Gå till innehåll

Elektrisk styrservo


Pebl

Rekommendera Poster

 Polyester..underbart material.

  Känns som mitt andranamn..oj vad mycket man plastade förr då det va mitt yrke :P

 

Plastat förr eller första gången?

Nja, första gången med metoden att använda fleecetyg. Verkade kul att prova även om man kunde gort på annat sätt kanske.

Fleecetyget sträckte ju sig mellan spanten jag sågat till så det blev en aning spacklande för att räta ut ytorna.

 

Första plastningen var annars när jag gjöt av en sadelkuts till Mc:n i höstas (gipsform, gelcoat + slip o spackel), ville inte göra hål i originalkutsen när jag gjorde pakethållare så...

post-6615-0-75988600-1420748362_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat..men gipsform va nytt för mig :)

 

 Jag plastar inga storjobb längre..körde lite svart ett tag på båtar men så kul är det inte länge hehe.

Nu är det bara rallycross delar till polarna, lite 240-skärmar huvar mm som repareras hela rallycross säsongerna..men nytillverkar inget själv.

 

 Sorry att jag offtopade lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har det blivit en ordentlig provkörning av servot.

-Underbart att köra!

Redan första surhålet märkte man vilken fördel det är med servostyrning, bara att tuta och köra. Inga problem att hinna väja för hinder nu när det går så lätt att ändra riktning.

Fick inga okontrollerade slag i ratten heller, verkar som elmotorn motverkar dessa på  ett bra sätt. Lite mjukt dragande i ratten märker man såklart men inte något dramatiskt. Beter sig som vilken modern bil som helst.

Det slog mig hur lätt det är att vända i spåret med servo. Allt det mödosamma rattandet med tvåhandsgrepp gjorde att man tidigare avstod från sådana manövrar.

 

Filmade lite under dagen, fick tyvärr inte med några avancerade passager på film men håll tillgodo:

 

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Statusrapport:

Styrservot har nu använts flitigt i  ett halvår och fortfarande inga problem. När jag sätter mig i vardagsbilen tycker jag att "fan vad trög styrningen är, har servot pajjat?"

Kör för det mesta med full servoverkan i Valpen och det kanns väldigt bra. Ungefär som en gammal 740 på väg.

Terränkörning efter uddevalla har begränsat sig till Sandbackarna i Skövde och där funkar det utmärkt. En passage med full infjädring på ena framhjulet, alla diffspärrar dragna och ett bakhjul i luften vid en elak jordkant gjorde att ratten knappt gick att rubba, men det hade väl knappast varit lättare utan Servo antar jag...

Spänningen i mitt 10 år gamla fritidsbatteri som driver servot och annat 12v sjönk en stund efter denna manöver men hämtade sig efter någon minut så jag antar att servot drog lite kräm i det läget. Dock svek inte servot på något vis.

På landsväg och i stadstrafik är det en fröjd att framföra fordonet. Rattkulan jag hade tidigare har jag tagit bort eftersom man så lätt vrider runt ratten med en handflata på rattkanten.

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart lösning verkar klart bättre än 164 servot jag använde på min som inte riktigt klara av jobbet när motorvarvet är lågt för liten och för klen pump (ej orginalpumpen)

 

Hur löste du rattlåset, jag fick nedslag i år på bruksbilen med hänvisning till nya eu regler att godkänt stöldskydd saknades eftersom rattlåset inte klickar i och att det numera är krav på rattlås.   På c202 där skarvade jag som tur stången så rattlåset kom med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade vad de tog för ett elservo på bilskroten jag gjorde ett servicejobb. "Det är ju populära i rally osv" och sen höftade han 12-15000.

 

Tur det finns internet :)

http://m.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Corsa-C-2001-2006-Electric-Power-Steering-Unit-Tilt-Type-With-Plugs-/171867026317?nav=SEARCH

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart lösning verkar klart bättre än 164 servot jag använde på min som inte riktigt klara av jobbet när motorvarvet är lågt för liten och för klen pump (ej orginalpumpen)

 

Hur löste du rattlåset, jag fick nedslag i år på bruksbilen med hänvisning till nya eu regler att godkänt stöldskydd saknades eftersom rattlåset inte klickar i och att det numera är krav på rattlås.   På c202 där skarvade jag som tur stången så rattlåset kom med.

