Gå till innehåll

Förskjutning bakaxlar i sidled, tgb13 / tgb20??


Svana

Rekommendera Poster

En tanke jag haft en längre tid, speciellt nu med bredare hjul.

 

 När man svänger med en 3-axlig bil blir det naturligtvis ett rejält bryt / påfrestning av främre bakaxeln åt ena hållet i sidled, och bakre axeln åt andra hållet i sidled, precis som en boggievagn, eftersom ingen axel bak är styrande.

 

 Och..  I mitt fall förskjuts axlarna ganska mycket från varandra och det ser väldigt mycket ut, skillnad ungefär 5-10cm utan att överdriva..ibland försvinner bakre hjulet ur backspegeln och förblir så tills man svängt åt andra hållet..

 

 Ska det vara så? Hur mycket är det på era 13- / 20-bilar??

 

Skall det vara ett glapp, vad jag förstår är det bara bladfjädrarna som håller axlarna i sidled?? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i princip bara fjädrarna, men bussningarna i armarna hjälper nog till. Första gången en av fjädrarna åkte ner från styrkanten den hoppat upp på och ner på ytan den ska ligga på small det så jag stannade och undrade vad som gått av! På den bilen var fjäderskålarna försedda med styrkanter på båda sidorna av bladet, men flera andra bilar jag tittat på saknar styrkant på ena sidan. Har sett ut som om ena kanten varit bortkapad.

 

Jag har många gånger sagt till folk att det emellanåt när jag kör över hinder och tittar i speglarna ser ut som om axlarna inte sitter fast på bilen. De rör sig verkligen MYCKET.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina har styrklack bara på insidan, och det känns som man borde skruva av klackarna och svetsa på nån schims i form av plattjärnsbitar på dessa klackar, eller göra yttre klackar också?

 

 Men tack, då behöver jag iaf inte oroa mig att vara ensam om fenomenet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lite styrande blir de då i alla fall när funktionen är byggd som den är. Tycker det är en väldigt bra lösning och det känns som bilen blir smidigare i terrängen när det kan röra sej som det gör.

Så jag säger också låt det glappa eller röra sej som det vill, Glapp i de tre länkarmarna skall du inte ha. där skall gummina vara det som rör lite på sej. bultarna skall vara ordentligt dragna så de inte glappar i hålen på ram eller axeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mine is making a lot of "bangs" when driving on very rough terrain, but it is just the leaf comming back from the side heels to the center of the shoulder. it looks still fine and centered untill  now. first a was worried but then realized what was the cause of the noise.

what I am curious about this tgb 13 is why could be steered easier even with all differenetials locked compared with my tgb 1111 that is almost unsteerable when the front is locked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

what I am curious about this tgb 13 is why could be steered easier even with all differenetials locked compared with my tgb 1111 that is almost unsteerable when the front is locked.

 

Sounds strange and like the switches are "turned upside-down". If you havent already; check that the difflocks are engaged when supposed to and disengaged when they should. All those TGBs I have driven has behaved the same way; Much larger steering circle when difflocks and/or front wheel drive engaged.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...