Gå till innehåll

Nybliven ägare TGB 11 - med lite frågor...


PSK

Rekommendera Poster

Hejsan alla. 

Till att börja med så vill jag glatt berätta att jag några dagar sedan köpte en TGB 11. 

Nu är den hemkörd, helförsäkrad och besiktigad utan anmärkning och ska bara vara att njuta av. 

 

Innan köpet så har jag kollat runt en del på forumet och lärt mig mycket och mer finns att lära. 

Jag är nämligen inte alls "mekartypen" men tycker att en TGB är bland det häftigaste man kan ha. 

Så tack alla på detta forum som bidrar med kunskap etc. Dess existens var en viktig faktor i mitt val att köpa en. 

 

Så till mina frågor:
 

1. jag tycker att hytten är lite väl varm men vet inte om det är något onormalt eller om jag blivit bortskämd med bilar med AC.

Det var sjukt många år sedan jag satt i en TGB så jag har ingen bra minnesbild om förarhytt var varm. 

 

Och jag har kollat i verkstadsboken men inte hittat något vettigt i den gällande felsökning. Är det ett vanligt problem att värmesystemet låser sig och pumpar varmt?

Min misstanke är i sådana fall att flödesregulatorn strular. Hur kollar man det?

Kanske korkad fråga men jag är som sagt ingen mekare av klass. 

 

2. Vidare så är bränslemätaren ur funktion, men på detta område finns felsökning beskriven så det kommer nog att ordna sig. Men om delar behöver bytas ut - var hittar man dessa? Har sett tips om reservdelar, men inte dessa. 

 

3. Färg inne i hytten - är det samma som man har på utsidan? Eller har den högre glans? Jag syftar främst på golv och väggar.

 

4. Trälisterna på sidorna är inte i bästa skick. Kan man köpa nya någonstans eller tillverkar man själv?

 

Det blev många ord och jag är tacksam för all hjälp med dessa inledande frågor. 

Jag misstänker att det blir fler allteftersom tiden går, innan jag själv är tillräckligt kunnig för att bidra med kunskaper.

 

/Per

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande värmen så är min bil varm som ett växthus när den står i solen.

Att tänka på när det gäller värmereglaget fram så är det flera varv för att öppna och stänga.

Om du öppnar luckan mellan framsätena när du vrider på reglaget kan du se hur kranen rör sig.

Till värmen där bak sitter det en kran direkt på slangen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen :)

 

11-13-20 blir apvarma i hytten när solen gassar och det blir inte bättre av att motorn värmer rejält underfrån så det behöver inte vara fel på din bil. Men det är ju lätt att kolla som bluesky skrev.

 

Www.tatanka.nu har delar till bränslemätare och eller givaren. De har även eklisterna och i princip allt annat man kan behöva till bilen.

 

Det är inte samma färg invändigt som utvändigt. Har tyvärr inte koll på vad den invändiga färgen heter.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! 

Jag skruvade tidigare idag bort konsolen där vredet till temp. justering sitter. 

Gjorde det för att kolla om den var bortkopplad eller liknande. Men allt verkade ok. 

 

Ska kolla mellan sätena senare. 

 

Apvarma - jo, det låter som min. Men då slipper man ju bylta på sig så mycket. 

Letade innan jag skrev tråden på tatanka men hittade inga grejer. 

Men jag ska kolla lite noggrannare nu direkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till en skaplig klyvsåg med möjlighet att ställa klingans lutning kan du göra trälisterna själv väldigt enkelt.

Det är bara att ställa lutningen på klingan med en bit av originallisten som mall. Med en bra klinga i sågen räcker det sedan att sandpappra listerna.

Original är de gjorda av ek även om andra träslag fungerar. Ek är dock hårdast och ser snyggt ut med lite inoljning. Mina gjorde jag av vanlig furuplanka som sedan målades svarta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej välkommen hit :)

 

Angående  " Trälisterna på sidorna är inte i bästa skick. Kan man köpa nya någonstans eller tillverkar man själv?"

Så frågade jag min farbror som är snickare om han hade en lösning då mina lister bak var dåliga då jag köpte min.

Han gjorde lätt några nya lister av ek ämnen som han hade liggandes.

 

Så fråga någon lokal "snickeri" firma så kan dom säkert hjälpa dig för en billig peng om dom inte finns att köpa.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Listerna löser sig på det sätt du föreslår - nytillverkning av god vän.

Ska säga till honom att de ska vara av ek. 

Tror han föreslog ask (om jag minns rätt) men det kan ha varit något annat. 

Jag kommer skruva ner de som sitter nu för att använda som mall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder på pärlan?

 

Ang att du inte är mekartypen: det är bara en tidsfråga innan du är det :)

Jag tycker att det är kul att grejja med bilen och ett skönt avbrott från vardagen!

 

Har du tänkt använda bilen lite seriöst i skogen rekomenderar jag att du ber din vän gör avbärarlister som du monterar ovanför dropplisterna oxå när han ändå håller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är bilder på pärlan. 