 

Jag har samma rattlås som original än så länge = inget alls  :)  Det var väl bara de civila c303 som hade rattlås tror jag. Förra besiktningen sade de inget om det, får väl se i vinter när det blir besök på provningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade vad de tog för ett elservo på bilskroten jag gjorde ett servicejobb. "Det är ju populära i rally osv" och sen höftade han 12-15000.

 

Tur det finns internet :)

http://m.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Corsa-C-2001-2006-Electric-Power-Steering-Unit-Tilt-Type-With-Plugs-/171867026317?nav=SEARCH

Jag har nog sett lite billigare i sverige än 12-15 tusen. Bildelsbasens priser verkar spänna mellan 2000-5000, sedan kan man säkert hitta billigare på någon lokal skrot. Men hur man än vänder och vrider på det hela så är det nog ebay som är billigast och enklast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma rattlås som original än så länge = inget alls  :)  Det var väl bara de civila c303 som hade rattlås tror jag. Förra besiktningen sade de inget om det, får väl se i vinter när det blir besök på provningen.

I år var första gången jag ens sett att de kollar stöldskydd på bil, trodde de drev med mig när de skulle lämna över lappen och sa att den var felfri förutom ej godkänt stöldskydd vilket innebär ombesiktning.  Vem stjäl en gammal Micra som ändå alltid står olåst och som inte kräver mer än ett knyck för att knäcka rattlåset på?  Såg på nätet att Saab ägarna fått mycket problem med denna nya kontrollpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De sa till mig att det var eu direktiv på att kolla det, tydligen ska det även tillkommit en hel del nya kontrollpunkter.

 

Jag hämtade en bit ankarkättingen och ett kraftigt hänglås vilket de inte godkände utan eu direktivet gällde fungerande originalmonterat stöldskydd dvs kryckor, kättingar mm godkänns inte.

 

Lite löjligt att gnälla på rattlås som stöldskydd när bilen har kodad nyckel och tvärlåser datorn om man försöker starta utan nyckel, visade dem även blinkande stöldskyddslampan för varning att starta med fel nyckel men det påverkade inte deras bedömning.

 

Det hela påminner om reflexsvästen alla var tvungna att köpa inför besiktningen något år på 80 talet om man körde in med ett fordon som lastbilsregats dvs även lätta lastbilar husbilar mm, året efter slutade man kolla,  det var även böter om inte västen var med om man stannades på flygande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara negativ nu, Men personligen skulle jag aldrig montera elservo på rattstången, Orginalsnäckan är inte dimensionerad för den kraften och kommer ta stryk på ett sätt som den inte är dimensionerad för. Hellre Sweet valve eller en "riktig" servosnäcka....

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara negativ nu, Men personligen skulle jag aldrig montera elservo på rattstången, Orginalsnäckan är inte dimensionerad för den kraften och kommer ta stryk på ett sätt som den inte är dimensionerad för. Hellre Sweet valve eller en "riktig" servosnäcka....

 

SKREV OBELIX

Sweet valve?? Å e dä? Servoventil på rattstången och cylinder på styrstaget?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBA111, Sweet Valve är en ventil som man monterar på styrstaget som går från pitmanarmen ner till styrstaget. När man styr åt ena eller andra hållet så öppnar respektive stänger den olika kanaler som styr oljan från servopumpen till en cylinder monterad på axeln. Vid motorbortfall= tryckbortfall så är den helt öppen och det går att svänga utan servo då.

 

Det finns kit att köpa till att eftermontera på traktorer vet jag, men den enda komponenten i systemet som är unik är just ventilen, och den kan man hitta på traktorer, skördetröskor och säkert andra maskiner också. Att systemet har ett inbyggt glapp för att ventilen ska kunna jobba är nog ingen fara då dessa ventiler sitter originalmonterade på både Corvette och Ford Mustang av vissa årsmodeller.

 

Anledningen att jag inte skulle montera elservo är två. Det första skälet är att en snäcka utan servo får förmedla HELA styrkraften från servon. I snäckan finns det två frästa hjul som glider mot varandra och det ena hjulet är bara lagrat med en stålaxel utan bussningar eller lager. Och när så stora krafter ska få hjulen att jobba mot varnadra utan trycksmorning eller kylning så tror jag inte det håller i längden. Det andra skälet är att rattstången måste man kapa och svetsa i, och det skulle jag kunna göra på en bil med orbitrol, sweet valve eller "vanlig" servosnäcka där det bara är armkraft som förmedlar rörelserna ner till styrmekanismen. Med elservo på rattstången går servo kraften genom rattstången och det känns lite svettigt, i alla fall på en bil som går på vägen.

