Gå till innehåll

Hittat en Volvo 912


Rekommendera Poster

Goddag, jag jobbar med att hyvla grus och skogsvägar och bruka finna det mesta som står ute i skogarna. Men denna gången var det något ut över det vanliga. Fick i uppdrag att hyvla en privat väg som sträckte sig 4 km ut i skogen. Vid vägens ände fanns ett fallfärdigt skjul.

Ljuset som sipprade mellan gliporna i planket avslöjade att det stod något där inne. Jag begav mig ut och gick rundan skjulet där öppningen var. Det första man såg var armekroken som stack fram vilket höjde spänningen. När man sedan förstod vad det var, så var den ända tanken att den ska jag ha.

Ägaren som var en äldre herre i 80 års åldern blev väldigt glad över mitt visade intresse, och vi kom fram till den symboliska summan på 1000kr om jag lovade att få ut den på vägarna igen. Samma kväll kom jag tillbaka med 50l bensin, startgas och nytt batteri och efter bara en kvarts skruvande med tändstift och förgasare så gick den igång och den gick som en dröm. Volvon åkte på maskinflak hem, där den fick en genomgående service och därefter var det dags för den efterlängtade provkörningen.

 

Jisses vilken känsla, att kunna känna motorns underbara gång genom hytten och ända in i ryggmärgen och varenda kugge genom växelspaken, vibrationerna i ratten från försvarets original däck från -73. Man var en del av maskinen. Så robust att man tro sig kunna köra ut från vilket stup som helst utan att något gå sönder. Vilken maskin. 

 

 

 

post-7665-0-10660600-1385834210_thumb.jpg

post-7665-0-38946500-1385834285_thumb.jpg

post-7665-0-94576800-1385834378_thumb.jpg

post-7665-0-46848500-1385834445_thumb.jpg

post-7665-0-08213100-1385834538_thumb.jpg

post-7665-0-71832700-1385834594_thumb.jpg

  • Like 15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt! Har du någon aning om hur länge den stått i skjulet?

Jag undrar alltid över att motorerna ofta inte verkar rosta ihop inuti  :wacko:

Tackar, den hade stått stilla i nästan två år. Och innan dess så hade han startat igång den ett par gånger om året, Sedan -92 så har den rullat 2mil, är uppe i 4200mil nu. Fantastiskt nog så har alla bromsar lerkat till sig så nu låser den alla hjul på grus. Tror att taket har räddat den från många problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

ja, det är väll tur att det har hänt lite mer än vad som har synts här. Originalflaket monterades bort och ramen blästrades och lackades. Där efter fick det nya kapellflaket från tgb20 ändras lite i framstammen för att göra det lättare att komma åt vinch och bromsservo vid behov. Så nu börja det ta sig.

 

Dock har jag ett bekymmer med förgasaren, vid kraftigare lutningar så ökar motorn ganska mycket i varv av sig själv. Även stiften blir svarta, men han går fint i övrigt.

post-7665-0-77736200-1400436312_thumb.jpg

post-7665-0-38019100-1400436331_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med att motorn ökar i varv när ramen vrider sig vid lutning men det beror på att länkaget till gaspedalen tar i torpedväggen.

 

Har funderat på wire till gasen men inte kommit till skott än.

 

MVH Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...