Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-01 på alla områden

  1. Det behövs deisel-hästar ibland för att köra in maten till de andra hästarna.
    8 poäng
  2. Summering av helgens bravader Gul färg på . Grön färg på och montering.
    3 poäng
  3. Nu har det hänt grejer. För någon vecka sen bytte jag ut mina spretiga bladfjädrar mot bättre begagnade. Fram visade det sig att det saknades ett blad i fjädrarna som satt på. Kanske ville brandkåren ha lite mjukare komfort i hytten. Eller var det nåt eget för de civilsålda bilarna tro? Bilen kom i vart fall upp några cm till över golvet med dessa fjädrar. (Det irriterande sidlutet åt vänster är dock kvar) Sen.... Tömde jag spargrisen och köpte mina drömmars däck. Creepy Crawler 37x12.5 16 Blev en väldans skillnad på utseendet, till det bättre ^^ Komforten blev dock en smula sämre med däck som blir platta när de står still osv. Men dessa känns mer lättstyrda och lättrullande än silverstonen. Fick hälsat på hos Gravander med så han fick bistå med lite esabsmälta. Reservhjulshållarn var ju tvungen att både höjas och förlängas ut. Kom ändå inte över Gravanders takhöjd trots högre däck och bytta bladfjädrar... Men ett par cm högre frigång under axeln är det som räknas tycker jag. ^^ Nästa utrustning att få in får bli kompressor nu, måste kunna fylla upp däcken innan hemfärd. En före bild från sidan.
    3 poäng
  4. Hej! Varit borta härifrån på tok för länge pga personliga skäl. Men hoppas alla som var här för ett år sen eller mer är kvar och mår väl. Tänkte ju att börja byta motor i min tgb förra året men det blev inte av utan stannade av totalt. Tanken då var att ev bygga dubbla elsystem 12/24. Nu håller jag på att fundera på en "budget" variant av 12v spänning då mest i form av tid inte pengar. Tänkte jag skulle installera en 24/12v omvandlare för att ladda några batterin jag tänkte lägga beslag på från jobbet. Problemet är att jag skulle vilja ha lite högre spänning för att dom batterina ska må så bra som möjligt. Så frågan jag har till er som har Spänningsomvandlare i era bilar vad lämnar omvandlarna? Går det att köra dom som batteriladdare dvs lämnar dom spänning upp mot 14-14,5v vid lägre strömuttag eller ligger dom konstant på 12v ? Dom gelebatterin jag tänkte installera vill ju gärna laddas med upp mot 14.5v för att trivas som bäst
    1 poäng
  5. Nu vart allt det kors i taket, äntligen provsov jag själv bilen. Haft endast en övernattning tidigare för så där 6-7 år sen i nya campern, ungar och frun däremot har trädgårdscampat några gånger. Dagen gick sen åt till lite små service, 150 mil sen nya (begagnad) kammen och lyftarna åkte i och några vippor fick då poleras till lite så jag räknade med lite inslitning, alltid lite nervöst när delar plockas från olika motorer, men ventilavståndet var så perfekt det kunde bli någon enstaka gick att justera någon hundradel. Tröttnade på bladfjäder gnissel så biltemas multilub inhandlades, frilyfte bilen och sprajade men sprajen kändes knappt hal på fingrarna så efter ett varv med multiluben åkte färgsputan fram och i med den nu lagom svärtade begagnade inkörningsoljan som endast rullat 150 mil(den dyra classic extra zink 20-50) spädd med lite blankdiesel, sen vart det knäpp tyst och bilen antog utvändigt en ljuvligt doft av maskinrum.
    1 poäng
  6. Alltid roligt att se kombinationen händigt folk o riktiga verktyg Antar att det är en uppsjö flakvarianter som ligger o trycker i CAD'en??
    1 poäng
  7. Många bäckar små Sakta men säkert tar växlaren form. Fästöron i 15mm plåt. Leverans av hydraulcylinder (60x30x500mm), samt lite rör och kopplingar. Cylidern plockades isär och moddades. 8mm hydraulrör direkt på cylindern. Omöjligt att få plats med cylindern inuti lastarmen utan att göra såhär, inte ens en banjokoppling skulle fått plats. Ögonmåttar lite. Här syns både motgång och framgång. Hade måttat slarvigt och fick således byta ut tvärbalksröret som visade sig vara 90mm utvändigt, jag hade gjort ritningen för öronen efter ett 80mm-rör. Det blev fram med AGA-borren och byta ut tvärbalksröret. Helhetsbild Helhetsbild. Lite rörkrökning. Svetsade om den främre anslutningen på lyftcylindrarna(flyttade anslutningarna till motsatt sida på cylinderrören), de skulle ta i växellådan annars, och de bakre är vända nedåt för att inte ta i flaket sedan. Bilden får väl tala för sig själv. Nu återstår det att införskaffa lämpligt ventilpaket, svetsa ihop en hydraultank och konstruera en låsanordning för flak, blir luftdriven för att förenkla det hela. Har beställt lite material för ett maskinflaksbygge också, 12 meter UPE-80 och rundten med mera.
