Gå till innehåll

Tips: Utfjädringstopp bak på tgb13/20-bilar, se upp!!!


Svana

Rekommendera Poster

Ni som kör hårt i terräng med boggie bilarna..

 

..var observanta på wirarna som sitter mellan ramen och bakaxlarna, en på varje sida.

 

Dessa wirar agerar utfjädring/flex stopp innan stötdämparna är max utfjädrade, OCH ser till att utfjädrade axlarna inte tappar kontakten med bladfjädrarna som håller axeln i sidled.

 

 Nu har det hänt mig vid två olika tillfällen i ren bergsklättring, att de små klena låsringarna hoppar loss som håller wirens nedre öga på en tapp, det räcker att en lossnar och man inte märker det.. och sedan vid nästa max utfjädring samtidigt som man svänger, tex över en bergkant eller stor sten eller dike..då har man trubbel!!

 

 I bästa fall hoppar bara axeln en decimeter i sidled förbi bladfjädrarna, klämmer sönder bromsröret om det är draget på axelns översida som det är på min, och krossar vacuumklockan för diffspärren.

  Stötämparna får stryk också, iaf på ena sidan där däcket lägger sig imot . Även rostskyddet på ramen där däcken också skaver bort färgen..

 

  Det går med lite lyfthjälp och brytjärn relativt lätt att få axeln på rätt plats igen, men man måste försäkra sig om att wiren inte kan hoppa av igen.

Inget stort problem i sig, men jag tycker det är en för liten och retsam lite detalj som kan ställa till så mycket besvär i onödan..

 

SÅ..

..eftersom wirarna går att lossa i andra övre änden med muttrar då man behöver ta av axeln, så tänker jag bryta bort skitlåsringarna i nedre fästet och svetsa fast svarvade grova brickor istället. Dessa svarvar jag och svetsar fast så man med vinkelslipen kan slipa loss dem igen, den dagen man ev. MÅSTE ta bort dem vid tex utbyte.

 

Kommer kännas tryggare att köra sedan..dem där låsringarna litar jag inte på alls där under bilen längre eftersom man inte ser att dem lossnat förrän det är för sent typ..

 

 Litet tips bara.. för er som ännu inte behövt svetsa och rikta vacuumklockor och dra nya bromsrör..och lufta bromssystemet ännu en gång.. :angry::(

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och svarva upp hålet i stor planbricka till 20,2mm-hål.

  Letade sen fram en lämplig 30mm stång. Svarvade och stack 8mm tjocka svetsbrickor med 20mm styrning i ena änden för presspassning på wire-tappen, och på utsidan en rejäl fasning för kommande svetsfog i änden på tappen. :)

post-6002-0-02185600-1426975074_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här syns planbrickan mot wiren och svetsbrickan fast knackad på tappen i väntan på svetsning.

 

(När bilden togs visste jag inte att det skulle ta 20 minuter att hitta en trefas skarvsladd till svetsen, eftersom det stod lastbilar i varenda verkstad på jobbet och jag fick stå ute vid porten och svetsa på tgbn.. :( ) :lol:

post-6002-0-71206500-1426975380_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Okej.

 

 Aldrig får man vara glad.

 

 Nu har det hänt för tredje gången..när jag klättrar och studsar i bergen.. att andra eller tredje axeln hoppar ur sitt läge.

 Denna gång klarade sig bromsrören men diffklockan på andra axeln blev skrot. Denna gången är den nog inte riktningsbar heller.. såg inte bra ut.

 

 Varför inträffade detta då utfjädrings stoppen är korrekta i båda ändar????

 

Ingen annan 13 eller 20 ägare som studsat omkring i skogen och råkat ut för detta?? Varför bara min bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alldrig fått axeln ur "led" som du men det händer ju rätt ofta att bladfjädern smäller till rätt elakt när den hamnat på kanten av glidlagret och rättar till sig. Så det är nog på håret.

Kör du med Kapade fjädrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tusan jag har härjat bra med min bil och aldrig varit ut för det. Kanske är dina fjädrar dåliga. Eller så är klackarna som skall styra bladen slitna

Nu är ju din bil tyngre med skåpet. Än min med flak. Det borde vara en fördel för dej och inte tvärt om.

 

Har både klocka och helt nya fjäderpaket om du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hänt mig under mina 12 år med 13-bilar i olika modeller, alla under stundom nyttjade till "offensiv" terrängkörning. Känns som dina problem har att göra med bladfjädrarna och styrplattorna som håller axlarna i sidled. Är styrplattorna rätt monterade? Kan du jämföra med nån annan 13-bil, för nå knas är det på just din bil...

