Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

Ja när man läst om den så är det ju nästan bara att börja höra om literpriset och kulörer

Inte många färger som tål att målas  i + 5 grader och 80% luftfuktighet och ge ett resultat som håller i 15 år på rostiga ytor  :ph34r:

Klibb från på 8 timmar vis + 5 grader till 2 1/2 timmar vid 35 grader 

4 timmar vid 23 grader.

Funkar ju kanon för alla som målar i blå hallen, bara det är uppehåll och några + grader så är det bara att köra  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående färgen så blir det den här som grund http://www.beckers.se/produkter/utomhus/metall/rostskyddsgrund-o och den här som täckfärg: http://www.beckers.se/produkter/utomhus/metall/metallgrund-tack

 

Funkar säkert bra även om isotrol verkar riktigt bra, till nästa projekt?  :P

 

@Wingflyer, tackar för de värmande orden! Mycket trevligt att få träffa dig också!  :)

 

Kommer vara bortrest en vecka så blir inget arbetande på ett tag nu... :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka från semestern!

Har hänt lite smågrejor, har målat lite mer saker och fått upp motorn på stativ.

post-8793-0-53870800-1428862149_thumb.jpg

Är inte så smutsig som den ser ut, har börjat skrubba med stålborste och diskborste så det som är grått är plåtrent  :)

Funderar på hur jag ska renovera den, har hittat lite olika renoveringsprojekt på garaget men vet inte om det är overkill... 

Tips mottages tacksamt!

post-8793-0-98953800-1428862138_thumb.jpg

Sen tackar jag Wingflyer för det fina verktygsskåpet (samt bultarna till stativet), har redan kommit till användning! Perfekt med en extra avlastningsyta och mer plats för verktyg!  :wub:

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

Tack för kommentarerna! Kul att du tycker om projektet :)

Tyvärr blir det ingen blästring, har inte möjlighet att transportera ramen. Sen så går det fruktansvärt bra med stålborstar, blir plåtrent och tar rosten ordentligt det med.

 

Har återigen funderat på färgval till ramen och slutligen bestämt mig på att köra på med den färgen jag har, ramen är helt frisk framför tanken och färgen där har hållit i 48 år än sålänge :D

 

/H

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en uppdatering (trots att det inte hänt något särskilt :P )och lite fler frågor!

Först om motorn, jag hade tänkt göra en "penselrenovering" samt byta oljor och göra rent de olika delarna, är det något speciellt mer man borde göra? Packningar går att återanvända? Bara den på grenröret som är kass än sålänge av de jag hittat.

Tänkte måla blocket med mekonomens röda motorfärg, ventilkåpan med biltemas högtemperatursfärg i silver (även på de andra silvriga delarna) och gul bromsoksfärg till fläkten (funkar det med sådan färg?) även om det känns lite dyrt med 99:- för färg till en fläkt  ;)

 

Har inte börjat svetsa än, är lite osäker på superenkla saker som att koppla in regulator och tub och var klämman ska vara om man matar tråd osv... Svetshandboken jag har förutsätter nog att man kan sånt, hehe vill inte att tuben ska explodera  -_-

Iallafall så blev det en ESAB LKA 240 i begagnat skick, skrev tidigare att vi inte hade trefas men det löste jag med en trefas sladd från ett spisuttag inne i huset genom en ventil ut i garaget  :wub:

post-8793-0-55367200-1429460495_thumb.jpg

Wingflyer hjälpte mig med att räkna ut hur jag ska laga ramen då den är rejält angripen där bak så det är nästa steg.