    1 poäng
  8. Med vänster fot totalt krossad i en Mc olycka, rullstol och träna i över ett år för att kunna gå och framför allt åka snowboard igen, så har jag lite erfarenhet av fot rehab. Kan säga att skulle han göra detta med min vänstra fot, så skar jag nog av händerna på han . Det räcker med att dusch strålen träffar på fel ställe på ovansidan foten så får jag en jäkla smarta, dra så där i dem, ja då fick han den andra foten i trynet första draget, provade han igen, har jag nog fiskat fram kniven och sett till att han inte drog i några fötter igen "OBS lite Ironi, jag skär inte fingrarna av folk " Ja inte med flit i alla fall Ca 1000 kg väger häst uslingen, men ja jag har tränat foten trots svullnad i nästan hela foten och blå/lila väldigt svullen Tå i helgen. Gick några mil i går, och ca en i dag. När jag började träna förut efter MC olyckan. gick jag så långt jag kunde på 2 ben och hoppade på det friska hem. lite längre kom jag varje dag. , slutade med 6-8 timmar promenader med rygga varje dag en hel vinter, så fick jag foten skaplig, så detta skall nog fixa sej . Mindre än en vecka kvar nu, Känns som jag har koll på det mesta, 2 dagar jag måste jobba, resterande till förberedelser,
    1 poäng
  9. Gentlemen (and ladies) Fejlen er lokaliseret. Stik til magnetventil 3 var defekt. Der sidder tre connectorer i stikket - den ene bruges ikke. på billedet ses to ben, når stikket adskilles - den 3. mangler. Den var rustet bort - der var kun ledningsklemmen og et halvt ben tilbage. Utroligt at en så fin (jätte bra) bil som Scania TGB ikke kan köra på grund af nogle meget små connectorer som sidder meget udsat på växellådan. Nu må de andre 25 adskilles og beskyttes. Vh Bjarne
    1 poäng
  10. Slipning,blästring och spackling har det arbetats med denna något svettiga period.men nu är det klart och redo för lite färg. Tänkte jag ska passa på imorgon då det enligt SMHI ska vara något svalare Några bilder på inneskärmar bakre kofångare och fronten.
    1 poäng
  11. Hansen se till att alla småben ligger rätt i foten, virkade till min v fot rejält förra semestern inget brutet enl röntgen men foten blev aldrig bra nu i år efter div kiropraktor besök och övningar visade det sig att ben låg fel, lite övningar för att få tillbaka utrymmet i lederna som nu legat fel i nästan ett år och man kan börja gå utan att halta och få nya svullnader. Använt mig lite av dessa övningar som är lätt att göra delvis själv för att få tillbaks rörlighet:
    1 poäng
  12. Alltså Posten, eller Postnord, är inte alls att lita på. Men så verkar det vara rent allmänt. Sverige upa (utan personligt ansvar). Hästar ska man ha respekt för. Dom kan vara hur snälla som helst men kommer det 700 kilo eller mer på el ställe gör det förbannat ont. Hoppas foten blir fort.
