JDW Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 Övrig fråga; slöläste den svenska reservdelskatalogen nu och såg en skum pryl på sidan 348. Vad ska en "räddningsbandvagn" ha en stor tank i bakvagn till? Tryckluft, vatten? Till domkraften om man vill lyfta bandbredden *rågissning* rimligtvis släckvatten? (eller mena du brandskum....) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 rimligtvis släckvatten? (eller mena du brandskum....) Ah, känns rimligt (nä jag bara spånade) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 December , 2014 Rapport Share Postad 14 December , 2014 (redigerade) http://www.instawebgram.com/tag/bv202 http://www.instawebgram.com/tag/beltevogn http://www.instawebgram.com/tag/bandvagn På det här viset kan man ju även se vad den gode herr jeep_tom har för sig också Redigerad 14 December , 2014 av Vinkon 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 December , 2014 Rapport Share Postad 14 December , 2014 Nu har jag sett denna mod av frontbågen så pass många gånger att det är rimligtvis är något brittiska försvaret gjort: Jag syftar då på de dubbla parallella rören i fronten. Någon som vet mer? (och varför bara britterna i så fall?) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 December , 2014 Rapport Share Postad 14 December , 2014 En spekalution kan ju va att det är en sorts förstärkning för att skjuva/dra nånting,det är ju nått sorts fäste i mitten av rören? Verkar som det övre röret är svetsat i bågarna,hur gör man med tex underhåll på ljuddämparen?skär av röret? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 December , 2014 Rapport Share Postad 14 December , 2014 (redigerade) En spekalution kan ju va att det är en sorts förstärkning för att skjuva/dra nånting,det är ju nått sorts fäste i mitten av rören? Verkar som det övre röret är svetsat i bågarna,hur gör man med tex underhåll på ljuddämparen?skär av röret? I bla Norge och Storbrittanien monterade man de fästena på vissa vagnar mest troligt för en vinsch. (jämför bv206ans rörstump på diffkåpan med den adapterplatta som följde med bg.vinsch 1a) Men de brittiska har jag nu observerat två olika utföranden, skaffade de kraftigare vinschar eller kom de på ett ytterligare behov? (eller dög inte bågen i vissa lägen?) Mest troligt får de nog demontera hela bågen *edit* (inte tusan skulle vi ha godkänt försäljning till Polen då skyller på hjärnsläpp) Redigerad 17 December , 2014 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 17 December , 2014 Rapport Share Postad 17 December , 2014 De brittiska vagnarna gjordes efter de Norska, men kommer inte ihåg rören?? (Var ju några år sedan de byggdes på Arvikaverken dock...) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 December , 2014 Rapport Share Postad 17 December , 2014 Jag har nyss beställt 2st bv202 från britterna Återstår att se om även dessa har dubbelrör i frontbågen 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 6 Januari , 2015 Rapport Share Postad 6 Januari , 2015 De brittiska vagnarna gjordes efter de Norska, men kommer inte ihåg rören?? (Var ju några år sedan de byggdes på Arvikaverken dock...) Hur pass långt efter? Hittade en bild idag där "gris-trynet" i fråga även sitter i fronten på en snow-trac: Jag blir nyfiken på i vilken omfattning detta gjorts, om resp. försvarsmakt gjort det själva eller beställt modden från början och vad för typ av vinschar (dragkraft) de är tänkta för...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 (redigerade) De brittiska vagnarna gjordes efter de Norska, men kommer inte ihåg rören?? (Var ju några år sedan de byggdes på Arvikaverken dock...) Hur pass långt efter? Den siste serien britene bestilte ble produsert etter de norske NF1-vognene. De har derfor enkelte spesialiteter som kjølevannsoppvarming av bakvogna og strammehjul av kompaktgummi. Noen få av de siste norske vognene har også dette. Redigerad 7 Januari , 2015 av kristaga 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 Den siste serien britene bestilte ble produsert etter de norske NF1-vognene. De har derfor enkelte spesialiteter som kjølevannsoppvarming av bakvogna og strammehjul av kompaktgummi. Noen få av de siste norske vognene har også dette. Ok, tack för infon Nu undrar jag inte om jag missförstått JDWs inlägg också. Om JDW skulle vilja förtydliga vad han menade med förhållandet mellan "gris-trynet" i fronten och bv202-leveranserna till Storbritannien? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 En klasskompis pappa var Norska förvarets kontrollant på Arvikaverken när NF1 byggdes, han fick förlängt så han stannade även när det brittiska vagnarna byggdes i anslutning till de Norska, Så Sjur blev kvar nåt år till i Arvika. Pappan jobbade "till vardags" på Raufoss amunitionsfabrik. Gristrynet har jag inget minne av, men som sagt så är det några år sedan och man var ganska avtrubbad då man såg dom varje dag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 Vet inte sanningshalten, var ju i Jösse härad där viss vårdslöshet med sanningen kan förekomma, men motor + materiel för en vagn kom in på fabriksområdet, men har inte levererats (och då räknas inte den som nu står på industrimuseet). