Gå till innehåll

Mitt Objekt: tgb 11 Sid,14


Gäst monkysa

Rekommendera Poster

Gäst monkysa

jovars, men blir ju så mörktt innan man hinner ffå fram kameran. Ska väl offra mig och visa det senaste imorgon. HAde planer på termostat, men vill inte att värmaren ska gå igågå stänga av sig så mycket (fast de gör den kanske inte, men nu finns ju kablarna där, så det är ju inga problem om jag vill ha det i framtiden.

Å idag vart det lite montering av små röda lampor i skåpet. skulle bara köpa en vinkel i metall, men impulsköpte deras lager av röda lampor (5 st) ska kika imorn om det finns fler :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej hej.Fick häromveckan lust att grejja lite med 11an igen nu efter att ha kört dem mestadels. Tog och monterade upp gardiner bak i den så jag slipper nyfikna på morgonen efter att ha sovit i den. Motorvörmare/kupéfläkt ruskades dit och det halkade även in ett band över batterilådan.

 

Sedan så ville jag inte ha kvar den fula radion i mitten, så den revs ur och kastades långt bort. Istället så rev jag ner innertaket och svetsade två plattjärn i taket, som jag preparerat innan med hål och ditsvetsad mutter. Sedan drogs det 12v kabel i taket och diverse högtalarkabel. Taket återmonterades och de fula takbelysningarna fram byttes ut mot nya LED lampor istället. Hål gjordes med hål såg och de nya högtalarna kunde med enkelhet monteras, två fram, och två bak.

 

även en antennkabel drogs in från antennen på vänstersidan (som fick bytas ut) och den på högersidan togs bort.

 

sedan har det inte hänt så mycket. Förutom JUST det ja, det va så tomt på taket så jag slängde dit två extraljus till haha

 

Kvar att fixa nu är:

Stänkskydd på högersidan framtill

Tätlist runt takluckan

jobbigt dörrlås på högerbak

Kolla över framaxeln efter glapp i spindel/hjullager då den rullat en bit nu så allt fått slita in sig igen :)

och säkert något mer som jag glömt av ;)

 

Och ringde igen till fläkt företaget. Då skulle det lämnas en lapp på någons skrivbord, och han skulle ringa upp mig samma dag... ringde någon? när.. dagen efter ringde jag igen, samma sak igen. ringde igen efter 2 dagar... ingen som svarade.. ska testa imorn igen, börjar bli rätt jäkla lack på det företaget, men jag vill ju fortfarande ha min fläkt! haha

Redigerad av monkysa
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter 5 samtal till fläktföretaget så har jag äntligen beställt en fläkt som verkar vettig. Kul historia. jag ringer på måndag lunch, för att få höra av en kille att mannen i säga som jag pratade med sist, inte var inne ftm, utan han skulle lägga en lapp på hans skrivbord. Okej, visst, jag kan gå med på det och blev lovad att han skulle ringa upp mig, dock inte när.. Ringer igen dagen efter och kollar om han existerar, varpå samma historia upprepar sig, han är inte inne, och en lapp lägges på hans skrivbord. Dagen efter när jag ringer svarar dom inte alls...sedan ringer jag igen på fredagen. Då svarar en kille att han som skulle ringa mig har tagit ut semester sen 2 veckor tillbaka, och att det var han som nu skötte fläktförsäljningen. JAHA, men varför sa dom inte det de två första gångerna när jag ringde? nåväl, han skulle maila denna killen och återkomma till mig.. Yeah right tänkte jag.,,, men ack, efter 5 dagar så hade han tydligen mailat med den mannen och kommit fram till att han helt glömt av min fläkt, för den jag egentligen ville ha, var man tvungen att typ beställa 10-20 st för att de skulle tillverkas, och då rekomenderade han en annan snarlik, som jag tog istället, men det hade visst inte gått in. Men nu är den iallafall på väg, ett halvår försent.. så nu ska jag snart börja kapa lite i fläkthållaren (bilens originalhållare) och få på strumpan och så vidare. Kommer bli lite mockligt att få dit den tror jag, men jag hoppas att det ska bli bra nu! vill typ köra den lite i skogen nu. Och undrar om det är någon som har en fungerade magnetventil till övers? den till framhjulsdrift ur-/inkopplingen hade någon hemma, men dem vart 12 volt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Spelar det någon roll vilken sida av fläkten jag kopplar in resistorn? plus eller minus sidan? på tal om fläktar, det har nu gått mer än en månad sedan jag beställde fläkten, och hör och häpna DEN HAR KOMMIT... NOT.. Så nu ska jag återigen ringa dit och be dom inte allt för snabba tjommarna där om dom möljigtvis kan skicka min fläkt i år i alla fall... känns som dom inte vill sälja fläkt till mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll vilken sida av fläkten jag kopplar in resistorn? plus eller minus sidan? på tal om fläktar, det har nu gått mer än en månad sedan jag beställde fläkten, och hör och häpna DEN HAR KOMMIT... NOT.. Så nu ska jag återigen ringa dit och be dom inte allt för snabba tjommarna där om dom möljigtvis kan skicka min fläkt i år i alla fall... känns som dom inte vill sälja fläkt till mig...