    1 poäng
  13. Gjort en tur i Södra Norge's berg. Många inte minst tyska turister som åker i sina välrustade defender's etc. Sen detta gäng från https://www.eisenmonster.de/ som stannat till i Lom: En 911: och en VW 924 Denna rallykopia var också med, notera front spelet
    1 poäng
  14. Hm ja jag letar efter ett paket jag skickat med Gamla mörkerbelysningar, men helt oanvända i Original kartong Skickade förra veckan och de har ej kommit fram än, Tog till och med Postens egna blå förbetalda porto kartonger, för att de har någon slags 2-3 dagars garanti på att de är framme. Men nej Samlarsaker har ej fått det än Som tur är har vi ju haft kontakt, han kan ej göra en anmälan om saknat paket, det ligger på mej, så jag skall gör allt jag kan så det kommer fram. Tråkigt när det blir så. Var en tur med M6an till Vadstena på Nostalgi afton där, kom lite sent men Melker och hans 13 var kvar så jag kunde parkera brevid den, Trevligt och se vad han samlat i hop i kuriosa och tillbehör till sin bil, Med full M59 mundering var både förare och passagerare riktigt stliga. I övrigt så kan jag säga att M6an blev en helt annat bil med de nya däcken, mer lätt styrd, och det hoppade inte som det gjort med de gamla däcken första milen kändes faktisk som den rullade lättare och vart rappare med, Nu börjar det bli allvar, har lite småfix kvar, sedan bär det av, Helgen går bort för familjen och Kolmården, samt camping med husbilen, som dotterns mor äger, Tänkte övnings fota djur där , måste öva med kameran lite mer, Så får jag försöka, Nää jag skall fixa det sista nästa vecka. Alla intyg från läkare och apotek, vart klar i går, inte för jag tror hjärtmediciner skall ställa till det i tullen, men bättre ta det säkra före det osäkra, Råkade ut för ett litet missöde i går, Stora hästen "saga" . tror det är Sveriges näst största häst ras, ja hur som stor och tung är hon, och fast jag går med kängor med stålhätta när jag gör något med dem, så hjälpte det inte fullt ut när jag råkade få foten under hennes hov i går, rejält svullen på sidan av foten där stålhättan ej hjälpte till, Inge bra inför turen. men känns inte som något brutet, bara och hoppas det går över fort. "The Guise" gör sin sista dag i dag. Men MMM Problem, var det sista jag hörde de säga i går, då köket och huset och ritningarna inte riktigt stämmer överens med varandra, eller var det den som köpte köket som inte orkade gå ner och mäta och kolla själv så det blev rätt ?? Lådan under diskbänken går ej att montera, då avloppet kommer upp ca 35 cm in och lådan är ca 45 cm djup, rullskenor mm går ej att kapa, så ja hur vi löser det får bli min huvudvärk känns det som. Så går det ej att sätta handtag på luckor mot väggarna, då skåpen står dikt av mot väggen och luckorna måste öppnas helt för att lådorna skall gå att dra ut, Det bli små handtag, max 15 mm får de vara Undrar om IKEA har så små handtag i samma stil som de övriga ???, tror ej det. The Patrone kom hem i natt, så jag hoppas på lite avlastning i dag, och att han som köpt köket, tar och hittar lösningen på The Guises problem. Fridens folks, ha det gott i värmen
    1 poäng
  15. Nu har pulsen gått ner men igår gick den i taket - orsak DHL Fick en avisering om ett paket som skulle levereras och bokade leverans 11-14 igår. Inget paket kom och jag ringde DHL. Efter att ha väntat 20 min i telefonkö - Ni skulle ha levererat ett paket till mig mellan 11-14 men ingen har dykt upp. Vad har hänt? - Vi ska se...Adressen är fel. Då upptäcker jag att den som skickat paketet kastat om två bokstäver i slutet på vägnamnet - Ok, när kan ni leverera paketet? - Du måste ta kontakt med den som skickat paketet för att de ska rätta till adressen. - Varför kan ni inte rätta till det direkt? - Då kan paketet levereras till fel person. - Men jag legitimerar mig när ni levererar paketet? - Nej, leveransen är inte beställd med legitimationskontroll utan bara kvittens. Vi kan inte skicka ut paketet eftersom chauffören inte kan hitta till den adress som beställaren angivit. - Men jag kunde boka utkörning till en adress som ni inte vet var den finns och nu väntat i tre timmar utan att ni hör av er? - Ja, du kan hämta paketet hos oss men då måste du legitimera dig - Så om jag hämtar det ställer ni krav på legitimation men ni kan inte leverera det eftersom det inte finns krav på legitimation - Ja - Dra åt helvete
    1 poäng
  16. 1 poäng
  17. Lite blandade bilder från campingturen med Gravander här på forumet. En väldigt trevlig resa med mycket fin natur. Bilarna fick gå rejält många mil i stekande hetta och på dammiga grusvägar, helt utan problem.
