Fredrik L Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Då var sista träffen för detta året avklarat för min del. Jag har fått tag i ett kallgarage som jag ska ställa in bilen i under vintern så i år slipper man ha ångest varje gång man tittar ut genom fönstret och ser bilen stå ute i ur och skur Till våren ska jag bygga en carport så den hamnar under tak, kommer att göra gott för bilen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Men du använder den väl även vintertid? Eller inget snöåkande alls för dig? Det tycker jag nog är roligaste körningen :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Så mycket vinterkörande brukar det inte bli av och jag är för lat att slänga på kedjorna Näe men jag vill inte ha den ute i vinter och sabba målningen nu när jag ändå ska bygga carport i vår! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Förstår precis. Jag vill ha min inne i värmen men får inte plats nånstans :-( Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Ja man blir lätt deppig av att se bilen stå ute i ur och skur Satan va avis jag är på er som har ett gott garage att ställa in pärlan i! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 2 November , 2013 Rapport Share Postad 2 November , 2013 Nu står bilen undanställd för vintern. Känns riktigt bra att inte ha den ute under bar himmel även om det betyder att jag inte kan använda den på en gäng månader... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hoss Postad 7 April , 2014 Rapport Share Postad 7 April , 2014 Hello Fredrik, I am very interested in the details of the OM606 conversion, could you please give more details? I looked for Daniel's orginal post, but the pictures are incomplete. Sorry i do not speak Swedish. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 April , 2014 Rapport Share Postad 9 April , 2014 Hello! My build is just a copy of Danel L's concept. In this thread you can find some info about Daniels solution http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5259-ombyggnad-av-tgb13/ And in this tread another meber is doing a similar build http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10100-byte-till-dieselmotor-i-min-tgb11/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hoss Postad 9 April , 2014 Rapport Share Postad 9 April , 2014 Yes i saw Daniels thread, but i am interested in the detail of the adaptor plate modification & the bearing used. Do you have pictures or machining drawings? Which flexible coupling is used? Is it also from the donor 300 MB? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hoss Postad 23 April , 2014 Rapport Share Postad 23 April , 2014 Hi Fredrik, Sorry to ask again, but i could really benefit from your experience: - Do you have the design drawing for your inlet manifold? - What did you do exactly for the transfer box input? The machining of the adaptor details? Did you make a solution similar to Gripen for the input shaft or different? Thanks, Paul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 April , 2014 Rapport Share Postad 24 April , 2014 Hi Paul! I'll try to answer your questions as best i can tonight. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 April , 2014 Rapport Share Postad 24 April , 2014 Hello again! Unfortunatly the machineshop that made my inlet flange did not save the drawings. I got a paper copy of it byt i cant find it The rest of the inlet maifold is just a straight tube and 12 bends welded togheter. We used the original input shaft and rear end of the gearbox. The rear end of the gearbox and a new end cap is machined to fit a bearing. The original seal is removed so the bearing gets lubricated. The input shaft is pressed into a custom made output shaft and firmly welded togheter. This setup has vorked without any problems for me and Daniel. There are unfortunaltly no drawings of any part of the build and i dont even have the bearing number. I hope this helps a bit Fredrik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hoss Postad 24 April , 2014 Rapport Share Postad 24 April , 2014 HI Fredrik, Thank you for the answers. I think i understand. It would be very nice to know the bearing number if you could find it? Did you cut the 3 point flange from the driveshaft of the mercedes and weld that to the input shaft? So your input shaft has a nut on the rear end as standard (not modified like Gripen has done) Paul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 25 April , 2014 Rapport Share Postad 