Gå till innehåll

Tråkiga bilspekulanter


Beau

Rekommendera Poster

Då vi köpt en Volvo XC70 som familjebil skulle den gamle trotjänaren Volvo 740 bort efter många år i familjen och fortfarande i gott skick. Jag la ut en annons på Blocket och telefonen gick varm + en massa SMS. Den 2:e spekulanten bodde i Kil och ville köpa och hämta bilen samma kväll. Han kom aldrig. Han sa att han krockat på vägen till mig och undrade om jag kunde hålla bilen till nästa dag (idag). Idag kom vi överens om en tidpunkt när han skulle komma och köpa bilen. För några timmar sedan fick jag besked att han inte skall ha bilen. Trist när jag hade så många spekulanter.

 

Har ni andra varit med om liknande beteende bland bilspekulanter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske man ska berätta om en mindre ärlig rutin en bekant hemma i bygden har?  :P

 

När han köper eller säljer bil med "sörlänningar"  så brukar han utnyttja att de brukar ha så fruktansvärt dålig koll på geografin norr om dalälven.

Så han kanske köper en bil söderifrån och han frågar om de inte ska mötas halvvägs. Så medans en från Stockholmstrakten kanske har åkt 50 mil har han själv bara åkt 10 och möts upp i Kårböle eller nåt.

 

Mindre ärligt var det ja...

 

 

Eller den gången en kompis blev uppringd av en spekulant från Stockholm som trodde att Östersund låg i mälardalen :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag skulle åka å kolla på en tgb förra veckan.. Bestämde att jag kommer på fredag.. Å han skulle fixa adressen för den stod på hans jobb..

På fredag frågade jag om han fått tag i adressen för jag skulle sätta mig i bilen å åka dit för å kolla.. Men då hade någon annan ringt samma morgon å sagt att han skulle ha den å ge honom(säljaren) handpenning.. Som han inte hade fått flera timmar senare ..

 

Förbannat dålig stil så de finns ägg till säljare också!

 

Hoppas personen i fråga är aktiv här inne å känner igen sig.. Du är inte omtyckt av mig.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, tråkigt om de lovat

 

Håller på att sälja över sjön nu och det vart en del extra jobb,

och saker man inte visste, som att man skall lämna i från sej hela regbeviset underskrivet, men bara av säljaren 

Lät helt suspekt, men sköter man det andra pappers jobbet rätt så skall de gå till så.

 

Men det känns skumt att låta de åka med båda delarna av regbeviset, men i vissa länder behövs det för att de skall kunna regga in den där och därmed föras ur registret här hemma.

 

Känns som man behöver vara riktigt påläst här annars blir man en dålig säljare 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte riktigt men när jag exporterade en Bmw M5 till Norge blev jag uppringd av tullen och fick bekräfta

att jag sålt bilen till köparna.

Regbeviset ikryssat för "avregning" eller "export" tror jag sänds till transportstyrelsen av tullen.

Man kan även som säljare följa med till tullstationen

 

Men jag tror även att jag fick beställa nåra papper på exporten från transportstyrelsen.

Detta var 2008 så mycket har väl ändrat sig och jag minns inte kankse riktigt

hur det gick till heller.

Reg skyltarna skickade jag föresten minns jag

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sålt ett par bilar till utlandet inom EU, en till England och en till Holland. Skyltarna behöver du inte skicka in. Det räcker med att du intygar att du har förstört dom. Men Transportstyrelsen ville ha någon form av intyg att fordonen verkligen hade exporterats. Bäst är en kopia på regbevis i bilens nya hemland. Men en kopia på fraktsedel från det bolag som utfört transporten duger också. Det finns nog andra möjligheter också.

Det tråkiga som kan hända vid försäljning till utlandet är att du inte lyckas bevisa att du sålt bilen till utlandet och då kvarstår du som ägare för evigt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju både bra o risky business med TRV app, bara scanna QR koden så "äger" man fordonet o kan skriva över den på annan bara man har personens körkort. dvs "fotografera av reg beviset" är inte nåt man ska låta en spekulant göra...

 

Fördelen är att man ser att den försvinner när ägarbytet är registrerat.

 

 

Finns massor av historier här i gränstrakterna då bilar alltid haft höga skatter på andra sidan kölen. Legenden EdaKalle lånade ut verktyg den tiden det var dyrt o importera bilar men gratis o ta in reservdelar. Den i Sverige skrotade bilen kördes till Morokulien, där den skruvades ner i bärbara bitar, bars över gränsen o sattes ihop i Norge för vidare färd...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...