Gå till innehåll

Regler kring bogsering med dragstång


LurK

Rekommendera Poster

Jag har senare tid undrat vad som gäller ang bogsering med dragstång

av avställda/obesiktade fordon,

Hört att BE behörighet krävs,även hört att det räknas som ekipage

och man kan då köra max 20km/h och då utan BE behörighet.

Man får ju köra gamla släp/trailers efter bonna-traktorer osv.

 

Nån som har mer koll???

har googlat in på olika forum

men det ges så många olika uppfattningar :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står lite om efterfordon,

Egentligen en tolkningsfråga om en bil på towbar är ett efterfordon, Men läser man "ANNAT FORDON" så är det ok, finns lite regler kring det

Efterfordon inte ett släp

Notera att det är skillnad mellan släpfordon och efterfordon. Ett efterfordon kan till exempel vara en skylift, kompressor eller ett annat fordon som dras efter bilen och som inte har last. Läs mer omefterfordon.

 

Möjligt att detta kan ställa till det, för fungerande brom finns det ju i regel, sen om det går att koppla de till bilen är en annan femma

  Bromsar

Efterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms ska den kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert.

Efterfordon som har bromsar måste uppfylla de krav som gäller enligt VVFS 2003:20.

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/Denna-utrustning-kravs-pa-efterfordon/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionen var uppe för några år sedan i den här tråden och då fick jag lite förtydliganden från trafikverket.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2274-tow-bar-lagligt/

 

mvh Åke

Rätt komiskt att svaret från tjänstemannen säger att det ska vara försäkrat, hur kan man lita på en sådan gubbe.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rätt komiskt att svaret från tjänstemannen säger att det ska vara försäkrat, hur kan man lita på en sådan gubbe.

Om jag nu skall försvara en tjänsteman (första gången), så skall ju släp/efterfordonet VARA försäkrat, fast det har

dragbilens försäkring tagit hand om.

 

Men intressantare är att tjänstemannens nästan hela diskussion förutsätter att det dragna fordonet inte är inrättat för

koppling till dragfordonet. Våra fordon brukar ha en kopplinganordning fram, som i många fall är lika stark som

kroken bak. Så då blir det andra förutsättningar igen...

 

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja någon som vet vad sprinten fram är "klassad" för egentligen, man litar ju lite blint på den ibland  :unsure:

Bra fråga här.

 

 Mina tankar går till alla dessa skruv med mutter som håller stötfångaren.. för om jag minns rätt är det stötfångaren som hela nosdraget sitter på.

  Det var en tanke jag hade då jag gjorde mina bogserings schackel.

 

Men den är ju iaf gjord för bilens tyngd hoppas jag, det är väl det den är till för?

  Jag vet inte..

 

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...