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 Just det ja,dom där bandvagnarna dök upp i brevlådanför nån vecka sen.... i form av en typ "blueprint" Att det skulle va byggsatser blev ett lite missförstånd,får nog träna upp min formella engelska På mitt exemplar ska vecken strykas bort,sen leta upp ram/list för att sedan pryda en vägg. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 En klasskompis pappa var Norska förvarets kontrollant på Arvikaverken när NF1 byggdes, han fick förlängt så han stannade även när det brittiska vagnarna byggdes i anslutning till de Norska, Så Sjur blev kvar nåt år till i Arvika. Pappan jobbade "till vardags" på Raufoss amunitionsfabrik. Gristrynet har jag inget minne av, men som sagt så är det några år sedan och man var ganska avtrubbad då man såg dom varje dag. Ok, det är alltså endast nf1/mk2 och inte versionen innan det är frågan om? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 Jag har inte fattat riktigt men ska det finnas en bandvagn 202 som ser ut som gris?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 Jag har inte fattat riktigt men ska det finnas en bandvagn 202 som ser ut som gris?? Rörstumpen som utgör vinschfäste Annars är väl tussilago vedertaget nu? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 7 Januari , 2015 Rapport Share Postad 7 Januari , 2015 Ok, det är alltså endast nf1/mk2 och inte versionen innan det är frågan om? Har väldigt vaga minnen från "MI" ( är född 1965...) Men provbanan på en tiden var på andra sidan vägen hemma.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 Vet ni varför norska soldater kände sig tryggare i sina bandvagnar än vad svenskarna gjorde i sina? Till skillnad mot svenskarna hade norskarna "panser" framför sig... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 @ VinkonLiite sent svar,men jag har missat tråden helt.... "Jag blir nyfiken på i vilken omfattning detta gjorts, om resp. försvarsmakt gjort det själva eller beställt modden från början och vad för typ av vinschar (dragkraft) de är tänkta för...?" Vinshfästet är väl avsett för den bensinmotordrivna hydraul vinshen försvaret använde sig av,den som drevs av en Briggs o Stratton.....Har aldrig sett en irl utan bara på bilder i nån manual....byggdes i samarbete med Sepson. Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 Februari , 2015 Rapport Share Postad 25 Februari , 2015 (redigerade) @Dexxas Jovisst, men hur såg det ut i övriga länders försvarsmakt som hade 202an? (hur många per kompani i Sverige/andra bla.) Eller är det så pass att alla hade samma "lös-vinsch" som oss, eller nyttjade de dem till något annat också? Redigerad 26 Februari , 2015 av Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 15 Mars , 2015 Rapport Share Postad 15 Mars , 2015 Fann denna mojäng för längesen under passagerarsätet och den är till vad? Ser du något du känner igen?: (Monkysas bild) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 16 Mars , 2015 Rapport Share Postad 16 Mars , 2015 Ser du något du känner igen?: (Monkysas bild) Ha!se där!det förklarar ju även varför gummiproppen är rund och inte rektangulär 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 24 Mars , 2015 Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 Det här kan va viktig data för framtiden,från ett äldre inlägg Ska kolla om det ev går att ordna fram dessa lager från förrådet på jobbet till rimligt pris Postad 13 November 2008 - 12:00 AM Håller på att renovera en ZF låda i min BV202NF.Tänkte lägga ut Lager NR till er så att ni kan köpa lagren före ni river eran låda.Skriver enligt följandeYtterdiameter X Innerdiameter X BreddHuvudstock bakre lager90x40x20 SKF: 30308 1st72x30x23 SKF: 32306 1stBottenstock62x30x14 SKF: 30206A 2stLager till ingående axel.72x30x19 SKF 305604B Inre lagerbana var delad på min och jag hittade inte numret på momentums web sida. Man jag hittade en slaktad M46 som låg bredvid mig och där satt ett FAG lager med samma mått och dimension NR: 530265 kan kanske vara ett alternativt nummer eller den enkla vägen kanske är på http://www.cvi-automotive.se/webshop/11145 Lager, ing. axel, M30/M40/M41Nålrullager bakom främre ingående axel35x23x16 såg igen beteckning på den och på momentum websida hitta jag igen i rätt dimension.Timken har 2 st med beteckningen K23x35x16H.ZB2 och K23x35x16.2H.Ska ringa och höra vad som skiljer dom åt i morgon.Orsaken till renoveringen är ett lagerljud som får M47:ans missljud i Volvos 240 serie att att låta som en elbil. Kan bara spekulera i olika felorsaker. Lådan har kanske gått torr någon gång. Ett annat fel som jag hittade var att det fanns ett veck på slangen till oljepumpensmileys/PDT_Armataz_02_06.gifKan vara så att oljan har gått varm efter som den inte har haft möjlighet att cirkulera tillräckligt. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 8 April , 2015 Rapport Share Postad 8 April , 2015 Ja...den där avklippta strumpan som sticker ut ovanför antennfästet... Ventilation eller nån snabbväg för kablar?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.