Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Då har passagerarstolen hittat in i bilen.

 

Planen var att använda tgb glidskenor då de som sitter på stolen bygger för mycket.

Tyvärr visade det sig att det blev för mycket även med tgb glidskenor så jag fick monterat den stumt mot golvet. I det här läget önskar jag att man inte var så ståtlig (192 friska cm). Hmm Volvo borde byggt bilarna för fullvuxna män!

Höjdjusteringen fram och bak fungerar fortfarande åtminstonde fortfarande .

Ni får hålla tillgodo med kassa mobilbilder ;)

 

post-5260-0-60700400-1368124306_thumb.jpg

Så ser det ut från början

 

post-5260-0-56978800-1368124321_thumb.jpg

Nitarna borras ur

 

post-5260-0-15181000-1368124334_thumb.jpg

Rensat

 

post-5260-0-57112900-1368124370_thumb.jpg

Ett par järn för montering tillverkas. Tidig bild så järnen som går ut till originalstolens bulthål syns inte.

 

post-5260-0-95237300-1368124390_thumb.jpg

La en timme på att modda tgb´s glidskenor så jag fick manöverspaken på höger sida helt i onödan

 

post-5260-0-11591500-1368124404_thumb.jpg

Å så bidde det.

 

Just nu har jag en övertalningskampanj mot frugan för att få montera förarstolen likadant. Hon är emot det för då "låser jag henne ute från att köra bilen" Jo det är väl sant men hon har å andra sidan inte suttit bakom ratten de senaste 2 åren! :huh:

Jaja vad ska man göra?

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har passagerarstolen hittat in i bilen.

 

Planen var att använda tgb glidskenor då de som sitter på stolen bygger för mycket.

Tyvärr visade det sig att det blev för mycket även med tgb glidskenor så jag fick monterat den stumt mot golvet. I det här läget önskar jag att man inte var så ståtlig (192 friska cm). Hmm Volvo borde byggt bilarna för fullvuxna män!

Höjdjusteringen fram och bak fungerar fortfarande åtminstonde fortfarande .

Ni får hålla tillgodo med kassa mobilbilder ;)

 

attachicon.gifIMAG0390.jpg

Så ser det ut från början

 

attachicon.gifIMAG0392.jpg

Nitarna borras ur

 

attachicon.gifIMAG0393.jpg

Rensat

 

attachicon.gifIMAG0394.jpg

Ett par järn för montering tillverkas. Tidig bild så järnen som går ut till originalstolens bulthål syns inte.

 

attachicon.gifIMAG0395.jpg

La en timme på att modda tgb´s glidskenor så jag fick manöverspaken på höger sida helt i onödan

 

attachicon.gifIMAG0396.jpg

Å så bidde det.

 

Just nu har jag en övertalningskampanj mot frugan för att få montera förarstolen likadant. Hon är emot det för då "låser jag henne ute från att köra bilen" Jo det är väl sant men hon har å andra sidan inte suttit bakom ratten de senaste 2 åren! :huh:

Jaja vad ska man göra?

Stiligt :) , klart du ska montera stol så hon blir nöjd så du kan åka med o dricka grogg ;) 

Sen är det ju så att en riktig svensk soldat är 175-180 cm lång finns ingen som faller utanför den mallen väll? ;)

Kanske därför jag inte behövdes i det militära.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Sen är det ju så att en riktig svensk soldat är 175-180 cm lång finns ingen som faller utanför den mallen väll? ;)

Kanske därför jag inte behövdes i det militära.......

 

Hahaha, jag var ju på marginalen då. Men jag gjorde väl aldrig nåt vettigt eller speciellt seriöst ändå så..

Jooo.. matrasterna var man ju duktig att passa tiden på iaf.  :D:lol:  

 

Ser bra ut Fredrik, är elstyrning och såndant kvar i stolarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag var ju på marginalen då. Men jag gjorde väl aldrig nåt vettigt eller speciellt seriöst ändå så..

Jooo.. matrasterna var man ju duktig att passa tiden på iaf.  :D:lol:  

 

Ser bra ut Fredrik, är elstyrning och såndant kvar i stolarna?

Nä jag byte elstolarna mot manuella. Kände att det skulle bli för omständligt med elstolar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har passagerarstolen hittat in i bilen.

 

...

Just nu har jag en övertalningskampanj mot frugan för att få montera förarstolen likadant. Hon är emot det för då "låser jag henne ute från att köra bilen" Jo det är väl sant men hon har å andra sidan inte suttit bakom ratten de senaste 2 åren! :huh:

Jaja vad ska man göra?

 

 Göra o göra? Finns bara en möjlighet- köp en egen TGB till henne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt lite mer under helgen.

 

Förutom lite småpill här och där fick jag gjort klar min kompressoranläggning med fattigmans ctis.

Bilder? Det kommer :)

 

Bäst av allt är att jag verkar ha hittat orsaken till mina vibrationer.

