Gå till innehåll

Den som väntar på något gott...


Rekommendera Poster

Tja, det borde väl vara möjligt, det ligger ju inte allt för avsides och kanske är en chans att Slippa köra den tråkiga E4  ;)

 

Notera dock att med trupphytten på flaket är det bara 2.4m långt så masten måste kunna arrangeras på något lämpligt sätt. Helst packas ihop i förväg, jag har ju än lång resa i 70 knutar och vill inte försenas allt för mycket. Därtill har jag ännu inga spännband eller sånt, men det är kanske något jag ändå måste skaffa förstås, men kan bli lite knepigt samma dag eftersom det kommer att gå i ett kör.

 

Men visst, det går bra att hämta om det går att lösa små-frågorna  -_-

Mest troligt kommer jag köra förbi Arboga den 7:e November, passar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bsvensso!Fläktremmar har avhandlats i en tidigare tråd. Sök på fläktremmarså hittar du det. På min 30a sitter 2st remmar med A-profil ochmåtten 12,5x1575. Tror att remmar med bredden 12,7 och 13mm ocksåfunkar. Vill minnas att det är 17mm nyckelvidd på sträckjärn ochgeneratorbult plus 13mm nyckel och en 6mm insexnyckel till fläktkåpan.MVHKjell

Stön, började just kolla efter lite fläktremmar. Som vanligt vart det kaos, det finns ju tusentals att välja på!

A profil verkar finnas närmast i 13 x 8 format, och måttgivet i tum. Är det A62 (yttermått) jag ska ha då?

Är en remm en remm en remm, eller är det eljest med remmar för lastbilar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, nu går plånboken varm.

 

Penningar har transfererats till Sverige, fonder likviderats, köpt fläktremmar som förhoppningsvis passar (valde A60 d.v.s 1575 mm på Utsidan av remmen) och köpt en 8 x 14m presenning som var på hyfsat erbjudande och flygbiljetter. Ska samla ihop mina verktyg över helgen och tänka över vad som fattas och hur mycket de väger.

 

Skaffade också SWISH app och BankID app för ajPhonen på rekommendation av banken. Väldigt smidigt sätt att skicka pengar (inom Sverige) måste jag säga.

 

Uppställningsplats arrangerad men behöver skaffa lite remmar att fästa presenningen med, fast det gör jag i Örebro, tillsammans med lite plank för att spänna upp med.

 

Nåja, det känns skönt att bitarna börjar falla på plats inför nästa vecka   B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken nöt man är. Går runt och funderar som bäst på verktygen som ska packas då säljaren påminner mig om en liten detalj. Flygets säkerhetskontroll...   :blink:

Där rök planen på mejslar, stämjärn, hammare och annat godis   :unsure:

 

Undrar om de släpper igenom Några verktyg alls? De är ju tunga och hårda trots allt och någon jäkel kan säkert ställa till oreda med dem. Tanken på att behöva lämna dem i säkerhetskontrollen lockar ju inte heller   :(

 

Suck, jag tar med mig el-prylarna och fläktremmarna och köper sedan några billiga verktyg i närmsta Svenska järnhandel som får vara kvar i bilen sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att checka in bagaget? Det är ju bara i handbagaget som du inte får ha med dig skiftnycklar som du kan klubba flygvärdinnor med...

 

Vilket bagage?   ;)

Har du kollat in Ryan Air's priser nyligen? Man kan lika gärna köpa nya prylar, utav den billigare sorten i alla fall. De ska ju inte användas så ofta förhoppningsvis   -_-

