Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

Liten miniuppdatering! Tack för alla svar, förgasaren är just nu nerplockad för rengöring (en annan alltså).

 

Svårt det här med svetsar, alla säger olika men era tips kommer med i övervägningarna ;)

 

@Einhead - Tror vi har "stadig" spänning här hemma, finns det nåt sätt att kolla det? Är det bättre med skyddsgas än flusstråd? Hade du den svetsen utan seperat gasbehållare? :) Då kanske man har något att göra på vinternätterna framöver  :P

 

Just nu är planen att  plocka bort hela karossen. Tänkte sen ställa iväg karossen på nån pall under presenning och börja med att göra vid ramen och motorn.

Fördelen med detta är att ramen går in i garaget och förhoppningsvis kan man rulla ut den när vår andra bil ska in där :wub:  

Sen är det bara att rostlaga karossen på något smidigt sätt (oj vad det låter lätt :unsure: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

@Einhead - Tror vi har "stadig" spänning här hemma, finns det nåt sätt att kolla det? Är det bättre med skyddsgas än flusstråd? Hade du den svetsen utan seperat gasbehållare? :) Då kanske man har något att göra på vinternätterna framöver  :P

 

/3315

 

Ha en voltmeter eller glödlampa inkopplad, slå till en stor förbrukare ex vis element på min 1000W, se om spänningen dyker/ lampan mörknar.

 

Gör den det kan det bero på sladdlängd svets-elmätare eller dålig effekt från Tekniska verken (heter spänningsklagomål när du ringer o klagar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lant ström" ute hos mej, man får leva med det, inget att göra då gamla luftledningar blir störd av mycket och mängder av stora spannmåls torkar mm körs så doppar det, eller säkringarna går bara man sätter på damsugaren  ;)

Vi har ingen skyddsjord på våra ledningar bara en nolla och en till tre faser   :unsure:

bara i "bryggeriet" det håller där det är säkrat med en 25 amp säkring på ett uttag  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja just... kör en bra last... ställ svetsen på max Ampere och brassa ett par ggr i en rejäl järnbit... och kolla på en voltmeter om det ser vettigt ut.. på det att dina säkringar håller då..   :P

 

Njae, ang säkringarna är det tvärtom.

 

Gamla lokala elföreningen uppköpt av stora bolaget (hmm ,pytte med dagens mått), hela nätet byggs om pga det var som det var.

1 kund grymt missnöjd, säkringarna bara går!

Utredning: Stor svarv o fräs med bautamotorer med direkt start, förr funkade nätet som startmotstånd och motorerna rullade så sakteliga igång på den låga spänningen....

(att grannarna hade svart i lyset under tiden var ju inget bekymmer)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har införskaffat en kompressor, 50 Liters 3hk, den har fått några säkringar att gå (dock inkopplad samtidigt som diverse snickarsågar och bygglampor! Tänkte ha den till att blåsa rent saker och blästra småsaker med biltemas blästerpistol... Funkade sådär sprutar endast sand i korta intervall trots att där är tryck i tanken men när den väl sprutar funkar det ok! Kan det ha och göra med att det pyser vid kopplingen? Har inte gängtejpat den än  -_-

 

Ska fixa lite bilder senare, handbok för MIG-svetsning är också införskaffat  :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tyckte det var synd om den står och blir blöt innan jag kan lyfta av karossen (sker förhoppningsvis på jullovet). Tips på hur man får av karossen lättast? Har varken hjullastare eller kranbil. Går det med handkraft att få den över rattstången om man är 3-4 gubbar?

 

Har också sett att jula har erbjudande på en svets, vad tycker ni? Verkar den prisvärd?

 

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-mag-svets-210055/

 

Fast då kanske Biltemas sån här funkar lika bra?

 

Också 140 Ah men billigare, har jag tur slipper jag kanske måndagsex också...

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-MIG-140-17173/

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Först och främst, God Jul allihopa!

 

Idag åkte hardtopen av med handkraft (2personer) utan några större svårigheter. Nu vill jag också får av resten av karossen och undrar vad som ska kopplas loss osv... Såg att H.Hansen tidigare hade haft en tråd uppe om det som verkar vara död :(

 

@B2600 - Finns tyvärr inga åtkomliga stabila träd i närheten :(

 

Hur svårt tror ni det är att lyfta för hand? Klarar 4 personer det om alla dörrar och framrutan åker av?

 

Rattstången går ju inte att plocka loss så enkelt om jag har förstått det rätt alltså måste allt lyftas över...