Fästet till ett av de övre reaktionsstagen hade ovala hål så även om bulten är dragen har staget slagit fram och tillbaka i det ovala hålet.

Fixade felet och nu är det roligt att åka tgb igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var ett tag sedan jag skrev nåt här och en del har ju hänt med bilen.

 

Samtliga dörrlister bak har blivit bytta så nu är bilen så tät den kan bli.

Jag har lagt i nytt kitt i takskarvarna så nu droppar det inte in vatten längre, får se hur länge det håller :)

Lite annat småkrafs har fixats till oxå så min lista krymper stadigt ;)

 

Kompressorbygget är färdigt och jag har faktiskt dokumenterat med kassa mobilbilder i vanlig ordning.

 

Det blev som jag nämt tidigare ett fattigmans CTIS.

Mest pga jag inte har någon automatik som stänger kompressorn så jag vill inte använda en vanlig luftpåfyllare och riskera att kompressorn jobbar mot ett slutet system. Har iofs en säkerhetsventil men jag vill inte det ändå.

 

 

post-5260-0-32486000-1369648506_thumb.jpg

En slang ansluts till alla 4 bakdäcken

 

post-5260-0-29857000-1369648572_thumb.jpg

Sen sätter jag mig i hytten och kör upp trycket till vad jag vill ha.

När det är klart flyttar jag över anslutningen till framdäcken och kör upp dem. Vill ha högre tryck fram än bak så det är ingen ide att ansluta alla däcken samtidigt.

Med motorn på tomgång tog det ca 4 minuter att köra upp 4st 315X75 däck från 1 bar till 2 bar

 

post-5260-0-15276700-1369648693_thumb.jpg

post-5260-0-99878800-1369648701_thumb.jpg

Så ser det ut i bilen

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I torsdags blev det lite tid över så nu står bilen uppallad och samtliga oljor är bytta. Bromsarna är genomgångna, fick byta 2 cylindrar och 4 backar. Listan på att göra saker krymper stadigt :)

 

Igår skaffade jag det mesta jag behöver till radioinstallationen och nu i helgen ska jag försöka få dit prylarna. Lovar att fota lite :)

Det blir ett budgetbygge. Radion fick jag av farsan och högtalarna är nåt billigt från Jula.

Det enda som saknas är antennen. Har ingen större lust att sätta en antenn på utsidan bilen så det blir en fönsterantenn.

 

Har beslutat att ha en pelardomkraft i bilen istället för hiliften och då får jag plats med 5 plastbackar istället för 3 i den högra utdragslådan under sängen. Förvaringsutrymme behövs så det är ett välkommet tillskott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inte lika billigt som jag tänkt mig!

Högtalarna från Jula var rena skiten och retunerades fort som fan.

Radion som jag fick av farsan fungerar när den känner för det så det blir till att handla lite bättre prylar

 

Tänkte placera radion i konsollen för diffvreden men den får inte plats på djupet och det var lika bra det för jag hittade en plats som passar mina behov bättre.

Nu sitter radion så jag kan komma åt den både från förarstolen och passagerarutrymmet.

Bilder kommer när allt är klart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se flitens lampa lysa Fredrik :) , 

Jag har bara använt min bil som sevice bil vid viltstängsel bygge runt en ädellöv plantering den senaste tiden. Där försvann 5-6 dagar jag kunnat skruva på. men  viss betalning för att köra bilen i terrängen kunde jag inte tacka nej till  ^_^

Min lista på att göra börja bli skrämmande lång. har bara lekt i Finnskogarna och hjälpt andra senaste tiden. dags att ta sej i kragen och börja på både aluzink hytt och servot. Ja de där tätade bromsarna skall det sista inhandlas till, så jag kan byta belägg och få dit de samtidigt.

Och nu lockar en "longbody" kaross på att bli köpt av mej , jag verkar bara samla saker på hög :P  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit lite mobilbilder på de senaste framstegen. Bättre bilder kommer när den nya radion, framhögtalarna och glasantennen kommer.

 

post-5260-0-21299300-1371057869_thumb.jpg

 

så ser monteringen ut i passagerarutrymmet. Hittade inga lådhögtalare som jag ville ha så det bidde infällt i sidopanelen istället.

Man ser även hur taket ser ut sedan jag satte igen takluckan för gott.

 

post-5260-0-82751200-1371057955_thumb.jpg

Jag fick ju som sagt inte plats med radion i diffpanelen men det var llika bra för den här placeringen blev mycket bättre.

Lättare kabeldragning och man kommer åt radion både från förarsätet och passagerarutrymmet.

 

Till vänster om radion sitter ett 12v Cigguttag och till höger ett dubbelt USB ladduttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har mest prylar när man dör vinner vet du väl Hasse ;)

Hm efter att ha träffat en del trevliga personer på Finnmarks turen så är det bara att inse att den tävlingen vinner jag aldrig, Helt klart imponerade vad vissa har lyckats samla på sej, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...