SBAT111 Postad 15 Februari , 2015 Rapport Share Postad 15 Februari , 2015 Det finns olika typer av "roterande bläster" för borrmaskin (en, två eller treradiga) som är effektiva. (Googla "roterande bläster") Eller nålhammare. Kvaliten/effektiviteten hos nålhammare varierar dock ganska mycket. Tips från coachen :lol: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 15 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2015 @SBAT111 Roterande bläster-sak verkar kanon! Dock ganska dyra... Jula har inte kvar dem längre. Någon som har till salu? Hehe. @Frippe S Låter som en bra ide, tackar för tipset! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Den blåa saken med "taggar" på ser ut som om den kan driva plåten rätt skapligt.. bör nog användas med största försiktighet.. max varv bör man nog respekteras eller så får man väl en sån där stålplutt insmälld i hjärnan... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 De där hårdmetalldubbarna ska man ha stor respekt för och skydda ögon med mera Men den funkar bra på gravrost, underredsmassa och färg Sedan får man lära sig hur mycket man ska trycka på Sandblästring är ju att föredra men det är ju en så mycket större apparat 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Själv kör jag rätt ofta en vrålapa med roterande stålborste monterad.. funkar kanon.. men man vill ju inte tappa maskinen när den går på fullvarv.. tar bra som fasikens.. färg och rost.. samt att jag upplever att man har rätt bra kontroll över hur mycket och hur man applicerar borsten.. Skyddsglasögon givetvis.. och munskydd... har plockat lossflugna stålborst ur både ben och armar... att få dem i läppen gör ondast.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Tips på att ta bort jord ur ramen är att parkera i en nedförsbacke och sedan spola vatten med vanlig trädgårdsslang in i alla hål på ramen, en 903/3315 har ramen öppen i fronten så där lär ju en hel del rinna ut. Annars så lär det rinna ut från rosthålen. Linolja är bra rostskydd på ställen som inte utsätts för slitage och yttre påverkan så ett tips är att stryka insidan på ramen med rå linolja. Om du vill undvika att göra hela ramen plåtren så använd Isotrol rostskyddsfärg. Den fäster mycket bra rostiga ytor, bara dom är fria från övrig smuts, lös rost och fett. Har använt den på en Valpram för ca 5-6 år sedan och har bara gott at säga om den. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 23 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Tackar för tipsen, ska spola rent ramen någon dag så som ni beskriver! Tanken är att den ska bli plåtren och därefter målas grön eller svart. Kommer byta ut hela balkarna bakifrån och ca 1 meter framåt samt tillverka en ny kofångare. Detta får plåtfirman här itrakterna hjälpa mig med så ska jag svetsa på det när jag lärt mig svetsa och skaffat en svets! Här kommer lite bilder som visar lite av vad jag har gjort, motorn är dock ännu mer nedplockad nu, grenrör och oljefilter samt de flesta anslutningarna är borta nu inklusive bromsrören Syns lite dåligt men har slängt upp 60 sortimentslådor på väggen för att ha ordning på valpgrejorna så borde förhoppningsvis få ihop den igen! Den tidigare röda motorn. Efter tankdemontering Trevlig kväll! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 24 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Februari , 2015 För att finansiera renoveringen funderar jag på att sälja min fungerande 24v startmotor och 24v generator, någon som har en aning om vad de kan vara värda? Såg att startmotor kostar över 2000 på laplander.nu... Finns det ens någon som är intresserad, för själv tänkte jag bygga om till 12 volt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 27 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Nu har jag lite att göra i helgen! Var fäster jag lämpligast lyftarmarna på motorlyftskedjan om jag vill ha med hela paketet med växellåda och grejor? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Brukar koppla i Vattenpumpen och en snara runt fördelningslådan då jag lyfter i/ur..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Skall du bara ha en lyft punkt, så snara den precis framför sprängkåpan Då har du jämvikt på hela paketet med lådorna. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 27 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Tänkte använda mig av min motorlyftskedja jag också köpte, men det är kanske ingen ide? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Den brukar man har till de fäst öron som finns på många motorer. men inte på den du skall ur med nu. Ett litet tips. Lossa på balken som lådorna sitter i och motorkuddarna, så lättar du den bara från motorkuddarna. dra tillbaka den lite och sänker, så får du ut den under ramen. Så länge balken är kvar står hela paketet stadigt på golvet. Du behöver inte lyfta den över ramen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Plus i kanten för ordning i garaget.. :-) Själv är jag dödens noga med att inte ha skit på golvet.. slarvar man med det så räcker det med en förlupen svetsloppa in bland skräpet bakom nån låda eller nåt o så blir det till att fly för livet.. Skum eller vattensläckare lätt tillgänglig antar jag? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 28 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Ska göra som du säger Hasse nu lite senare! @Einhead - Man tackar, har blivit pedant nu efter att ha letat timmar efter verktyg man lagt på dumma ställen. Sopar också direkt när jag skrapat ner Har ingen svets än men två skumsläckare och en hink vatten! