Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

Snabb fråga, har inte hänt så mycket med valpen, men har någon bultar som passar till motorstativ, är 1/2 tums antar jag drygt en dm långa. Har frågat hos järnhandeln här hemma men där hade de knappt något i tum :(

 

Håller tummarna från att någon har ett välsorterat bultsortiment!  B)  :wub:

 

Finns i Eslöv. Kom med exakta mått så fixar vi det...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här kommer dem utlovade bilderna!

 

Har som sagt plockat av bakre axeln och fjäderpaketen så att jag får ramen helt fri från saker och kan göra vid den ordentligt!

 

post-8793-0-11908500-1427271439_thumb.jpg

post-8793-0-72986300-1427271187_thumb.jpg

post-8793-0-18233800-1427271199_thumb.jpg

post-8793-0-82544500-1427271206_thumb.jpg

Gått åt några stycken nu :)

post-8793-0-20659200-1427271216_thumb.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick av framaxeln också, inga konstigheter fanns en mutter under locket så jag kunde få av alla styrgrejer. Fettet där var olivgrönt (löst upp färgen?)...

Har också slipat snart hela den fräscha delen av ramen, ska blästra svåråtkomliga ställen senare, borde funka med min lilla kompressor :unsure:

 

Ramen kommer därefter bli svart med biltemas epoxy-färg. Tänkte först ha den grön som orginal men personligen tycker jag svart blir snyggare.

Röd motor + svart ram = :wub:  

 

Antar att man kan lägga flera lager av epoxyfärgen? Tänkte slippa underredsmassa nämligen...  -_-

post-8793-0-74845900-1427384889_thumb.jpg

post-8793-0-78366200-1427384898_thumb.jpg

post-8793-0-53060000-1427384908_thumb.jpg

Lagom arbetshöjd!

post-8793-0-16966000-1427384916_thumb.jpg

 

Bonusfråga )då jag är för lat för att leta just nu  -_-), går stötdämparna att renovera? Råkade trycka lite på en och den trycker ej ut sig igen så fick dra ut den hårt...

 

/3315 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar vara klurigt att blästra med liten kompressor, mest beroende på liten tank, men även att det tar tid att bygga upp tryck,då blästrar ofta drar mycket luft ( flöde) kan iofs lösas med större extern tank men det är väll lite överkurs.

 

Om det inte är gastrycks dämpare så ska de inte trycka ut sig själva, vanl oljedämpare dämpar bara på in/utgående rörelse.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blästrat lite smågrejer, gick med tålamod. Är 50L och 3Hp så är inte den absolut minsta. Så det borde gå bra :)

 

Då är det antagligen oljedämpare vilket var skönt att höra :D

 

Är Esab Miggy 125 Trefas en vettig svets?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever fortfarande, även om arbetet inte går så jättesnabbt!

 

Har börjat göra vid axlarna och måla en del grejor, blir rostskydd + vanlig färg, färgbutiken tyckte det var bäst och menade på att epoxy var ganska hälsofarligt också :(

post-8793-0-64813800-1428001065_thumb.jpg

Fick för första gången användning för min bautabacho-skiftnyckel hade nämligen inga hylsor i rätt storlek... :D

 

post-8793-0-09838100-1428001046_thumb.jpg

Av och tvättade, har inte fått av de där fram än.

 

post-8793-0-40043400-1428001051_thumb.jpg

Fick lite hjälp idag!

 

post-8793-0-25204400-1428001056_thumb.jpg

Målade och väntar på grön färg när de har torkat.

 

post-8793-0-39072000-1428001061_thumb.jpg

Nu ska rosten bort  :wub:

 

Glad påsk allihopa!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite enkelt förklarat så är färg bättre ju giftigare och miljöfarligare den är :huh:  Men va f..n man ska ju inte äta den och man bör försöka låta bli att inandas den B)  När den väl torkat/härdat är den ju (mestadels) fullkomligt harmlös :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att epoxy är bra råder det ingen tvekan om, färggubben menade dock att det går rakt in i huden även om man inte har sår, vilket lät ganska läskigt ;)

 

Fast tror det blir bra med vanlig också, har ju hållit hyfsat på ramen sedan 67 :D

 

Plua att jag kan få vilka färger jag vill och kan köra samma grundfärg.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreskrifter och rekommendationer för kemikalier görs med avseende på yrkesmässigt användande och långvarig exponering. Som "hobbyanvändare" har man inget att oroa sig för om man inte beter sig väldigt dumt åt. Riktigt farliga grejor (typ trikloretylen mm.) är förbjudna och finns inte i handeln.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker bara det är synd att lägga ner så mycket jobb och sedan tar det ett år innan rosten kommit ifatt igen. När man jobbar med epoxi och polyester är det dubbla engångsplasthandskar som gäller. (latex eller något liknande material) Risken med bar hud är allergiska reaktioner.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar fortfarande för Isotrol rostskyddsfärger. Funkar skitbra även på rostiga ytor, bara all lös rost är borta och ytan inte är smutsig (rostren alltså :P ). Torkar litet långsamt men om du ändå rivit ner hela bilen så spelar några dagar mer eller mindre ingen roll! 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puppes förslag vet jag inget om.

 

Därimot är jag helt på Jens bana..epoxy is the shit!!

 Har jobbat med att epoxy behandla båtar i 7 år..riktigt cancerframkallande och kliar lite i huden OM man INTE använder plasthandskar.

 

 Använd engångshandskar och du är helt skyddad, helt ofarligt då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...