? Veteranbilssnubbarna här hemma kör utan i sina amazoner och pv har inte kört på det i valpen än (B18)

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör oftast blyfri 95 och iband V-Power, typ beroende på humöret. Men min maskin har aldrig någonsin spikat MED eller UTAN blyersättningen, OCH ja, jag kör hårt som satan på landsvägar, långa sega backar på fullgas mm.

 

 Så jag vill se ett bevis på att blyersättningen som säljs på vanliga bensinmackarna för vanliga Svenssons verkligen ger någon skillnad.. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör oftast blyfri 95 och iband V-Power, typ beroende på humöret. Men min maskin har aldrig någonsin spikat MED eller UTAN blyersättningen, OCH ja, jag kör hårt som satan på landsvägar, långa sega backar på fullgas mm.

 

 Så jag vill se ett bevis på att blyersättningen som säljs på vanliga bensinmackarna för vanliga Svenssons verkligen ger någon skillnad.. :unsure:

Blyerstatninga smører ventilene, det har ikke noe å si for om motoren «spikar» eller ikke.

 

Jeg kjørte Volvo felt (valp) 6000 km uten blyerstatning. Til slutt brant jeg eksosventilen på sylinder en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör oftast blyfri 95 och iband V-Power, typ beroende på humöret. Men min maskin har aldrig någonsin spikat MED eller UTAN blyersättningen, OCH ja, jag kör hårt som satan på landsvägar, långa sega backar på fullgas mm.

 

Så jag vill se ett bevis på att blyersättningen som säljs på vanliga bensinmackarna för vanliga Svenssons verkligen ger någon skillnad.. :unsure:

Du lär inte få något bevis på att blyersättning motverkar spikningar eftersom de inte har med varandra att göra. Blyersättningen är till för att skona ventilsätena. Kör man utan på icke härdade säten så får man med tiden läckage i ventilsätena och/eller brända ventiler.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär inte få något bevis på att blyersättning motverkar spikningar eftersom de inte har med varandra att göra. Blyersättningen är till för att skona ventilsätena. Kör man utan på icke härdade säten så får man med tiden läckage i ventilsätena och/eller brända ventiler.

Ber om ursäkt för jag var otydlig där :P

Hade en aning om att blyersättningen kunde sänka spikgränsen oxå, men då va jag ute och for med velocipeden tydligen.. :D

 

Exakt menade jag skillnad i ventiler och sätena. Jag kommer en vacker dag att hänga av min topp av andra roligare anledningar, och då kommer man ju tydligt forska i detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall ta och tanka upp 98 på dunk nu när jag skall fylla på och se vad  det gör så i skillnad, har i stort sätt tom tank efter sista körningen så det borde märkas direkt.

Jag blandar 95 och etanol enbart för att jag har massor av mil extra för att komma åt en pump med 98 oktan i, Senaste gångerna har det blivit ca 30 liter bensin och 10 liter etanol. Jag tjänar inget ekonomiskt på det, snarare tvärt om, utan det är enbart att jag tycker att den är lite piggare med etanolen i och att jag får bort det jag tolkar som spikningar när det går tungt på högväxel i backar med etanolen i.

Bly ersättning kör jag med så fort jag inte har etanol med i tanken. vilket nu för tiden inte är så ofta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...