Och jag vet inte hur seriöst jag kommer att köra i skog och mark etc. 

Jag och en granne tog en liten försiktig premiärsväng i terräng igår vilket inkluderade körning i skog, över diken, upp på en väldigt lutande villatomt och lite annat. 

Märkte att jag var rädd om bilen och inte ville riskera att skada den  :)

 

I dagsläget vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till, men helt klart kommer det att bli mekande. Jag har redan börjat.

Det finns lite saker att åtgärda och jag antar att det blir framtida reparationer/projekt. Ska bli kul.

Fast jag har redan märkt att vissa saker som borde vara enkla är lite avancerade. 

 

Ta till exempel detta med färger. 

Jag kommer att köpa 326 h, men det är lite lurigt att få tag på det. Jag vet att det finns en tråd om det och har läst den och på andra ställen, men det är fortfarande rörigt. Det finns åtminstone tre tillverkare av färgen men ingen tycks sälja till privatperson.

 

Kvibergs hade två burkar häromdagen, men när jag skulle beställa var annonsen inaktiverad. Mailade dem med fråga om de får in mer. Inget svar än. 

 

Vidare vill jag bättringsmåla lite invändigt, men det verkar inte vara 326 h och jag har inte trots intensivt letande hittat information om vilken färg det är.

 

Nåja, det är sådant som får lösa sig med tiden. Just nu råder egentligen inga akuta reparationsbehov. Vill mest dutta lite färg och gå på några rostställen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang färg: är du inte originalare rekomenderar jag Syntemas färg.

Jag har använt den till min mönstermålning.

 

Fördelarna jämfört med original är:

Lätt att få tag på, bara att åka till butiken

Går att köpa i 1 liters burkar

Vattentät.

 

Sen håller jag med om att originalfärgen är snyggare men alla nackdelar med den färgen väger inte upp det.

 

Exmpel på hur färgen ser ut hittar du i Islandstråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Nej, jag är inte originalare. Har dessutom en väldigt nära koppling till just Syntema. 

Fina bilder och spännande resa. Isländska naturen verkar verkligen fin. 

 

De mörka områdena, är det 326 h?

Eller vad kallar Syntema det?

Jag vill ha en mörkgrön färg med stor matthet, bra täckning, kort torktid, lättjobbad med både pensel och spruta och helst fungera bra på insida också. 

Men det kanske är en drömfärg  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finemang, då vet jag. 

Inte helt lätt att lista ut det. 

 

Här kommer lite bilder. Lite slarvigt tagna idag. 

Ska bli fler allterftersom mekande och putsande framskrider.

Flott. Bilen ser veldig bra ut. Jeg kan anbefale å ta ut den framre skilleveggen (gallret). Da slipper de som sitter baki å føle seg som at de har blitt satt i fengsel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag byggde om min radio11a' så hade den en heltäckande plyfaskiva med skjutlucka (original) mellan förarhytt och baksäte. Väldigt praktiskt när det blev tjat om glass och andra onödiga stopp längs vägen, bara att dra igen luckan och växla ner :-)

/Gripen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ruskigt fin ut din pärla! Den har hamnat i rätta händer tror jag oxå. 

 

 Tips till alla tgb-ägare, gamla som nya..var inte inte blyga att fråga. Alla lär vi oss något på denna fina website / forum.

Färgerna Fredde tipsar om är jag väldigt nyfiken på.

 

 Den dagen jag oxå har motivation ska min 131 målas om. Blir en helt annan bil med lite ny färg tror jag.  /svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntrande bildkommentarer! 

Och jag vill ha gallret kvar. En del av charmen.

Men vi får se, jag har bara ägt fordonet sedan i måndags så jag hinner nog gå igenom olika faser.

Allt från fullmatad med utrustning redo för allt och lite till,  för att senare vara strippad och så enkel som möjligt. 

 

Ang. färg så ska jag kolla med Syntema och återkopplar lite senare vad det har gett för resultat. 

 

Efter vad jag vet så används 326 H för täckningsmålning av hela fordon. 

På det målar man sedan 326 M, men endast vid maskeringsmålning. 

Men jag kommer att köra 326 M på hela fordonet.

 

Invändigt vet jag inte. Kör troligen samma om jag kan få det på sprayburk också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och apropå färg så har jag kommit över ett dokument från FMV. 

Det handlar om Målning och ytbehandling på fordon, år 1999. 

Jag tror det är det bästa dokument jag sett gällande målning, och källan är ju rätt också. 

Mycket tugg i början, men det finns mycket värdefullt i dokumentet. 

 

http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/6671.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen det ett superbra forum med hjälpsamma medlemmar!

Fin 11 du köpt..nu har du det roliga framför dig

 

Är själv nybliven ägare sedan Juni och utan mekar vana, dock så hittar man det mesta man kan behöva hjälp med här, o finns ingen

Tråd! Ställ frågan...

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...