 

Hej.

Jag bor strax utanför Köping ( tyvärr kanske man skall tillägga i denna historien.. ;) ) och har du nån info alls om vad du har beställt/ Vill beställa för fläkt så kanske jag kan åka dit och se vad som går att göra på plats ? ?

Byggnaden på deras hemsida vet jag mycket väl vilken den är.

Var en välkänt bilelektriskt firma där förut som det verkar bara ha gått mera och mera utför för varje ägarbyte tyvärr. :( :( :(

 

Hör av dig i såna fall.

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej. Jag vet inte exakt namnet på fläkten jag beställt. Ville ha en fläkt med detta namn: VA13-BP70LL-35A, men den skulle man behöva köpa 20 st för att kunna köpa, så blev rekommenderad en snarlik, så beställde den, vilket jag gjort 2 gånger nu, men den kanske också behöver beställas 20 gånger innan dom ens bryter malmen så att säga.. Ringde i fredags och då skulle dom ringa tillbaka, vilket dom ... inte gjorde. Någon som vet ett annat ställe där man slipper vänta i flera år och inte behöver beställa sina saker 5-6 gånger innan grejerna kommer? Om dom är dyra spelar ingen roll, betalar hellre 4000 för en fläkt jag får, än 1500 för en som man inte får tag på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du Alex jag skall ta och kolla med Lantmanna maskin här i Skänninge, vet då att de säljer 12 v fläktar till allt möjligt från maskiner till höfläktar,

vad är det för specar jag behöver veta förutom att det skall vara en 24 v,

mått- antal blad- rikting åt vilket håll fläkten skall jobba - hur mycket den skall blåsa "alltså kubikmeter i minuten eller liter i sekunden, hur man nu räknar.

Tore Boström maskin, har också mycket till olika maskiner och redskap, de finns också här i skänninge, där har jag lyckats skapa ett företags konto,

vet inte om de har rätt fläktar

kan ju vara värt att kolla i alla fall,

Nu ligger jag med 39,5-7 i feber nu, men så fort jag blivit frisk kan jag åka in och höra med dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ikke akkurat hvilke spesifikasjoner du legger i vifta di men her er f.eks. en 12" (litt mindre men kraftigere motor/færre blader):

 

http://www.ebay.de/i...=item4843a43aed

 

Forferdelig lettvint for dere eu-borgere å handle i tyskland.

Mulig overnevnte eksempel krever en mellomadresse i tyskland men ofte sender de bare du spør.

Du trenger bare å legge inn en tysk adresse midlertidig som din primæradresse for å kunne by. ;)

Redigerad av Halfsafe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då springer jag in och hör med dem på måndag.

Nä luftflödet är väl inte det absolut viktigaste att veta, om jag förklarar vad det är till för motor och kyl så vet de nog på ett ungefär, drar den igenom för mycket luft blir det ju en lägre temp fortare och vise versa, man styr väl det hela med en givare samt "badnings brytare" ändå,

Det viktigaste är ju diametern och om att den är sugande och hur många volt den skall ha för att drivas.

