Gå till innehåll

Nyinköpt Motorvärmare 271


parbring

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt mig en MV 271 att använda i stugan där jag ej har ström. Den modell jag sett sedan tidigare, och i manualer här på nätet har sett ut som den i denna länk:

http://terrangbil11.blogspot.co.uk/2009/01/motorvarmare-271.html

 

Den jag köpte ser ut som på bilderna. En nyare modell? 

Det jag undrar är om jag förstått det rätt hur blåslampan skall stå? Den har ju till skillnad från den andra modellen inget vindskydd om den står sådär...

 

Tacksam för svar och synpunkter. :)

post-7113-0-43013300-1410983698_thumb.jpg

post-7113-0-03107800-1410983708_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja sedär! Ibland är det enkelt. :P Tack för tipset!

 

Och tack för varsamhetstipsen om blåslampan. Funderar starkt på att byta ut den mot gasolvärmare framjent.

 

Saknade maskinsidans anslutningar, så jag snickrar ihop det med lite kulventiler och kopplingar enligt bilden nedan.

 

 

post-7113-0-95047400-1411028585_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja jag ska givetvis provköra blåslampan! Den verkar dock inte ha den "snabbstartanordning" eller vad det nu heter, som står nämnd i handboken. Där sitter bara en plugg. Så man är hänvisad till att tända helt och hållet medelst T-röd.

Skall införskaffa lite fotogen idag och provbränna på garageuppfarten när kvällsmörkret lägger sig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Måste bara testa min i vinter. Nya kyl vattenslangar så är den redo. Ser ut som de skulle börja läcka ut vatten om jag använder de som sitter på.

Brännaren funkar bra om man låter rödspriten värma den ordentligt innan, mindre eldkastar effekt då.

Troligen har jag skåpet på om jag är ute på vinter turer utan starthjälp, så då gör ju webaston jobbet, men kanon att använda när man inte har webaston som sitter i skåpet till hands :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man använder blåslampa och inte gasol eller propan är att dessa inte fungerar när det blir tillräckligt kall. Kommer inte ihåg vilken temperatur det är men en vanlig cigarettändare fungerar dåligt på vintern om den ligger i en ytterficka på jackan och i den är det propan om inte jag minns fel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...