    1 poäng
  18. I helgen tyckte jag det var en oljepöl under framaxeln. Usch tänkte man då, såg inge skoj ut.. Visade sig som tur är bara vara en stötdämpare som gett upp. Men när jag ruskade på bilen märkte jag att bilen inte reste sig upp igen efter att man gungat ner fjädringen fram. Jag tog tag i fram stötfångaren och lyfte upp bilen 3-4cm till.. En snabb huvudräkning gav att med winchen fram med wire och fästen på 50kg, och en tung chaufför innebär negativt för dessa gammla orginal bladfjäderpaket. Jag har oxå läst om detta med spiralfjädrar som många redan byggt dit, och jag blev seriöst sugen att testa det jag med. Jag forskade lite här i trådarna på tgb.net och såg att man rekommenderade bakfjädrarna från Volvo 740, Volvo 142 eller Volvo S/V40. Spännande. Det blev genast en resa till Biltema. Vanliga oturen för mig, att Biltemas billiga 740-fjädrar hade utgått, och S/V40 fjädrarna var slutsålda.. Kollade då den dyrare nya varianten till 740..fanns bara en kvar på hyllan. FAAN!! Men jag tog 740 fjädern på hyllan och började jämföra lite. Eftersom någon skrivit att dem tyckte 740-fjädern var lite hård, tänkte jag att jag leter en fjäder som är så lik som möjligt men kanske lite mjukare. PLING PLING!! Där framför ögonen stod dem.. två stycken fjädrar Biltema art.nr 67-525 VW Passat kombi (bak) årsmod.88-92 359kr/st. Identiska som volvo 740-bakfjädern, men med lite tunnare tråddiameter. Hade inget att mäta med men ögonmåttet räckte för att se detta. Väl hemma igen lyfte jag upp bilen i ramen, för att ta av hjulen. Började sen med att med hylsa och förlängare skruva bort genomslagsgummit, sitter som tidigare nämts med en UNC-skruv i mitten högt upp i gummit, inga problem att komma åt. Ena sidans skruv hade rostat lite och tvärnöp efter några varv, men envishet och smörjspray löste detta . (bilden under visar hur det ser ut där genomslagsgummit sitter orginal, och där fjäderns lilla ände skall skruvas fast snart..) Den lilla styrningen som sitter på bilen i form av en tapp som är 13mm hög och 20mm i diameter tyckte jag var perfekt att använda som en styrning till fjäderna lilla ände. Jag satte igång och svarvade en liten kuts som passar exakt i fjäderns lill-ände, med en bricka på så fjädern inte kan krypa ur. Kutsen fick också invänding styrning som passar exakt på tappen där genomslags gummit satt fäst tidigare. (bilden nedan visar gamla gummit, och jämför den med min nya kuts till fjäderns lilla ände, som skall sitta uppåt på bilen.) Kutsen svarvades ganska kvickt ur några spillbiltar jag fann på jobbet, i nåt lättbearbetat automatstål. Brukar rosta som attans, men jag målade senare delarna med blanksvart hammarlack efter att dem var monterade. (bilden nedan visar närbild på övre lilla kutsen) Det nedre fästet blev enkelt. Hittade ett bra rör-ämne först, men insåg att det kommer bli fyllt med lera och fanstyg varje skogstur och det kan vara svårt att få rent trots högtryckstvätt.. började istället leta efter en stång. Här tog jag en bit stångmaterial 2541, som är segt att svarva i som satan! Ångrade materialvalet men tog det lite lugnt och stressade ner lite, då gick det bra att svarva iaf. Denna svarvades till fjäderns stora ändes innerdiameter, minns inte men omkring 95mm var det nog, och det blev några tiondelar under fjäderns mått för att inte fjädern skall knarra och ha sig, jag gav den alltså lite utrymme att gnida på. Längden bestämdes till 25mm, ungefär 2 nedre första fjädervarven, så den ligger stadigt på plats sedan. Denna större bit fasades i övre änden för fjädern skull, och i nedre änden för att få gott med utruymme för en svetsfog. Den placerades i mitten av tallriken på axeln, tallriken som möter genomslagsgummit i orginal versionen. Sedan svetsade jag dit biten på tallriken, inte mer fog än att den går att demontera med kapmaskin om man ångrar sig i framtiden. Men den må svetsas starkt, och jag valde 3 längre punkter i jämn delning runt, och med MAG-svetsen med lagom svetsström . (bilden nedan visar att jag svetsat fast undre fästet. Tänk på att fjädern skall få plats vid svetsfogen, något jag höll på att missa. Slipmaskinen fick rädda situationen på första svetspunkten.. haha) Sedan användes fjäderspännare, två stycken till antal för att spänna ihop fjädrarna för att få dem på plats. Ett riskfyllt moment, havererar en sådan eller hoppar loss, kan man dö. Jag fotade tyvärr inte detta moment, men jag gör