Gå till innehåll

Lokala väderrapporter


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Här ramlar det ner en del nu, och blåser hit ner till husen lite mer.

Nästan så jag sätter mej och åker efter snöblads ämnet och börjat smida på något, kanske till traktorn om inte annat  :)

Ett rakt blad på lastaren är bättre än inget  :P

Har du lagt på snökedjorna på traktorn? "Det blir änna slinkut i morrondaggen" annars! :lol:

 

Nu får nog till och med jag leta fram vinterdäcken. Väglaget har blivit lite väl oljämt för att länsman ska godkänna sommardäck :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt på snökedjorna på traktorn? "Det blir änna slinkut i morrondaggen" annars! :lol:

 

Nu får nog till och med jag leta fram vinterdäcken. Väglaget har blivit lite väl oljämt för att länsman ska godkänna sommardäck :ph34r:

 

Bra ide, gör det! En av mina anställda, vi kan kalla honom Lasse, som har stuga i Blekinge körde dit en lördag morgon för några veckor sedan. Inte en snöflinga i hela Skåne eller Blekinge denna vinter och ett par plusgrader, näst intill sommarväglag. I Sölvesborg var det poliskontroll med alkoprov. Medan Lasse blåste gick en annan polis runt bilen och kollade bl a Lasses nästan nya sommardäck. Blåsningen var givetvis helt ok men han åkte så att säga på en blåsning till. Den nitiske polismannen ansåg nämligen att väglaget krävde vinterdäck, Lasse protesterade och sade att det är ju sommarväglag! Polisen skrapade då med foten i asfalten och sade - "Det tycker inte jag och det är min uppfattning som gäller"! Diskussion uppstod och Lasse fick då klart för sig att han kunde neka att acceptera böter på platsen men skulle inte ha en chans i tingsrätten, möjligen kunde det förvärra det hela. Den "lektionen" kostade Lasse 1.200kr... :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt på snökedjorna på traktorn? "Det blir änna slinkut i morrondaggen" annars! :lol:

 

Nu får nog till och med jag leta fram vinterdäcken. Väglaget har blivit lite väl oljämt för att länsman ska godkänna sommardäck :ph34r:

Nä jag drar traktorn dit jag behöver lyfta med vinschen på 13 bilen om det så behövs :P . Har inte hunnit skaffa kedjor än :mellow: .Ja eller byggt om några av de jag har.

Men den verkar knalla på bra så länge det inte är blank is.

 

Motorvärmaren var en bra en, glömde av att jag satta på den, nu i kväll vid -4 grader och snöandes hela dagen/kvällen, så var hela motorhuven ren från snö och is fast det fortfarande snöade och det låg minst 10 cm på huven när jag drog i gång den ;) .Då är det ju inte så mycket som skyddar från sidorna så motorn var nog riktigt varm å go

Skulle varat kul att se hur många watt den är på men jag kom inte åt att kolla nu efteråt, och jag demonterar inte den för att kolla  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag får inga stötar från huven i alla fall :huh:  

 

Nä jag bytte ju slangarna från kylaren och till vattenpumpen, Då hade jag den ju värmaren lös. sen pillade jag ner den så den inte skulle vara i vägen, så texten på den är ner och in mot kylaren. Men med en bra typ " tandläkar spegel" så löser jag nog det om det behövs  :)

 

Känns inte så viktigt, Att motorn blir varm är viktigare sen om huven blir ren samtidigt får jag väl ta det som en bonus  :D 

Kan ju värma vantar där då, medans jag väntar på att den skall bli start villig  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ide, gör det! En av mina anställda, vi kan kalla honom Lasse, som har stuga i Blekinge körde dit en lördag morgon för några veckor sedan. Inte en snöflinga i hela Skåne eller Blekinge denna vinter och ett par plusgrader, näst intill sommarväglag. I Sölvesborg var det poliskontroll med alkoprov. Medan Lasse blåste gick en annan polis runt bilen och kollade bl a Lasses nästan nya sommardäck. Blåsningen var givetvis helt ok men han åkte så att säga på en blåsning till. Den nitiske polismannen ansåg nämligen att väglaget krävde vinterdäck, Lasse protesterade och sade att det är ju sommarväglag! Polisen skrapade då med foten i asfalten och sade - "Det tycker inte jag och det är min uppfattning som gäller"! Diskussion uppstod och Lasse fick då klart för sig att han kunde neka att acceptera böter på platsen men skulle inte ha en chans i tingsrätten, möjligen kunde det förvärra det hela. Den "lektionen" kostade Lasse 1.200kr... :(

Jag har några egna dyrköpa erfarenheter på området :D

De första 15åren jag hade körkort hade jag dock aldrig vinterdäck och visst hamnade jag vid sidan av vägen ibland men inget allvarligt mest bara faskörningar. Hade jag haft vinterdäck hade jag förmodligen bara kommit längre ut i skogen :lol:

På våra breddgrader där det kanske råder vinterväglag 2 veckor per år är vinterdäcks hystering väldigt överdriven. Det är mycket viktigare att rätta sig efter väglaget! Sedan får länsman tycka vad han vill :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag drar traktorn dit jag behöver lyfta med vinschen på 13 bilen om det så behövs :P . Har inte hunnit skaffa kedjor än :mellow: .Ja eller byggt om några av de jag har.

Men den verkar knalla på bra så länge det inte är blank is.

