Gå till innehåll

Köpt elbil


bsvensso

Rekommendera Poster

Inte idag, men för några veckor sedan sålde jag min gamla BMW 540 Touring 1997 till en annan entusiast, och köpte en elbil istället, en Nissan Leaf.

Snacka om lite omställning!

 

Riktigt roligt att prova på något nytt och den passar perfekt för de sträckor vi kör 99% av tiden.

För längre sträckor får man planera utflykterna längs snabb-laddarna eller helt enkelt låna svärmors bil, från kvarteret bredvid.

 

Annars är den riktigt rolig att köra och fullproppad med teknik, vilket är kul :)

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bsvensso: Kul! 24kWh modellen eller har du slagit till på 30kWh?

Själv kör jag Leaf sen i augusti 2014. Har ca 4000mil på mätaren nu och som pendlarbil är den helt fantastisk. 

 

Vinkon: Räckvidden beror mycket på ute temperatur och hur fort man kör. Sommartid och lätt högerfot 15mil. Vintertid 10mil. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt rätt sugen på att leasa en Zoe ett tag...

http://kampanj.renault.se/zoe-privatleasing/

Passar bra för dagl pendling och vi har ju kvar xc70n för långfärder...meeen de satte timers i motorvärmaruttagen på jobbet så det blev en offroadhoj istället :) pendlar jag med den så tjänar jag ju IAF halva bränslekostnader ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bsvensso: Kul! 24kWh modellen eller har du slagit till på 30kWh?

Själv kör jag Leaf sen i augusti 2014. Har ca 4000mil på mätaren nu och som pendlarbil är den helt fantastisk. 

 

Vinkon: Räckvidden beror mycket på ute temperatur och hur fort man kör. Sommartid och lätt högerfot 15mil. Vintertid 10mil. 

 

Vad kul att man har sällskap t.o.m på detta forum!

Det är en 2013 (Generation 2, 24 kWh) med c:a 3000 mil på mätaren. Det är pendlarbil för mig också men den är riktigt härlig att köra.

 

Jag tittade faktiskt på kartan för snabb-laddare i Sverige häromdagen och vissa områden verkar ha det hyfsat tätt men stora delar (t.ex Norrland) verkar vara helt utan. Det blir ju lite jobbigare med långresor då  :rolleyes:

Tanken var lite vagt att man kanske skulle prova att köra till Sverige, men det visar sig att det inte går några färjor över Nordsjön överhuvudtaget numera  :(

 

Annars är ju känslan helt suverän att ha fulltankat (förvisso en liten tank) varje morgon  B)

Jag är helt övertygad att när räckvidden på den här typen av bilar passerar 20 mil (utan att man måste super-snål-köra) kan marknaden slå om tämligen fort.

Man slipper inte bara att tanka men i stort sett all service också. Jag tror jag läste någonstans att motorpaketet har 7 rörliga delar  :wacko:

 

Hittills (3 veckor) har jag använt publika laddare 3 gånger, men 2 utav dem vara på rent prov för att se hur det funkade. En gång på riktigt och det funkade utmärkt.

 

Jag har noterat att man börjar se Tesla bilar lite då och då numera och jag tror att de drar ett tungt lass för att övertyga gemene man om vad som faktiskt går att åstadkomma med ren eldrift.

40 mil räckvidd, 760 hästar, 0 - 100: 2.8 s

(topp-modellen)

Inte illa att snuva en McLaren P1 vid rödljusen med en 7-sitsig familjebil  :D

 

Ok, min Leaf har inte riktigt den nivån på prestanda men 0 - 50 är den Riktig snabb i alla fall  :blush:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fränt! är också rätt sugen på nått åt det eldrivna hållet, men kanske mer åt hybrid hållet.

 

Vi löser det genom att ha tillgång till vanliga bilar när det behövs. Min MX5 för mig själv eller svärmors Fiat ( :blush: )

Annars har vi alla möjliga andra alternativ, Taxi, hyrbil, buss eller tåg. Detta är ett tättbefolkat land...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är riktigt sugen på en el bil,  kör bara ungarna till skolan på morgonen en tur på under km, helt vansinnigt att bara kallköra bil på det sättet.    Hur har ekonomin sett ut om ni slår ut det med laddning och batterilivslängd?

 

Batteri livslängd har alltid varit på tapeten och ett stort orosmoment för många. Efter att ha varit på marknaden ett antal år nu så har det i praktiken visat sig vara ett mycket litet problem. De flesta paketen har ordentliga marginaler och pressas inte till max, varken vid upp- eller ur-laddning. Utvecklingen på batterier är just nu påtaglig och Leaf har fått uppdaterad batteriteknik ungefär vartannat år hittills, där varje generation ger bättre prestanda och tålighet. Som det ser ut nu pratar man om kanske 70% kapacitet efter 10 år eller liknande, beroende på en massa variabler förstås.

