Svana Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 En tanke jag haft en längre tid, speciellt nu med bredare hjul. När man svänger med en 3-axlig bil blir det naturligtvis ett rejält bryt / påfrestning av främre bakaxeln åt ena hållet i sidled, och bakre axeln åt andra hållet i sidled, precis som en boggievagn, eftersom ingen axel bak är styrande. Och.. I mitt fall förskjuts axlarna ganska mycket från varandra och det ser väldigt mycket ut, skillnad ungefär 5-10cm utan att överdriva..ibland försvinner bakre hjulet ur backspegeln och förblir så tills man svängt åt andra hållet.. Ska det vara så? Hur mycket är det på era 13- / 20-bilar?? Skall det vara ett glapp, vad jag förstår är det bara bladfjädrarna som håller axlarna i sidled?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Tror att det är i sin ordning. Min bil är likadan och alla andra jag set oxå. Men det ser klart mysko ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Det är i princip bara fjädrarna, men bussningarna i armarna hjälper nog till. Första gången en av fjädrarna åkte ner från styrkanten den hoppat upp på och ner på ytan den ska ligga på small det så jag stannade och undrade vad som gått av! På den bilen var fjäderskålarna försedda med styrkanter på båda sidorna av bladet, men flera andra bilar jag tittat på saknar styrkant på ena sidan. Har sett ut som om ena kanten varit bortkapad. Jag har många gånger sagt till folk att det emellanåt när jag kör över hinder och tittar i speglarna ser ut som om axlarna inte sitter fast på bilen. De rör sig verkligen MYCKET. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 Mina har styrklack bara på insidan, och det känns som man borde skruva av klackarna och svetsa på nån schims i form av plattjärnsbitar på dessa klackar, eller göra yttre klackar också? Men tack, då behöver jag iaf inte oroa mig att vara ensam om fenomenet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 11 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2013 tror att nån på Volvo räknat på det o sen gjort ritningen efter det...... Det som sitter fast bryts sönder, så låt det glappa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 12 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2013 mmm, låt det glappa... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2013 Ja lite styrande blir de då i alla fall när funktionen är byggd som den är. Tycker det är en väldigt bra lösning och det känns som bilen blir smidigare i terrängen när det kan röra sej som det gör. Så jag säger också låt det glappa eller röra sej som det vill, Glapp i de tre länkarmarna skall du inte ha. där skall gummina vara det som rör lite på sej. bultarna skall vara ordentligt dragna så de inte glappar i hålen på ram eller axeln Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
darius_ro1 Postad 12 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2013 Mine is making a lot of "bangs" when driving on very rough terrain, but it is just the leaf comming back from the side heels to the center of the shoulder. it looks still fine and centered untill now. first a was worried but then realized what was the cause of the noise. what I am curious about this tgb 13 is why could be steered easier even with all differenetials locked compared with my tgb 1111 that is almost unsteerable when the front is locked. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 14 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2013 what I am curious about this tgb 13 is why could be steered easier even with all differenetials locked compared with my tgb 1111 that is almost unsteerable when the front is locked. Sounds strange and like the switches are "turned upside-down". If you havent already; check that the difflocks are engaged when supposed to and disengaged when they should. All those TGBs I have driven has behaved the same way; Much larger steering circle when difflocks and/or front wheel drive engaged. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.