Gå till innehåll

Panks Bandvagn


Panks

Rekommendera Poster

Min domkraft har strulat och därför bestämde jag mig för att ta isär den ikväll. Först gick det lätt. Men sen körde jag fast. Men efter lite klurade med min far så löste vi det. Det lätta var att få bort veven. Ur med spännstiftet som håller lagret. Sen knacka på motsatt sida med dorn.

post-7613-0-38783100-1437431562_thumb.png

Sen körde jag somsagt fast tills vi klurade ut att kuggen i toppen av axeln satt fast med en sprint som måste ur genom hålen i ringen enligt nästa bild. Svårt att hitta rätt linjering under allt gammalt fett. Men med mycket våld så kom sprinten ur tillslut :)
post-7613-0-26487000-1437431473_thumb.png

Sen får man se upp då det ligger ett kullager under kuggen. Sprinten var krokig och sliten och kuggen kunde glappa och vrida sig. Isär med hela paket för att se hur det såg ut och sen ihop igen med ny sprint till kuggen. Just nu känns domkraften bättre än innan. Men har inte testat att belasta den.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en stund med vagnen idag också. Fokus var rivning av motor. Först ur med kylaren. Ni som hängt med vet att jag har viss rutin på det ;) Sen åkte generator, hydralpump och förgasaren. Efter det kom regnet :( Skruvar ute då jag inte vill/får blockera farsgubbens verkstad mitt i hökörningen. Kvar innan urlyft är då lite kablar, slangar och kardanaxeln. Ska bli skönt att få ur motorn och få städa bort en massa gammal skit :) Målet är att allt ska snurra igen till årets Julgransjakt så än så länge finns gott om tid :) Nu ska förgasaren på tvättning och bestyckningskontroll hos min vän som försett mig med motorgrejerna som ska i sen.

post-7613-0-13500000-1437509215_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår hämtade jag B20 motorn som ska gås igenom såsmåningom. Dagen idag ägnades åt resterande demontering av motorn i vagnen. Har svurit över hur trångt det är att få ur skruvarna ur svänghjulskåpan mer än en gång... Det var egentligen det enda problemet. Resten har varit ganska rakt på skruvande. Men med typ 1meters förlängare fick jag till sist ur dom 2 understa skruvarna. Blir kul att montera dom sen ;)
post-7613-0-01253600-1437843025_thumb.jpg

post-7613-0-85123900-1437986412_thumb.jpg

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott och få i en fresh engine,dessutom med lite mer hk :)

När man ser vad gott om plats det är blir man sugen på att slänga

i en större motor kanske en v6/v8 diesel,men å andra sidan kör

jag för lite så det är nog inte värt det :ph34r:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott och få i en fresh engine,dessutom med lite mer hk :)

När man ser vad gott om plats det är blir man sugen på att slänga

i en större motor kanske en v6/v8 diesel,men å andra sidan kör

jag för lite så det är nog inte värt det :ph34r:

Ja, det blir fint med nåt fräscht :) dock så är det mycket annat som inte är det ;) Men en sak i taget. Visst är det gott om plats. Men det räcker för mig med det här nu, enkelt med en ny motor som bara är att skruva dit. Kör ju inte heller så många timmar per år.
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde lite småfix i helgen, har tagit med toppen och förgasaren hem dit jag bor. Så en bättringsmålning av toppen och en lättare förgasarrengöring är det som har hänt. Fick även hem en låda bromsrengöring inför kommande motoroperation. 25kr/flaskan :)

post-7613-0-81846100-1438540293_thumb.jpg

post-7613-0-27102600-1438540322_thumb.jpg

post-7613-0-00266300-1438540374_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur såg kopplingen ut förresten?eller blir det flång nytt pkt där? :)

Såna där fina topplock skulle man,fetta in dom o gömma undan i gömmorna :)

Har inte tittat på kopplingen än. Var snabba ryck då jag lyfte ur motorn. Fick fokusera på att städa ihop, gömma undan motererna och täcka över vagnen innan tiden för den dagen tog slut. När det ändå ska flyttas till en ny motor hade det varit skönt att sätta ihop med nya delar, finns ju risk att jag får ångra mig annars  -_- 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fått både idag och imorgon till skruvande. Har rensat B20 blocket på grejer. Imorgon blir det rengöring av delarna och möjligtvis plocka av lite grejer på B18 från vagnen. Behöver låna honingsverktyg innan montering av kolvar, axlar, nya lager o dyl. Får se vad tiden räcker till innan vi far hemåt igen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ahaaa! Jag såg den där bilden i galleriet förut och undrade "Vafaan har han gjutit igen cylinderloppen för???" Men när du säger det så ser jag nu raderna maskeringstejp och inte efterbearbetningsmärken av fräs i gediget stål som jag trodde jag såg... Ibland undrar jag hur jag får till saker i tankelooparna :lol:

Redigerad av ErikC304
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaaa! Jag såg den där bilden i galleriet förut och undrade "Vafaan har han gjutit igen cylinderloppen för???" Men när du säger det så ser jag nu raderna maskeringstejp och inte efterbearbetningsmärken av fräs i gediget stål som jag trodde jag såg... Ibland undrar jag hur jag får till saker i tankelooparna :lol:

Hahahaha, ja, det förstår jag att du undrade :D . Laddade upp bilden innan, men strulade på nåt vis när jag skrev inlägget och skulle posta, så jag blev less och sket i det för en stund. Tog lite nya tag nu senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Fråga till forumet: Börjat peta lite med min motorrenovering igen. Rengjorde en kolv igår och noterade några siffror. På kolven står det 89 635 och under det 030" Betyder det att Blocket nångång är borrat 030" och jag då har köpt fel kolvringar eftersom dom är STD?

post-7613-0-80775000-1455039768_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mät kolvarna för säkerhets skull.

När någon tidigare mekat med dessa motorer är det inte ovanligt att kolvar blir nedsvarvade också.. beroende vad man fått tag i för delar till kanske en tidigare "bonn-renovering".

 Lita därför inte 100% på märkningar eller text.

 

Bara ett tips. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jaha, 2 steg fram 1 tillbaka :( Drog i nya kamaxellager men misslyckades lite. Stod på beskrivningen jag läste att mittenlagret kunde dras i antingen bakifrån eller framifrån. Så det blev bakifrån. Lagret hakade fast i kanten undertill utan att jag märkte det vilket deformerade lagret en aning. Vid närmare kontroll så finns det en avfasning mot lagersätet på sidan som sitter framåt på motorn. Så när nästa lager kommer på posten så kör jag från andra hållet  :wub: 
 

post-7613-0-31044000-1460027025_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Länge sen det hände något här. Men hus och barn stjäl ju en del tid ;) Nu är iaf bandvagnen Prio 1 när det finns pysseltid. Måste rulla innan vintern, vill inte vara utan en vinter till. Nya motorn börjar iaf likna nåt nu. Dags att flytta hela paketet till samma plats som bandvagnen och flytta över rör och annat plotter från den gamla motorn. Ny koppling är beställd och påväg. Samma gäller för nya lyftare då jag inte vågar använda mina gamla. Kammen är iofs bättre begagnad, men tänker att då får ju iaf ett gäng oslitna lyftare anpassa sig till den då jag inte har tillgång till lyftarna som gått med kammen förut.

post-7613-0-24259800-1470771995_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...