Gå till innehåll

remco kobling delning af drev på tgb 13


Rekommendera Poster

På min 13ér er der lidt lyd fra drevet over mellem aksel til sidste aksel. har haft kraftuttag skilt af og skiftet lejer. 

 

men fortsat er der lyd. piller man bort kardanen mellem 2 og 3 er den tyst og fin. 

 

hur mye lyd skal der være og hvad er normalt ? 

 

kan vi starte en lille tråd om mulighederne for at bortkoble 3érn ved kørsel på asfalt ?

 

der findes jo en del muligheder med haldex visco osv. men har nogen gjordt en grej som er manuel eller simpel mekanisk?

 

en mulighed er denne "Remco drive shaft disconnet" se bild eller google..

 

eller en fra en suzuki som sitter direkt på lådan i dette tilfælde på kraftuttag 

 

tack for input och kreative forslag

 

 

 

post-9136-0-93971200-1430573650_thumb.png

post-9136-0-33095900-1430574439_thumb.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att differentialen på bakre axel är dålig. 

Om det var på kraftuttags delen borde du sett om dreven var skadade, när du bytte lager.

 

Har ej sett eller hört om någon som installerat en liknade anordning som du visar. även om det skulle vara väldigt fint vid asfalt körning. 

Någon måste bli först du får hålla oss uppdaterad om det blir något sådant projekt för dej  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att differentialen på bakre axel är dålig. 

Om det var på kraftuttags delen borde du sett om dreven var skadade, när du bytte lager.

 

Har ej sett eller hört om någon som installerat en liknade anordning som du visar. även om det skulle vara väldigt fint vid asfalt körning. 

Någon måste bli först du får hålla oss uppdaterad om det blir något sådant projekt för dej  :)

 

tack Hansen 

 

skal holde jer opdateret. 

 

der er inget aksial eller radial spil i pinjongén utefran och da jeg kørte ham med hemlavet låget var han tyst og fin ... noget andet jeg kan kolla uten at plocke ner diffen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en diff mellan bakaxlarna som tar hand om olika rullradier på treaxlingarna eller är dom stumt tandemdrivna i likhet med gamla 912?? :angry: 
Funderar om Jesper R har väldigt olika slitna däck på bakänden..... :unsure: 

Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en diff mellan bakaxlarna som tar hand om olika rullradier på treaxlingarna eller är dom stumt tandemdrivna i likhet med gamla 912?? :angry: 

Funderar om Jesper R har väldigt olika slitna däck på bakänden..... :unsure: 

 

Mvh/Dexx

 

 

Den er stumt monteret. och dækkene er nye. 

 

Der er ganske hård belastning på både diff och kardan når man køre på asfalt.Den er tysk om man kør på blødt underlag. I en tgb 131 hør man det ganske tydligt  i kabinen kanske liten svære at høre i en chassi bil ?

 

tacksam for alle ideér , 

 

Har nogen provet med en Hardi Disk ? 

 

kanske det bara er mig der ser problem hvor inget er....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Hansen 

 

skal holde jer opdateret. 

 

der er inget aksial eller radial spil i pinjongén utefran och da jeg kørte ham med hemlavet låget var han tyst og fin ... noget andet jeg kan kolla uten at plocke ner diffen ?

post-9136-0-54835100-1430642269_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/Edit: Avsikten var att citera Dexxas som påpekade däckslitaget. Nu ser jag också att Jesper svarat att däcken är nya./

 

Om man har olika slitna däck är det klokt att montera dem så man får dem "genomsnittligt lika" på andra och tredje axel. Har man två bättre och två sämre så sätt ett bättre och ett sämre på samma axel. Sätter man de två bättre på ena axeln och de två sämre på andra, så får de bättre "dra" de sämre med ungefär samma verkan som att man har en broms anliggande nånstans.

 

Den där kopplingen ser intressant ut, men vad tål den? Man får ju anta att man är på väg uppför nån bergknalle med alla diffar låsta och har slir på hjulen när plötsligt ena bakersta hjulet får grepp.

Redigerad av ErikC304
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/Edit: Avsikten var att citera Dexxas som påpekade däckslitaget. Nu ser jag också att Jesper svarat att däcken är nya./

 

Om man har olika slitna däck är det klokt att montera dem så man får dem "genomsnittligt lika" på andra och tredje axel. Har man två bättre och två sämre så sätt ett bättre och ett sämre på samma axel. Sätter man de två bättre på ena axeln och de två sämre på andra, så får de bättre "dra" de sämre med ungefär samma verkan som att man har en broms anliggande nånstans.

