Fralle Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Hej alla, Jag har en gammal valp 903 i hyffsat bruksskick som jag tänker försöka renovera och behålla i originalutförande. Det finns lite rost här och där, men på det hela taget är det en bra grund att bygga på. Jag transporterade bilen en lite sträcka härom dagen och upptäckte att bromsen på höger bak låste sig hela tiden. Bilen har stått förvarad i ett par år, men motorn startade och det mesta verkar fungera. Jag kollade så det inte fanns luft i systemet och att där var tillräckligt med bromsvätska. Jag öppnade trumman och allt såg riktigt fint ut. Jag tror att bromsarna är renoverade för inte allt för länge sedan. När jag bromsade tryckte cylindrarna ut bromsbanden men när pedalen släpptes så stannade kolvarna ute. Ingen annan broms låg till. Enda sättet att släppa trycket i hjulcylindern var att öppna luftningsnippeln så oljan och trycket kom ut den vägen. Då gled kolvarna in igen så fint. Jag har funderat lite fram och tillbaka vad som kan vara fel och min fråga är: kan det vara någon förträngning i bromsröret så att oljan inte kan passera tillbaka till huvudbromscylindern? Så fort man rör pedalen går bromsen till och stannar i det läget. Enda sättet att få den att släppa är att öppna luftningsnippeln. Är det värt att köpa helt nya bromsrör, nipplar och verktyg att kraga och byta ut hela klabbet, eller ska jag göra på något annat sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Jag har råkat ut för samma på gamla "vanliga" bilar där bromsslangens gummi svällt på insidan så den funkar som backventil då trycket på bromsvätskan är högre när man trycker på pedalen. Kanske finns fler/andra förklaringar på en valp? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Jag skulle prova byta bromsrör till hjulet som kärvar till att börja med,kan va en förträngning som precis som du skriver. Ganska enkel operation,tror inte ens du behöver hissa upp/ta av hjulet på den Annars kalasfin kapellvalp du har Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Jag har också varit med om att bromsslangarna släppt gummi invändigt och fungerat som backventil. Men nu var det ju en bakbroms och där finns inga gummibromsslangar. Men jag har haft det problemet också och då var det en gummipackning i huvudbromscylindern som måste bytas. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Jag har också varit med om att bromsslangarna släppt gummi invändigt och fungerat som backventil. Men nu var det ju en bakbroms och där finns inga gummibromsslangar. . Ahaaa, inte ens mellan "huvudstammen" och ut till axeln? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Börja med att kolla slangen till bakaxeln. Lossa slangen i ena änden och stoppa i en lite grövre ståltråd kolla så den går hela slangen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fralle Postad 28 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Ja, jag misstänkte att det kunde vara något sådant. Men har jag fel för mig om jag tror att det inte finns gummislang i bromssystemet till bakaxeln? Jag är tyvärr inte i garaget nu, men jag ska absolut kolla rören ut till hjulet när jag får tillfälle! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Ni har ju missat det mest troliga enligt min mening. Ta bort trumman och kolla friktionsytan på backarna, jag tror att du fått en separation där så ena backens friktionsyta har kilat fast sej mellan trumman och den andra backen. Det satsar jag mina pengar på i alla fall. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fralle Postad 28 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Där förlorade du dina pengar Obelix men tack för tipset! Jag hade loss trumman och allt ser helt och fint ut. Hade av bromsbackarna och dom såg nästan helt nya ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Mellan bromspedalen och bromscylindrarna bak finns inga gummislangar alls. Om det vore så att dom andra bromscylinderkolvarna inte heller går tillbaka utan att du luftar, då är det med största säkerhet huvudbromscylindern som krånglar. Men det nämner du inte. Att renovera huvudbromscylindern är mycket lätt, men att demontera och framförallt att montera tillbaka den är besvärligt, ja mycket besvärligt att få i en viss saxpinne. Vi gav upp och fick i en spik. Inte heller det var lätt. Pröva att renovera eller byt hjulcylinder. Ta loss och blås ren båda vägarna bromsröret till höger bak. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fralle Postad 28 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Tack för tipsen alla. Det är bara höger bak som trilskas. Jag återkommer med rapport efter föreslagna åtgärder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Beau, du har en slang mellan ramen och bakaxeln, knöligt annars att få rören att hålla vid fjädring 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Jag ger mig Sören. Pos. 35 i reservdelskatalogen. Men den servar bägge bakhjulen och borde inte kunna låsa enbart höger bakhjul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Jäla Shit också......... SKREV OBELIX 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter Strandberg Postad 28 Juli , 2015 Rapport Share Postad 28 Juli , 2015 Långsökt men du kan ha skit i bromscylinden på det hjulet. Om du tvingar ihop kolvarna med tving, går det? Det är ju ganska fort gjort att lossa luftnippeln och tex slangen mellan axel och ram, för att verifiera med tryckluft att det är öppet både fram och baklänges. Hittar du ett stopp, lossa mitt på sträckan vid t-korset på diffen och testa igen åt båda hållen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 Juli , 2015 Rapport Share Postad 29 Juli , 2015 Ja jag skulle plocka isär den cylindern, Horna lite och göra rent Kolla över gummit i dem och byta om det behövs, koster typ 5 kr och säljs lösa på tex mekonomen Har för mej att det är 1 tums bak på dem. brukar stå om det är 1 tum eller 1,1/4 tum på dem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter Strandberg Postad 29 Juli , 2015 Rapport Share Postad 29 Juli , 2015 Stämmer 1" bak Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ludde Postad 1 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2015 Någon lösning? har ett framhjul som låst sig i garaget.. det är en lite konvo med 240 huvudcylinder och pedalställ, har ju en suzuki samurai kaross på min 3314 ram :-) Edit: det var bara to lossa däcket, knacka lite.. så kom den lös.. släppte på luftningen oxo, då vart det som vanligt.. dock vred jag av den lilla nippeln, är det 6mm? svårt att få på nyckel/hylsa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 1 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2015 Är det inte tum skruv och då troligen en 25 dels tum, dvs 6.25 mm, finns såna små fasta ringnycklar perfekta för luftning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ludde Postad 1 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2015 Jo förmodligen.. för köpa på mig lite mer tum.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 2 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2015 Nja, luftningsnipplarna är 6.35 mm, eller enklare uttryckt 1/4", kvart-tum säger väl dom flesta. En 25 dels tum blir ju bara en dryg mm.... SKRE VOBELIX 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2015 Du har helt klart rätt Obelix "lilla kvarttummaren" ,så tokigt det kan bli.,hade hjärnsläpp och kom inte på vad min lilla ringnycklen kallades för men visst ungefärliga måttet så jag googlade Men här är den lilla raringen nyckeln alla måste ha som skruvade bromsar på den gamla goda tum tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ludde Postad 2 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2015 Kom på det jag också, vart en Biltema kvalitets nyckel.. :-) nu saknas bara nya luftnipplar.. och borra ur den som är trasig, sry om jag stal tråden... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 3 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2015 Kom på det jag också, vart en Biltema kvalitets nyckel.. :-) nu saknas bara nya luftnipplar.. och borra ur den som är trasig, sry om jag stal tråden... Är avbruten nipplen åtdragen och tät så lufta i slangen eller röret. Har för mig att det fanns nipplar med samma gänga så man kunde byta ut dessa kvartummare till något mer greppvänligt tror det var något som gick in på 8 eller 9 mm istället ang kvarttums nipplar så hade jag en gång i tiden en special kvartumsnyckel för bromsluftning ett litet handtag med fast hylsa som hade en slang i änden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.