 

Motorvärmaren var en bra en, glömde av att jag satta på den, nu i kväll vid -4 grader och snöandes hela dagen/kvällen, så var hela motorhuven ren från snö och is fast det fortfarande snöade och det låg minst 10 cm på huven när jag drog i gång den ;) .Då är det ju inte så mycket som skyddar från sidorna så motorn var nog riktigt varm å go

Skulle varat kul att se hur många watt den är på men jag kom inte åt att kolla nu efteråt, och jag demonterar inte den för att kolla  :)

Det är när du har vikt på lastarn eller när du ska skjuta undan snön som du kommer att upptäcka nyttan med kedjor ^_^

 

Hade du nu haft en effektmätare hade du kunnat sitta inne i soffan och se hur mycket din motorvärmare drar effektmässigt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det fanns ju 3 st stift på kontakten  :P  Måste väl vara 3 faser då  ^_^

Nä jag skulle gärna ha ett 3 fas uttag där nere, men då får jag gräva ner kabel från elskåpet själv, och står för inkopplingen.

Har bara en enfas uttag, men säkrat med en 25 Amp säkring. Det går många skarv kontakter på det uttaget nu kan jag direkt säga, så det blir väl nästan inte 220 v kvar till slut  :D

 

Men ledningarna hänger ju "nakna" utanför så jag får skaffa krokar att hänga på och tjuva strömmen från 3 fasen som går i luften till husen 

eller koppla in med direkt på stolpen. Undrar vad markägaren blir minst förbannad på mej för  :ph34r:

 

Ok har blåser det som vanligt när jag skall ut och greja, Bor man på slätten så är det mer vanligt att det blåser än att det inte gör det. s

Så snöar det lite och temp på - 4 grader C 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beratta mer om taltet du har for 40:an?

Jag ar mycket intresserad av nagon losning for att skydda min lastbil mot vader och vind. Forsta forsoket med presenning slog inte sa val ut...

Det är ett Dancover Store tält som jag köpte för 10år sedan L10 x B3,5 x H3,0 meter. PVC-duk på stomme av lackade stålrör (modell "grovparty" tält ^_^ ). Jag skruvade stombågarna i impade plank och reste på en avgrusad yta. PVC-duken håller riktigt bra men tråden i sömmarna, spännband och tåg började ruttna upp efter 5-6år. Tråkigt då tältet kostar en del :(

 

Detta är väldigt likt mitt:http://www.dancovershop.com/se/product/baathallar/baattlt-35x10x3x38-m-vit.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blöt snö har det fallit de senaste dygnen.

Markägaren var inte hemma i går så det var ej plogat. "hade min dotter och hund" så jag kunde inte sno hans traktor och sätta på skopan heller, och ploga själv. och fyrhjulingen han plogar med normalt stod i larmat garage  :(

Kom nästan inte upp för backen i går så bilen står uppe på ladugårdsplanen, vilket nog var ett klokt beslut då jag inte kommit upp utan att sätta på kedjorna på bilen eller vinschat upp mej med 13 bilen i dag.

 

Fortsatt snö nu under förmiddagen, så bilen får nog stå kvar uppe på planen även i natt. orkar inte börja bråka med kedjor tidigt i morgon när dottern skall till dagis, Vi kan ju åka ståndsmässigt med 13 bil om det krisar i å för sej  :P

 

Nu har han dock hjälpligt fått bort snön med sin fyrhjuling i dag. Men det blir inte 100% bra att trycka blötsnö på ojämnt underlag med fyrhjuling och snöblad. det ligger kvar 2-4 cm att slira i, så jag får nog ta och fixa plog till min egen traktor och städa när det blir så här.

 

Kollade på fästena på lastaren och det visade sej att den var ombyggd till att passa alla redskap som de har till nya traktorn.. 

Så jag kan börja med att fixa kedjor och låna skopan han har till sin traktor  :)

Jag skulle även få låna adaptern till lilla BM fästet om jag behövde något av de redskapen som blev kvar efter han sålde sin baklastare   :wub:

 

Skall jaga ut unge och ta och handskotta lite, sen blir det nog en 13 bils tur i snön under eftermiddagen  ^_^

 

Bara ca 15 cm totalt här än, om man mäter där det inte blåst upp i vallar  ;)

Redigerad av H.Hansen
Angav snö mängd
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bara 3 timmar att rensa bort det jag ville ha rent här på uppfarten och in vid bryggeriet.

Någon som tror jag har tokläst om bränslepump och inställningar samt service på dem till Fordsonen i dag.

 

Det driver fort igen på vägarna här på slätten. Och vi skall inte tala om hur bilen såg ut som stått uppe på planen, det var en blandning av is klump och snö hög, kom nästan inte in i den för att komma åt borste och snöskrapa då handtagen på dörrarna isat igen.

Så nu i kväll åkte motor värmaren på i 13 bilen, Måste ju få i väg Dottern till dagis tidigt i morgon, och det snöar här än.

Inte första gången vi kör dit med den, så allmänt fönster häng från övriga dagis barn är väntat  :)

Hon blir poppis bland killarna när hon kommer i pappas "gröna lastbilen"  :P

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej...det ska va vinter ända in slutet av juli i scandinavia påstår dom på "wheather forecast" ^_^

 

Det hade ju inte varit så dumt! För en som har pengar investerade i lite större snöröjningsmaskiner är det inte så kul för plånboken när vi nu har andra vintern helt utan snö här nere i Skåne...  :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade ju inte varit så dumt! För en som har pengar investerade i lite större snöröjningsmaskiner är det inte så kul för plånboken när vi nu har andra vintern helt utan snö här nere i Skåne...  :(

Aaa ok det låt biege...

Inte nån snö överhuvudtaget??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...