Håller på med att göra vid alla småsaker och fästen som ska sitta på ramen men det går inte särskilt snabbt då det är ganska pilligt att få rostfritt med stålborstar  :mellow:

Märkte när jag plockade av slangarna från motorvärmar-anslutningen? att de var fulla med något gojs, tur att det inte har gått in i motorn...

post-8793-0-26552800-1429460488_thumb.jpg

Har målat påfyllningsröret och fjädergrejorna en första gång.

post-8793-0-71558200-1429460501_thumb.jpg

Motorfästena och dämparfästena står på tur :)

post-8793-0-78618700-1429460519_thumb.jpg

Har även börjat göra vid en av axlarna, hoppas det syns vilken... Har absolut ingen aning om hur man gör vid bromsar osv så det får jag läsa mig till.

post-8793-0-91741400-1429460513_thumb.jpg

Undrar även hur jag får av dessa, och vad kallas dem? Bromssköldar?  :ph34r:

post-8793-0-09219300-1429461296_thumb.jpg

Börjar bli trångt i garaget nu också ;)

post-8793-0-04962200-1429460508_thumb.jpg

/3315

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt mycket i garaget, knappt något med valpen dock.

 

Jultomten (AKA Wingflyer) kom på besök med lite prylar till verkstaden  :wub:  (Tack återigen!). 

post-8793-0-52609500-1430080554_thumb.jpg

Har nu också fått testa på att svetsa under övervakning av ovan nämnda jultomte som tyckte det gick ganska bra för mig, detta förklaras dock av en kombination av nybörjartur och super-lärare  :)

post-8793-0-50838900-1430080560_thumb.jpg

Pressen har jag dock inte fått rätt på än, händer inget alls när jag pumpar trots att jag testat ventilerna och vreden, kan det vara för lite olja?

post-8793-0-43725100-1430068401_thumb.jpg

post-8793-0-65921500-1430068406_thumb.jpg

Har även gjort vid fläkten och lite motordelar, de silvriga delarna är sprayade med biltemas 650C färg och fläkten med deras gula hobbyfärg (gick åt nästan en hel burk :blink: ).

Så nu ska motorfärg införskaffas också, har hört att man bör undvika biltemas?

 

Upptäckte också att två av mina dämpare är upprostade så tänkte höra ifall någon har två stycken liggandes? Sen är mina bakre fjäderpaket ganska sunkiga med flera knäckta blad, tips på hur man gör med dem?

 

/3315

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Wf vi kan ta det på fredag :)

 

@JJ, tackar för tipset :), ska testa ikväll, annars är det nog vätskan.

 

@Vinkon tack för den länken, ska kika på den senare. Har sett att den fanns innan men trodde inte det var mig-svetsning. ;)

 

@OBELIX Tackar! Håller med angående färgen, totalt värdelös täckte knappt och rann en massa fick spraya typ 10 ggr och göra om en del bitar då det blev kasst. Tog slut på nästan hela burken till bara fläkten... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sunkiga fjäderpaket med brustna blad är det givetvis byte som gäller, antingen kompletta stockar eller enskilda blad. Kolla även konditionen på bussningar och bultar (själva fjäderupphängningen). Jag kan ev hjälpa dej med felande delar (nytt el. beg.)

Mitt Nr. finner du på säljesavd.

Mvh.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Håller på att slipa och måla delar, går inte särskilt fort då det är mycket i skolan de sista veckorna.

Har letat runt efter motorfärg men inte fått tag på någon än, mekonomens var slut biltemas är tydligen kass och swedol har ingen  :(

Blir en penselrenovering och kanske några utbytta packningar som det ser ut nu.

 

Sen så får jag komma ihåg att sluta spara kvitton och hålla koll på kostnader... Fick en smärre chock när jag sammanställde allt idag  :wacko:  -_-

 

Trevlig helg!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag renoverade en bil till nyskick -95 så använde jag "relativt normal" stålfärg på motorblock och topp. Kanhända inte dagens färger tål lika mycket värme, men block och topp blir ju normalt inte mer än 100 grader och troligtvis är ytan tiotals grader svalare. Färgen höll i alla fall bra och var snygg tills jag sålde bilen 2002.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns speciell "elementfärg" för inomhusbruk, och den ska vara "vanlig" metallfärg med prispåslag. Nu kör de flesta (utom Hansen då) med <<100 i pannan, men är säkert inte så kinkigt utan att vanlig maskinfärg duger, kanske inte billigaste plastfärgen....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...