25 April , 2014 Hello! I'll try to answe on sunday Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 17 Maj , 2014 Rapport Share Postad 17 Maj , 2014 Ja här händer inte mycket. Har väl inte tänkt grejja så mycket med bilen i år. Insugsfiltret är det enda jag tänkt fixa i år. Har ju idag ett sportfilter som iofs gör jobbet men den dämpar inte insugsljudet så det låter för mycket och dessutom så gillar jag inte riktigt de här oljade filtrens. Planen är att ta 2 originalfilterhållare för att få tillräckligt med luft. Det medför att jag måste mbygga en ny motrokåpa som är lite större . Det är egentligen helt ok för då kan jag piffa till funktionen lite oxå. Återkommer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
darius_ro1 Postad 8 Juni , 2014 Rapport Share Postad 8 Juni , 2014 Hi, What steering box did you use? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 9 Juni , 2014 Rapport Share Postad 9 Juni , 2014 Hi! The stering box is from a Gelendewagen. I dont know from what year Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 30 Juni , 2014 Rapport Share Postad 30 Juni , 2014 En kompis och jag underredsbehandlade våra bilar helgen innan midsommar och det var ett riktigt skitjobb men va gott att ha gjort det Annars händer det inte så mycket på mekfronten, satte in en CTEK panelanslutning till 12v batteriet och förbättrade fästet till gaswiren mot motorn men utöver det står det still. I sommar är det mestadels arbete i trädgården som gäller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 30 Juni , 2014 Rapport Share Postad 30 Juni , 2014 En kompis och jag underredsbehandlade våra bilar helgen innan midsommar och det var ett riktigt skitjobb men va gott att ha gjort det Annars händer det inte så mycket på mekfronten, satte in en CTEK panelanslutning till 12v batteriet och förbättrade fästet till gaswiren mot motorn men utöver det står det still. I sommar är det mestadels arbete i trädgården som gäller Arbete med trädgården?? där ska det ju stå militärfordon i alla dess slag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 30 Juni , 2014 Rapport Share Postad 30 Juni , 2014 Kan bara hålla med eller ännu hellre i ett stort fett garage! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2014 Barnen blir större och tydligen jag med så jag har inhandlat ett c302 takräcke som ska moddas lite för att passa min bil. Tanken är att kiddsen ska få sova i ett taktält och det ska finnas utrymme över för nån förvaringslåda och kanske vattendunk. Vi får se! För stunden är står bilen hemma hos föräldrarna för jag håller på med stensättning hemma men om ett par veckor är det klart och då ska tgb'n få lite kärlek! Återkommer med bilder 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 27 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2014 Taktält blir ett måste på Island och jag har klurat på ett par idéer.... Jag vet inte om de kan vara något för ditt bygge? Under takräcket skulle det vara bra att kunna klämma in 2 st Sahara-stegar samt ett grovt avloppsrör där man kan transportera fiskespön utan att plocka av rullen. Helst ett högt räcke med andra ord. På andra sidan skulle man kunna klämma in en riktigt stor markis. Den andra tanken är att försöka skydda fästena så att man inte sliter av hel räcket om man gnuggar sig mot ett träd, möjligtvis genom att fästa det i de färdiga fästena ovanpå taket istället för i dropplisten. Jag ser fram emot att se hur ditt räcke blir, jag har nog ett år kvar innan mitt skall konstruera så nu kan man luta sig tillbaka å vänta på dina bilder... :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 September , 2014 Rapport Share Postad 21 September , 2014 Jag gör nog mitt takräcke så lågt mot taket som möjligt och alla prylar man vill ha med får hamna ovanpå. Nu händer det inget eftersom jag saknar garage Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Då har bilen väckts ur vinterdvalan och står på uppfarten igen Det som jag tänkt göra med bilen i år är: 1. Delvis bygga om elsystemet. Glödstift och startmotor kommer att gå på 12 volt. Det innebär att jag har en 24 volt startmotor till 603 och 606 till salu. 2. Flytta upp generatorn för att få mer plats mellan framaxeln och motorn. 3. montera dit mitt takräcket från en C202. Krävs lite moddning innan det passar. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Härligt Ett sant och äkta vårtecken Fint att du är på G med något spännande igen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.