LurK Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Jag har senare tid undrat vad som gäller ang bogsering med dragstång av avställda/obesiktade fordon, Hört att BE behörighet krävs,även hört att det räknas som ekipage och man kan då köra max 20km/h och då utan BE behörighet. Man får ju köra gamla släp/trailers efter bonna-traktorer osv. Nån som har mer koll??? har googlat in på olika forum men det ges så många olika uppfattningar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 9 November , 2013 Rapport Share Postad 9 November , 2013 Om det inte är nyligen ändrat så får man inte bogsera avställda/obesiktade fordon, minst en axel ska vara lyft, så dolly eller bärgare. Får du köra bilen lagligt, får du bogsera den. Sen om det är snöre eller stång kvittar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Om man bogserar med towbar då? Då blir det ju efterfordon och man måste ha LGF-skylt på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Här står lite om efterfordon, Egentligen en tolkningsfråga om en bil på towbar är ett efterfordon, Men läser man "ANNAT FORDON" så är det ok, finns lite regler kring det Efterfordon inte ett släpNotera att det är skillnad mellan släpfordon och efterfordon. Ett efterfordon kan till exempel vara en skylift, kompressor eller ett annat fordon som dras efter bilen och som inte har last. Läs mer omefterfordon. Möjligt att detta kan ställa till det, för fungerande brom finns det ju i regel, sen om det går att koppla de till bilen är en annan femma BromsarEfterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms ska den kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert. Efterfordon som har bromsar måste uppfylla de krav som gäller enligt VVFS 2003:20. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/Denna-utrustning-kravs-pa-efterfordon/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Diskussionen var uppe för några år sedan i den här tråden och då fick jag lite förtydliganden från trafikverket. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2274-tow-bar-lagligt/ mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Diskussionen var uppe för några år sedan i den här tråden och då fick jag lite förtydliganden från trafikverket. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/2274-tow-bar-lagligt/ mvh Åke Rätt komiskt att svaret från tjänstemannen säger att det ska vara försäkrat, hur kan man lita på en sådan gubbe. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 23 November , 2013 Rapport Share Postad 23 November , 2013 Rätt komiskt att svaret från tjänstemannen säger att det ska vara försäkrat, hur kan man lita på en sådan gubbe. Om jag nu skall försvara en tjänsteman (första gången), så skall ju släp/efterfordonet VARA försäkrat, fast det har dragbilens försäkring tagit hand om. Men intressantare är att tjänstemannens nästan hela diskussion förutsätter att det dragna fordonet inte är inrättat för koppling till dragfordonet. Våra fordon brukar ha en kopplinganordning fram, som i många fall är lika stark som kroken bak. Så då blir det andra förutsättningar igen... /Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 Ja någon som vet vad sprinten fram är "klassad" för egentligen, man litar ju lite blint på den ibland Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 Ja någon som vet vad sprinten fram är "klassad" för egentligen, man litar ju lite blint på den ibland Bra fråga här. Mina tankar går till alla dessa skruv med mutter som håller stötfångaren.. för om jag minns rätt är det stötfångaren som hela nosdraget sitter på. Det var en tanke jag hade då jag gjorde mina bogserings schackel. Men den är ju iaf gjord för bilens tyngd hoppas jag, det är väl det den är till för? Jag vet inte.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
spp Postad 24 November , 2013 Rapport Share Postad 24 November , 2013 På TGB30/40 är kofångaren gjord i 6 mm stålplåt, så den är lika grov som dragbalken bak! /Stefan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 25 November , 2013 Rapport Share Postad 25 November , 2013 Allting på 30:an känns behagligt (över?) dimensionerat En känsla som jag dock inte brukar brukar få av 11/13 (takes cover ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.