Gå till innehåll

Skal skifte simerring og lager i høyre forhjul........


Tor-Arne

Rekommendera Poster

eller hva det nå heter.

 

Jeg har lette etter en delekatalog for portalen fram, men finner denne ikke.

Mer spesifikt, det er en "spreng" skisse av aksling/hjullager som går ut fra portalen

jeg leter etter. Det lekker olje igjennom og ut i bremsetrommelen.

 

Håper noen har tips .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du tag i tätningen/slitring Volvo-642373 mellan själva "drivaxeln" och lagerhuset pos 35 på bild 82, samt P-Box Volvo-959026. så hör gärna av dej om vart, jag behöver minst två själv och så letar jag två till en vän i Värmland också

Lager nummer är Rullager SKF -K- JLM104948/K-JLM104910.  DIM: 50. x 82. x21,5  mm

Samt ytterring SKF -K-JLM-508710 och innerring med rullsats SKF-K-JLM508710

 

Bra att detta kom upp jag skulle skickat en lista till en angående dessa lager bland annat, möjligt att det går att köpa dessa lager till bra pris om man köper flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packboxen mitt i navet finns på volvo för typ 200 spänn, typ. På volvo kan dom inte hitta delen till tgb för de har inte hand om det, men samma p-box finns monterad på andra lastbilar, så har du bara numret så fixar dom det, finns väl inte på hyllan alltid, men dagen efter kan dom ha det hemma ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sjekket rundt og funnet alt av pakkbokser ringer og pakninger hos Tatanka.

Har bestilt dobbelt sett av alt, så nå bør jeg være berget.

 

Begge hjullagrene, komplett, fåes fra SKF, men de har byttet nummer.

Har de nye numrene på jobben, så de legger jeg her i morgen.

Det ene var rimelig og det andre var dyyyyyrt. Men har man ikke noe valg, så har man ikke noe

valg. Bestilte to sett av disse også.

 

Nå er det bare å plukke ned akslingen og håpe på det beste  :P

 

Tips om fremgangsmåte tas imot med åpne armer  :)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick priser på lagrena här om dagen. från 5 USD till det dyraste 11.30 USD. + frakt + moms. Lagrena har samma lager nummer om man köper Timken lager,

Alla utom ett finns i Timken, det jag inte hittade i timken var SKF

Jag har 3 st portaler som bör renoveras innan jag kan lägga dem som reserv, så håller jag på med att hjälpa en annan med just de lagrena han behöver till fyra st portaler, så delar vi på  frakten, då blir det inte dyrt att byta allt, ja det är den där tätningen från Tatanka som drar upp priset på varje renovering då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm

Kunne nok spart endel ser jeg :unsure: .

Her er numrene som gjelder hos SKF nå (har jeg fått beskjed om)

SKF K-JLM104948/K-JLM104910 = JLM 104948 AA/Q

SKF K-JLM508710 / SKF K-JLM508748 = JLM 508748/710/Q

 

Hvordan kan det være så enorm forskjell i pris SKF/Timken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Pirat och Pirat, De går helt öppet ut med att de tillverkas i egen fabrik Så frågan är ju vart Timken lagrena och de andra de säljer även tex SKF tillverkas egentligen,

Om de går ut öppet med det så måste det nästan vara på licens de tillverkar lagrena. 

Varför priserna skiljer så fruktansvärt mycket förklaras ju inte av detta

 

Taget från deras hemsida

In the past many years, Eric bearing limited company work hard in researching and manufacturing high quality bearing and rely on it's reasonable price, good quality, fast logistics delivery, excellent service and powerful technology has won the widely support and trust by customers and enjoy a high reputation in bearing fieldsNow, Eric bearing company mainly supply original America TIMKEN bearing, Sweden SKF bearing, Germany FAG bearing and INA bearing, Japan NTN bearing, NSK bearing, NACHI bearing, KOYO bearing and IKO bearing, etcand the products covering deep groove ball bearing, self-aligning ball bearing.

 

:ph34r: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ett rejält hjullagerglapp i höger framhjul nu,igen.. Dem lagrena bytte jag för bara två år sedan..köpte då TIMKEN.

 Jag vet inga detaljer än eftersom jag inte har skruvat isär och kikat vad som hänt..

 

  Är det så att det går att spänna lagerspelet med mutter och saxpinne som på normala koniska rullager? Minns inte hur det var..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nära vän till mig jobbar med att jaga pirattillverkare av kullager och lite har man väl snappat upp genom åren.

 

Ganska vanligt att tillverkare i kina smäller dit en logga från känd tillverkare på sina lager för att sälja bättre och de skäms inte ett dugg för att säga det rent ut då man helt enkelt inte har samma syn på upphovsrätt som vi.

 

Att de skulle tillverka lagren på uppdrag av de kända tillverkarna och sedan sälja dem vid sidan av är rent nonsens.

 

Sedan kan lagren vara av hel ok kvaliet även om den oftast varierar kraftigt. Problemen uppstår inte när man monterar sådana lager i en valp. Problemen uppstår när man monterar dem i ett flygplan eller en helikopter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=wSXAKxTxRro

 

 

Världens ledande kullagertillverkare har gått samman och gjort den här filmen.

Om ett original rullager kostar 2000 kr, men du kan köpa det för 50 kr i Hongkong så kan man nog vara ganska säker på att det är en kopia. Därmed inte sagt att det inte kan duga med en kopia i våra bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delene fra Tatanka er kommet. Nå venter jeg bare på lagrene så er det bare å finne tid til å sette i gang.

Satser på at de holder ut min levetid, hvis jeg gjør jobben riktig. Det blir jo ikke så mange km i løpet av et år.

(kanskje det er det som er feil ???)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Prøver på denne tråden. Skal handle en TGB 11 og den gikk ikke igjennom EU kontroll pga lekkasje fra ene siden på framaksel. Fikk beskjed om at det var en simring og en gummibelg som må byttes. Hvor får jeg tak i deler rimeligst?? Er det bare den gummibelgen og simringen som sitter bak navet der bremsene sitter??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som kan lite Norska måste ändå fråga vad är simringen. 

Hänger inte riktigt med i vad det är. 

Simmerring (simring) är tyskifiering av vad vi kallar packbox eller axeltätning :P Det är alltså inte frågan om någon sorts badanka :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...