 

Den där kopplingen ser intressant ut, men vad tål den? Man får ju anta att man är på väg uppför nån bergknalle med alla diffar låsta och har slir på hjulen när plötsligt ena bakersta hjulet får grepp.

 

hej Erik 

tak for svar 

 

hvad den tåler ved jeg inte men de er monteret på kardanen til en 4x4 så dem tåler vel noget , det er ment som inspiration til debat evt kan man jo gøre en selv liten starkere..  hører du kraftuttaget på din når du kører asfalt ? 

 

jeg har precis kørt en sving på 4 mil ,når jeg kollar temperaturen på diff 2 og diff 3 er diff 2 50-60 grader og diff 3 er 30-40 grader varm ? varmere vil den jo være da den også har belastning fra diff 3 men hvilket temp har i ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju vara lika temp på alla axlar tycker jag.

En 13/20 bil skorrar och vibrerar en hel del. Mer än en 11.

Tänkte oxå i de banorna du är inne på nu men bestämde mig för att avvibrera karossen istället.

 

Svårt att säga om du har fel eller inte på din.

En väldigt långsökt grej är att föregående ägare bytt en axel och inte haft koll på att det är olika utväxling på 11/13/20

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör ju vara lika temp på alla axlar tycker jag.

En 13/20 bil skorrar och vibrerar en hel del. Mer än en 11.

Tänkte oxå i de banorna du är inne på nu men bestämde mig för att avvibrera karossen istället.

Svårt att säga om du har fel eller inte på din.

En väldigt långsökt grej är att föregående ägare bytt en axel och inte haft koll på att det är olika utväxling på 11/13/20

Hör du reel forskel på din med och uten kardan på 3ern?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan få ett durrande vid ca 65 km och som håller på till  ca 75 kmh, där efter tystnar det

Plockar jag bort främre kardarnen blir det tyst, har bytt knutkors, men utan att det blev så väldigt mycket bättre, 

Nu har jag på känn att det är främre utgående lager i fördelningslådan,Tydligen ett vanligt förekommande fel med åren, har inskaffat en ny främre kardan då det även kan vara den, men skall byta lager framöver ändå.

Det borde inte märkas så bra på de bakre om det  vad det samma och då borde du ha ljudet även när du plockat bort den bakersta kardanen.

Har du lossa de främre av de bakersta kardarnerna och känt på pinjonglagret på den ?

Det är väldigt svårt att för han känna glapp i pinjong lagringen när kardarnerna sitter på, man kan känna om de ligger bra mot kronhjulet genom att vrida, men hur den rör sej in och ut, är i princip omöjligt innan kardarnerna är lossade.

 

Hade någon montera  kronhjul och pinjong från en 11 eller 20 bil, och du kört asfalt med hade du haft ras ganska fort.

Ja hur är skicket på dina knutkors ? kan det vara ett sådant som börja kärva och håller på att skära i hop ?

 

Ja ni har ju hel karosser så det är ju möjligt att ni får ljud som jag med hydda eller flak på inte hör, det tänkte inte jag på men tydligen Fredrik som tur var.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan få ett durrande vid ca 65 km och som håller på till  ca 75 kmh, där efter tystnar det

Plockar jag bort främre kardarnen blir det tyst, har bytt knutkors, men utan att det blev så väldigt mycket bättre, 

Nu har jag på känn att det är främre utgående lager i fördelningslådan,Tydligen ett vanligt förekommande fel med åren, har inskaffat en ny främre kardan då det även kan vara den, men skall byta lager framöver ändå.

Det borde inte märkas så bra på de bakre om det  vad det samma och då borde du ha ljudet även när du plockat bort den bakersta kardanen.

Har du lossa de främre av de bakersta kardarnerna och känt på pinjonglagret på den ?

Det är väldigt svårt att för han känna glapp i pinjong lagringen när kardarnerna sitter på, man kan känna om de ligger bra mot kronhjulet genom att vrida, men hur den rör sej in och ut, är i princip omöjligt innan kardarnerna är lossade.

 

Hade någon montera  kronhjul och pinjong från en 11 eller 20 bil, och du kört asfalt med hade du haft ras ganska fort.

