Svensson91 Postad 30 November , 2013 Rapport Share Postad 30 November , 2013 Goddag, jag jobbar med att hyvla grus och skogsvägar och bruka finna det mesta som står ute i skogarna. Men denna gången var det något ut över det vanliga. Fick i uppdrag att hyvla en privat väg som sträckte sig 4 km ut i skogen. Vid vägens ände fanns ett fallfärdigt skjul. Ljuset som sipprade mellan gliporna i planket avslöjade att det stod något där inne. Jag begav mig ut och gick rundan skjulet där öppningen var. Det första man såg var armekroken som stack fram vilket höjde spänningen. När man sedan förstod vad det var, så var den ända tanken att den ska jag ha. Ägaren som var en äldre herre i 80 års åldern blev väldigt glad över mitt visade intresse, och vi kom fram till den symboliska summan på 1000kr om jag lovade att få ut den på vägarna igen. Samma kväll kom jag tillbaka med 50l bensin, startgas och nytt batteri och efter bara en kvarts skruvande med tändstift och förgasare så gick den igång och den gick som en dröm. Volvon åkte på maskinflak hem, där den fick en genomgående service och därefter var det dags för den efterlängtade provkörningen. Jisses vilken känsla, att kunna känna motorns underbara gång genom hytten och ända in i ryggmärgen och varenda kugge genom växelspaken, vibrationerna i ratten från försvarets original däck från -73. Man var en del av maskinen. Så robust att man tro sig kunna köra ut från vilket stup som helst utan att något gå sönder. Vilken maskin. 15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 November , 2013 Rapport Share Postad 30 November , 2013 Härligt och vilket fint pris och överenskommelse av säljaren är förarstolen orginal eller sitter det nått extra nackstöd där?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 30 November , 2013 Rapport Share Postad 30 November , 2013 Stolen ser ut att komma från en Saab 900 Jag gillar skylten i fönstret Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 30 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 November , 2013 Det stämmer alldeles riktigt, stolen ska kommer från en saab, för bättre "komfort" tydligen. Fick med original stolen. Jag söker kedjor till vintern med om ni har några tips på det. Däcken är 11-00,-16tum. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 November , 2013 Rapport Share Postad 30 November , 2013 Och vilka fina bilder, hade ju platsat utmärkt i kalendern vi precis fixat här. Men nästa år kommer ny chans Välkommen, och vi hoppas få följa mer om din bil här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 30 November , 2013 Rapport Share Postad 30 November , 2013 Gratulerar till den ultimata veteranterränglastbilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 1 December , 2013 Rapport Share Postad 1 December , 2013 Trevligt fordon med skön historia Fina bilder dessutom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 1 December , 2013 Rapport Share Postad 1 December , 2013 Vad skoj, att du hittade den, fick köpa den och tar hand om den. Skall bli kul att följa dig och den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 1 December , 2013 Rapport Share Postad 1 December , 2013 Tjusigt! Har du någon aning om hur länge den stått i skjulet? Jag undrar alltid över att motorerna ofta inte verkar rosta ihop inuti Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 1 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 December , 2013 Tjusigt! Har du någon aning om hur länge den stått i skjulet? Jag undrar alltid över att motorerna ofta inte verkar rosta ihop inuti Tackar, den hade stått stilla i nästan två år. Och innan dess så hade han startat igång den ett par gånger om året, Sedan -92 så har den rullat 2mil, är uppe i 4200mil nu. Fantastiskt nog så har alla bromsar lerkat till sig så nu låser den alla hjul på grus. Tror att taket har räddat den från många problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 1 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 December , 2013 en liten söndagstur med åket. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 1 December , 2013 Rapport Share Postad 1 December , 2013 Härlig film =O) MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 December , 2013 Rapport Share Postad 1 December , 2013 Bra film, tar ett tag att knåpa ihop en sån där snutt. Kul att se. Hoppas på fler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 2 December , 2013 Rapport Share Postad 2 December , 2013 Bästa sättet att göra skogsbilväg på. Sikta på spenaten och bara köra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 22 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 December , 2013 Tog 912an på julgrans letande. Även det tidsenliga och hemskt tunga Partnet från 1954 fick hjälpa till 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 2 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 2 Februari , 2014 Fick bli en tripp i snön, i med framhjulsdriften så är det inte mycket som stoppar dem. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 8 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 8 Februari , 2014 Införskaffat ett kapellflak från en tgb 20 som får bli den nya lite mer användbara påbyggnationen. Dock får man kapa en meter på längden för att den ska få plats, i övrigt så stämmer bredd och ramsystem ganska bra. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 15 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 då var kappelflaket avkapad med en sektion för att den ska passa på 912an. Så nu är det bara resten kvar. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Här händer det saker ... Hur mycket fick du kapa av för att det ska passa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 15 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 orginalflaket är 285cm, och tgb20 flaket är 410cm så hade blivit ett jäkla överhäng plus man inte kommer till draget då. Det lättaste och bästa blev att ta bort en av de tre sektionerna och då hamnade längden på 293cm vilket man får på 912an 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 22 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Februari , 2014 En liten kallstart av 912an. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 23 Februari , 2014 Rapport Share Postad 23 Februari , 2014 Låter helt som en 912:a. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svensson91 Postad 18 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 Maj , 2014 ja, det är väll tur att det har hänt lite mer än vad som har synts här. Originalflaket monterades bort och ramen blästrades och lackades. Där efter fick det nya kapellflaket från tgb20 ändras lite i framstammen för att göra det lättare att komma åt vinch och bromsservo vid behov. Så nu börja det ta sig. Dock har jag ett bekymmer med förgasaren, vid kraftigare lutningar så ökar motorn ganska mycket i varv av sig själv. Även stiften blir svarta, men han går fint i övrigt. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 18 Maj , 2014 Rapport Share Postad 18 Maj , 2014 Där har vi en typisk kalenderbild också 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 19 Maj , 2014 Rapport Share Postad 19 Maj , 2014 Jag har också problem med att motorn ökar i varv när ramen vrider sig vid lutning men det beror på att länkaget till gaspedalen tar i torpedväggen. Har funderat på wire till gasen men inte kommit till skott än. MVH Klas 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.