Gå till innehåll

Verktygsrengöring


Christer_tgb

Rekommendera Poster

Olja löser i regel olja, så har du smetat in dem ordentligt funkar diesel bad bra om det inte är gummihandtag eller liknade på dem.

Brukar inte heller rengöra vanliga verktyg med bromsrengöring eller liknade, som pigge skriver tar de bort all fett,

rörliga saker som spärrskaft eller de nu mer och mer vanliga spärr ringnycklarna vill jag gärna ha lite smörjmedel kvar på.

Så de inte rostar invändigt eller börjar kärva.

 

Med en del grejor skall j vara nästan kliniskt rena, då kör jag också bromsrengöring eller liknande.

 

Suma sumarum olika behandling av olika verktyg  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som 15-åring sommarjobbade jag på Bil & Truck och där använde vi en stor balja som innehöll 2/3 vatten och 1/3 del fotogen. Fotogenen flöt överst och skiten sjönk till botten. Diskborste, stålborste och trasor användes också. Där rengjordes skitiga motordelar och kladdiga verktyg.

Än i dag använder jag fotogen som rengöringsmedel. Helst inköpt i Norge för 10 kr litern. I Sverige är det nästan omöjligt att köpa fotogen på pump på bensinstationerna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...