Svana Postad 17 Mars , 2015 Rapport Share Postad 17 Mars , 2015 Ni som kör hårt i terräng med boggie bilarna.. ..var observanta på wirarna som sitter mellan ramen och bakaxlarna, en på varje sida. Dessa wirar agerar utfjädring/flex stopp innan stötdämparna är max utfjädrade, OCH ser till att utfjädrade axlarna inte tappar kontakten med bladfjädrarna som håller axeln i sidled. Nu har det hänt mig vid två olika tillfällen i ren bergsklättring, att de små klena låsringarna hoppar loss som håller wirens nedre öga på en tapp, det räcker att en lossnar och man inte märker det.. och sedan vid nästa max utfjädring samtidigt som man svänger, tex över en bergkant eller stor sten eller dike..då har man trubbel!! I bästa fall hoppar bara axeln en decimeter i sidled förbi bladfjädrarna, klämmer sönder bromsröret om det är draget på axelns översida som det är på min, och krossar vacuumklockan för diffspärren. Stötämparna får stryk också, iaf på ena sidan där däcket lägger sig imot . Även rostskyddet på ramen där däcken också skaver bort färgen.. Det går med lite lyfthjälp och brytjärn relativt lätt att få axeln på rätt plats igen, men man måste försäkra sig om att wiren inte kan hoppa av igen. Inget stort problem i sig, men jag tycker det är en för liten och retsam lite detalj som kan ställa till så mycket besvär i onödan.. SÅ.. ..eftersom wirarna går att lossa i andra övre änden med muttrar då man behöver ta av axeln, så tänker jag bryta bort skitlåsringarna i nedre fästet och svetsa fast svarvade grova brickor istället. Dessa svarvar jag och svetsar fast så man med vinkelslipen kan slipa loss dem igen, den dagen man ev. MÅSTE ta bort dem vid tex utbyte. Kommer kännas tryggare att köra sedan..dem där låsringarna litar jag inte på alls där under bilen längre eftersom man inte ser att dem lossnat förrän det är för sent typ.. Litet tips bara.. för er som ännu inte behövt svetsa och rikta vacuumklockor och dra nya bromsrör..och lufta bromssystemet ännu en gång.. 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 17 Mars , 2015 Rapport Share Postad 17 Mars , 2015 Det låter som du tycker att det är roligt att hålla på med bromsar & att lufta bromsar & rikta vaccumklockor, jag tror att du har en viss böjelse för dom här jobben Svana Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 17 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Mars , 2015 Precis tvärtom.. :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Mars , 2015 Rapport Share Postad 17 Mars , 2015 Bra tipps (säger jag som kör stenhård extrem offroad varje lördag och söndag med min boggie ) Nä men detta kan va bra att ha koll på om man ska ut äventyr 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 17 Mars , 2015 Rapport Share Postad 17 Mars , 2015 Vore intressant att höra om fler råkat ut för detta problem. Ska oavsett titta på det när jag får hem bilen från vinterförvaringen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Såhär såg bromsröret ut.. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 ..och sen blev det bort med gamla låsringarna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 ..och svarva upp hålet i stor planbricka till 20,2mm-hål. Letade sen fram en lämplig 30mm stång. Svarvade och stack 8mm tjocka svetsbrickor med 20mm styrning i ena änden för presspassning på wire-tappen, och på utsidan en rejäl fasning för kommande svetsfog i änden på tappen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 Här syns planbrickan mot wiren och svetsbrickan fast knackad på tappen i väntan på svetsning. (När bilden togs visste jag inte att det skulle ta 20 minuter att hitta en trefas skarvsladd till svetsen, eftersom det stod lastbilar i varenda verkstad på jobbet och jag fick stå ute vid porten och svetsa på tgbn.. ) 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2015 ..och fast svetsade och färdiga på alla fyra ställen. Nu sitter wirarna i 100 år :D 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 22 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Så blev det en skvätt hammarlack med pensel också.. :P 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 hmm, det förklarar pallen med löjligt korta wire stroppar som låg på ALE då?? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Okej. Aldrig får man vara glad. Nu har det hänt för tredje gången..när jag klättrar och studsar i bergen.. att andra eller tredje axeln hoppar ur sitt läge. Denna gång klarade sig bromsrören men diffklockan på andra axeln blev skrot. Denna gången är den nog inte riktningsbar heller.. såg inte bra ut. Varför inträffade detta då utfjädrings stoppen är korrekta i båda ändar???? Ingen annan 13 eller 20 ägare som studsat omkring i skogen och råkat ut för detta?? Varför bara min bil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Jag har alldrig fått axeln ur "led" som du men det händer ju rätt ofta att bladfjädern smäller till rätt elakt när den hamnat på kanten av glidlagret och rättar till sig. Så det är nog på håret. Kör du med Kapade fjädrar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Vad tusan jag har härjat bra med min bil och aldrig varit ut för det. Kanske är dina fjädrar dåliga. Eller så är klackarna som skall styra bladen slitna Nu är ju din bil tyngre med skåpet. Än min med flak. Det borde vara en fördel för dej och inte tvärt om. Har både klocka och helt nya fjäderpaket om du behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 1 Juni , 2015 Rapport Share Postad 1 Juni , 