Jump to content
Johan Josefsson

Pvpjbv 2062 - helt enkelt en bv 206 cab

Recommended Posts

Efter diverse utbildningar under FAKs flagga med Bv 206, så kom äntligen dagen då man skaffat egen vagn. Blocket har under några års tid scannats av efter en vagn med så lite modifieringar som möjligt till ett vettigt pris. Förra veckan dök rätt vagn upp och Myrsloken och lite andra "bra att ha"-fordon fick respass för att finansiera bandvagnen.

Så i söndags kväll var det med spänning som växlarflaket ställdes ned och jag fick se min vagn i verkligheten.

 

Denna vagnen har en främre hytt med kapell och en bakvagn som är en stor ammunitionslåda. Fördelen med detta utförande är att man har en extra tiltkolv i midjan som saknas på övriga vagnar. Den gör att man kan "spänna upp" framvagnen så att högre hinder kan passeras. Detta är inte orsaken till att den finns, utan det har med det ursprungligt monterade vapnet att göra.

 

Det allmänna skicket verkar vara gott, bortsett från de mjuka rutorna i kapellet som var i princip obefintliga.

 

Tyvärr så är det för mörkt när jag kommer hem från jobbet för att fota, men till helgen lovar jag lite bilder!

Idag har det köpts nya rutor på metervara som skall skäras till och skruvas dit. Ja, ni läste rätt. De mjuka rutorna sitter skruvade fast i kapellet. :-)

 

Nu har vagnen en egen tråd där diverse förändringar på vagnen kommer läggas upp :-)

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Igår fick jag skruvat loss den ruta som var minst trasig. Efter en omgång i duschen med riktigt varmt vatten lyckades jag veckla ut den betydligt bättre än på bilden. Givetvis är alla 4 rutor likadana. Valde den tjockaste kvaliteten som grossisten hade. 0,75mm tjock är den och det borde hålla bra. Får väl skära till några extrarutor när kniven ändå är framme.

IMG_20150127_204909.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det bandvagnen från Gotland du köpte? Körde du hem den? Hur många knop gjorde den :lol: :lol:

 

På 2062 instrumentbräda står det "endast inomskärs" på varningslappen!

/leg betterwisser

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att ha tillverkat den första rutan igår med vissa problem, så tänkte jag köpa riktiga grejer att markera hålen med idag.

Problemet var att de pennor jag provade med inte fäste på underlaget. In på Klas i sjön och köpa "permanent marker" och hem, glad över att kunna starta upp fabriken för rut-tillverkning på kvällen. Suck, lika dåligt resultat som innan. Efter en stunds telefonkonsulterande med min bror, så blir morgondagens mål att köpa en OH-penna ( ni vet det där gammaldags sättet att visa en presentation på väggen som man använde innan modeflugan Internet och datorer kommit in i bilden).

Det positiva var att nu fanns tiden till att montera den rutan som kom till världen under gårdagen.

Vilken skillnad det blev med en ruta som är transparent :-)

Det enda ljuset som fanns att tillgå, var det från flitens lykta. Tyvärr räckte inte det för en bild, så det får bli till helgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipex kanske funkar?

Om ungdomarna har svårt att förstå vad OH är kanske även tipex behöver en förklaring?

 

;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var inne på Coop nu på morgonen för att köpa en penna. Tydligen har trycket på overhead-produkter släppt för några pennor hade de inte. Det fick bli som tipset ovan. Jag slog till på en penna för skrift på cd-skivor, men nu kommer en arbetsdag mellan mig och rut-produktionen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ungdomarna har svårt att förstå vad OH är kanske även tipex behöver en förklaring?

 

;-)

 

Alla vet väl att en OH är en modern flanellograf???

 

 CD pennor är ommärkta OH pennor, fast numera finns bara DVD pennor????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis Johan!

Har en likadan vagn. Men min är en robotvagn (55TOW). Köpte denna för att ha som testrigg för dieselalternativ.

Skillnaden på pv/rb vagnen är lavetten med styrboxar samt att bakvagnens am- stativ skiljer. Sist men inte minst att hålet för eldröret är pluggat.

Vill se bilder på din vagn :)

//Clas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omg en bandvagn i snö :excl: :excl: :excl: ...blev just "Bananas" i huvudet här ;)

Ska du modifera nått eller ska den vara typ orginal? :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skall göras en hel del med den på sikt, men först skall allt kollas. Såg idag att minst 2 drivhjul är kass. Vad jag sett så verkar det finnas 3 olika alternativ att byta till. Något som benäms som original, en Kinavariant och en polyuretan. Någon som har erfarenhet och kan tipsa om vad man bör satsa på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis hemkommen från en medlem på detta eminenta forum. Har nu bla tankar från en vanlig vagn. Skall se om jag kan få dit dem inne i hytten, då denna ser lite annorlunda ut bak än den vanliga. Mäta och skruva, det gillar vi :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om "någon" får för sig att man kan montera bränsletankarna från en traditionell bv206 innuti framhytten på en softtop, så kan jag berätta att det inte passar så som man kan tro...

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett steg fram, två steg tillbaka. Har märkt att det känns annorlunda att gå i/ur genom framdörrarna jämfört med en "vanlig" vagn. Trodde att det berodde på ovanan med nya grepp eftersom hytten ser annorlunda ut. Nu vet jag bättre.

Hade tänkt att montera framdörrar från en "vanlig" framhytt för att inte riskera att få en arm på utsidan vid en eventuell vältning av vagnen. Det visade sig inte vara så enkelt då mina dörrar är 2 decimeter (!) kortare. Inte undra på att det kändes annorlunda att stiga i/ur. Att Hägglunds orkade med att ändra på så mycket trodde jag inte.

Jaja, jag får väl amputera 2 decimeter på varje ben och se glad ut... :-)

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flyter även denna vagn eller "saknas" amfibiefunktionen på cabriolet-bv?

 

Om den flyter kan det förklara att karossen är annorlunda för att få en annan tyngdpunkt eller hantera vatten på annat sätt?

 

Kan det tänkas att den behöver annorlunda dörrar tex för att funka i vatten?

 

 

Vi bor ju nära varann så säg till om du behöver lite extra barlast vid någon provkörning.... jag tror min son (3 år) och hans pappa gärna ställer upp....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även denna vagn är som Jesus och går på vatten. Att dörrarna är mindre beror nog endast på konstruktionen av störtbågen. Bak finns det inte ens dörrar utan endast en nedsänkning i karossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...