Gå till innehåll

Allmänt om bv202


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

 

Övrig fråga; slöläste den svenska reservdelskatalogen nu och såg en skum pryl på sidan 348.

Vad ska en "räddningsbandvagn" ha en stor tank i bakvagn till?

Tryckluft, vatten?

Till domkraften om man vill lyfta bandbredden *rågissning*

 

rimligtvis släckvatten? (eller mena du brandskum....)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spekalution kan ju va att det är en sorts förstärkning för att skjuva/dra nånting,det är ju nått sorts fäste i

mitten av rören? :)

Verkar som det övre röret är svetsat i bågarna,hur gör man med tex underhåll

på ljuddämparen?skär av röret? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spekalution kan ju va att det är en sorts förstärkning för att skjuva/dra nånting,det är ju nått sorts fäste i

mitten av rören? :)

Verkar som det övre röret är svetsat i bågarna,hur gör man med tex underhåll

på ljuddämparen?skär av röret? :huh:

I bla Norge och Storbrittanien monterade man de fästena på vissa vagnar mest troligt för en vinsch.

(jämför bv206ans rörstump på diffkåpan med den adapterplatta som följde med bg.vinsch 1a)

 

Men de brittiska har jag nu observerat två olika utföranden, skaffade de kraftigare vinschar eller kom de på ett ytterligare behov?

(eller dög inte bågen i vissa lägen?)

 

 

Mest troligt får de nog demontera hela bågen :)

 

 

*edit*

(inte tusan skulle vi ha godkänt försäljning till Polen då :)

skyller på hjärnsläpp)

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

De brittiska vagnarna gjordes efter de Norska, men kommer inte ihåg rören??

 

(Var ju några år sedan de byggdes på Arvikaverken dock...)

Hur pass långt efter?

haugland-bv202-over-snow-23-fg-06.jpg

 

Hittade en bild idag där "gris-trynet" i fråga även sitter i fronten på en snow-trac:

SnowCamoST41.jpg

 

Jag blir nyfiken på i vilken omfattning detta gjorts, om resp. försvarsmakt gjort det själva eller beställt modden från början och vad för typ av vinschar (dragkraft) de är tänkta för...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De brittiska vagnarna gjordes efter de Norska, men kommer inte ihåg rören??

 

(Var ju några år sedan de byggdes på Arvikaverken dock...)

Hur pass långt efter?

haugland-bv202-over-snow-23-fg-06.jpg

 

Den siste serien britene bestilte ble produsert etter de norske NF1-vognene. De har derfor enkelte spesialiteter som kjølevannsoppvarming av bakvogna og strammehjul av kompaktgummi. Noen få av de siste norske vognene har også dette.

 

post-6519-0-40308700-1420596013_thumb.jpg

Redigerad av kristaga
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den siste serien britene bestilte ble produsert etter de norske NF1-vognene. De har derfor enkelte spesialiteter som kjølevannsoppvarming av bakvogna og strammehjul av kompaktgummi. Noen få av de siste norske vognene har også dette.

Ok, tack för infon :)

 

Nu undrar jag inte om jag missförstått JDWs inlägg också.

Om JDW skulle vilja förtydliga vad han menade med förhållandet mellan "gris-trynet" i fronten och bv202-leveranserna till Storbritannien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klasskompis pappa var Norska förvarets kontrollant på Arvikaverken när NF1 byggdes, han fick förlängt så han stannade även när det brittiska vagnarna byggdes i anslutning till de Norska, Så Sjur blev kvar nåt år till i Arvika. Pappan jobbade "till vardags" på Raufoss amunitionsfabrik.

 

Gristrynet har jag inget minne av, men som sagt så är det några år sedan och man var ganska avtrubbad då man såg dom varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte sanningshalten, var ju i Jösse härad där viss vårdslöshet med sanningen kan förekomma, men motor + materiel för en vagn kom in på fabriksområdet, men har inte levererats (och då räknas inte den som nu står på industrimuseet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det ja,dom där bandvagnarna dök upp i brevlådan
för nån vecka sen.... i form av en typ "blueprint" ;)

Att det skulle va byggsatser blev ett lite missförstånd,får nog

träna upp min formella engelska :angry:

På mitt exemplar ska vecken strykas bort,sen leta upp ram/list

för att sedan pryda en vägg.

post-6465-0-47943000-1420654869_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klasskompis pappa var Norska förvarets kontrollant på Arvikaverken när NF1 byggdes, han fick förlängt så han stannade även när det brittiska vagnarna byggdes i anslutning till de Norska, Så Sjur blev kvar nåt år till i Arvika. Pappan jobbade "till vardags" på Raufoss amunitionsfabrik.

 

Gristrynet har jag inget minne av, men som sagt så är det några år sedan och man var ganska avtrubbad då man såg dom varje dag.

Ok, det är alltså endast nf1/mk2 och inte versionen innan det är frågan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

@ Vinkon
Liite sent svar,men jag har missat tråden helt.... :blush: 
"Jag blir nyfiken på i vilken omfattning detta gjorts, om resp. försvarsmakt gjort det själva eller beställt modden från början och vad för typ av vinschar (dragkraft) de är tänkta för...?"

 

Vinshfästet är väl avsett för den bensinmotordrivna hydraul vinshen försvaret använde sig av,den som drevs av en Briggs o Stratton.....
Har aldrig sett en irl utan bara på bilder i nån manual....byggdes i samarbete med Sepson. B)
 

Mvh/Dexx
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Dexxas

Jovisst, men hur såg det ut i övriga länders försvarsmakt som hade 202an?

(hur många per kompani i Sverige/andra bla.)

Eller är det så pass att alla hade samma "lös-vinsch" som oss, eller nyttjade de dem till något annat också?

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det här kan va viktig data för framtiden,från ett äldre inlägg :)

Ska kolla om det ev går att ordna fram dessa lager från förrådet på jobbet till

rimligt pris

 

Postad 13 November 2008 - 12:00 AM

Håller på att renovera en ZF låda i min BV202NF.
Tänkte lägga ut Lager NR till er så att ni kan köpa lagren före ni river eran låda.
Skriver enligt följande
Ytterdiameter X Innerdiameter X Bredd

Huvudstock bakre lager
90x40x20 SKF: 30308 1st
72x30x23 SKF: 32306 1st

Bottenstock
62x30x14 SKF: 30206A 2st

Lager till ingående axel.
72x30x19 SKF 305604B Inre lagerbana var delad på min och jag hittade inte numret på momentums web sida. Man jag hittade en slaktad M46 som låg bredvid mig och där satt ett FAG lager med samma mått och dimension NR: 530265 kan kanske vara ett alternativt nummer eller den enkla vägen kanske är på http://www.cvi-automotive.se/webshop/
11145 Lager, ing. axel, M30/M40/M41

Nålrullager bakom främre ingående axel
35x23x16 såg igen beteckning på den och på momentum websida hitta jag igen i rätt dimension.
Timken har 2 st med beteckningen K23x35x16H.ZB2 och K23x35x16.2H.
Ska ringa och höra vad som skiljer dom åt i morgon.

Orsaken till renoveringen är ett lagerljud som får M47:ans missljud i Volvos 240 serie att att låta som en elbil. Kan bara spekulera i olika felorsaker. Lådan har kanske gått torr någon gång. Ett annat fel som jag hittade var att det fanns ett veck på slangen till oljepumpensmileys/PDT_Armataz_02_06.gif
Kan vara så att oljan har gått varm efter som den inte har haft möjlighet att cirkulera tillräckligt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...