Nu i December levereras de första Löv bilarna med det uppgraderade 30 kWh batteriet (original 24 kWh), men i övrigt samma bil.

 

Det finns t.o.m taxi firmor som kör Löv här i England och har passerat 15000 mil med bilarna och fortfarande funkar bra. De bilarna snabbladdas flera gånger om dagen år ut och in!

 

Huruvida du någonsin kommer att byta ut gamla batterier återstår väl att se. De är ju fortfarande dyra men blir billigare varje år. Eftersom utvecklingen är så snabb just nu blir det antagligen enklast att bara köpa en nyare bil model med bättre batterier, istället för att byta ut till gårdagens batterier. Men det finns också redan en skrot marknad där batterierna är väldigt eftertraktade och även olika projekt med reparationer/utbyte av enskilda batteri-moduler eller rent av uppgraderingar av hela paketet till nyare typ.

Lövet har 48 batteri moduler under golvet, om 4 plattor i varje, 196 plattor totalt. Varje modul håller 0.5 kWh.

 

Personligen har det varit lite av en Aha upplevelse just det att kunna köra hur korta sträckor som helst utan den minsta ågren för mekanisk sympati. Ibland tar man bilen runt kvarteret bara för att det går, och i stort sätt är gratis  :)

En full tank kostar bara c:a 25 kr  B)

 

Du får dock lära dig att tänka lite bakvänt från vanliga bilar eftersom landsvägskörning är det värsta för en elbil, och stadstrafik och låg fart det bästa d.v.s ungefär tvärtom mot vad man är van vid  :rolleyes:

I stads trafik kan man köra i många timmar innan batteriet är tomt, det är ju i stort sett bara begränsat av körsträckan. Vid landsvägskörning eller motorväg kanske du får 1 timme, beroende på hur fort du kör  :blink:

 

Jag kör till jobbet blandat körning och mycket trafik. Förbrukningen domineras helt av de 10-15 minuterna av högre fart som ingår medans den resterande halvtimmen i låg fart knappt märks.

T.o.r till jobbet (och retur av samåkningspolaren) blir c:a 6 mil, och det är det c:a 5 mil kvar i tanken efteråt. 1.5 timmes körning totalt t.o.r.

Att sedan tanka upp full tank igen under natten kostar 15 kr  <_<

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min del av världen (Norge) ser man ju Tesla varje sekund på vägen, och andra el-bilar. Den största orsaken till detta, har varit att man då kör helt gratis in till Oslo. Det vill säga att man kunde använda buss-filen, och slippa betala trängselskatt.  Jag kunde fint valt en El-bil som bil nummer två här, men önskar lite mer räckvidd.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-7613-0-06097600-1448632967_thumb.jpg

Det finns Tesla Superchargers iaf i halva Sverige.

Nu är det ju så att för de flesta av oss så är ju volymen mil man kör inte långresor, så min åsikt i frågan är att det saknas destinationsladdare (långsamladdare) på en massa ställen. Tror det skrämmer många från att konvertera över till eldrift när man inte kan ladda på jobbet, när man åker och handlar, eller åker nånstans på helgen etc... Iaf här i Östersundsområdet börjar det redan bli problem med köer till snabbladdare och upptagna offentliga laddplatser.  För är det så att man vill spara soppapengar till sin TGB, BV eller annat kul så är det här facit för vardagsåkandet  :wub: 

bsvensso: Här är en kort summering fårn ett par som körde Leaf från Krok i Jämtland till Brighton ToR 
http://blogg.co2kompensera.se/#category0

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elbilens "hemmaplan" är just som 2:a bil o laddas hemma under natten o kör sen till jobb o skjutsar ungar o matkassar, vilket 20 mil räcker gott o väl för de flesta. Tycker själv det blir fel när man alltid slår på laddinfrastrukturbrister till elbilens nackdel.

Sen att Tessla har sin charm är en annan sak,,, De satsar tillsammans med MAX att du ska kunna köra Oslo-Stockholm-Malmö-Oslo utan bekymmer (mer än tröttna på MAX burgare då?)

På 80 talet hade Gullspångs kraftaktiebolag en elbil!
En el konverterad Tjorv, med ca 100% av lastkapaciteten upptagen av blyack'arna. Men tysst o fint gick den! Bara vindbruset som hördes o lätt surr (nu hade Tjorven ungefär samma Cv värde som C303 så det brusade rejält....)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som jag inte behöver predika för de redan konverterade ;)

 

Otrolig resa till England på den bloggen, men vet inte direkt om det lockar.

Det är som någon sade här, det är inte räckvidd ångest man har, utan laddningsångest d.v.s att man kan hitta laddaren och att den fungerar, är ledig, att det inte är kö, att man har rätt kort eller vad som behövs för att starta den.

 

På lövet får man inte glömma att trycka på knappen för att skippa ladningstajmern också...

;)

Eftersom man i 19 fall av 20 laddar hemma är det normalt inget problem, men på längre resor...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...