Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Då var sista träffen för detta året avklarat för min del.

Jag har fått tag i ett kallgarage som jag ska ställa in bilen i under vintern så i år slipper man ha ångest varje gång man tittar ut genom fönstret och ser bilen stå ute i ur och skur :(

Till våren ska jag bygga en carport så den hamnar under tak, kommer att göra gott för bilen :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Hello!

 

My build is just a copy of Danel L's concept.

In this thread you can find some info about Daniels solution  http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5259-ombyggnad-av-tgb13/

And in this tread another meber is doing a similar build http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10100-byte-till-dieselmotor-i-min-tgb11/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes i saw Daniels thread, but i am interested in the detail of the adaptor plate modification & the bearing used. Do you have pictures or machining drawings?

Which flexible coupling is used? Is it also from the donor 300 MB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hi Fredrik,

 

Sorry to ask again, but i could really benefit from your experience:

- Do you have the design drawing for your inlet manifold?

- What did you do exactly for the transfer box input? The machining of the adaptor details? Did you make a solution similar to Gripen for the input shaft or different?

 

Thanks, Paul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello again!

 

Unfortunatly the machineshop that made my inlet flange did not save the drawings. I got a paper copy of it byt i cant find it :(

The rest of the inlet maifold is just a straight tube and 12 bends welded togheter.

 

We used the original input shaft and rear end of the gearbox.

The rear end of the gearbox and a new end cap is machined to fit a bearing. The original seal is removed so the bearing gets lubricated.

The input shaft is pressed into a custom made output shaft and firmly welded togheter.

This setup has vorked without any problems for me and Daniel.

 

There are unfortunaltly no drawings of any part of the build and i dont even have the bearing number.

 

I hope this helps a bit

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HI Fredrik,

 

Thank you for the answers. I think i understand. It would be very nice to know the bearing number if you could find it?

Did you cut the 3 point flange from the driveshaft of the mercedes and weld that to the input shaft?

So your input shaft has a nut on the rear end as standard (not modified like Gripen has done)

 

Paul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja här händer inte mycket. Har väl inte tänkt grejja så mycket med bilen i år.

 

Insugsfiltret är det enda jag tänkt fixa i år.

Har ju idag ett sportfilter som iofs gör jobbet men den dämpar inte insugsljudet så det låter för mycket och dessutom så gillar jag inte riktigt de här oljade filtrens.

 

Planen är att ta 2 originalfilterhållare för att få tillräckligt med luft. Det medför att jag måste mbygga en ny motrokåpa som är lite större .

Det är egentligen helt ok för då kan jag piffa till funktionen lite oxå.

 

Återkommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

En kompis och jag underredsbehandlade våra bilar helgen innan midsommar och det var ett riktigt skitjobb men va gott att ha gjort det :)

Annars händer det inte så mycket på mekfronten, satte in en CTEK panelanslutning till 12v batteriet och förbättrade fästet till gaswiren mot motorn men utöver det står det still.

I sommar är det mestadels arbete i trädgården som gäller :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis och jag underredsbehandlade våra bilar helgen innan midsommar och det var ett riktigt skitjobb men va gott att ha gjort det :)

Annars händer det inte så mycket på mekfronten, satte in en CTEK panelanslutning till 12v batteriet och förbättrade fästet till gaswiren mot motorn men utöver det står det still.

I sommar är det mestadels arbete i trädgården som gäller :huh:

Arbete med trädgården?? :huh: där ska det ju stå militärfordon i alla dess slag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Barnen blir större och tydligen jag med :) så jag har inhandlat ett c302 takräcke som ska moddas lite för att passa min bil.

Tanken är att kiddsen ska få sova i ett taktält och det ska finnas utrymme över för nån förvaringslåda och kanske vattendunk. Vi får se!

 

För stunden är står bilen hemma hos föräldrarna för jag håller på med stensättning hemma men om ett par veckor är det klart och då ska tgb'n få lite kärlek!

 

Återkommer med bilder :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taktält blir ett måste på Island och jag har klurat på ett par idéer.... Jag vet inte om de kan vara något för ditt bygge?

 

 

Under takräcket skulle det vara bra att kunna klämma in 2 st Sahara-stegar samt ett grovt avloppsrör där man kan transportera fiskespön utan att plocka av rullen. Helst ett högt räcke med andra ord. På andra sidan skulle man kunna klämma in en riktigt stor markis.

 

Den andra tanken är att försöka skydda fästena så att man inte sliter av hel räcket om man gnuggar sig mot ett träd, möjligtvis genom att fästa det i de färdiga fästena ovanpå taket istället för i dropplisten.

 

Jag ser fram emot att se hur ditt räcke blir, jag har nog ett år kvar innan mitt skall konstruera så nu kan man luta sig tillbaka å vänta på dina bilder... :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Då har bilen väckts ur vinterdvalan och står på uppfarten igen :)

 

Det som jag tänkt göra med bilen i år är:

 

1. Delvis bygga om elsystemet. Glödstift och startmotor kommer att gå på 12 volt. Det innebär att jag har en 24 volt startmotor till 603 och 606 till salu.

2. Flytta upp generatorn för att få mer plats mellan framaxeln och motorn.

3. montera dit mitt takräcket från en C202. Krävs lite moddning innan det passar.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...