Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

Volvo BM röd hos en lokal billackerare, fick jag till att vara väldigt likt original färgen när jag renoverade en motor åt Teddan för många år sedan.

det gick åt två strykningar trotts en enormt noggrann tvätt och putsning av blocket innan jag började måla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En liten (dum?) fråga, har lyckats knäcka båda luftfiltrena på min kompressor nu tyvärr och tänkte därför köpa nya med metallinfästning från ebay. Hittar ingenstans vad det är för gängor, har sett 1/2tum 3/8 16mm osv. Vet inte riktigt hur jag mäter det heller...  -_-

 

De som sitter på nu ser ut exakt så här, men är inte säker på infästningen... 

 

Kompressorn jag har är en sån här.

 

Tack på förhand, snart är skolan över och renoveringen kan fortsätta  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att prova sig fram. Med en M16-bult och några lämpliga rörbitar med gängor på. M16 är cirka 14mm om man mäter det gängade hålet (typ i en mutter) det är tyvärr ganska lika 3/8" rörgäng. 3/8" rörgäng är en gänga gjord på ett vattenledningsrör vars innerdiameter är 3/8" (9,53mm) ett sådant rörs ytterdiameter är 16,7mm. Ett sätt att mäta som kommer från England (say no more :lol: ).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er veldig vanlig med 3/8" på luftinntaket på små kompressorer så det er veldig sansynlig at ebay-linken din med 3/8NTP passer. NPT er koniske rørgjenger som vil tette når du skrur dem til. Det at de skriver 16mm er bare forvirrende. Det er ikke metriske gjenger.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vad tusan pöjk !!! Nu får du jaga på Flygarn att han rotar i gömmorna. du kan ju inte köra runt i terrränglådan med ett "Asfalts bils" tråg. Du skall ha det förstärkta tråget på en valp  :P  :D 

Hm ja om gamla gubbar som oss slutade att gömma sådana detaljer i skrymslena kanske det skulle ha suttit ett på din motor redan  ;)

Men annars var det stiligt som tusan  :excl:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Valp3314 - Kul att du tycker det, känns rätt hopplöst emellanåt nämligen! Ser gärna fler valptrådar också ;)

 

@H.Hansen - Jaså, hur ser en sådan ut :)? Får höra med flygaren, sitter en b18 i en jeep hos honom, får kolla om det är en sådan :)

 

En öppen fråga (kan vara jag som letar dåligt i verkstadshandboken men hur får man loss styrstagen på framaxeln? På bilderna syns var jag tänkte lossa det . Och hur får man loss "plattan" med bromsarna på axlarna? Har lossat insexbultarna så den hänger lite löst men sitter fortfarande fast  :unsure:

post-8793-0-08794400-1435401346_thumb.jpg

post-8793-0-95308200-1435401358_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrstag = slägga och du slår till infästningen inte på staget, axlen konad därför lossar den direkt.

För att eies "släggmetod" ska fungera måste dock delarna vara i spänn och det är svårt att åstadkomma utan avdragare enligt ovan när inte grejorna sitter på bilen, annars är "släggmetoden" den bästa :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delarna sitter väl inte mer i spänn bara för att det är en bil i närheten??

Styrarmen spänner runt tappen tack vare koniciteten där, ett välriktat slag (+ mothåll) och skiten flyger isär

Nej, inte utan hjälp :D det är det spett eller kofot är till för ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Meeen... Nu är jag inte riktigt helt med, har svårt att förstå släggmetoden i ord  :unsure: Ingen som vil markera var jag ska slå respektive ha mothåll på min bild?  :P

Annars får jag skaffa/låna avdragare helt enkelt, bossen lär ju ha  B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo såhär, det är delen vid pilarna du ska slå på. Ha en stadig hammare eller liten slägga som mothåll på ena sidan och slå till med en större hammare på motsatt sida enligt pilarna på bilden.

post-9023-0-13321200-1435424105_thumb.jpg

Jag brukar sätta delarna i spänn för att det underlättar och man direkt ser när man lyckats samt att enligt min erfarenhet blir det mycket lättare (men vad vet jag jag har ju bara bytt något tusental styr och spndelleder :D )

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra det löste sig , själv har jag aldrig använt mothåll men brukar slå rak framifrån på konan och då fungera resterade del som mothåll dvs slå rakt emellan de tidigare angivna pilarna så du har så mycket gods som möjligt bakom.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall rota fram mitt tråg jag sparat från fältprästen i Faluns gamla motor med motor nr 539 om jag minns rätt  ^_^

Det sitter en plåt extra utvändigt på och runt fram så den skall tåla lite mer stryk , så har de gjort ett hål där urtappnings pluggen sitter. 

Sköter du dej med chefens bil kanske du kan få mitt tråg om du kommer på TGB träffen  :excl:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Sören - Tack för uppmuntran Sören! Kul att du följer mitt arbete  :)

@eile, det ska jag komma ihåg, borde vara mycket lättare om det är trångt istället för att stå med handsläggor och hålla på  ;)

 

@H.Hansen, låter bra, har aldrig sett ett sådant tråg. Skulle vara supersnällt av dig, kan säkert fixa nån liten betalning också  :) Förhoppningsvis klarar sig chefens bil undan några större ingrepp från min sida!

 

EDIT: Glömde halva texten. Staget på andra sidan lossnade så fint så med ett styck välriktat slag. Lyckades även få av ena bladfjäderpaketet men det andra sitter som berget... Har sprayat rostlösare i omgångar och gett mig på bultarna med både mutterdragare och 600mm skaft. Händer absolut ingenting, 600mm skaftet känns som det kommer gå sönder före bulten... Tips? Värma?  :)

 

Och ingen som visste hur man fick loss plattan längst ut på axeln där bromsarna sitter, har som sagt lossat insexbultarna men något mer tar emot... Är jag blind eller bara dum?  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Glömde halva texten. Staget på andra sidan lossnade så fint så med ett styck välriktat slag. Lyckades även få av ena bladfjäderpaketet men det andra sitter som berget... Har sprayat rostlösare i omgångar och gett mig på bultarna med både mutterdragare och 600mm skaft. Händer absolut ingenting, 600mm skaftet känns som det kommer gå sönder före bulten... Tips? Värma?  :)

 

Och ingen som visste hur man fick loss plattan längst ut på axeln där bromsarna sitter, har som sagt lossat insexbultarna men något mer tar emot... Är jag blind eller bara dum?  -_-

För bladfjäderpaketet så är förmodligen värme en bra ide om det inte finns något som kan smälta eller ta eld i närheten :). Det behöver nog värmas ganska duktigt, det går nog åt en gasolbrännare eller ännu hellre en gassvets. Värm till det nästan glöder och vrid sedan med dragskaftet (600mm).

Angående bromsskölden, har du monterat bort bromsbackar och hjulcylindrarna? Bromscylindrarna sitter genom bromsskölden och är fästa i bakaxeln. (Nu pratar jag generellt om bakbromsar på bilar, Valpen kan ju vara annorlunda, jag har haft fel förr :lol:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...