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är taket i garaget du höll på att bygga?

Några spakblock borde kunna ge utrymme för att manuellt styra förbi allt som det hänger i?

 

När karossen är lös borde ett provlyft i ena hörnet indikera hur stor del av vänkretsen som går åt...

 

Annars domkrafter och palla under, går finfint att lyfta transingar i 100 tonsklassen med den metoden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju fina tallar i bakgrunden! en planka eller en långstropp mellan dom så har du din lyftrigg :excl:

Men va försiktig om du ska prova :)

Jag är själv sugen på att ta hem en valp,men där karrosen helt förstörd av rost,

tanken är att ev använda chassit till en willys-klon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni lyfter den nog på 4 starka friska, 

Men den lär ganska högt upp just på grund av rattstången.

Tappar ni den kan du åka på att få byta styrsnäckan och rattstång , de böjer sej lättare än man tror. Ja instrument panelen mm är i riskzonen med om ni gör en miss.

Bäst är nog att ha nått att säkra karossen i, stropp eller kraftigt spännband mellan två träd kan funka som B2600 skriver.

Det är lätt att missa en kabel eller något och jag lovar dej att ni vill inte stå och hålla den under tiden någon lossar på det som är glömt  ;)

 

Synd att de gamla trådarna är trasiga, det är nerläggningen av drop box sitt fel, bilderna blev kvar där och länkarna slutade ju fungera.

Har tänkt att sätta mej och leta rätt på dem någon gång, men jag måste nog bli sängbunden på sjukhus eller något liknande för att få den tiden, nu tar barn och annat för mycket tid för att man skall ha ork och tid att leta rätt på bilderna och pussla in dem på rätt plats,

Jag skulle kunna göra en bild post i slutet av varje tråd  så få man använda fantasin om vart de skall vara i själva tråden, det skulle gå lite fortare och det kanske kom med fler bilder än från början :P 

 

Lycka till med lyftet, det är inte så jäkligt när man väl börjat och vad lätt det blir att fixa med saker sen B)   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte vara så svårt att plocka undan styrsnäckan från ramen, pitmanarmen släpper med lite våld/värme.
Golvet har ju ett avlångt hål för rattstången så det går att skifta styrsnäcka utan att lyfta av karossen.....
Sen är det en ren baggis att lyfta undan karossen....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla tips, vet inte vad jag skulle gjort utan detta forumet!  

 

Garaget som ska byggas är inte riktigt påbörjat än så det är inget alternativ  -_-

Vårt vanliga garage är alldeles för lågt så det funkar inte heller.

Träd skulle kunna funka men då måste den puttas in i skogen och karossen måste bäras bort där ifrån sen vilket är ganska jobbig. ;)

 

@Dexxas - Detta låter som den absolut lättaste lösningen (om det är lätt att plocka av styrsnäckan). Någon som har koll på hur man gör så jag inte sabbar nåt, följer rattstången också med då?

 

Och vilka saker ska kopplas loss? 4 bultar, ratten (hur får man loss den) och alla anslutningar - vilka då?  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rattstången och styrsnäckan sitter ihop,så dom följs åt.Ratten kan sitta kvar på stången.
Problemet är armen som förbinder styrsnäckan med första styrstaget.....
Muttern brukar lossna ok men sen sitter pitmanarmen på kona och den kan sitta satan..
Har för mig att det finns lite anvisningar i verkstadshandboken du kan ladda ned här på forumet,annars finns det

sprängskisser....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pitmanarmen kan vara näst intill omöjlig att få loss. Skulle byta pitmanarm till dropped pitmanarm på en Suzuki. Fick klyva den med vinkelslip.

Delar som sitter fast på en konisk axel/bult brukar man enklast få loss med en mekanisk chock (slag)

Sätt delarna i rejält spänn (med spett eller domkraft etc) ge detaljen som har det koniska hålet en mekanisk chock, slå ej i axiell led på axeln eller bulten. Använd stor hammare eller liten slägga och ett motsvarande mothåll på motsatta sidan och slå i radiell led mot axeln. Genom rörelse i materialet släpper den kilverkan som konan sitter fast med.

 

Nyttan av våld ska inte underskattas (i bilmekaniska sammanhang) :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,  imorgon är det dags att få av karossen.Rattstången ska nog gå med lite våld som ni skriver. Bultarna i ramen sitter väldigt hårt trots en massa 5-56/rostlösare. Har inte passande hylsor eller längre ledhandtag än utan bara blocknycklar. Ska man våga värma eller smälter gummi mellanlägget då?