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 28 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Hela motorpaketet lyftes ur (uppåt blev det, förstod inte hur den skulle komma ut från ramen annars, är något högre än lägsta punkten på ramen). Nu ligger paketet på en pall under pressening mitt på uppfarten, försökte dela den vid motorns slut genom att helt enkelt lossa alla 8 (eller var det 6) bultar. Dock hände inget bara genom att lossa men jag försökte dra lite också utan resultat. Tips på hur jag separerar motorn från växellåde-paketet utan att skada något? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 Rycka, jucka, bända, fast lite försiktigt ändå för du vill inte bända sidledes. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 hmm... mycket våld.. men bara lite i taget.. som vi säger i flygbranshen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 28 Februari , 2015 Rapport Share Postad 28 Februari , 2015 För att finansiera renoveringen funderar jag på att sälja min fungerande 24v startmotor och 24v generator, någon som har en aning om vad de kan vara värda? Såg att startmotor kostar över 2000 på laplander.nu... Finns det ens någon som är intresserad, för själv tänkte jag bygga om till 12 volt Om du ska bygga om till 12 Volt ... har du tänkt att dra ett helt nytt elsystem eller nyttja det gamla...? Ändring från 24 V till 12 V kräver större area på kablar.. något att tänka på innan man börjar .. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 1 Mars , 2015 Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 P= Effekt i Watt U- Spänning i Volt R= Resistans i Ohm I= Ström i Ampere Enkla forlmer att komma ihåg; P=U x I.. , U= I x R och i detta fallet för att ränka ut vilken minimum kabelarea som går åt.. P/U = I dvs effekten genom Volten så har du Amperen.. Tex lampa fram 55W och 24V elsystem.. vad är amperen? 55/24= 2,3 Ampere. I ett 12V system; 55/12= 4,5 Ampere (OBS när motorn går och generatorn laddar så har vi ju ca. 14 volt, det ger 3,9A). Båda huvudljusen fram drar alltså 9 (8) Ampere i ett 12voltssystem.. och bara 4,6A med 24 Volt.. ungefär hälften.. För att klura ut om en tänkt kabelarea räcker, kan man använda talet 0,018 för koppar i rumstemperatur (konduktivitet). Man gångar med tänkt kabelarea först.. sedan med tänkt längd, så har du resistansen för kabeln.. och dessutom spänningsfallet om man räknar vidare lite.. Om vi tar de två huvudljusen fram som exempel.. de drog ju 9A ihop.. anta att det är 2 meter kabel från säkringen till lamporna och du kör med 4mm kabel. 4 x 0,018 = 0,072. 0,072 x 2 meter = 0,144 Ohm. Gånga det med den ström lamporna drog, dvs 9A så har du spänningsfallet i kabeln.. 1,2 Volt.. inte så mycket kan man tycka.. men du bör nog komma en bit under 1 Volt för att det skall bli bra. Att gamla ruttna och oxiderade kablar inte är nåt vidare att bråka med tror jag nog de flesta förstår.. och det beror på att resistansen i själva kabeln på grund av oxid sakta men säkert ökar och således kommer den att få ett högre och högre spänningsfall och orsaka att en högre och högre ström går igenom den.. till sist brinner den.. Acceptera aldrig heller att det gått av några små kardeler (småtrådar) vid ett kontaktstift.. Med minskad kabelarea måste samma ström gå igenom en mindre area.. då kan det bli varmt så fan.. tills sist går den av med en smäll och en ljusblixt.. inte bra om du har en burk startgas som läckt ut inuti bilen.. Att konvertera från 6 Volt till 12 volt är lättare, då kabelareorna redan är tilltagna så det räcker och blir över för 12V... -Alltså.. det finns lite att begrunda när man plockar med elsystemet.. Men torka tårarna, en bra lathund/hemhjälp för att beräkna kabelarea o annat hittar du här; http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 Mars , 2015 Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 Hör väll inte hit men i fallet c 303 och tgb11 så är jag nästan 100 på att det är samma kablage, antagligen så dimensionerade Volvo det för 12v då? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 1 Mars , 2015 Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 De flesta bilar har ju inte särskilt grova kablar (1,5 kvadrat med någon enstaka 2,5 kvadrat) så jag tror inte man ska överdramatisera ändring från 24V till 12V 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 1 Mars , 2015 Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 Vete hundan.. men inte osannolikt att de dimensionerade elsystemet så att de inte skulle behöva trassla med två olika.. "friskt kopplat, hälften brunnet" Annars gäller ju; "hällre förklok före, än efterklok efteråt" 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 Mars , 2015 Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 Vete hundan.. men inte osannolikt att de dimensionerade elsystemet så att de inte skulle behöva trassla med två olika.. Ja, sen kunde Volvo fakturera FM för "extra överdimensionerad elsystem" så det håller jättebra i händelse av Ofred. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 1 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Mars , 2015 Tack för alla informativa svar! Vad jag har hört ska det gå att behålla kablarna som dem är även om jag tänkte dra om en stor del av dem pga skador och skum dragning (tidigare ägare). @Einhead Har ellära i skolan för tillfället, ska bli kul att tillämpa sina kunskaper i praktiken för en gångs skull, tackar för länken! Fick av växellådan med hjälp av våld i lagom mängder, fick dock inte upp den på stativet då jag inte hittade några lämpliga bultar Är det någon som har 4 bultar eller vet var jag kan fixa det snabbt? Min professionella (hrmf ) valp-verkstad blev degraderad till gräsklippar verkstad, verkar som att "mitten-staven" är skev, inga experter på små hondamotorer här? Inte mycket kvar på ramen... Motor och växellåda tills jag får upp motorn på stativ 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.