 

Jag kanske är försiktig i överkant- men detta är tankar som går i mitt huvud i äment.

 

SKREV OBELIX

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag förstår hur du tänker och du har vissa poänger Obelix.

Mina tankar är dock som såhär:

Som jag ser det så förstärker inte elservot så oerhört mycket om man ser till rent vridmoment, det motsvarar att man har en större ratt, eller -man rattar inte kraftigare nu -man behöver bara inte ta i så förbaskat.

Snäckan är kullagrad på ingående axel och dess skruvaxel, utgående axel(där pitmanarmen sitter) är glidlagrad, Snäckan är fylld med samma olja som diffklumparna -där funkar det också fint utan kylning och trycksmörjning.

Ett motsvarande system med Hydraulisk momentförstärkare har används med framgång på flera C303 till bland annat Vattenfall och där klarade  originalsnäckan av den extra kraften aldeles utmärkt. Detta var altså en enhet som gjorde exakt samma jobbet som elservot men drevs av hydraulik.

I fråga om kapa/svetsa så är det såklart en osäkerhetsfaktor som man skall vara medveten om. Jag har valt att göra överslagsberäkningar, dubbelsäkra med att först provsvetsa en separat bit rattaxeln som probelastades tills axeln plasticerade medans svetsen höll, till detta adderades genomgående sprintar för att ytterligare säkra upp om svetsen skulle ge med sig i den slutliga produkten. Alla svetsning genomfördes såklart av licensierad och erfaren svetsare. Original rattaxel är för övrigt svetsad i nedre regionen redan från början.

 

Jag måste dock rätta dig angående Sweetvalve:

Sweetvalve är en ventil av samma typ som sitter i alla hydrauliska styrservon men just dessa tillverkas av Sweet MFG(därav namnet) som en enhet man eftermonterar på rattaxeln samt kompletteras med en hydraulcylinder på styrstaget.

Corvette-Mustang-traktor-BV202 -lösningen däremot är en ventil som mycket riktigt sitter mellan pitmanarm och styrstag som också kompletteras med en Hydraulcylinder på styrstaget, finns flera som provat detta på C30x. De som provat verkar nöjda.

 

Sedan är det upp till var och en att välja styrservo som man trivs med.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Clio servo har provats så, vitt jag vet finns en påbörjad tråd om detta i forumet men tyvärr inte avslutad och med trasiga bilder.

Under mina efterforskningar innan jag gjorde konverteringen fick jag faktiskt tag i han som gjort ombyggnaden på telefon. Tydligen fick han problem med överhettning i styrboxen till servot varpå det ströp servoverkan succesivt tills det slutade arbeta. efter en stunds vila funkade det igen.

Dock påpekade han att det var under körning i extremt stenig terräng med mycket rattande med backning, manöver och så vidare.

Detta och andra påpekanden om risk överhettning när jag sökte på nätet var en anledning till att jag satte en extra kylfläkt på styrboxen till mitt corsaservo, om det gör någon nytta eller ej vet jag inte...

 

Jag tror inte Clio är sämre än Corsa servo, att jag valde Corsa berodde mest på tillgängligheten för både servo och pulsgivaren var god via ebay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har monterat ett likadant servo som Pebl men för LHD, använde endast en knut på rattstången och så här i efterhand så inbillar jag mej att man inte behöver nån knut över huvud taget. Svetsade ihop lite plåtbitar till ett knäskydd som jag klädde med vanligt liggunderlagsfoam. Driver den med en omformare som inhandlades på Ali express, oförskämt billig. Kan starkt rekommendera denna installation då den är relativt lätt att fixa till. Köpte en begangnad kpl rattstång till TGB:n

så jag har orginalet kvar. Det blir en helt ny bil att köra,man slipper utföra tunga fysövningar för att komma runt  krökarna i skogen med skön kramp i fingrarna som resultat. Enkelt o billigt i förhållande till hydraullösningar, offroadkörningen

blir ett rent nöje hela dagen, och alla fingrar är oskadda.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har lige noget i garagen som jeg tænkte kunne være en hjælp.

post-7050-0-12566100-1447962768_thumb.jpg

Det er en lille suge motor som bruges til at køle ECU på mange biler. Denne sad ved central lås kompressoren på en Mercedes.

Andet eksempel.

 

Men bare søg Bosch APK 12V så er der flere modeller. Jeg kunne dog ikke finde denne (0 130 002 802)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...