2015 Har aldrig hänt mig under mina 12 år med 13-bilar i olika modeller, alla under stundom nyttjade till "offensiv" terrängkörning. Känns som dina problem har att göra med bladfjädrarna och styrplattorna som håller axlarna i sidled. Är styrplattorna rätt monterade? Kan du jämföra med nån annan 13-bil, för nå knas är det på just din bil... MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Juni , 2015 Ja ska försöka kolla. Nån som vill mäta exakta längden på wirarna..kanske dem sträckt sig? Annars är det som ni skriver..att bladen är mjuka eller att sätena som bladen glider på är slitna. Hur tighta brukar alla bussningar vara till bakre axlarna? Hjälper de till att hålla axlarna i sidled, eller är det BARA bladfjädrarna som sköter det? Och svar på frågan, mina blad är okapade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 2 Juni , 2015 Rapport Share Postad 2 Juni , 2015 Tror inte utfjädringsstoppen är problemet, även om dom sträckt sig. Det enda som kan göra att bladen lättar från axeln är om boggilagret har skurit eller att det är nå knas med pendelrörelsen i boggin av olika anledningar. Länkarmarna har försumbart bidrag i sidled, axlarna hålls helt av styrplattorna och bladfjädrarna/boggilagren i sidled. Jag kör med endast två fjäderblad på min TGB131A helkaross utan problem, så jag tror vi kan utesluta att bladen satt sig, för du har väl tre på din bil. Min magkänsla säger mig att det är styrplattorna som spökar på din bil, alternativt boggilagren då. Du skulle kunna punkta fast ett format plattjärn uppepå styrkanten, som förhöjer den ca 15-20 mm för att vara på den säkra sidan så att "staketet" blir högre och rakare för bladen så att dom inte hoppar över... Välkomna med mer input och fler gissningar! Detta är känns ju aktuellt för alla med 6x6... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Juni , 2015 Ja instämmer Klas. Jag ska lyfta bilen och känna på lagringen till fjäderpaketen och kika på bussningarna. Hittar jag inga uppenbara fel tänker jag spåna lite på styrplattorna..ev som du skriver Klas..en saftigare kant eller kanske kant på både in och utsida istället för bara insidan som nu. Eller kanske ett U i form av kraftigt rundjärn att svetsa upp och ner över ändarna på bladen med ett duktigt glapp..för att inte låta fjädrarna komma av. Typ som ett fjäderhänke. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2015 Innan vi tryckte axeln till rätta och bilen stod på 2 highlifts med alla fyra bakhjulen i luften..så ruskade jag och Micke axlarna i sidled ungefär 1dm åt varje håll.. ..kan ni andra 13/20 bilsägare också göra så? Låter som det är lite väl sladdrigt.. Mina reaktionsstags bussningar ser riktigt mjuka ut men misstänker som ni säger att det är sätena till bladen jag borde se över. Men de ser normala ut..visst slitna men inte värre än andra jag sett. Vad tror ni om att bygla ett u-järn med frispel runt bladändarna..eller högre styrkant på sätet som Klas skrev? Kanske ev. en styrkant även på utsidan av bladen? Eller bör fjäderbladen kunna glida av sätet på ytterkant, alltså mot hjulen när det flexar? Vad tycker ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 3 Juni , 2015 Rapport Share Postad 3 Juni , 2015 Sätt dit tvärstag? Det borde bygga bort problemet. Edit: Eller byt övre staget till ett V-stag, funkar på samma sätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 3 Juni , 2015 Rapport Share Postad 3 Juni , 2015 hej Svana min rør sig 8-10 cm i sidled också. mine wirer er kortere indstilt på 2érn end på 3érn. tænker det er for at beskytte kardanen i max rørelse.. mine bussninger er också torr sprukne men fine om jeg påvirker dem med bryttjern.(holder på med at finde nye for at se om det tar bort litt vibrationer over 70kmh) prov ar justere dine wirer litt kortere på øvre justering,når min er lyftet op er der præcis stadig kontakt på både aksler. om du gør som klas b skriver kan du eventuelt gøre en vinkeljern som ligger under sæten og op på indersiden? sæten må være gjutjern da kontakt mellem gjutjern og stål har nogen form for naturlig smørrelse har jeg læst noget sted på google verden.. mvh jesper Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2015 Sätt dit tvärstag? Det borde bygga bort problemet. Edit: Eller byt övre staget till ett V-stag, funkar på samma sätt Yes. Funderar på tanken med wattlänk och propeller som på polarn rallycrossbil. Isåfall upp och ner-monterad. Vore ju ballt..men det är lixom ett sätt att acceptera ett problem. Just det..nån som vill mäta exakt mått på wirelängd när wirarna är utsträckta? Inte säkert mina wirar är orginal.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jesper r Postad 4 Juni , 2015 Rapport Share Postad 4 Juni , 2015 mine er ca 49 cm .. bedst er vel at justere så akslerne præcis har kontakt med bladfjæderen når bilen er lyftet op. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Juni , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2015 Jag har nu mätt att wirarna är korrekta. Därimot pressar dem ihop gummibussningen helt, den som sitter i övre änden i bilens ram.. ser ut som det gummit är kasst på alla fyra wirarna. Sätena som fjädrarna ligger mot ser slitna ut men inte alls allvarligt. Börjar justera wirelängderna så får vi se sen om jag moddar nåt mer. Som en bonus upptäckte jag en hel drös med bussningar i dämparna som behöver bytas omgående också ..bara utgifter på alla mina bilar nu känns det som. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.