Ja hur är skicket på dina knutkors ? kan det vara ett sådant som börja kärva och håller på att skära i hop ?

 

Ja ni har ju hel karosser så det är ju möjligt att ni får ljud som jag med hydda eller flak på inte hör, det tänkte inte jag på men tydligen Fredrik som tur var.

 

Hej Hansen tack for svaret 

 

Har samme problem med frem kardan som dig. den er bort tagen og sendt ut til balansering. sikkert byter vi splinsen også. sikker på durren kommer fra splinsen. skal opdatere dig når den kommer på igen.

 

alle 3 kardaner og knutkors er som nye , finder inget fejl på dem  :(..  har skikket bort frem kadanen uanset..

 

diff 2 virker fin med bort plukket kardan..bilen er jo 40 år og inget F1 bil så liten glæp skal jo være okay..

 

Har for mig at.

 

med kraftuttag og kardan mellem 2 og 3 borttagen er bilen tyst og fin og super fin med også frem kardanen borte.

 

med kraftuttag på og kardan borte for jeg tilbage en liten lyd . Hur beskriver man en ljyd... jo han hørs som en Rally vekselåder med rake gearhjul ?

 

mit svensk skrivning klare ikke forklare det bætre.. :(

 

med kraftuttag og kardanen på bliver samme ljyd mer intensiv.....

 

mit opfatning er at ljydet kommer fra gear hjulet som stikker ut af kraftuttaget och går i ingreb med pinjongen... jeg har byttet lager efter verkstads handboken rekumenderinger men lydet er der fortfaen...

 

Kanske vi kan  få dig at gøre en diff workshop på TGB træffen -_-  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mit svensk skrivning klare ikke forklare det bætre.. :(

 

 

Jag tycker det var alldeles solklart!

 

Min uppfattning har hittills varit att de här bilarna låter ganska olika och har varit ganska nöjd med det. Men det finns naturligtvis orsaker till ljuden med och går det åtgärda eländet är det ju trevligare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jättevibration i min 131 över 60km/h. Har en glapp bakkardan som skall bytas men tror dessvärre inte att det är enda problemet.

Det vibrerar så pass mycket att man tror nåt ska pajja.

 

Ni som också får vibrationer..hur är det vid acceleration / motorbroms / obelastad drivlina?

 

Märker ni skillnad på vibrationerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

skulle sige det samme som Fredrik . under 60 inget ting. på rak vej eller ulastet er det som om han går i selv sving og begynder at vibrere. lastet eller op af bakken forsvinder det.

 

har idag gjordt lit forsøg med dæktrykken også . 30 psi bak = helvede på jord. 25 psi = min fru vil inte åke med. 20 psi perfekt. vibrationerne er næsten borte fram til 90kmh..    men nu vil hun gerne med  :(

 

edit kører fortfaen uten kardan mellem 2 og 3..

 

 

jeg kører cooper stt som er E dæk og derfor ganske styve og kanske for styve for u lastet 131..

Redigerad av jesper r
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ajaj..aldrig får man vara själv hehe..

 

Jag har samma upplevelse. Vid motorbroms eller acceleration är det minsk risk för darr. Jämn fart bli man galen, speciellt i 70 och över.

Kör jag fortare finns vibrationen där hela tiden oavsett om drivningen spänner eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skulle vara intressant att mäta spänningarna i kardanerna. Allt tyder på att axlarna inte "synkar" utan bygger upp spänningar mellan sig. Bilarna är ju konstruerade för att i huvudsak ta sig fram i terräng så det är nog inte nyttigt för dem att köras för långa sträckor på asfalterad väg.

 

Vibrationer i växellådor kan vara förödande, det tenderar att förstöra oljefilmen mellan kuggflankerna så att ytorna går torrt, stål mot stål och snabbt slits ut :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skulle vara intressant att mäta spänningarna i kardanerna. Allt tyder på att axlarna inte "synkar" utan bygger upp spänningar mellan sig. Bilarna är ju konstruerade för att i huvudsak ta sig fram i terräng så det är nog inte nyttigt för dem att köras för långa sträckor på asfalterad väg.

 

Vibrationer i växellådor kan vara förödande, det tenderar att förstöra oljefilmen mellan kuggflankerna så att ytorna går torrt, stål mot stål och snabbt slits ut :(

 

hur måter man det ? 

 

derfra komme jo mine tanker om delning af kardanen ved fart på asfalt .mindre stress på drivlinie og dæk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...