Gå till innehåll

Vart tar alla axlar vägen?


Einhead

Rekommendera Poster

Som relativt ny ägare av en TGB och sedan nått år en 3315, kan jag inte låta bli att undra vart alla axlar tar vägen? En annan är ju lite skadad.. vill helst att det skall vara orginal och räddar hellre ett objekt än skrotar.. Var svår nostaligiker redan som liten parvel..

 

Vet dock att portalaxlar kan betinga en rätt bra peng.…

 

-Men hur kan det lixom bli mer attraktivt att skrota en TGB och kränga axlarna än att behålla den som den är?… Att skrota en skitbra terrängbil för att bygga en terrängbil.. öh.. jag får inte ihop det riktigt..  :rolleyes:

 

Hamnar de under en chockrosa Willys hejåhå med en fläskåtta å monsters mudders däck?  :) Båttrailers? En del axlar blir väl reservdelar.. men inte alla väl.. skall väl en hel del till innan man slitit ut en portalaxel lixom… eller?

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dem hamnar på div. ombyggda Range Rovers och Cherokees..

  Ballt tycker jag, men är inte heller impad på att våra bilar blir vrak. Så tråkigt att se och tänka på..

 

Jag vet att utomlands betalar man bättre för axlarna än här i sverige, men vad dem används till där vet jag inte..

 Därför exporterar många skrotfirmor axlar utomlands. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De köps upp och säljs dyrt i öst och Europa samt andra ställen av tex kosma med flera som har lastbilar gåendes ner med delar, hamnar på att från väldigt seriösa spindelbyggen och andra extreme challenge bilar till, u name it

Där vägarna är dåliga och de måste fram betingar portaler ett högt värde

 

Bland annat, sen hamnar ju många kvar i landet, tyvärr så kör militären sina reserv axlar direkt till kvarnen och smält verken. 

Plomberade containrar och lastbilar så inget skall "trilla av efter vägen" Lite synd då de sitter på ett fint reservdelsförråd.

Men i bland trillar det av saker ändå, vet att det står minst 8 helt nya TGB fälgar med däck i Norrköpingstrakten nu för 1000 kr st, bättre pris om man köper alla, de skulle nog ha gått till destruktion om jag fattat rätt.

Tyvärr har de inte kommit ut här men på 4x4 sweden ligger en annons några sidor bak nu skulle jag tro.

 

Kan inte påvisa att detta är fakta, men genom kontakter och att jag faktiskt har tillgång till några portaler själv som varit till salu så har jag blivit kontaktad av många av dessa uppköpare, och när jag sedan kollar upp dem och följer kedjan så hittar man deras butiker på nätet där de riktar in sej på marknader utanför norden i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har portaler under Land Rover:n då den 20:an jag hade var helt omöjlig för mig att få plats i.

 

Sen tycker jag att en Land Rover med Portaler är en väldigt mycket bättre terrängbil än vad en 11,13 och 21 är.

Så därför sitter det 11 axlar under min LR.

 

Sen går portalerna sönder oftare när dom hamnar i bilar med stora motorer och stora däck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portaler är ju faktiskt inte dyra, visst det är mycket pengar men vad kostar ett par Toyota axlar som håller med spärrar?

 

Bara ARB-spärrar till två axlar går ju på ca 18 000:-

Riktiga drivaxlar med knutar till framaxeln är ca 6 000:-

 

Detta gör portalerna till ett billigt alternativ med väldigt bra frigång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...