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ska försöka kolla. Nån som vill mäta exakta längden på wirarna..kanske dem sträckt sig?

Annars är det som ni skriver..att bladen är mjuka eller att sätena som bladen glider på är slitna.

Hur tighta brukar alla bussningar vara till bakre axlarna? Hjälper de till att hålla axlarna i sidled, eller är det BARA bladfjädrarna som sköter det?

 

Och svar på frågan, mina blad är okapade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte utfjädringsstoppen är problemet, även om dom sträckt sig. Det enda som kan göra att bladen lättar från axeln är om boggilagret har skurit eller att det är nå knas med pendelrörelsen i boggin av olika anledningar. Länkarmarna har försumbart bidrag i sidled, axlarna hålls helt av styrplattorna och bladfjädrarna/boggilagren i sidled. Jag kör med endast två fjäderblad på min TGB131A helkaross utan problem, så jag tror vi kan utesluta att bladen satt sig, för du har väl tre på din bil.

 

Min magkänsla säger mig att det är styrplattorna som spökar på din bil, alternativt boggilagren då. Du skulle kunna punkta fast ett format plattjärn uppepå styrkanten, som förhöjer den ca 15-20 mm för att vara på den säkra sidan så att "staketet" blir högre och rakare för bladen så att dom inte hoppar över...

 

Välkomna med mer input och fler gissningar! Detta är känns ju aktuellt för alla med 6x6...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja instämmer Klas.

Jag ska lyfta bilen och känna på lagringen till fjäderpaketen och kika på bussningarna.

Hittar jag inga uppenbara fel tänker jag spåna lite på styrplattorna..ev som du skriver Klas..en saftigare kant eller kanske kant på både in och utsida istället för bara insidan som nu.

Eller kanske ett U i form av kraftigt rundjärn att svetsa upp och ner över ändarna på bladen med ett duktigt glapp..för att inte låta fjädrarna komma av.

Typ som ett fjäderhänke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan vi tryckte axeln till rätta och bilen stod på 2 highlifts med alla fyra bakhjulen i luften..så ruskade jag och Micke axlarna i sidled ungefär 1dm åt varje håll..

..kan ni andra 13/20 bilsägare också göra så? Låter som det är lite väl sladdrigt..

Mina reaktionsstags bussningar ser riktigt mjuka ut men misstänker som ni säger att det är sätena till bladen jag borde se över. Men de ser normala ut..visst slitna men inte värre än andra jag sett.

 

Vad tror ni om att bygla ett u-järn med frispel runt bladändarna..eller högre styrkant på sätet som Klas skrev? Kanske ev. en styrkant även på utsidan av bladen?

 

Eller bör fjäderbladen kunna glida av sätet på ytterkant, alltså mot hjulen när det flexar?

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej Svana 

 

min rør sig 8-10 cm i sidled också. mine wirer er kortere indstilt på 2érn end på 3érn. tænker det er for at beskytte kardanen i max rørelse..

 

mine bussninger er också torr sprukne men fine om jeg påvirker dem med bryttjern.(holder på med at finde nye for at se om det tar bort litt vibrationer over 70kmh)

 

prov ar justere dine wirer litt kortere på øvre justering,når min er lyftet op er der præcis stadig kontakt på både aksler.

 

om du gør som klas b skriver kan du eventuelt gøre en vinkeljern som ligger under sæten og op på indersiden? sæten må være gjutjern da kontakt mellem gjutjern og stål har nogen form for naturlig smørrelse har jeg læst noget sted på google verden..

 

mvh jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sätt dit tvärstag?  :) Det borde bygga bort problemet.

 

 

Edit: Eller byt övre staget till ett V-stag, funkar på samma sätt :wub:

Yes. Funderar på tanken med wattlänk och propeller som på polarn rallycrossbil.

Isåfall upp och ner-monterad.

Vore ju ballt..men det är lixom ett sätt att acceptera ett problem.

 

Just det..nån som vill mäta exakt mått på wirelängd när wirarna är utsträckta?

Inte säkert mina wirar är orginal..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu mätt att wirarna är korrekta.

 Därimot pressar dem ihop gummibussningen helt, den som sitter i övre änden i bilens ram..  ser ut som det gummit är kasst på alla fyra wirarna.

 Sätena som fjädrarna ligger mot ser slitna ut men inte alls allvarligt. Börjar justera wirelängderna så får vi se sen om jag moddar nåt mer.

 

  Som en bonus upptäckte jag en hel drös med bussningar i dämparna som behöver bytas omgående också

 

..bara utgifter på alla mina bilar nu känns det som. ^_^:lol::unsure::blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...