 

malte månson bygger ju i hop motorer på beställning och renoverar gamla motorer så de borde säkert veta vad som krävs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok då springer jag in och hör med dem på måndag.

Nä luftflödet är väl inte det absolut viktigaste att veta, om jag förklarar vad det är till för motor och kyl så vet de nog på ett ungefär, drar den igenom för mycket luft blir det ju en lägre temp fortare och vise versa, man styr väl det hela med en givare samt "badnings brytare" ändå,

Det viktigaste är ju diametern och om att den är sugande och hur många volt den skall ha för att drivas.

 

malte månson bygger ju i hop motorer på beställning och renoverar gamla motorer så de borde säkert veta vad som krävs

 

Hur har det gått för dig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan inte kommit utanför dörren :mellow: Hela gänget här hemma ligger däckade i magsjuka och elak förkylning, till och med ända barnvakten Mormor och Morfar ligger dåliga med magsjuka, Bara jag frisk som fått ta hand om dem :( .

Det har inte varit läge att släpa med sej en ettåring som skiter blöjan full så det rinner genom byxorna på 1-2 minuter 7-9 gånger om dagen ;) .

Men hon har blivit bättre under helgen, så i morgon åker jag till Lantmanna samt Malte Månson och kollar, med en frisk unge . :)

Jäkla dagis, fattar inte att ungen kunnat släpa hem så mycket sjukdomar på så kort tid. Själv måste jag ha järn mage efter allt kaffe då jag är den ända som klarat mej B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag satt båda firmorna på att kolla om de kunde få fram en fläkt med rätt specifikationer.

De hade inte tid att stå och leta i sina kataloger mm ute i butiken, då det var fler kunder där, men jag skall inom i slutet av veckan och få höra vad de skakat fram och pris, med och utan moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll vilken sida av fläkten jag kopplar in resistorn? plus eller minus sidan?

 

Som jag har lärt mig så skall man ALLTID koppla in på + sidan i en - jordad bil pga att om man begränsar jorden på nånting så tar strömmen lättaste vägen och kan gå "baklänges" genom saker och ställa till riktiga funderingar och bekymmer..

 

Nu ligger jag med 39,5-7 i feber nu, men så fort jag blivit frisk kan jag åka in och höra med dem

 

 

Jäkla dagis, fattar inte att ungen kunnat släpa hem så mycket sjukdomar på så kort tid. Själv måste jag ha järn mage efter allt kaffe då jag är den ända som klarat mej B)

 

Allt verkar du inte klara dig ifrån iallafall.. ;)

Men vet hur det kan vara då jag själv har småbarn...känns ibland som man inte är annat än hemma och tar hand om nån som är sjuk..

Dock har jag "turen" att vara 7dagars pappa så den andra veckan får man slita desto mera..

 

Sorry för O.T

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

post-5138-0-51521500-1332195593_thumb.jpg

Fått en fläkt nu. Börjat bygga fäste. HAr tagit ett originalfäste, kapat bort stängerna bak, justerat lite och svetsat lite. Har ingen aning om det kommer fungera än. Bygger ca 5 cm framåt, men kan om det går flytta ramfästet bakåt och vinna lite plats framåt, om det nu behövs.

 

post-5138-0-96572300-1332195658_thumb.jpg

Som det är nu, prototyp typ 3.

 

post-5138-0-90537600-1332195691_thumb.jpg

Fästet för just fläkten

 

post-5138-0-44933100-1332195705_thumb.jpg

Vet inte om jag lagt upp hur min radio-låda blev?

post-5138-0-13902800-1332195672_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på radiolådan, vad är den byggd av, innehåll samt hur den är fäst?

är någon gammal militär radio grej. Tror den sitter i ambulans skåpet. Innehåller relä plus knapp till mina extraljus på taket och min radio. Lite ändringar inuti med fästen bara.

Fäst med 4 skruvar i 2 plattjärn som sitter fastsvetsade i taket.

Redigerad av monkysa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...