Einhead Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Som relativt ny ägare av en TGB och sedan nått år en 3315, kan jag inte låta bli att undra vart alla axlar tar vägen? En annan är ju lite skadad.. vill helst att det skall vara orginal och räddar hellre ett objekt än skrotar.. Var svår nostaligiker redan som liten parvel.. Vet dock att portalaxlar kan betinga en rätt bra peng.… -Men hur kan det lixom bli mer attraktivt att skrota en TGB och kränga axlarna än att behålla den som den är?… Att skrota en skitbra terrängbil för att bygga en terrängbil.. öh.. jag får inte ihop det riktigt.. Hamnar de under en chockrosa Willys hejåhå med en fläskåtta å monsters mudders däck? Båttrailers? En del axlar blir väl reservdelar.. men inte alla väl.. skall väl en hel del till innan man slitit ut en portalaxel lixom… eller? /E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Dem hamnar på div. ombyggda Range Rovers och Cherokees.. Ballt tycker jag, men är inte heller impad på att våra bilar blir vrak. Så tråkigt att se och tänka på.. Jag vet att utomlands betalar man bättre för axlarna än här i sverige, men vad dem används till där vet jag inte.. Därför exporterar många skrotfirmor axlar utomlands. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Lite offtopic men för nåra år sen här på forumet fanns det ett topik med lösa portaler man kunde köpa och montera på tex valp eller niva.nån som minns detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 De köps upp och säljs dyrt i öst och Europa samt andra ställen av tex kosma med flera som har lastbilar gåendes ner med delar, hamnar på att från väldigt seriösa spindelbyggen och andra extreme challenge bilar till, u name it Där vägarna är dåliga och de måste fram betingar portaler ett högt värde Bland annat, sen hamnar ju många kvar i landet, tyvärr så kör militären sina reserv axlar direkt till kvarnen och smält verken. Plomberade containrar och lastbilar så inget skall "trilla av efter vägen" Lite synd då de sitter på ett fint reservdelsförråd. Men i bland trillar det av saker ändå, vet att det står minst 8 helt nya TGB fälgar med däck i Norrköpingstrakten nu för 1000 kr st, bättre pris om man köper alla, de skulle nog ha gått till destruktion om jag fattat rätt. Tyvärr har de inte kommit ut här men på 4x4 sweden ligger en annons några sidor bak nu skulle jag tro. Kan inte påvisa att detta är fakta, men genom kontakter och att jag faktiskt har tillgång till några portaler själv som varit till salu så har jag blivit kontaktad av många av dessa uppköpare, och när jag sedan kollar upp dem och följer kedjan så hittar man deras butiker på nätet där de riktar in sej på marknader utanför norden i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Har portaler under Land Rover:n då den 20:an jag hade var helt omöjlig för mig att få plats i. Sen tycker jag att en Land Rover med Portaler är en väldigt mycket bättre terrängbil än vad en 11,13 och 21 är. Så därför sitter det 11 axlar under min LR. Sen går portalerna sönder oftare när dom hamnar i bilar med stora motorer och stora däck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 8 Mars , 2014 Rapport Share Postad 8 Mars , 2014 Portaler är ju faktiskt inte dyra, visst det är mycket pengar men vad kostar ett par Toyota axlar som håller med spärrar? Bara ARB-spärrar till två axlar går ju på ca 18 000:- Riktiga drivaxlar med knutar till framaxeln är ca 6 000:- Detta gör portalerna till ett billigt alternativ med väldigt bra frigång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 9 Mars , 2014 Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Jo räknar man så så är de inte dyra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 9 Mars , 2014 Rapport Share Postad 9 Mars , 2014 Precis så räknar de flesta i min bekantskapskrets. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 23 Mars , 2014 Rapport Share Postad 23 Mars , 2014 Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt!! Jag har Tgb 13 axlar på min Patrol -85 (turbodissel och 44:or) funkar alldeles alldeles underbart!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 24 Mars , 2014 Rapport Share Postad 24 Mars , 2014 Låter trevligt. Men det är jänkarna som har störst problem med volvoportalerna som jag läst mig till. Å då är det mer 44" och 800hk. Dom vrider axelrör och håller på. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.