Tror jag har koll på vad som ska lossas men någon får gärna fixa en kort lista så jag inte glömt nåt samt om jag ska tänka på nåt särskilt? :)

Annars återkommer jag förhoppningsvis imorgon med ramen i garaget och resten inpackat för vintern :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karossen är inte av än men de 8:a bultarna är loss  :wub:

post-8793-0-12972300-1420469821_thumb.jpg

Två av dem var översvetsade av någon tidigare ägare så de fick kapas fram. Tre stycken bultar knäcktes också  -_-

post-8793-0-07525900-1420469839_thumb.jpg

Köpte ett 60omm ledhandtag som var väldigt bra för detta, skulle dock haft en spärrtillsats med men den glömde jag...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ut att vara bra på G!

Att meka med gamla bilar innebär alltid att man stöter på problem som man måste hitta en lösning på. Detta står aldrig i någon meckhandbok utan det är bara erfarenhet som gäller. En del lär sig snabbare än andra och vissa lär sig aldrig ^_^

 

Det skulle vara bra om ni kunde säkra karossen även om ni lyfter för hand. Har du ingen stadig gamal gungställning eller piskställning, någon kompis som kan låna en byggställning (Haki-ställning) eller någon som har ett gamalt pallställage som du kan bygga upp och säkra karossen i när ni lyfter?

 

Youtube är redan full med misslyckade lyftförsök och uppallningar så det behövs inte fler :D  Eller också ska du passa på att filma lyftet :lol:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo känns som det går på rätt väg nu!

Mycket enklare när man har verktyg och vågar göra lite saker. Köpte tum-hylsnyckelsats, tum-blocknyckelsats, tum-lednyckelsats och en massa annat. Börjar bli dyrt men det är det helt klart värt!

Just nu letar jag efter en vettig svets, funderade på biltemas 1800 kr men väntar nog tills jag får tag på nåt billigt begagnat med tub! (Nån som har? :P ) 

 

Det är dåligt med stadiga saker här i hushållet, grannens nybyggda garage är det enda jag kan tänka mig fast då rasar det väl  :unsure:

Inga pallställ eller ställningar tyvärr...

 

Hehe det kanske går om man filmar, fast kan det bli väldigt misslyckat om rattstången är avplockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karossen är fortfarande inte av, håller på att klura på rattstång och styrväxel. Fattade nog inte riktigt vad som menades... Måste inte ratten plockas av? Hur ska jag då få bort rattstången? Håller på att läsa i verkstadshandboken just nu så får ge mig ut i stormen sen och kika  ;)

 

 

Upptäckte också att det var en rolex jag hade i garaget :wub:

post-8793-0-21710200-1420982161_thumb.jpg

Sökte och hittade inte supermycket information förutom det här: http://www.chrono-shop.net/en/various-parts/4472-rolex-foreign-m-3-collectible-vintage-original-repair-tool-table-vice-bench-base-jewellery-watch-repair-old-tool.html

 

Hade man kunnat sälja det för bara halva priset hade valp-ekonomin mått bra :P

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ratt och styrsnäcka av samt alla kopplingar förutom hög/låg-växeln!

Muttern lossnade efter att det långa ledhandtaget fick jobba lite (bilen lyfte innan muttern lossnade)  :) .

Därefter var det dags för pitmanarmen som jag inte trodde skulle vara några problem då jag köpt en tvåarmad och en trearmad avdragare på Jula (funkade väldigt bra till ratten). 

post-8793-0-32845700-1421515741_thumb.jpg

Dock så satt den väldigt hårt och avdragaren bara gled av... :unsure:

Så det fick bli en liten kreativ lösning och vipps så ploppade den av  :wub:

post-8793-0-40550500-1421515752_thumb.jpg

post-8793-0-12438000-1421515764_thumb.jpg

Därefter lyftes karossen från de olika sidorna för att se eventuella anslutningar som inte var loss (var en del)  -_-

post-8793-0-57761500-1421515773_thumb.jpg

 

post-8793-0-64373000-1421515839_thumb.jpg

 

Nu återstår det bara att lyfta, får bli ett gäng gubbar (om jag hittar några) eller får jag undersöka grannens nya garage närmre  -_- Orkar inte släpa ut den i skogen.

 

Ha en fortsatt trevlig helg!  :wub:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...