Landdike Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Hej, är ny på forumet. Jag har funderat i många år på att skaffa en tgb 11 c303 alu zink (helst)... (0= Vad ska jag tänka på, när jag väl står där med bilen framför mig? Vad är ett rimligt pris för en i gott skick? Var är det smartast att köpa en, (någon som kan rekommendera företag som säljer militärfordon)? ja det finns säkert fler frågor att ställa, men är man nybörjare, så vet man inte alltid vilka dessa är. För er som orkar skriva, ge mig gärna hur mycket info som helst, jag orkar läsa (0= tack på förhand Rolle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dieselpower Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Jag köpte min på www.millesvik.com funkade bra, han ordnade med transporten hem. Dock kommer de direkt från försvaret, bromsarna har ofta satt sig, batterierna kan vara kass eller inte alls. och det tillkommer såklart ursprungskontroll, registreringsbesiktning och kontrollbesiktning. Kolla efter oljeläckage, dåliga drivknuts-damasker på framaxel(oljeläckage), prova allt, diffspärrar, hög och lågväxel mm. Titta i kontrollhandboken, där står vad försvaret har gjort sen den var ny, ofta mkt matnyttigt. Vad den är värd är ju individuellt. Verkar finnas till salu från ca 30 och uppåt. Där jag köpte min tgb1314 tillkommer moms på priset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 7 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 November , 2013 Tack, de va verkligen nyttig info... ska kolla in dem sakerna... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Och rost!!!!! Om du hittar en aluzinkkaross så är mycket vunnit. De vanliga rostar bra mellan hjulhusen där golvet ansluter, i kedjelådorna bak i varje hörn samt nedkant bakdörr även de andra dörrarna kan vara dåliga. Tror att jag skulle satsa på en aluzink om jag skulle köpa en idag, det blev många timmar med kap och svets på den jag köpte iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Hej En aluzinkbil ligger ca 10 papp högre i pris än en plåtis men det är helt klart vär de pengarna för att slippa rosten. en fin aluzink bör du kunna hitta för 40-55 papp. Var uppmärksam så att det verkligen är en aluzink säljaren har, man har sett en del annonser där det står aluzink men inte är det. De största skillnaderna mot en plåtis är: Fotsteget under rutan bakom förardörren saknas avbärarlist på framdörrarna saknas upphöjjnaden i plåten vid fotsteget till bakdörrarna saknas torkare till framlamporna saknas Finns fler skillnader men har du koll på dessa kommer du i princip garanterat hem med rätt bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 7 November , 2013 Rapport Share Postad 7 November , 2013 Om du hittar en vanlig plåtis utan rost och till rätt pris så behöver du inte dra öronen åt dig heller. Är den rostfri och rostskyddad så kommer den inte rosta bort i första taget. På aluzinkare slipper man dock irriterande smårost som kan komma i karosskarvar mm. Sedan finns det ju sådana som min 11:a som är av blandras, delar har bytts genom åren så det är mycket karossplåt som är aluzink. Jag upplever det som att färg har svårt att fästa på de aluzinkytor som varit omålade en tid så jag skulle se upp med en aluzinkare där färgen flagnat av mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 8 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 November , 2013 Jag hade tänkt på en Alu Zink, då jag hellre lägger pengarna på tillbehör (0=, men givetvis om jag hittar en rostfri plåtis... så finns den givetvis med i beräkningarna. Problemet jag har är att jag inte är världens mest tekniske person och har ingen direkt verkstad... Min önskan med bilen är att utrusta den för lite kortare äventyr när jag ska ut och fiska och tälta... senast jag körde en tgb11 va i militären på 80-talet. (0= Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Det är därför du har oss att rådfråga..vi beskriver och du skruvar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 Suveränt, de lär jag behöva hahaha De kommer sluta med att ni tröttnar på min dumma frågor... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Om man köper en 11 bil som inte är inreggad så kan man få problem med antal passagerare så jag skulle rekomendera att köpa en 11 bil som är reggad för 6 passagerare redan från början. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 ok, de va bra å veta... för jag såg för en tid sedan en TGB11 som inte va inreggad... och tänkte givetvis att de e de minsta problemet... tack de ska jag verkligen tänka på (0= Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 En tgb13? Är det starkare motor i den = törstigare? För den måste la väga lite mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Exakt samma motor. Man kan säga att en 11 och en 13 är exakt samma, bara att 13 är en meter längre och skilljer bakom bakaxeln. En 13 är lite törstigare än 11 just för extra vikt som du skrev, men jag tror inte det skiljer mycket (oxå beroende på hur mycket du lastar på givetvis..). Jag och Micke brukar jämföra våra tankmätare när vi kört 4 mil och sen hel natt i skogen och slutligen 4 mil hem igen, han kör 11 och jag en 13 helkaross. Det brukar inte skilja nåt märkbart faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 ok, de låter ju bra och de e B-körkort på den också? eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Väldigt olika med körkorts behörigheten på just 13 bilen, du kan stå och i stort sätt kolla på två lika bilar, medans en är det C behörighet på och den andra B Det beror på hur de reggats in civilt, eller om de är om reggade. Tänk på att du får inte mycket till lastförmåga på en 13 med skåpet på om den är reggad för B behörighet, har du 200-300 kg i last vikt är det nästan bra om skåpet står på. Lite mer om det är en 13 "helkaross". Tror nog att en 11a är mer lämpas för det bruk du beskriver om man enbart har B behörighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 En tgb13? Är det starkare motor i den = törstigare? För den måste la väga lite mer? Samme motor som sagt over, men lavere utveksling i akslene for å kompensere. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 Väldigt olika med körkorts behörigheten på just 13 bilen, du kan stå och i stort sätt kolla på två lika bilar, medans en är det C behörighet på och den andra B Det beror på hur de reggats in civilt, eller om de är om reggade. Tänk på att du får inte mycket till lastförmåga på en 13 med skåpet på om den är reggad för B behörighet, har du 200-300 kg i last vikt är det nästan bra om skåpet står på. Lite mer om det är en 13 "helkaross". Tror nog att en 11a är mer lämpas för det bruk du beskriver om man enbart har B behörighet. Ok, då får man kolla detta, hur den har reggats, så man inte står där med en Som kräver C-Behörighet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 Samme motor som sagt over, men lavere utveksling i akslene for å kompensere.Ok, ja de låter ju vettigt... Tror för mitt behov att de kommer bli en TGB11, den verkar räcka för 4 mellanstora hundar fiskeutrustning och flickvän i kombination för några dagars övernattning (0: (givetvis göra om den för ändamålet) (0: Jag har ju även haft en Land Rover Defender 110 i åtanke... Men jag e lite förtjust i tgb11: ans boxlika utseende (inget ont om defendern, för den e likt tgbn gjord för bruk å inte stuk...) hahaha där brast hela mitt resonemang då jag älskar bådas stuk (0: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 13 bilen drar typ 0,4-0,5 mer på väg pga lägre utväxling, en axel extra och större tyngd. I skogen är det nog försumbar skillnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 9 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 November , 2013 13 bilen drar typ 0,4-0,5 mer på väg pga lägre utväxling, en axel extra och större tyngd. I skogen är det nog försumbar skillnad. Ok inte mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 November , 2013 Rapport Share Postad 10 November , 2013 Tror det stämmer rätt bra i genomsnitt sen kan ju specifika exemplar dra mer eller mindre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 10 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2013 Givetvis... trodde bara i min enfald att den skulle dra mycket mer, rent generellt (0= Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 November , 2013 Rapport Share Postad 10 November , 2013 Är nog mer "spridning" pga hur du hanterar gaspedalen, förgasarinställning, tändstiftsskick, membran i förgaraseren, luftfilter skick mm Sänkte min 11'a en liter/mil med ovanstående... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 November , 2013 Rapport Share Postad 10 November , 2013 Ja det är ju skillnaden mellan 11 och 13 jag menar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Landdike Postad 10 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 November , 2013 Är nog mer "spridning" pga hur du hanterar gaspedalen, förgasarinställning, tändstiftsskick, membran i förgaraseren, luftfilter skick mm Sänkte min 11'a en liter/mil med ovanstående... de kan jag tänka, så min kommer nog, när jag väl köpt den dränera min plånbok (0= Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.