alltid så att jag lägger fjädern på golvet när jag spänner åt skruvarna. OM något illa inträffar far hellre fjädern in i fotknölen eller in i en vägg i verkstan, än att det far upp i huvud, mage eller ansiktet. MAN MÅSTE IAKTA STOR RESPEKT ATT ARBETA MED BILFJÄDRAR!! Nåväl. Nu när fjädern är ihoptryckt ungefär till sin halva längd, lossade jag nedre stötdämparinfästningen och tryckte ned axeln ännu en bit. På vänstersidan (förarsidan) blev det lite tight med mina boms slangar där. Ni som minns mitt styrservobygge, kanske oxå minns att jag flyttade ett par bromsslangar bakåt längs ramen..dessa blev lite korta nu märkte jag. Men med försiktighet fick jag ändå precis in fjädern mellan övre fästet och hjulaxeln. I detta lägge, när fjädern fortfarande är ihoptryckt och glappar mellan fästena på bilen, passade jag på att pilla in övre kutsen i spiralen och upp i fjädern lilla ände, och pillrigt blev det att få dit skruven med sin orginal låsbricka som satt där tidigare. Men det gick bra. Nu vred jag fjädern som jag ville ha den och drog fast skruven med en blocknyckel. Nu sitter fjädern alltså fast i överkant. Då var det bara att släppa på fjäderspännarna igen, och låta fjädern sjunka ned runt sitt nedre fäste. Här räcker det att fjädern bara ligger och trycker nedåt, för i det spännet den har kan den aldrig i helv..., --- , kan den aldrig någonsin hoppa ur sitt läge Dessa bilder som kommer nu är på färdigt resultat enligt instruktionerna ovan. Jag har dessutom kladdat på min älskade Hammarlack här, och jag tycker det ser bra ut efteråt. (bilder nedan på färdigt resultat, bilen fortfarande upplyft på domkraft i ramen.) Första intrycket blev direkt när bilen ställts ned på golvet i verkstan igen. Jag hade ett par mätpunkter som jag mätte mellan verkstadsgolvet och upp till överkant på framstötfångaren. För säkerhets skull, gjorde jag exakt lika som jag gjorde innan jag mätte mina mått före projektets start. Jag körde ut bilen, bromsade några kraftiga inbromsningar så fjädrarna fick röra sig lite, och sedan backade jag in på exakt samma ställe som bilen stod på vid första mätningen. Mätning orginal mellan verkstadsgolvet till övre kant på framstötfångaren: vänster sida = 91cm höger sida = 93cm Mätningen nu MED spiralfjädrarna: vänster sida = 101cm höger sida = 102cm Helt otroligt, jag har alltså höjt bilens front med 9-10cm!!! Sedan när färgen torkat ordentligt blev det dax för testkörningen. Denna test gjordes lite hastigt alldeles nyss med lite tidbrist, och i regn och rusk. Därför har jag inte så mycket erfarenheter än. Jag märker tydligt positivt hårdare och mindre krängande kurvtagningar, hårdare i gropig asfalt men stadigare, och nu vågar man tom göra en undanmanöver för tex djur på vägen, som man aldrig ens hade vågat testa förut.. Jag har fotat lite på en sten som jag visat bild på tidigare. Jag flexar i stort sett likadant, men den lättar lite på främre bakaxelns hjul, och jag har 3-4 centimeter mer marginal nu mellan framskärmkant och 37"-däcket. Positivt tycker jag då jag hört att däcket tagit i lite i skärmen tidigare. Jag visar lite purfärska bilder här och nu, fotat i regn som jag skrev.. (bilder nedan visar flextestet på en sten, utanför Bilprovningen här i Nynäshamn) (glömde mäta stenens höjd, men framhjulet är inte i luften utan står kvar stadigt på marken) (ganska cool bild, visar att det är lite positiv marginal mellan gummi och plåt. Bättre än tidigare) (spiralfjädern gör ett bra jobb, trycker ner andra hjulet rejält) (..och denna bild gillar jag. Detta visar att fjädern faktiskt är ihoptryckt, och alltså fungerar som genomslagsgummit, dock hårdare!) Slutligen till ett par bilder på plan asfalt. Jag ser med blotta ögat hur mycket mer luft jag har nu mellan däck och skärmkanter. Om jag minns rätt mätte jag till mellan 22-23cm mellan däck och framskärm på plan asfalt på dessa bilder YES!! Det var allt för denna gång. Finns fler trådar om liknande projekt, och det finns säkert olika delar , olika sätt att montera mm.. Så här har jag gjort och det fungerade bra för mig iaf. Jag kommer troligtvis att komplettera denna tråd varteftersom jag ser fördelar / nackdelar i egna erfarenheter framöver, om något går sönder eller om jag inte tycker att detta är bra sen i skogen, kanske den är för stötig nu? Tack för ev. kommentarer, och fråga gärna om ni undrar något. // Mvh Svana.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...