Som Quattro säger, det är ju lika bra att de får vara kvar i bilen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk med Norwegian då, Ryan suger så j-vla hårt att det inte finns på kartan att åka med dem. För övrigt kommer du inte att behöva verktyg, det är ju en Scania du köpt ;-) Och skulle du behöva en skruvmejsel för att byta en parkeringslampa eller nått så är det bara att slänga ut en blänkare på forumet så är räddningen inte långt borta. Lycka till :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, priserna är ju oslagbara, det kan man inte förneka. Synd att LHR inte ligger geografiskt bra till för dig, för Norwegians lågprisavgångar är inte så mycket dyrare än Ryan, och på Norwegian får du en glad flygvärdinna, tillräckligt med bränsle i tankarna för att komma fram till den tänkta destinationen, gratis käk, kaffe och 23 Kg bagage.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, LHR är 45 min, STN 45 min och LTN 25 min men våra Norwegian flighter går från GTW, vilket är nästan 2 timmar :(

 

Ryan Air flyger till VST vilket är perfekt för oss och i det här fallet till MMX, också rätt plats. Det är bara att bita ihop. Tyvärr flyger inte Norwegian till eller från dit vi vill åka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt med Ryan Air fyra gånger.

 

- En gång fick vid nödlanda (och då menar jag verkligen nödlanda, med utrymt luftrum och fler brandbilar längs

banan på Stansted än jag någonsin sett).

 

- En annan gång fick de fel på ILSen så vi hamnade på fel flygplats.

 

Men billigt är det :-)

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tätningslisten runt vänstra FRÄMRE vindrutan i cockpit hade lossnat till 50% och hängde utanför kroppen.

Om den rutan hade lossnat under färd hade det varit högst obra.

 

När detta skedde efter cirka 20 minuter efter start fick planet gå ner på låg höjd för att minska

tryckskillnaden och återvända till Stansted. Och det var LÅG höjd på låg fart på vägen tillbaka.

Jag kunde läsa registreringsnumret på bilarna på vägarna under oss!

 

Men efter landningen satt rutan kvar fortfarande som tur var.

 

Sådant kan väl hända, men vad jag tycker var upprörande var att rutan hade bytts vid gaten på Stansted.

Efter bytet gjorde man en kontrollflygning MED passagerare. Och det var då det inträffade.

 

När JAG har gjort reparationer på flygplan i Sverige så har vi alltid varit tvugna att göra en riktig

kontrollflygning innan vi fått ta passagerare.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grmbl, börjar bli lite nervös att allt inte hinner komma fram ordentligt innan jag far.

 

Pengarna skickades från England i torsdags men har ännu inte nått fram till mitt svenska konto. Har inte pengarna kommit på onsdag blir det lite kris. Får kolla med några polare om de kan ställa upp kortvarigt... :(

 

Fläktremmarna har inte kommit hem till mig heller trots att de angivits som skickade förra veckan. Sista chansen i morgon annars blir ju den övningen fiasko :(

 

I alla fall har UPS försökt leverera presenningen till farsan, som inte var hemma, så det borde väl lösa sig med viss marginal till på torsdag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att bitarna faller på plats ;) . Hoppas färden till uppställningsplatsen går bra. 

När jag köpte min 30a körde jag 30 motorvägsmil. Inte så spännande kanske, 

men problemfritt förutom påfyllning av styrservon ca halvvägs hem.

En dålig slang som byttes ut dagen efter hemkomst.

Det gick åt ca 90L diesel vid en marchfart på 70. Billig hemtransport

tycker jag, jämfört med en ev trailertransport om man köper en bil

som man inte kan/får köra efter väg.

 

330633

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att du bör kolla slangar (kylarslangar) på motorn

innan du kör. Min övre kylarslang läckte lite och när jag bytte den

visade det sej att den var helt rutten. Den nedre kylarslangen ska

också bytas snart. Går den sönder tappar man 47 liter kylarvätska.

Inte så kul efter vägen. //Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det blir garanterat inte bytt några kylarslangsr i morgon, det blir det ingen tid till. Det får bära eller brista på den punkten.

Men det låter förstås som något värt att kolla över när man får tillfälle. Tack för tipset!

 

Var skulle man få tag i kylarslangar för övrigt?

Metervara på feltema? ;)

Och 47 liter kylarvätska är ju inte direkt något man brukar släpa med sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...